http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article17131282.ab
Låt oss hoppas det är lite hårdare krav i Sverige.
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
Så Atri är med andra ord för illegalt cabotage, dvs, utländska åkare tar jobb ifrån svenska åkare, och de utländska åkarna kommer bli fler på svenska vägarna... Lika med sämre trafiksäkerhet, ökad miljöpåverkan och fler lastbilar...
Det borde väl ni som inte vill ha hit dem kunna berätta istället för att fråga mig..? Som sagt, jag ser dagligen både utländska och inhemska lastbilschaffisar köra som puckon resp normalt...
Men, enligt Bjurelid så innebär det "sämre trafiksäkerhet, ökad miljöpåverkan och fler lastbilar"...det sistnämnda är intressant - hur är slutsatsen dragen där? Har de sämre logistiksystem, packar de sämre i bilarna, eller ökar vårt behov av transporter pga att det finns fler tillgängliga åkerier? Isf borde ju punkten om att jobben för svenska chaufförer försvinner ses som redundant.
Märks att du inte varit med senaste tiden, och läst allt vad cabotagestudien skrivit.
Sämre trafiksäkerhet, ökad miljöpåverkan och fler lastbilar...allt de säger väl dom i princip. Fristående forskare.
Generellt är det väl inget fel på den utländska föraren. Men de jobbar ju inte under samma villkor och förhållanden som de svenska. Dåligt för dom, dåligt för oss.
Edit: Sen det självklara om olika längdgränser i Sverige, jämfört med andra länder.
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
Det går tre trailer på två bil och släp... När det blir lönedumpningar som tvingar svenska åkeri gå i konkurs och in kommer utländska bilar, polackerna är för dyra nu, det tar in chafförer ifrån Phillipinen som är billigaste och kanske kör för 50 kr/mil medans en svensk åkare behöver ca 120kr/mil för att gå plus/minus noll.. Det jag vill säga är att, utländska lastbilar lastar mindre i vikt och volym än vad svenska lastbilar och släp gör, och det fattar min dotter på 5 år att det behövs fler lastbilar som ska frakta samma mängd gods som innan.
Här kan du läsa mer om du vill veta vad fler utländska lastbilar som du vill ha hit när du förespråkar fri rölighet
Cabotagestudien