Bilsnack
Sidan 206 av 219 FörstaFörsta ... 176186196199200201202203204205206207208209210211212213216 ... SistaSista
Resultat 3 076 till 3 090 av 3272
    Registered User Norrhyttans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2009
    Mina fem öre, efter att han kört hyfsat mycket lastbil själv för många år sedan (slutade köra yrkesmässigt 1998) och efter att ha haft bevakning av tung trafik som en del av yrket sedan dess.

Moralen har tyvärr sjunkit ordentligt över lag. Dock är merparten av de svenska förarna forftarande duktiga och kan lätt gå in i kategorin "vägens riddare". Problemet är lönsamhet. Transportbranschen är hårt pressad och genom EU-inträdet har gränserna öppnats för många tvivelaktiga aktörer som kör både lagligt och olagligt i Sverige. För tio år sedan var det inte så ofta man mötte en utländsk dragbil, idag är förhållandet tvärtom - men ser knappt svenska dragbilar längre, och en stor andel av de svenska har utländska chaufförer bakom ratten.
    Är alla utlänningar idioter? Knappast. Men slappheten från myndigheternas sida inbjuder till fusk och mygel. Dagligen läser man om chaufförer som åker obesiktigat och till och med utan körkort. Det förekommer bilar som till och med är skrotade och körs på falska skyltar/identiteter. Vilotiderna som gäller åsidosätts genom att samma chaufför kan ha både två och tre förarkort och alltså kör så gott som dygnet runt.
    Givetvis påverkar det säkerheten negativt.

Jag känner många chaufförer och alla kör "enligt boken" och är duktiga och hängivna yrkesmän. Tyvärr blandas de ut med allt fler oseriösa aktörer och det syns i statistiken.

Men ett liknande förfall finns även bland personbilstrafiken. Folk är så stressade idag och glömmer helt bort att visa hänsyn. De har ingen aning om spelreglerna för tunga fordon, bland annat med begränsad sikt och längre stoppsträckor. Det gör trafiksituationen ännu värre, och allt för många tunga fordon är inblandade i olyckor där de själva inte kunnat påverka utgången. Så skärpningen behövs på alla plan.
    Citat Ursprungligen postat av hasses Visa inlägg
    Besinna Er Förstör i Europas fördel o västerlandets förtidiga grav

Do fun shit Acs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2008
    Jobb
    Före detta lastbilschaffis
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Förstår det. Hoppas du också förstår att jag varken har lust, tid eller energi att sitta och älta samma saker om och om igen för personer som inte själva letar?
    Det är ju precis va du har gjort, sedan tråden startades ???!?!??!?!?!??!?!
    ┌П┐(◣_◢)┌П┐
    Trolling isn't a hobby, it's a way of Life.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Ac Visa inlägg
    Det är ju precis va du har gjort, sedan tråden startades ???!?!??!?!?!??!?!
    Vet inte vad som är oklart för dig, men att delta i en diskussion om ett ämne och under diskussion påvisa diverse brister är inte samma sak som att älta samma sak om och om igen. Dock tycks vissa här nu hänga upp sig på att jag lagt upp ett antal länkar där tung trafik varit inblandad eller vållande och se det som det enda jag gjort. Vv läs igenom tråden innan du kommer med fler felaktiga påståenden.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Kan man få en kort sammanfattning på käbblet i tråden? Har nämligen inte hängt med särskilt väl.
    BILSNACK | crew

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Kan man få en kort sammanfattning på käbblet i tråden? Har nämligen inte hängt med särskilt väl.
    Det är bara käbbel...=)

Atariman brukar med ojämna mellanrum påstå att han kommit med en massa bra förslag på hur man skulle kunna minska lastbilsolyckorna. Hans finfina förslag ska dessutom ha blivit införda en efter en. När jag ett antal gånger frågat honom vad han syftade på var det tydligen lagen om vinterdäck och ESP han hade i tankarna. Jag tyckte väl att det var att klappa sej väl mycket på bröstet i onödan, då ESP funnits redan innan tråden startades, och vad jag vet är det ingen lag på det än. Och vinterdäckslagen är väl mest att se som ett spel för gallerierna när minsta möjliga mönsterdjup är 5 mm (ett lastbilsdäck med 5 mm mönster är inte lämpligt som vinterdäck oavsett om det står MS på det eller ej).

Atariman hävdade att det bara var två av alla hans finfina förslag som hade blivit sågade(?) i den här tråden för att sedan bli införda, men att det fans fler, och endå fler skulle komma.Vilka dom förslagen var sa han dock inte.

Dom förslagen jag kan dra mej till minnes som HAR sågats (till skillnad från ESP och vinterdäck som jag inte tycker har sågats) är väl allmänt omkörningsförbud med lastbil, lastbilsförbud vid snöoväder, mindre lastbilar (eventuellt bara vid snöoväder??), allhjulsdrivna lastbilar, eventuellt med nån form av KERS-system, och köra ut varor med tåg. Jag kan ha glömt något...

Vilket av förslagen Atariman tycker sej ha/ska ha lyckats införa vet jag inte, men det kanse han kan svara på...

Min egen analys är nog annars "Betalar man för grispären får man grispären"
    Ska åkarna priskriga med utlänningar som inte betalar skatt (åtminstånde inte i Sverige) och lägre löner, ibland utan att följa gällande lagar medvetna om att svenska myndigheter har väldigt begränsade möjligheter att göra något åt det, så blir säkerheten lidande.

En väldig majoritet av alla länkar med olyckor är ju dessutom med utlandsregistrerade fordon, men det har väl Atarimanen missat, trotts att det är han som postat dom flesta länkarna...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Dom flesta tycker att det fungerar bra i trafiken. Atariman tycker annorlunda

buksvåger med Tomkow! tumblers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2009
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Dom flesta tycker att det fungerar bra i trafiken. Atariman tycker annorlunda
    För han åker boxter, hur gay e inte det?
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Janislav,

1) Jag åker inte - jag kör.
    2) Jag har inga manlighetskomplex som behöver kompenseras med bilval.
    3) Jag kan stava.

Föreslår i all vänlighet du övar på det sistnämnda om du ska försöka dig på personangrepp i textform.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    @Atariman

Jag föreslår i all välmening att du inte hoppar över ord när du vill dräpa andras kommentarer genom att hänvisa till deras bristfälliga stavningsförmåga

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    @DeesL

Jag föreslår du talar för dig själv istället för att försöka föra andras talan.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Då ska vi se... du har rätt att yttra dig om andra människors uteblivna och felplacerade bokstäver men jag har inte rätt att yttra mig om andra människors uteblivna och felplacerade ord?

Jag har varit inne på det förut men även här tycks ditt minne svika. Håll dig till en och samma debattlinje istället för att hoppa emellan där det passar så ska du se att allting blir klarare.
    Hur var det förövrigt med att se till sitt eget beteende innan man ber andra att anpassa sig?

Jag föreslår i all välmening att du slutar uttala dig innan du har bestämt vad du egentligen tycker

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Jag vet vad jag tycker och tänker, samt för min egen talan - lägger inte ord i andras mun. Råder dig som sagt att föra din egen talan. Åter till ämnet.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Jag för min egen talan och föreslår bara vad du bör göra... jag beordrar dig inte och jag talar inte för dig. Däremot ifrågasätter jag din debatt-teknik och din linje inom vilken du argumenterar.

lillstefan
    Guest
    Atariman: jag föreslår i all välmening att du går till en körskola och tar 10 körlektioner med tung lastbil. Ta gärna körkortet också, då kan du nog åtminstone få sommarjobb som chaffis. Tror att det skulle vara nyttigt för dig.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Däremot ifrågasätter jag din debatt-teknik och din linje inom vilken du argumenterar.
    Dito. Åter till ämnet.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Atariman: jag föreslår i all välmening att du går till en körskola och tar 10 körlektioner med tung lastbil. Ta gärna körkortet också, då kan du nog åtminstone få sommarjobb som chaffis. Tror att det skulle vara nyttigt för dig.
    På vilket sätt antar du det skulle vara nyttigt för mig?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •