Bilsnack
Sidan 201 av 219 FörstaFörsta ... 171181191194195196197198199200201202203204205206207208211 ... SistaSista
Resultat 3 001 till 3 015 av 3272
    lillstefan
    Guest
    Mycket bra skrivet DeesL! Har svårt att förstå Atarimans gnäll, verkar som om han har svårt att acceptera att det finns olika fordonstyper på vägarna. Håller med dig om att yrkeschaufförer generellt är mer hänsynsfulla, men rötägg finns hos alla förarkategorier. Å andra sidan som jag sagt tidigare, jag har C-kort och har sommarjobbat som chaufför för sju år sedan, så jag är ju partisk till yrkeschaufförens del.
    Senast redigerat av lillstefan den 2014-09-12 klockan 10:00.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Mycket bra skrivet DeesL! Har svårt att förstå Atarimans gnäll, verkar som om hen har svårt att acceptera att det finns olika fordonstyper på vägarna. Håller med dig om att yrkeschaufförer generellt är mer hänsynsfulla, men rötägg finns hos alla förarkategorier. Å andra sidan som jag sagt tidigare, jag har C-kort och har sommarjobbat som chaufför för sju år sedan, så jag är ju partisk till yrkeschaufförens del.
    Håller också med om att yrkeschaufförer har mer hänsyn. Möjligtvis bortsett från taxichaufförer och busschaufförer.

Men "hen" ?
    BILSNACK | crew

lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg

Men "hen" ?
    Förlåt, 95 % av folket som skriver här är nog män, andrar till "han"

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Anledningen till att jag tog upp den utländska trafiken var att jag vid flera tillfällen reagerat på att du drar hela den svenska tungtrafiks kåren över samma kam och hävdar att chaufförer ställer till oreda och inte bör kallas för professionella, jag vill därför påvisa att svenska chaufförer enligt tidigare presenterat bevismaterial tillhör EU:s absolut bästa chaufförer.
    Med samma logik skulle du alltså hävda att svenska bilister (läs: trafikanter öht) är de bästa inom EU? Detta baserar du enbart på vad? Antalet dödsfall? Du bortser då helt från statistiska aspekter som trafiktäthet, hastighetsgränser, trafikövervakning, osv. Vad har du för bakgrund/utbildning/erfarenhet kring statistik och mätning undrar jag stilla? I synnerhet då det säkerligen förekom ett inte helt oansenligt antal utländska förare även under den period du hänvisar till...

Huruvida vi har tillgänglig statistik på antalet utländska / svenska chaufförer som är inblandade i olyckorna vet jag inte men eftersom det är du som hävdar att lastbilstrafiken är boven i dramat så anser jag att det är upp till dig att ta reda på huruvida det är den svenska eller den utländska lastbilstrafiken som egentligen är den bristande länken innan du påpekar att det mesta löser sig bara man opererar in massa datorer i bilarna.
    Tror du får läsa mina inlägg igen om du skall komma med sådana påståenden. De som kontinuerligt hävdat att utländska chaufförer och ekipage är en starkt bidragande orsak till den upplevt ökade olycksfrekvensen är ffa de lastbilschaufförer som skrivit här i tråden - inte jag. Nu indikerar du detsamma, så varför bevisbördan skall läggas på mig undrar jag?

Att elektroniska hjälpsystem torde hjälpa till vid potentiella incidenter står väl utom allt rimligt tvivel, så att jag bl a förordar införsel av dessa ser jag inte varför du hänger upp dig på. Har som sagt aldrig sagt jag inte tycker de skall införas på personbilar - det vet jag inte varifrån du fått för dig.

Som någon tidigare skrev @besserwisser så finns det högt uppsatta ingenjörer på scania som har låååång erfarenhet av detta och som dagligen samlar in data från olycksdrabbade fordon för att utveckla just den här typen av system, hade det varit så enkelt som du och vissa i den här tråden tycks tro så hade vi väl inte haft dessa problem... eller?!

2 anledningar till att merparten av den tunga trafiken helt saknar ESP är för att fordonsparken hos en åkare inte är uppdaterad med så pass nya fordon att ESP fanns som tillägg när bilarna köptes, som allmänt känt så har cabotagetrafiken och invandringen av utländska låglönechaufförer gjort det ekonomiskt svårt att köpa nya bilar för 2 miljoner och uppåt enbart för att man vill ha ESP. Den andra anledningen är att eftermarknaden på ESP är för dyr för att vara ekonomiskt försvarbar.
    Jag hävdar att det ffa är en kombination av efterfrågan och tillgång såväl som lagstiftning som är orsaken till den anmärkningsvärt långsamma införseln av dessa typer av system inom den tunga trafiken.

Dagens lastbilar har många olika säkerhetssystem varav vissa är
    ESP
    antisladd
    antispinn
    automatisk panikbroms
    varning för fordon i döda vinkeln
    varning för fordon som saktar in
    automatisk fartreglering
    lastkännande ventil för optimal bromsdistribution
    indikator för låst eller upplåst drag
    varningssignal för sjunkande bromstryck
    m.fl.

Detta visste du säkert om eftersom du verkar väl bevandrad i lastbilsvärlden och tillhörande säkerhetspaket.
    ESP innebär just bl a antisladd och antispinn (ASR).
    Många av de övriga lösningar du nämner är ej heller standard på dagens lastbilar, vilket de borde vara som lagkrav.

Några saker som däremot inte alltid avhjälps med ESP:
    Rörlig last
    Hög tyngdpunkt
    1-2 rörliga leder i fordonskombinationen
    tvär kast vid hastiga undanmanövrar
    låsta bromsar på släpet i halt väglag
    framhjulspunktering med fullt lass
    etc. etc.

Säkert lätt för dig att säga "allt detta är chaufförens fel" men om du hasplar ur dig något så urbota dumt så lovar jag att slå hål på den teorin
    Klart att inte allt kan avhjälpas eller rent av förhindras med hjälp av diverse system - det är det ingen som hävdat (allra minst jag) - men bättre med system på plats än inte. Kan vi enas om det?

När skulle jag ha sagt "allt detta är chaufförens fel" menar du?

- - - Uppdaterad - - -

Förlåt, 95 % av folket som skriver här är nog män, andrar till "han"
    Det står, för den läskunnige, till och med i mitt användarnamn vilket kön jag tillhör.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Passar även på att göra en "atariman" och kastar med en dagsfärsk länk till en singelolycka med personbil som resulterade i en avstängd motorväg.

Två män omkom efter sportbilskraschen | Nyheter | Expressen

Ett exempel på att du vinklar dina inlägg genom att handplocka länkarna.
    Tämligen smaklöst att hänvisa till dödsolyckor. Skulle jag "handplockat" länkar hade jag kunnat lagt upp ett flertal bara senaste veckorna där tung trafik orsakat enorma trafikproblem (se bara senaste dagarna då det förekommit ett par, tre olyckor där lastbilar kört in i varandra pga ouppmärksamhet och/eller för korta avstånd).

lillstefan
    Guest
    [QUOTE=Atariman;

Det står, för den läskunnige, till och med i mitt användarnamn vilket kön jag tillhör.[/QUOTE]

Sorry, tog du illa upp? Jag är läskunnig, jag lovar.

Men jag har svårt att förstå allt ditt gnäll, som jag säger finns det olika sorters fordonstyper på vägarna, men det verkar du ha svårt att acceptera. Och jag tycker faktiskt att de som kör tunga fordon rent generellt beter sig vettigare. Men som sagt, rötägg finns överallt. Vad vill du ha fram av diskussionen? Att allt ska transporteras med motorcykel?

Tråden handlade från början om att en chaufför önskade att andra kunde tänka lite mer på dem för att underlätta. Är det då helt moget att skapa 500 inlägg med olyckor där lastbilar är inblandade?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Nej, jag anser inte att svenska trafikanter är bäst i EU... jag säger bara att tidigare visad statistik talar till svenska trafikanters fördel. Människa är dessutom ett vanedjur son relativt lätt anpassar sig till rådande omständigheter oavsett trafiktäthet etc.

Helt rätt! De som kontinuerligt hävdar att utländska chaufförer står för merparten av olyckorna tycks vara svenska chaufförer, den som dock anklagar hela chaufförskåren är du och i Sverige är det alltid anklagande part som sitter på bevisbördan (utom i skattefrågor men det är en annan tråd).

Jag hänger inte upp mig på införsel av säkerhetssystem, som jag tidigare nämnt är jag för fungerande sådana. Jag hänger däremot upp mig på din vilja att införa lagkrav på dessa för tung trafik. Bevisat är att merparten av olyckorna kan undvikas genom drägligare beteende och högre förståelse hos chaufförer av mindre fordon så varför belasta en redan hårt ekonomiskt drabbad och tämligen diskriminerad bransch med ytterliggare lagkrav istället för att satsa på utbildning hos vanliga chaufförer för att tämja problemet den vägen? Jag har aldrig sagt att du hävdar att personbilister inte nödvändigtvis behöver dessa system men jag har inte heller sett dig förespråka ett lagkrav här.

Efterfrågan ich tillgång är inte problemet inom tungtrafiken, det finns gott om åkare som vill ha dessa och gott om system att tillgå. Problemet är prisbilden och den problematiska utvecklingen. Detta är således en fråga för regeringen för att införa eventuella skattesubventioner eller motsvarande.

Du har inte sagt att det är chaufförens fel, därav mitt ordval... OM du säger det så lovar jag att motbevisa dig.

Att den olycka jag hänvisade till hade dödlig utgång kan alla gånger anses tragiskt. Det suddar dock inte ut det faktum att jag länkade till en officiell artikel i en av sveriges största kvällstidningar, vi hamnar skrämmande nära en viss del av korea om vi ska censurera den typen av nyheter så jag kan absolut inte se varför det skulle anses smaklöst att klistra in länken här.
    De länkar du omnämner är för övrigt fortfarande olyckor som kan drabba vilken bilist som helst och där den "enorma" omfattningen endast kan härledas till fordonets storlek.
    Ett litet stickspår är att en skylift välte och orsakade stora trafikproblem i täby idag, en sådan maskin är fullmatad med olika säkerhetssystem men lyckades tyvärr stänga av en väg iallafall. Precis som kärnkraften så blir det farligt först när det sätts i händerna på människan. Inte en enda kärnkraftsolycka kan härledas till fel i systemen, alla hittills kända olyckor beror på den mänskliga faktorn.

Som tidigare nämnt, säkerhetssystem är bra men svaret är inte att ställa krav på lagtexter om införsel av dessa i utvalda fordon.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    @Atariman
    Jag kan även passa på att spekulera lite... jag tror att det enorma motstånd du har mött av yrkeschaufförer här i tråden mer grundar sig i ditt sätt att presentera dina argument. Att klistra in länk på länk om olyckor med tung trafik och sedan hävda att bristen på säkerhetssystem ligger bakom dessa kan nog lätt tolkas som ett indirekt "ni kan inte ert jobb, ni måste ha hjälp av datorer".
    Jag tror att den undermeningen lätt kan anses stötande hos någon som säger sig vara proffs inom ett område och där det området automatiskt ligger honom/henne varmt om hjärtat.
    Oavsett om man är chaufför ellet inte.
    Jag är övertygad om att en bagare inte vill höra att bullarna blir godare om man ställer in en robot som blandar ingredienser i bageriet.

Du måste däremot acceptera att lastbilar rullar på svenska vägar för din och andra konsumenters skull.
    Om du kunde leva lite mer med en acceptans för andras existens och leverne och faktiskt inse att många människor gör sitt yttersta för att förhindra det du länkar till istället för att gå upp i högvarv varje gång du läser om trafikolyckor så tror jag att alla vinner på det.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Få saker roar mig så mycket som att engagera mig i den här typen av trådar där alla är världsmästare och kan allt genom att se till eget tycke och smak hellre än fakta och statistik.

efter att ha tagit mig tiden att lusläsa tråden från början till slut så finns det otroligt mycket från bådas läger att anmärka på, vissa saker framhävs på konstruktivt sätt och med bra kött på benen medans andra tas ur tomma luften i hopp om att vinna några meter på slagfältet.
    Något som jag däremot fastnade för var idén om att ersätta den tunga trafiken med lättare lastbilar under extrema förhållanden, en idé som ägaren till senare ansåg vettig trots diverse högt och lågt flygande påtryckningar om dess orealism.
    Här följer ett litet räkneexempel:

En fullt lastad långtradare (med högst tillåtna totalvikt) lastar ca 36 ton.
    En fullt lastad 3,5 tons bil lastar ca 750 kg
    Detta innebär att det krävs 48 lätta lastbilar för att lasta allt gods från en sådan lastbil, det känns dock orimligt att alla transporter i Sverige alltid går med fullt lass.
    Det totala genomsnittet på en tung transport under 2011 / 2012 var 13-16 ton och därför tänker jag presentera mitt räkneexempel utefter ett snitt på 14,5 ton. Det krävs således i snitt 19.3 lätta lastbilar för att ersätta en genomsnittlig tung transport.

Under samma period (2011/2012) så fanns det följande:
    467533 Registrerade lätta lastbilar
    80739 Registrerade tunga lastbilar
    Om man delar upp 467533 lätta lastbilar i grupper om 19,3 st så har man 24224,5 grupper. Alltså kan man med alla registrerade lätta lastbilar ersätta ungefär en tredjedel av Sveriges tunga transporter på detta sätt, förutsatt att alla registrerade lätta lastbilar dedikeras till detta.
    Nu kan det lätt anses så att de resterande två tredjedelarna inte är viktiga transporter (flingor, tjocktröjor, byråer, spannmål, asfalt, tapetrullar, armeringsjärn etc. men vem avgör vad som är viktigt? Vem äger rätten att bestämma huruvida en transport av en värmepanna till en familj som sitter utan är mindre viktig än en transport virke till ett pappersbruk som förlorar pengar av stilleståndet? Varför är inte den eventuellt oviktiga asfaltstransporten välkommen ut i extremvädret? Asfalt är en färskvara (och för er som hävdar att man inte asfalterar under vinter så kan jag nämna inomhusasfaltering för att slippa dumma och irrelevanta påhopp).

exemplet är som tidigare nämnt baserat på antalet registrerade lätta lastbilar. Lätta lastbilar är oftast pickuper, skåp eller öppna flak med maximalt 8 pallplatser (EUR-pall). Var gör vi av de viktiga transporterna som innehåller annat gods än pallgods eller löslastade kartonger? Var finns de lätta lastbilarna som kan lasta drivmedel, virke, asfalt, flis, sopor, långgods etc? Vad gör vi med allt gods som är viktigt men av olika anledningar (vikt, fysisk storlek mm.) inte är lagligt eller möjligt att lasta på lätta lastbilar?
    Att förespråkaren av denna idé (minns inte vem) hävdar att detta är en god idé har i mina ögon presenterat sin okunskap över vad gods innebär och vad som är viktigt för samhällets funktion. Någon skrev att denne gärna är utan rice krispies en dag eller två om det förhindrar stopp i trafiken eller dödsolyckor. Jag undrar om samma person är intresserad av att frysa i två dagar för att värmeverket inte är i drift, eller sugen på att vänta på glasmästaren när fönstret är trasigt av en snöboll bara för att glasmästaren inte får den nya rutan levererad på ett par dagar?
    Återigen, vem äger rätten att avgör hur viktig en transport är?

Allt vi ser omkring oss är på ett eller annat sätt är levererat med en lastbil, oavsett om det är tegelväggen hemma i vardagsrummet eller båten på mässan ni besökte förra veckan. Det kan vara så enkelt som elementet ni har för att hålla värmen i hallen eller hostmedicinen ni dricker för att kunna sova oavbrutet. Om man slutar ta saker för givet och faktiskt inser att nyttotrafiken kallas nyttotrafik av en enda simpel anledning och därtill funderar på hur många transporter som anländer den lokala ica-butiken varje dag så ser man ganska snabbt att ett samhälle skulle ha ytterst svårt att stå på stadiga ben efter 2-3 dagars uteblivna transporter, 2-3 dagars "extremväder" är däremot inte på något sätt ovanligt i vårt land.

För att avrunda med lite konstruktiv kritik så är en annan lösning på problemet att lyfta fram ordentliga medel för en förbättrad väghållning. Eftersom detta skulle underlätta för all trafik,inte bara den tunga så kan jag inte se någon som helst anledning till att detta inte är mer förespråkat än lagkrav på införsel av diverse system eller utbyte av olika generationer chaufförer. Nu har vi inte oändligt mycket pengar i statskassan och det kan absolut vara en starkt bidragande orsak till att dessa medel inte avsätts, jag tror dock inte att Sveriges åkare skulle oponera sig om valet stod mellan att investera 182.000 (7000 x 26 däck) per ekipage eller betala några extra tusenlappar i månaden på höjda avgifter som avsätts till detta.

Sen finns det ju säkert ett helt lämmeltåg av Zatzyaner som inte tillåter detta ofog eftersom förbättrad väghållning automatiskt betyder mer lastbilar på vägarna... så kan vi ju inte ha det, för det vet ju alla som har läst tråden att chaufförerna inte kan köra sina ekipage i vinterväglag oavsett vilken typ av väghållning som är gjord på platsen. se bara på vägsträckan där 3 (hela 3!) lastbilar hade åkt av på samma ställe, det var ju helt klart chaufförernas vårdslöshet som ställde till det och kunde på intet sätt härledas till bristen på underhåll av vägsträckan eller ekipagens förutsättningar och beteende vid olika väglag (observera ironin innan ni hoppar på mig)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Sorry, tog du illa upp? Jag är läskunnig, jag lovar.
    Bra. Det framgick dock inte direkt av ditt "hen". ;-)

Men jag har svårt att förstå allt ditt gnäll, som jag säger finns det olika sorters fordonstyper på vägarna, men det verkar du ha svårt att acceptera. Och jag tycker faktiskt att de som kör tunga fordon rent generellt beter sig vettigare. Men som sagt, rötägg finns överallt. Vad vill du ha fram av diskussionen? Att allt ska transporteras med motorcykel?
    Gnäll? Det är sakligt framförd kritik, men ibland med lite glimt i ögat/sarkasm som helt uppenbart inte uppfattas eller uppskattas. Min uppfattning är, tvärtemot din, att väldigt många yrkesförare (och då i synnerhet de i större/tyngre fordon) tar sig friheter och agerar som om a) de äger vägen, eller b) leker låtsaspoliser och c) alldeles för ofta låter bli att visa någon hänsyn för övriga bilister.
    Vad jag vill få fram av diskussionen? Att lyfta problemet till ytan och peka på att det de facto är ett problem när s k professionella yrkesutövare bryter mot regelverk och tillika framför fordon som på många sätt borde ses som undermåliga med dagens mått. Naturligtvis förordar jag inte transport på MC (annat än ev bud el liknande, men det finns det ju redan en marknad för).

Mina inlägg handlade heller inte från början om olyckor orsakade av - eller med svåra effekter av - tung trafik. Dock anser jag att för att diskussionen skall vara nyanserad så bör man belysa den faktiska problematik den tunga trafiken står för, samt i samma diskussion givetvis inte enbart komma med kritik utan även nämna potentiella lösningar eller förslag på åtgärder för att i någon mån förbättra situationen.

Det motstånd jag m fl mött hos den och de påhopp jag fått av den här samlade truppen lastbilschaffisar talar ju dock tydligt om vilken nivå av ödmjukhet och vilja till samförstånd som finns. Istället för att se till sin egen attityd och sina egna möjligheter till förändring så "krävs" och förväntas det, som så många gånger annars i det svenska samhället, att någon annan skall göra det lättare för en.

Så, med det sagt, det jag vill få ut av diskussionen är en allmän attitydförändring och i den mån det är möjligt även öppna ögonen hos en del här till att se möjligheter till förändring/förbättring.

Tråden handlade från början om att en chaufför önskade att andra kunde tänka lite mer på dem för att underlätta. Är det då helt moget att skapa 500 inlägg med olyckor där lastbilar är inblandade?[/QUOTE]

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    @Atariman
    Jag kan även passa på att spekulera lite... jag tror att det enorma motstånd du har mött av yrkeschaufförer här i tråden mer grundar sig i ditt sätt att presentera dina argument. Att klistra in länk på länk om olyckor med tung trafik och sedan hävda att bristen på säkerhetssystem ligger bakom dessa kan nog lätt tolkas som ett indirekt "ni kan inte ert jobb, ni måste ha hjälp av datorer".
    Jag tror att den undermeningen lätt kan anses stötande hos någon som säger sig vara proffs inom ett område och där det området automatiskt ligger honom/henne varmt om hjärtat.
    Oavsett om man är chaufför ellet inte.
    Jag är övertygad om att en bagare inte vill höra att bullarna blir godare om man ställer in en robot som blandar ingredienser i bageriet.
    Oavsett om det skär i hjärtat eller gör ont att inse faktum så har vi ju nu sett ett stort antal exempel på att det faktiskt är så att man som människa inte kan hantera sitt fordon lika bra i vissa situationer/vid vissa manövrer som med hjälp av datorer. Oavsett om det är personbil eller tyngre fordon. Hör inte talas om särskilt många taxi-, budbils- eller ambulanschaufförer som beklagar sig över vare sig ABS-bromsar, automatväxellådor, startmotorer eller de ESP-system de har monterade i sina bilar. Tror knappast det beror på bristande yrkesstolthet, tror du? ;-)

Du måste däremot acceptera att lastbilar rullar på svenska vägar för din och andra konsumenters skull.
    Om du kunde leva lite mer med en acceptans för andras existens och leverne och faktiskt inse att många människor gör sitt yttersta för att förhindra det du länkar till istället för att gå upp i högvarv varje gång du läser om trafikolyckor så tror jag att alla vinner på det.
    Min acceptans för andras existens och yrkesval är i princip allomfattande, så däri ligger inte problemet. Däremot är min acceptans för ignorans, självgodhet och övertro på sin egen kapacitet väldigt låg. Ödmjukhet inför det faktum att man inte är fullkomlig i sin professionella (eller privata) roll är onekligen en rätt viktig nyckel till att uppnå det som de facto behövs i trafiken i fråga - nämligen en reduktion av problem genom samarbete trafikanter emellan såväl som med lagstiftning och införsel av diverse hjälpsystem.

Vore det så att jag gick upp i högvarv varje gång jag läste om trafikolyckor skulle jag inte ha annat att göra än att sitta och posta och skriva här...vilket bevisligen inte är fallet. Återigen, dock, var inte blind för faktumet att olyckor som involverar tung trafik generellt är och blir ett större samhällsproblem än där enbart mindre fordon är involverade. Kan vi då medelst lagstiftning och införsel av ev hjälpsystem reducera risken för dessa olyckor så är det win-win för alla.

Det torde vara uppenbart för alla att vi i dagsläget inte har andra alternativ än lastbilar för många transportformer, så då borde det likaväl vara lika uppenbart att vi bör göra dessa transporter så säkra som möjligt.

lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Bra. Det framgick dock inte direkt av ditt "hen". ;-)

Gnäll? Det är sakligt framförd kritik, men ibland med lite glimt i ögat/sarkasm som helt uppenbart inte uppfattas eller uppskattas. Min uppfattning är, tvärtemot din, att väldigt många yrkesförare (och då i synnerhet de i större/tyngre fordon) tar sig friheter och agerar som om a) de äger vägen, eller b) leker låtsaspoliser och c) alldeles för ofta låter bli att visa någon hänsyn för övriga bilister.
    Vad jag vill få fram av diskussionen? Att lyfta problemet till ytan och peka på att det de facto är ett problem när s k professionella yrkesutövare bryter mot regelverk och tillika framför fordon som på många sätt borde ses som undermåliga med dagens mått. Naturligtvis förordar jag inte transport på MC (annat än ev bud el liknande, men det finns det ju redan en marknad för).

Mina inlägg handlade heller inte från början om olyckor orsakade av - eller med svåra effekter av - tung trafik. Dock anser jag att för att diskussionen skall vara nyanserad så bör man belysa den faktiska problematik den tunga trafiken står för, samt i samma diskussion givetvis inte enbart komma med kritik utan även nämna potentiella lösningar eller förslag på åtgärder för att i någon mån förbättra situationen.

Det motstånd jag m fl mött hos den och de påhopp jag fått av den här samlade truppen lastbilschaffisar talar ju dock tydligt om vilken nivå av ödmjukhet och vilja till samförstånd som finns. Istället för att se till sin egen attityd och sina egna möjligheter till förändring så "krävs" och förväntas det, som så många gånger annars i det svenska samhället, att någon annan skall göra det lättare för en.

Så, med det sagt, det jag vill få ut av diskussionen är en allmän attitydförändring och i den mån det är möjligt även öppna ögonen hos en del här till att se möjligheter till förändring/förbättring.

Tråden handlade från början om att en chaufför önskade att andra kunde tänka lite mer på dem för att underlätta. Är det då helt moget att skapa 500 inlägg med olyckor där lastbilar är inblandade?
    [/QUOTE]

Fast ärligt talat, finns det inte ganska gott om folk som leker polis i personbilar? Som jag sagt tidigare, rötägg finns överallt, jag tycker nog att de flesta sitter i personbilar, men det tycker inte du. Enkelt att gnälla (ja, det är gnäll från dig) på det fordonsförare man själv inte tillhör, vilket beror på okunskap. Attytydsförändring? Behövs av förare i samtliga kategorier. Men inte dig, Atariman, du kör ju förstås perfekt, och du har aldrig fel, jag vet

Själv köpte jag en gammal lastbil i våras, kände verkligen hur jag blev en sämre förare på en gång. Har haft motorcykel också, så jag är väl skräckföraren nummer ett i din värld

Angående "hen", erkänner att jag gillar att använda ordet eftersom det upprör folk, dig också uppenbarligen.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Fast ärligt talat, finns det inte ganska gott om folk som leker polis i personbilar?
    Har jag hävdat något annat? Nej. Idioter finns i alla läger och fordonstyper. Bildningsgraden brukar dock avspegla sig rel ofta även i trafiken är min erfarenhet.

Enkelt att gnälla (ja, det är gnäll från dig) på det fordonsförare man själv inte tillhör, vilket beror på okunskap.
    Tolka det som gnäll eller tolka det som (mer eller mindre saklig) kritik, valet står dig givetvis fritt. Förklarar dock uttryckligen vad syftet är - välj att ta in det eller inte.

Attytydsförändring? Behövs av förare i samtliga kategorier. Men inte dig, Atariman, du kör ju förstås perfekt, och du har aldrig fel, jag vet
    Anser du det så får det stå för dig. Själv ser jag mig absolut inte som någon perfekt eller fullkomlig förare, men försöker aktivt och medvetet i de flesta situationer underlätta för övriga trafikanter - oavsett om de är gående eller framför någon form av fordon. Dessvärre ser jag som sagt sällan samma respekt, ödmjukhet eller samarbetsvilja från - primärt - förare av tyngre fordon. Naturligtvis förekommer det undantag.

Angående "hen", erkänner att jag gillar att använda ordet eftersom det upprör folk, dig också uppenbarligen.
    Syftet är alltså uttalat att trolla... Är inget egentligt upprörande med det annat än att det säger rel mycket om din uppfattningsförmåga om du inte ens förmår skilja på maskulint och feminint. ;-)

lillstefan
    Guest
    Ja ja, jag ger mig, du har ju alltid rätt. Fast lite märkligt är det ju att jag som råkar ha skapligt med bokstäver på körkortet men numera kör i stort sett bara bil tycker att tunga trafiken i regel beter sig vettigare. Eller så är det kanske din uppfattningsförmåga som är bättre än min

Tror att du har ett behov att gnälla på det du inte gillar, det är ju bara att se vad du skriver om en del bilar. Må väl och jag hoppas innerligt att jag kommer att störa dig när jag kör lastbil!
    Senast redigerat av lillstefan den 2014-09-19 klockan 13:00.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •