Vad gör du själv menar du - annat än går till personangrepp och bortser från faktabaserade uppgifter, dvs att olyckor där tung trafik är inblandad är väldigt kostsam för samhället.. Att jag personligen drabbats och drabbas oftare än vad du gör är väl i sammanhanget fullständigt irrelevant, eller hur? Vi kör antagligen inte samma sträckor.
Mitt politiska engagemang är stort, tack för att du frågar. Vilket parti eller departement jag är involverad i låter jag vara obesvarat, då jag inte är officiell representant för detta.
Här har du lite rapporter och annat att läsa igenom och begrunda - tyvärr finns dock ingen helt ny rapport kring kostnaderna:
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25603.pdf
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25604.pdf
Trafikolycka på Essingeleden kostade 33 miljoner kronor - DN.SE
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=4969423
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=627167&fileOId=1049332
http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-881-5.pdf
http://www.vti.se/en/publications/pdf/intelligenta-forsakringar-for-person--och-lastbilar.pdf
http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=2068
http://www.trafikverket.se/contentassets/470097d4c5264f498ceac7fa247b3619/analys_dodsolyckor_statligt.pdf
Det händer mig så gott som dagligen, eller iaf - för att inte överdriva öht - flera ggr i veckan att någon i ett tyngre fordon hindrar eller sinkar trafikflödet. I måndags vid Fridhemsplan under morgonens rusningstrafik stod t ex en lastbil i närmare en halvtimme vid vägarbetet och blockerade effektivt all trafik västerifrån, en bil i taget fick försöka krångla sig förbi in mot stan. Lastbilschauffören (som inte gjorde något utan bara satt och väntade på något/någon) vägrade backa undan ända tills polis tillkallades, då gick det plötsligt att göra utan problem. Att du aldrig upplevt ett problem där tung trafik varit inblandad ser jag som ytterst osannolikt.
Mötas, intellektuellt eller gällande vår syn på frågan eller fysiskt för vidare diskussion?
Såvitt jag ser så skriver jag inte mer anonymt än vad du själv gör..?
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
Då kanske du kan ta dina personbils-gelikar under vingarna och börja utbilda folk i att bete sig runt tungtrafiken innan ni hoppar på chaufförerna och deras kompetens. Många olyckor orsakas av dåliga, trötta, slarviga, ouppmärksamma chaufförer... men minst lika många (för att inte säga fler) är resultat av personbilisters framfart och ignorans.
Kasta inte pil i gummibåt.
Du nämnde att en lastbil vid fridhemsplan stod ivägen och vägrade backa.
Han kanske inte fick flytta bilen eftersom hela tungkåren är styrd av kör och vilotider, i polisens sällskap kan man dock få en stämpel som bedyrar att man flyttat på polismans order och då slipper man 3000 i böter. Men allt sånt vet du säkert redan. Klagomålet var väl riktat mot att han ställde sig där från början, och det kan absolut inte bero på att han fick order från platschefen om att stå där för att hjullastaren skulle komma åt att lossa från sidan, då faller ju hela ditt klagomål och så får det inte vara. Om han dessutom körde på CMR-sedel så får han inte röra godset och då blir det inte alls konstigt att han inte gjorde något. Men som jag sa, allt sånt har du nog redan full koll på.
Kul att läsa att du alltid har haft högre karriärmål än att bli "proffs" inom yrkestrafiken... tragiskt att du inte har nått högre än att du måste fråga vad ett stavfel är. (Ref. till "vad är en stadsminister"). Det känns verkligen som en adekvat fråga för en högutbildad man med ett stort påstått förstånd, ordet var ju i allra högsta grad obegripligt.
Btw... jag visade det för en chaufför som sa "det där är ju felstavat"![]()
@Atariman
Jag kan inte riktigt begripa vad du vill ha sagt med dina postade länkar. Det råder ingen tvekan om att de visar samhällets kostnader vid olika typer av olyckor på väg, så långt är jag överens med dig.
MEN... Det finns bara en länk som du hänvisar till där det omnämns att den tunga trafiken har varit vållande. I övrigt så gäller samma prislapp även om det är du eller någon annan som ställer till det så att ett tungt fordon blir inblandat. Just ordet inblandat måste nog ses lite som ett nyckelord i sammanhanget, nästan alla statistiska exempel du hänvisar till visar en kostnad där tung trafik är inblandad, inte vållande. Att försöka vinkla det till att omkostnaderna helt plötsligt skulle bero på okunskap inom kåren känns onekligen dumt.
Vad säger vi om kostnaderna som uppkom av olyckorna som omnämns i denna artikel, var det också tungtrafikens fel?
Lastbilar bakom många olyckor | Inrikes | SvD
Då tar vi en lite sammanfattning av diskussionen senaste tiden:
Att det finns olika fordonstyper på vägarna verkar faktiskt de flesta kunna acceptera. Ibland kan man bli hindrad, men det får man ta.
Atariman tycks tycka att det är ok att strunta i att visa hänsyn till tung trafik, varför skulle Atariman annars hålla på att skriva som Atariman gör i denna tråd? Hade Atariman inte tyckt så, då hade väl Atariman skapat en ny tråd istället?
Atariman tycks tycka att lastbilschaufförer är partiska i denna tråd, men Atariman som endast har B-kort givetvis är neutral. Tydliga tecken på att Atariman lever i en liten egen värld. Vi andra hör ju hur dumt det låter.
Att Atariman hakat upp sig på kostnader för samhället beror på att det är Atarimans sista halmstrå diskussionen. Ber man Atariman att speca dessa kostnader, då kommer givetvis inget svar på det, för det vet Atariman inte. Seriöst att hävda att det är ett problem i så fall? Men Atariman kan ju till varje pris inte "förlora" diskussionen, det bryter Atariman ihop.
Slutsats om Atariman: Givetvis att Atariman bara är en stor bluff. Ett internettroll av stora drag. Ta en sådan snubbe på allvar? Det fattar nog alla här att Atariman inte är värd att göra.
Som jag sa först... tar du på dig ansvaret att utbilda personbilisterna i ordentligt uppförande runt tungtrafiken så ska du se att det inte behövs mängder med säkerhetssystem eller genier bakom ratten för att halvera olycksfrekvensen där tung trafik är INBLANDAD. Ha även i åtanke att chauffören kan räknas som vållande utan att för den delen vara det. En påkörningsolycka kan lika gärna vara resultatet av någon annans oförmåga att planera sin körning.
För det första undrar jag varför du vill just jag ska ta på mig ansvaret för att lära personbilsförare (eller förare av andra fordon) hur man hanterar sitt fordon i trafiken?
För det andra anser jag det vara ens skyldighet som körkortsinnehavare, att faktiskt veta vilka regler som gäller samt i den mån det går ha ett aktivt säkerhetstänkande (vilket självfallet innefattar att ta hänsyn till övriga trafikanter) då man rör sig ute i trafiken.
För det tredje kan man likaväl vända på ditt argument och hävda att en chaufför av ett tyngre fordon mycket väl kan ses som vållande även om den inte räknas som det rent juridiskt.
För det fjärde bör professionella förare rimligtvis kontrolleras hårdare och mer frekvent, i synnerhet då deras fordon utgör en större säkerhetsrisk och de eventuella olyckor de vållar/är inblandade i kostar samhället mer pengar än andra, mindre, olyckor.
@Atariman
Som svar på dina frågor och påståenden.
1. För att du var den som sa
"Att man kanske bör börja med att se hur man själv beter sig innan man förväntar sig att andra skall göra saker åt en..?"
Vem vore bättre lämpad att hjälpa sina likasinnade på traven än någon som anser sig bra i trafiken och samtidigt har insyn i den tunga branschen? (Jag förutsätter att du gör bra ifrån dig när du kör bil eftersom du inte behöver se till dig själv innan du ber tungtrafiken att bete sig runt dig).
2. Klart man har skyldighet att veta vilka regler som gäller, men du kan aldrig eliminera bort olyckor genom att skriva regler om dom. Att ta hänsyn till andra trafikanter är ännu en självklarhet men hjälper föga om omnämnda trafikanter inte visar hänsyn tillbaka. Varför skulle detta ligga mer på tungtrafikens axlar än på någon annans? Skall tungtrafiken flytta 24 meter bil i sidled (in i den alltför välkända 50 metersluckan som ofta existerar #ironi) för att visa hänsyn till någon som kör 5 meter bil och också kan flytta sig? Samspel går ut på att den som är bäst lämpad för genomförandet också skall göra detta... det är inget som styrs av kompetens eller erfarenhet.
3. Klart man kan vända på argumentet... men de gånger en långtradare är vållande utan att vara det rent juridiskt så blir samhällskostnaden sällan hög, delvis för att tradaren i vissa fall kanske inte märker att den är "vållande" och delvis för att det sällan skapar värre situationer än de personbilsolyckor som sker.
4. Jag har nämnt det tidigare men minnet kanske sviker dig. Professionella chaufförer har ett krav på att gå en så kallad yrkeskompetens-kurs antingen en dag om året eller en vecka vart femte år. Detta är EU-direktiv och inget som vi i Sverige på något sätt är undantagna ifrån. Behörighet för tung trafik är dessutom åldersbegränsad på ett annat sätt än vad personbilsbehörigheten är.
Tungtrafik som blir stoppad på så kallad "flygande inspektion" genomgår även en lättare besiktning på plats under inspektionen och kan få antingen böter eller beläggas med körförbud om allvarliga brister upptäcks. Det händer inte om du blir stoppad i personbil (sånär som på en anmärkning eller två för lampor etc.).
Du verkar kunna förhållandevis lite om grundbultarna i det du tar upp till debatt för att utse dig själv som en man med " viss insyn och kunskap om tung trafik"