Ursprungligen postat av
DeesL
Anledningen till att jag tog upp den utländska trafiken var att jag vid flera tillfällen reagerat på att du drar hela den svenska tungtrafiks kåren över samma kam och hävdar att chaufförer ställer till oreda och inte bör kallas för professionella, jag vill därför påvisa att svenska chaufförer enligt tidigare presenterat bevismaterial tillhör EU:s absolut bästa chaufförer.
Med samma logik skulle du alltså hävda att svenska bilister (läs: trafikanter öht) är de bästa inom EU? Detta baserar du enbart på vad? Antalet dödsfall? Du bortser då helt från statistiska aspekter som trafiktäthet, hastighetsgränser, trafikövervakning, osv. Vad har du för bakgrund/utbildning/erfarenhet kring statistik och mätning undrar jag stilla? I synnerhet då det säkerligen förekom ett inte helt oansenligt antal utländska förare även under den period du hänvisar till...

Ursprungligen postat av
DeesL
Huruvida vi har tillgänglig statistik på antalet utländska / svenska chaufförer som är inblandade i olyckorna vet jag inte men eftersom det är du som hävdar att lastbilstrafiken är boven i dramat så anser jag att det är upp till dig att ta reda på huruvida det är den svenska eller den utländska lastbilstrafiken som egentligen är den bristande länken innan du påpekar att det mesta löser sig bara man opererar in massa datorer i bilarna.
Tror du får läsa mina inlägg igen om du skall komma med sådana påståenden. De som kontinuerligt hävdat att utländska chaufförer och ekipage är en starkt bidragande orsak till den upplevt ökade olycksfrekvensen är ffa de lastbilschaufförer som skrivit här i tråden - inte jag. Nu indikerar du detsamma, så varför bevisbördan skall läggas på mig undrar jag?
Att elektroniska hjälpsystem torde hjälpa till vid potentiella incidenter står väl utom allt rimligt tvivel, så att jag bl a förordar införsel av dessa ser jag inte varför du hänger upp dig på. Har som sagt aldrig sagt jag inte tycker de skall införas på personbilar - det vet jag inte varifrån du fått för dig.

Ursprungligen postat av
DeesL
Som någon tidigare skrev @besserwisser så finns det högt uppsatta ingenjörer på scania som har låååång erfarenhet av detta och som dagligen samlar in data från olycksdrabbade fordon för att utveckla just den här typen av system, hade det varit så enkelt som du och vissa i den här tråden tycks tro så hade vi väl inte haft dessa problem... eller?!
2 anledningar till att merparten av den tunga trafiken helt saknar ESP är för att fordonsparken hos en åkare inte är uppdaterad med så pass nya fordon att ESP fanns som tillägg när bilarna köptes, som allmänt känt så har cabotagetrafiken och invandringen av utländska låglönechaufförer gjort det ekonomiskt svårt att köpa nya bilar för 2 miljoner och uppåt enbart för att man vill ha ESP. Den andra anledningen är att eftermarknaden på ESP är för dyr för att vara ekonomiskt försvarbar.
Jag hävdar att det ffa är en kombination av efterfrågan och tillgång såväl som lagstiftning som är orsaken till den anmärkningsvärt långsamma införseln av dessa typer av system inom den tunga trafiken.

Ursprungligen postat av
DeesL
Dagens lastbilar har många olika säkerhetssystem varav vissa är
ESP
antisladd
antispinn
automatisk panikbroms
varning för fordon i döda vinkeln
varning för fordon som saktar in
automatisk fartreglering
lastkännande ventil för optimal bromsdistribution
indikator för låst eller upplåst drag
varningssignal för sjunkande bromstryck
m.fl.
Detta visste du säkert om eftersom du verkar väl bevandrad i lastbilsvärlden och tillhörande säkerhetspaket.
ESP innebär just bl a antisladd och antispinn (ASR).
Många av de övriga lösningar du nämner är ej heller standard på dagens lastbilar, vilket de borde vara som lagkrav.

Ursprungligen postat av
DeesL
Några saker som däremot inte alltid avhjälps med ESP:
Rörlig last
Hög tyngdpunkt
1-2 rörliga leder i fordonskombinationen
tvär kast vid hastiga undanmanövrar
låsta bromsar på släpet i halt väglag
framhjulspunktering med fullt lass
etc. etc.
Säkert lätt för dig att säga "allt detta är chaufförens fel" men om du hasplar ur dig något så urbota dumt så lovar jag att slå hål på den teorin

Klart att inte allt kan avhjälpas eller rent av förhindras med hjälp av diverse system - det är det ingen som hävdat (allra minst jag) - men bättre med system på plats än inte. Kan vi enas om det?
När skulle jag ha sagt "allt detta är chaufförens fel" menar du?
- - - Uppdaterad - - -

Ursprungligen postat av
lillstefan
Förlåt, 95 % av folket som skriver här är nog män, andrar till "han"

Det står, för den läskunnige, till och med i mitt användarnamn vilket kön jag tillhör.
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990