Bilsnack
Sidan 184 av 219 FörstaFörsta ... 154164174177178179180181182183184185186187188189190191194204214 ... SistaSista
Resultat 2 746 till 2 760 av 3272
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Om du inte har problem med ordförståelse, enligt dig, berätta för mig vad ordet "illegal" betyder.

Med tanke på dina resonemang i denna tråd så vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Klagar på hur lastbilsförare kör men kan inte svara på frågor själv när vi ställer de.
    Olaglig förstås, därav min fråga kring huruvida det hävdas att det är just lagöverskridande trafik som det hävdas skall ha körts - detta framgick såvitt jag kunde se inte av den länk som postats. Hur har ni det med läsförståelsen egentligen?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Olaglig förstås, därav min fråga kring huruvida det hävdas att det är just lagöverskridande trafik som det hävdas skall ha körts - detta framgick såvitt jag kunde se inte av den länk som postats. Hur har ni det med läsförståelsen egentligen?
    Som sagt, jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Kan du ens läsa överhuvudtaget?
    Jag har inga problem med läsförståelse.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Som sagt, jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Kan du ens läsa överhuvudtaget?
    Jag har inga problem med läsförståelse.
    Visa då gärna här var det står att undersökningen skall ha kommit fram till att det faktiskt pågår illegala transporter..

Cabotagestudien

"Cabotagestudien stängs tillfälligt av

Efter flera månader och över 150 tusen mottagna taggningar stänger vi tillfälligt av vår service, tack till nilsson_hc som kl 23:58 gjorde den sista taggningen. Frukta ej, vi är snart tillbaka! Ett stort tack till alla er som har hjälpt till!
    Till vilken nytta?

Vi vill veta sanningen om cabotage i Sverige – och vi behöver din hjälp! Idag är över 100 000 personer i Sverige sysselsatta inom transportbranschen som är livsviktig för att sjukhus, fabriker och andra viktiga samhällsfunktioner skall fungera. Lägg till det att transporter av gods för 10% av klimatgasutsläppen i Sverige och det är lätt att förstå att en effektiv bransch är nödvändig! För att företag, myndigheter och forskare skall kunna arbeta för effektivare transporter, är pålitlig information nödvändig. Idag finns inga pålitliga uppgifter på mätningar av utländska lastbilar i Sverige och inga vetenskapligt genomförda studier som jämför påverkan på samhället och miljö mellan att använda nationella eller internationella åkerier för transporter inom Sverige. Hjälp oss kartlägga detta genom att ladda ner och använd smartphoneappen CabotageStudien!
    Varför samlar vi in data på det här?

Utan att veta omfattningen har politiker och beslutsfattare i samhället inga underlag att grunda sina beslut på. Vi som forskare ser det som vår plikt att opartiskt skapa en bild av situationen.
    Vad händer med den data vi samlar in?

All data vi samlar in med er hjälp är helt anonym och används enbart till forskning. Genom avancerade algoritmer kan vi kartlägga hur cabotageoperatörer rör sig i Sverige och vi kan skapa tillförlitlig information till alla intresserade parter om omfattningen av cabotagetrafiken i Sverige. Målsättningen är att vi skall kunna kvantifiera de miljömässiga och ekonomiska effekterna av cabotagetrafik. Resultat offentliggörs via den här sidan, spridas till media och publiceras i vetenskapliga tidskrifter.
    Vilka är vi?

Henrik Sternberg: Cabotagestudien leds av transportforskaren Henrik Sternberg vid Lunds Tekniska Högskola. Henrik har i många år forskat på effektivitet inom åkeribranschen och har lång erfarenhet av att mäta transporteffektivitet och speciellt lastbilschaufförers arbete. Innan Henrik doktorerade på Chalmers jobbade han 10 år inom transportbranschen och var konsult på bl.a. Deutsche Post och Deutsche Bahn.

Gustaf Lindqvist: Frilansprogrammeraren Gustaf Lindqvist är en del i utvecklarteamet av Cabotagestudien. Han har mångårig erfarenhet av webb- och programutveckling för små och stora uppdragsgivare, däribland Sony Mobile Communications. Gustaf är matematiker och expert på avancerad analys av positioneringsdata.

Forskningsassister: Andreas Holmberg och Klas Örne. Andreas och Klas arbetar med modellering av transportnätverk. Krister Froststierna och Martin Kosterhed är assistenter som hjälpt till med att ta fram bakgrundsmaterial om cabotage i Sverige samt gjort mätningar."

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Så hopplös. ..men här har trotsungen de svart på vitt

Almedalsveckan 2013: Stort intresse för Cabotagestudien | Svensk Åkeritidning

Sen kan du se deras presentation från Almedalen. Där finns mer info om prisdumpning samt högre belastning för miljön.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Så hopplös. ..men här har trotsungen de svart på vitt

Almedalsveckan 2013: Stort intresse för Cabotagestudien | Svensk Åkeritidning

Sen kan du se deras presentation från Almedalen. Där finns mer info om prisdumpning samt högre belastning för miljön.
    En artikel är väl knappast att se som svart på vitt? Var är undersökningen som faktiskt visar att det är illegal trafik (du ser väl att det står "misstänks")?

N.B. jag hävdar inte att det inte är eller varit illegal trafik, men en artikel där någon gjort sin tolkning av en undersökning baserad på frivilligt deltagande blir omöjligtvis särskilt vetenskapligt korrekt eller rättvisande. Kritiskt granskande...glöm inte bort det - i allt.

EDIT: I tillägg till ovanstående så är det rätt lustigt att du väljer att kalla mig för hopplös och trotsunge för att det inte står någonting om just illegal trafik på den länk som ursprungligen postades. Hur tänkte du där?
    Senast redigerat av Atariman den 2013-07-22 klockan 09:19.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    En artikel är väl knappast att se som svart på vitt? Var är undersökningen som faktiskt visar att det är illegal trafik (du ser väl att det står "misstänks")?

N.B. jag hävdar inte att det inte är eller varit illegal trafik, men en artikel där någon gjort sin tolkning av en undersökning baserad på frivilligt deltagande blir omöjligtvis särskilt vetenskapligt korrekt eller rättvisande. Kritiskt granskande...glöm inte bort det - i allt.

EDIT: I tillägg till ovanstående så är det rätt lustigt att du väljer att kalla mig för hopplös och trotsunge för att det inte står någonting om just illegal trafik på den länk som ursprungligen postades. Hur tänkte du där?
    Det är oberoende forskare som har studien, som tagit uppehåll under sommaren. Deras framträdande i Almedalen spelades in och var mycket intressant. Rekommenderar att du tar del av den innan du forsätter uttala dig vidare i frågan. Eller du kanske har nån annan undersökning att visa?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Det är oberoende forskare som har studien, som tagit uppehåll under sommaren. Deras framträdande i Almedalen spelades in och var mycket intressant. Rekommenderar att du tar del av den innan du forsätter uttala dig vidare i frågan. Eller du kanske har nån annan undersökning att visa?
    Får väl säga detsamma isf...eller hävdar du att en uttalad misstanke omedelbart skall stå som oemotsagd sanning? Hur lätt/svårt var det till exempel att manipulera utfallet? Vem eller vilka skulle ha ett intresse av detta?

Nu är dock inte ev illegalt cabotage det vi huvudsakligen diskuterat i denna tråd, men förstår du gärna vill fokusera på något (läs: en undersökning som ännu inte publicerats officiellt) som potentiellt skulle stärka din position avseende inhemsk kontra internationella transporter inom landet.

En fråga av ren nyfikenhet - hur anser du att man bäst optimerar transporter, efter (exempelvis) lossning av utländskt gods (av utländsk speditör) i Sverige?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Får väl säga detsamma isf...eller hävdar du att en uttalad misstanke omedelbart skall stå som oemotsagd sanning? Hur lätt/svårt var det till exempel att manipulera utfallet? Vem eller vilka skulle ha ett intresse av detta?

Nu är dock inte ev illegalt cabotage det vi huvudsakligen diskuterat i denna tråd, men förstår du gärna vill fokusera på något (läs: en undersökning som ännu inte publicerats officiellt) som potentiellt skulle stärka din position avseende inhemsk kontra internationella transporter inom landet.

En fråga av ren nyfikenhet - hur anser du att man bäst optimerar transporter, efter (exempelvis) lossning av utländskt gods (av utländsk speditör) i Sverige?
    Inte...så vad diskutera vi? Trådens namn....visa hänsyn mot större fordon?

haha, manipulera utfallet. Märks att dina ögon inte brukar befinna sig på de svenska vägarna...

Om ett utländskt ekipage har en transport till Sverige, så är det ju inget konstigt med att man tar med sig ett lass ut. Men det är inte såhär det ser ut, det vet alla som är med och ser verkligheten. Det är bara att läsa på, eller bege dig ut i verkligheten...OM du nu skulle va intresserad på riktigt.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Atri!! Varför ska det finnas utländska bilar stationerade i Sverige som kör inrikestrafik???

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Atri!! Varför ska det finnas utländska bilar stationerade i Sverige som kör inrikestrafik???
    Varför finns det utländska företag etablerade i Sverige, överlag tror du? Nationell protektionism är inte det mest hållbara ekonomiska synsättet, rent generellt...

Jag kan se ett antal fördelar med att körningar optimeras t&r ursprungslandet - samt kan naturligtvis även se fördelar (ur ett bolagsperspektiv) med att etablera sig på lokala marknader så länge man gör det inom lagens riktlinjer.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    [QUOTE=Atariman;4695233
    Jag kan se ett antal fördelar med att körningar optimeras t&r ursprungslandet - samt kan naturligtvis även se fördelar (ur ett bolagsperspektiv) med att etablera sig på lokala marknader så länge man gör det inom lagens riktlinjer.[/QUOTE]

Men vad ska man göra när de inte följer svenska lagar och regler??

Och vad ska man göra när polisen inte har resurserna att kontrollera och stoppa dessa olagliga ekipage??

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Folk från U-länder som jobbar I I-länder fast till U-landslön är ju bekymmer oavsett bransh.
    Nu har tydligen bärplockarna kommit igen. Jag har luftat igång 3 slangade lastbilar sedan i fradags...

Är som sagt inga bekymmer med utländska åkerier. Men kör dom i Sverige ska dom givetvis följa svenska lagar OCH avtal.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Folk från U-länder som jobbar I I-länder fast till U-landslön är ju bekymmer oavsett bransh.
    Nu har tydligen bärplockarna kommit igen. Jag har luftat igång 3 slangade lastbilar sedan i fradags...

Är som sagt inga bekymmer med utländska åkerier. Men kör dom i Sverige ska dom givetvis följa svenska lagar OCH avtal.
    Det var ett reportage i UG om skogsplanterarna från Kamerun som blev lurade på sin lön av en oseriös arbetsgivare som var bara ute efter billig arbetskraft.

Ontopic: Håller med dig, ska utländska förare köra här i Sverige så måste de betala skatt och följa våra lagar/avtal.
    Senast redigerat av CarpeDiem den 2013-08-03 klockan 05:38.

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Fyfan vilken misär för lastbilsåkarna, milslånga köer pga alla dom här inkompetenta bilisterna.

Långa köer efter olycka på E20 | Nyheter | Aftonbladet
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Tänk vad många timmar de satt still i sina bilar....helt i onödan pga ett par svenssons som inte kan köra.... Hoppas de blir av min körkort som straff för detta hemska brottet!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •