För ett par veckor sedan köpte jag en VW Passat GT -2011 4x4 kombi, med 2.0 TDI och automat.
Jag stör mig mer och mer på vägljudet, redan i 40km/h börjar det låta om det inte är plan asfalt (vilket det sällan är).
Jag funderar om nya däck skulle förbättra komforten eller om det skulle vara pengar i sjön? Det kanske låter så här när bilen har sportchassi och sportfjädring?
Behöver i vilket fall titta på nya däck eftersom de börjar bli slitna.
Däcken som sitter på nu är:
Fram: Continental ContiSport 3 235/45 R17. ca 5 mm kvar. Ålder ca 3,5 år.
Bak: Continental ContiSport 5 235/45 R17. ca 5 mm kvar. Ålder ca 1,5 år
Jag frågade om råd hos en däckhandlare som sa att många klagat mycket på ljudet i Continental-däck och han ville sälja mig en uppsättning Pirelli Cinturato P7 Blue som enligt hans erfarenhet är tysta och bra.
Min tidigare bil var en Peugeot 308 1.6 HDI -2008 halvkombi med Hankook-däck (16 tum). Jag tyckte däcken på den lät mindre på dåliga vägar, men jag vet inte om det beror på att däcken var tystare eller att Passaten överlag är tystare (dvs att däcken hörs mer). Tex motorn i Passaten låter klart lägre (vid normal körning) och jag gissar att den har bättre isolering i allmänhet för vind m.m.
Efter att ha forskat på nätet (inkl däcktester) så funderar jag på följande däck:
Michelin Primacy 3
Fick bra betyg för komfort och ljudnivå i årets sommardäcks-test i Vi Bilägare. Dock testade de däcken i Texas och de kanske har finare asfalt där.
Dunlop SP Sport Maxx RT
Bra enligt EU-märkningen (68db), men den mäts utifrån bilen så jag vågar inte lita helt på den.
Fick bra betyg på Dunlop SportMaxx RT - Tyre Reviews förutom att de slits snabbt.
Mycket tacksam för tips för att förhoppningsvis få ner ljudnivån inför sommarens bilresor med familjen.