Bilsnack
Sidan 196 av 219 FörstaFörsta ... 166176186189190191192193194195196197198199200201202203206216 ... SistaSista
Resultat 2 926 till 2 940 av 3272
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Bäste Zwamp,

Jag är vare sig bitter eller liten på något plan - dock har jag inget (eller åtminstone ytterst lite) till övers för individer, eller än värre, hela grupper som gång på gång klåpar sig. I synnerhet inte då det drabbar hundratals, för att inte säga tusentals oskyldiga.

Vad jag gör i övrigt för att få till stånd förändringar vet du inte mycket om, men du kanske noterat att flera av de saker jag påtalat under åren faktiskt börjar implementeras?
    Nej om du är liten eller inte vet jag inget om och kan ses som ett onödigt påhopp, det var ej min mening. Men jo du är bitter.

Kan tyvärr inte säga att jag har följt denna tråd så kan du vara så snäll och berätta vilka ändringar DU har lyckats få implementerade i våran fina flotta av lastbilar?

Och sen är det som LLLLLLL (osäker på hur många L det ska vara så jag bara drog till med något) säger, vi får vad vi betalar för (eller i många fall inte betalar för eftersom att flera butiker erbjuder fri frakt).
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Nämn någon.
    ESP, vinterdäck, t ex.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    ESP, vinterdäck, t ex.
    hahahaha, ramlar ju nästan av stolen av skratt

Japp, Atari var först med att påpeka detta om vinterdäck och esp. Nu har branschen äntligen lyssnat och börjar ta införa detta....nja, inte riktigt?

Vinterdäck är ingen nyhet.

ESP håller på att utvecklas. Det finns ingen chaufför som är emot stabilitetsprogram. Men man måste låta utvecklarna göra sitt. Det finns så otroligt många fler faktorer som spelar in när det kommer till ESP med bil och släp...även vad de gäller en liten personbil.

Att utvecklig sker är jättebra! Det folk här vände sig emot är att det skulle bli ett lagkrav...då det inte finns några färdiga stabila program. Det är en sak att få det att fungera i ett testcentrum med ett helt nytt släp och dragfordon. Men huvudsaken är ju att de funkar mil efter mil...i stekande värme och salt/snöslask på vintern.

P.g.a. att system kommer behöva vara så otroligt mycket mer komplext så går det inte att jämföra mot ett slutet system i en personbil. Men om/när man väl får igång det på tunga fordon med släp så lär det kunna öka säkerheten betydligt. Det finns så mycket mer ett sådant system kommer kunna göra, än va de kan göra på en personbil. Just pga. av att de är fler axlar som skulle kunna bromsas upp eller på annat sätt stödjas för att stabilisera ekipaget.

Men visst är det så att man får vad man betalar för. Politiken runt transportbranschen har under lång tid varit ett skämt. Vi har moderna slavar som kör de utländska lastbilarna. Speditörer betalar ut pengar som inte ens kan betala för drivmedlet. Då borde man ju verkligen fatta att nåt är fel.

Tragiskt nog har inte polisen resurserna....de får ju inte ens hålla kvar fordonet!!

Att öka mönsterdjupet hade varit ett enkelt sätt. Men man var väl rädd att slå ut alla utländska ekipaget i ett slag.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Nu när vi har folk från branschen här, hur ser det ut med grusbilar och täckt last? Härom dagen fick jag för andra gången helt spräckt ruta av fallande stenar från grusbilar, man blir ju inte överdrivet nöjd..
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Nu när vi har folk från branschen här, hur ser det ut med grusbilar och täckt last? Härom dagen fick jag för andra gången helt spräckt ruta av fallande stenar från grusbilar, man blir ju inte överdrivet nöjd..
    Fick inte köra grusbil så länge själv. Jag har själv råkat ut för samma sak som du beskriver, därför svetsade jag på krokar på mitt flak som jag spände fast en tungpress i för att täcka flaket. Dock tog det för lång tid när jag skulle springa ut och rulla ut pressen samt spänna fast den ett dussintal ggr om dagen. Chefen fixade ett annat lastbils jobb åt mig istället.

Dom tar hellre kostnaden för en spräckt ruta av dom fåtal personer som ringer in och klagar än att förlora dom 30-40min om dagen som försvinner när man ska hålla på o täcka. Det är VÄLDIGT lite folk som ringer in till centralerna och klagar över det här. Ruta ersätter dom så länge som du kan säga vilken bil du låg bakom, tid och vart det hände. Börjar man prata om att man har fått plåt på bilen blästrad av just deras fordon så vill dom att du ska bevisa att dom stenskotten har uppstått just då, vilket inte går.

Edit: Och jo dom är tvungna att täcka lasten om det finns risk för att last kan blåsa av flaket, gäller även grusbilar.

Edit 2:Känner dock inte till att någon har fällts för att dom inte täckt och bilen bakom fått stenskott.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Järnet Visa inlägg
    Förstår att man inte blir glad över det.

Kör inte grus, men dock containers där de kan flyga av. Känner man att de finns risk för det så nätar man bingen.

Då jag rätt sällan kör "öppna" bingar har jag ett vanligt nät. Med de flesta andra bilar på åkeriet har en rulle bakom hytten där de ganska smidigt kan dra över ett nät/skynke över bingen.

Sen har ju en stor lastbil en betydligt större förmåga att dra upp annan skit från vägen som kan träffa andra bilar.

Trots alla mina mil på vägarna har jag faktiskt upplevt detta problem...utan det har då istället varit sånt som legat på vägen, och sen slungats mot bilen.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    ESP, vinterdäck, t ex.
    ESP har funnits innan den här tråden startade. Är väl ingen som ifrågasätter att det både kommer att bli vanligare och bättre med tiden. Angående vinterdäck så är jag fortfarande av den uppfattningen som jag var i mitt inlägg på sidan 5 i den här tråden dvs.:

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det borde vara nån form av vinterdäckslag för lastbilar i sverige.Folk diskuterar dubbdäck och så vidare, och givetvis ska det inte vara nån dubbdäckslag!Det är det ju inte ens på personbilar.Tror inte att det behövs nån lag om nån MS märkning eller nått sånt heller, utan bara att ändra minsta tillåtna mönsterdjup från 5mm (eller vad det nu är) till 10-12mm eller så, åtminstånde på driven och framaxeln (ett nytt lastbilsdäck brukar ha drygt 20mm mönsterdjup).En sån lag skulle ju inte påvärka dom flästa svenska åkerier negativt eftersom dom flästa redan har däck på sina lastbilar...Och så ordentliga böter på att köra med för dåliga däck så öststatarna som horar ner priserna på trilerkörningarna inte har råd att köra med slicks, så blir ju konkuransen lite jämnare i alla fall...Och flyter trafiken bättre utan en massa utländska dragare som står fast i backarna så är ju det en trevlig bieffekt!=)

Faktum är att största konsekvensen jag märkt av att dom ändrat lagen är att i stort sätt alla lastbilsdäck har MS märkning numera...

Tror inte det kommit fram så mycket mera matnyttigt ur den här tråden sen sidan 5 faktiskt...

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    hahahaha, ramlar ju nästan av stolen av skratt

Japp, Atari var först med att påpeka detta om vinterdäck och esp. Nu har branschen äntligen lyssnat och börjar ta införa detta....nja, inte riktigt?
    Vem har påstått jag skulle varit först?
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Vinterdäck är ingen nyhet.
    Vem har hävdat det?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Ja, visst är det underligt att så många förslag som getts här i tråden bara för att tvärsågas av lastbilschaffiseliten trots allt realiseras ett efter ett?

Så dom många förslagen som har tvärsågats för att sedan införas är ESP och vinterdäck? Vet inte om jag kan hålla med om att varken ESP eller vinterdäck har tvärsågats. Men du fick inget gehör för dina andra förslag då (dom som har tvärsågats) som lastbilsförbud vid snöoväder, generelt omkörninsförbud för lastbilar, och någon sorts KERS-system för ökad framkomlighet?

Bäste Zwamp,

Jag är vare sig bitter eller liten på något plan - dock har jag inget (eller åtminstone ytterst lite) till övers för individer, eller än värre, hela grupper som gång på gång klåpar sig. I synnerhet inte då det drabbar hundratals, för att inte säga tusentals oskyldiga.

Vad jag gör i övrigt för att få till stånd förändringar vet du inte mycket om, men du kanske noterat att flera av de saker jag påtalat under åren faktiskt börjar implementeras?

Är det så att ändringen i lagen för vinterdäck för lastbilar kommit till efter lobbying från dej (vilket jag tvivlar på) så ber jag dej att lobba för att ändra minsta tillåtna mönsterdjup också, så "vinterdäcken" gör nån nytta, samt ge polisen möjlighet att hålla kvar bilar tills lagliga däck sitter på och böterna är betalda. Skyulle göra större skilnad än att det står MS på däcksidan...
    Senast redigerat av LLLLLL den 2014-03-03 klockan 19:14.

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Teorier om lastbilsolyckan i Stockholm

Ingen har väl kunnat undgå att läsa om lastbilsolyckan i Stockholm häromveckan
    då E4:an var totalavstängd i 6 timmar.

Hur gick olyckan till enligt media?

C Coupe turbo
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Byggare
    Citat Ursprungligen postat av cleaner Visa inlägg
    Ingen har väl kunnat undgå att läsa om lastbilsolyckan i Stockholm häromveckan
    då E4:an var totalavstängd i 6 timmar.

Hur gick olyckan till enligt media?
    De två fordonen var på väg norrut då olyckan skedde och efter krocken åkte lastbilen över i södergående körfält och blev liggande på sidan. I samband med detta revs elledningar ner.

Vår väder 10 grader varmt och solsken + snustorr vägbana.

Blev själv helt galen på denna olycka då jag jobbade rakt över. Fattar inte vad som tog sådan tid? Alla snackar om nerrivna elledningar, finns inte en enda elledning över olycksplatsen, ok att de kanske klippte en belysningsstolpe eller ngt. Men va fan. 6 timmar för att få undan en trailer. Chaffisen var ju ur å iväg på en gång till sjukan.

15-20 man går runt på platsen å drar i grejer. Fan få undan skiten i ett körfält och öppna upp för trafiken..

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Tänkte att det skulle bli lite mer reaktion från folk angående olyckan men
    tydligen satt ingen härinne fast i köerna denna ggn.

Nåja, hur olyckan gick till har ju inte stått nånstans men en kollegas granne
    låg bakom när det hände, det var en bil som svängde in framför lastbilen
    och bromsade kraftigt vilket resulterade i en undanmanöver av lb-chauffören,
    den bilen stannade aldrig på platsen.

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    [QUOTE=cleaner;4718159]Tänkte att det skulle bli lite mer reaktion från folk angående olyckan men
    tydligen satt ingen härinne fast i köerna denna ggn.

Nåja, hur olyckan gick till har ju inte stått nånstans men en kollegas granne
    låg bakom när det hände, det var en bil som svängde in framför lastbilen
    och bromsade kraftigt vilket resulterade i en undanmanöver av lb-chauffören,
    den bilen stannade aldrig på platsen.[/QUOTE

Är väl mest Atariman som tycker det är skoj att posta artiklar om lastbilsolyckor, och han vågar nog inte posta på ett tag sedan jag synade hans grundlösa påstående att hans förslag om hur lastbilsolyckor skulle minska skulle ha realiserats ett efter ett.

Citat Ursprungligen postat av Tjome Visa inlägg
    De två fordonen var på väg norrut då olyckan skedde och efter krocken åkte lastbilen över i södergående körfält och blev liggande på sidan. I samband med detta revs elledningar ner.

Vår väder 10 grader varmt och solsken + snustorr vägbana.

Blev själv helt galen på denna olycka då jag jobbade rakt över. Fattar inte vad som tog sådan tid? Alla snackar om nerrivna elledningar, finns inte en enda elledning över olycksplatsen, ok att de kanske klippte en belysningsstolpe eller ngt. Men va fan. 6 timmar för att få undan en trailer. Chaffisen var ju ur å iväg på en gång till sjukan.

15-20 man går runt på platsen å drar i grejer. Fan få undan skiten i ett körfält och öppna upp för trafiken..
    Vad var den lastad med?

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Själv gillar jag mobilkranen som försökte öka frihöjden i klaratunneln ;D. Just mobilkransförarna brukar vara rätt duktiga samt att dem går väl inte så fort, så men ingen är felfri. Hoppas att ingen vart sen till sin fika eller yogaklass bara
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Själv gillar jag mobilkranen som försökte öka frihöjden i klaratunneln ;D. Just mobilkransförarna brukar vara rätt duktiga samt att dem går väl inte så fort, så men ingen är felfri. Hoppas att ingen vart sen till sin fika eller yogaklass bara
    Inte snabba men ack så tunga.

Förstår inte hur han missatt skyltar + lampor som blinkar och det är en känd låg tunnel för alla som kör tunga fordon.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •