Bilsnack
Sidan 176 av 219 FörstaFörsta ... 146156166169170171172173174175176177178179180181182183186196206 ... SistaSista
Resultat 2 626 till 2 640 av 3272
    AMG abuser
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    En fråga nu efter en tids ständig synlighet på forumet för den här tråden,,
    Har ni fått nån mer hänsyn visad till er?
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Ja jämsides låg han ju då inte

"för att inte köra in i en framförvarande lastbil"
    Som vi alla vet så brukar inte journalister vara de mest exakta och korrekta i sina utlåtanden, så huruvida bilen faktiskt låg jämsides, eller lastbilen precis svängde ut framför gör i sak väldigt liten skillnad. Naturligtvis skall man iakta uppmärksamhet vid filbyte, det var en av de första saker jag lärde mig i körskolan - men det kanske inte är av så stor vikt då man framför stora fordon och anser att störst går först?

Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Kan ju dock vara så att han hade påbörjat sin omkörning men sen inte anpassat hastigheten av omkörningen till ev oförutsedda händelser. Vet att dom 3 olika teorilärarna jag har haft har alla sagt samma sak, "räkna med att alla andra är idioter i trafiken och var beredd på allt". Vilket jag även har för mig står i vår kära lagbok, du ska anpassa hastigheten så att du kan stanna och/eller undvika situationer som kan uppstå. Vilket rent krasst betyder att man inte får köra för det är omöjligt att undvika allt.
    Kan garantera dig att det inte står något i lagboken om att alla övriga i trafiken är idioter.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Du svarade inte på min fråga.

Jag svarar nu på ytterligare en av dina: Olagligt beteende, vilket det var frågan om i din video, skall naturligtvis vara straffbart (vilket det är) - det var ju uppenbart dessutom idiotiskt kört av personen i personbilen.

Jag svara på din...eller funkar det så att jag bara får svara på frågor med alternativ du redan skrivit?
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Som vi alla vet så brukar inte journalister vara de mest exakta och korrekta i sina utlåtanden.
    Men som vi alla vet så skriver de alltid till lastbilens fördel? Jahaop

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Re: Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Men som vi alla vet så skriver de alltid till lastbilens fördel? Jahaop
    Nej nu har du fel, dom skriver alltid rätt hur lastbilen varit inblandad och vilka fel den gjort, däremot är dom aldrig korrekta i bilens beteende

Not sent from an iProduct...

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Re: Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Som vi alla vet så brukar inte journalister vara de mest exakta och korrekta i sina utlåtanden, så huruvida bilen faktiskt låg jämsides, eller lastbilen precis svängde ut framför gör i sak väldigt liten skillnad. Naturligtvis skall man iakta uppmärksamhet vid filbyte, det var en av de första saker jag lärde mig i körskolan - men det kanske inte är av så stor vikt då man framför stora fordon och anser att störst går först?

Kan garantera dig att det inte står något i lagboken om att alla övriga i trafiken är idioter.
    Visst, han gjorde ett syftningsfel i meningen men jag är 200% säker på att du vet exakt vad han menade står i lagtexten.

För dom som inte förstod: "du ska anpassa hastigheten så att du kan stanna och/eller undvika situationer som kan uppstå"

Vilket är helt riktigt, står även, och det är grundregeln: "Visa hänsyn mot andra trafikanter"

Vad är det som är så svårt med den regeln? Gäller givetvis även yrkestrafiken, dessutom ännu mer än andra pga följderna.

Högerregeln kan minsann alla när man själv kommer från höger men tvärtom, nehedu, då heter det att "jamen den här vägen är ju större än den du kom ifrån alltså gäller inte högerregeln nu. "

Förstår verkligen inte problemet, kör folk fortare, hjälp till att släppa fram dom, övningskör någon, hjälp till att visa extra mycket hänsyn (i verkligheten tutar folk, kör nära osv.) Kommer utryckningsfordon, släpp fram dom direkt. Osv osv osv

Senaste två dagarna har två personbilar nästan prejat mig av vägen trots att dom precis kör om mig (mc), 3 st ställt sig på bromsen då man kommit ikapp i vänsterfil på motorvägen och högerfilen är helt tom i en kilometer framåt. (min fart 120 gps, 130 på mätaren, mc)
    En buss som försökte täppa till så att man inte skulle kunna glida mellan i 20 km/h men blev ju då en fin lucka på andra sidan bussen
    Har ju inte varit någon fara eftersom man kallt räknar med det hela tiden men vart tog grundregeln vägen?

Not sent from an iProduct...

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Som sagt, din fråga till mig var irrelevant i sammanhanget - men då du verkar oerhört intresserad av huruvida jag bromsar om någon klämmer sig in på för tätt avstånd i relation till fordon, hastighet och underlag på allmän väg...så ja, då bromsar jag för att så snart som möjligt återfå ett för situationen adekvat avstånd. Det gör alltså inte du?
    ....och i den luckan kommer ytterligare ett par bilar trycka dog in i och avståndet försvann...

Nä, jag bromsar inte om någon går in för tvärt framför mig på motorväg utan låter dom åka iväg eftersom dom kör fortare. Ja, jag ligger på rulle ibland på 2+1 väg för att åka om någon som kör långsammare.

Du bromsar nog enbart på internet...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    ....och i den luckan kommer ytterligare ett par bilar trycka dog in i och avståndet försvann...
    Din definition av adekvat avstånd är förmodligen inte likadan som min - potentiellt beroende på bromskapacitet/fordonstyp.

Nä, jag bromsar inte om någon går in för tvärt framför mig på motorväg utan låter dom åka iväg eftersom dom kör fortare. Ja, jag ligger på rulle ibland på 2+1 väg för att åka om någon som kör långsammare.
    Så länge du har tillräcklig uppsikt och ser du hinner bromsa/stanna vid behov så ser jag inte problemet - men skulle någon slänga sig in en meter eller två framför mig i 110 km/h eller högre hastighet, så bromsar jag garanterat (då jag gärna håller sådana dårar på lite avstånd från mig).

Du bromsar nog enbart på internet...
    Nej...använde jag inte bromsen hade jag nog slutat under mer än en lastbil vid det här laget.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Jag svara på din...eller funkar det så att jag bara får svara på frågor med alternativ du redan skrivit?
    Hur anser du att du givit ett svar på frågan: "Uppenbarligen är de inte tillräckligt väl dimensionerade för att fungera i dagens trafikmiljö, eller så håller chaufförerna för korta avstånd. Vilket är mest troligt tror du?"

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Hur anser du att du givit ett svar på frågan: "Uppenbarligen är de inte tillräckligt väl dimensionerade för att fungera i dagens trafikmiljö, eller så håller chaufförerna för korta avstånd. Vilket är mest troligt tror du?"
    Enkelt, jag anser inte frågan vara så enkel som du verkar tro. Men så har du inte erfarenheten heller.

Betydligt fler faktorer som spelar in. Men då jag länkar till en egen video som visar ett annat ex. och du fortfarande inte förstår...så...va ska man göra

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Enkelt, jag anser inte frågan vara så enkel som du verkar tro. Men så har du inte erfarenheten heller.

Betydligt fler faktorer som spelar in. Men då jag länkar till en egen video som visar ett annat ex. och du fortfarande inte förstår...så...va ska man göra
    Att svara på frågan vore en bra början - men det är klart, det är svårt att göra förstår jag...

e30 user Icees avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Bromsarna räcker gott om väll. Ventilerade skivor på samtliga axlar. I vanliga används dom heller inte utan tilläggs broms som retarder + avgasbroms. Bara reatardern bromsar med 1100 häst + avgasbroms 200hp. De räcker gott om väll till för att gå ner för en 8% backe i 80km/h med fulla tryck. Går även greit att bromsa ner sig med bara den till trafikljus med mera. Enda gången bromsarna används är just vid paniksituationer och köbildning. De sitter fortfarande orginal bromsar runte hela bilen jag kör med. Den har rullat 800 000km på Norge och har fortfarande över 50% kvar på klossarna enligt displayen. Samma gäller trailern.

Problemet är just blindzonerna. Även fast man försöker var så uppmärksamma som möjligt dyker bilarna upp från ingen stans 1m framför en. Just den film "Cörran" postade är en av de värsta situationerna du kan råka ut för om det går i mera än gångfart. Säg då att att trafiken framför samtidigt gör en snabb inbromsning så bilen som just dök up framför dig står på bromsen. Vi har en perfekt situation för att skapa en påkörningsolycka.
    Såklart finns idioterna också som inte borde sitta bakom en ratt finns även bland tunga fordon.

Jag råkade ut för en situation i Lördast också som man inte förväntar sig. Där e20 och e18 möts i Arboga riktning mot Örebro. Anslutningen till e18 är rätt bred för att senare smalna av innan du är ute på motorvägen. Precis vid avsmalningen uppmärksammar jag att en personbil har fått för sig att han skall påbörja en omkörning. Varit inte långt ifrån att sluta i katastrof. Du förväntar dig inte en omkörning på accerelationsfältet så man sitter inte och har 100% pejling på vad som händer bakom dig. Nåja väggrenen är fortfarande bred så det gick greit. Men hur jäkla dåligt tålamod kan man ha? Kanske det var du Atariman?

Hur skulle det kunna utvecklas. Tja varingsystem möjlien men vette fasiken hur mycket det skulle hjälpa.
    Största nyttan anser jag skulle göras om alla som tar körkort tvingades spendera åtminstone 1h bakom ratten på en lastbil. Då skall det heller inte vara någon liten citylastbil kom är körskolornas favorit utan fullstor fjärrbil lastad till max vikt
    Även dom som har körkort borde tvingas att gå den kursen. Så även du fick dig en liten förstålese.

En anna stor sak vore om kör och vilo tiderna gjordes om radikalt. Det skulle istället vara en km gräns per dag. Då skulle situationen försvinna där du hela tiden tvingas sitta och vara irtiterad om tiden räcker till den tilltänkta paus platsen. Då kanske du säger men ta den som ligger några mil före. Ja men då kanske jag tvingas ha en till 45min paus för att ta mig till lossningsplatsen. Där går vi hem Klockan 3 och öppnar på nytt nästa gång klockan 8. Viiiiihaaa jag får spendera 16 timmar i bilen. I slutet av veckan kan det betyda att istället för att stå hemma tidigt på fredagen är jag hemma Lördag morogon. Jipiii så börjar vi jobba på nytt måndag morgon.
    Men bryt KoV lagen då några minuter, så nog är det inte. Javisst betalar du. 8000ksek ur egen ficka + att det kan även stå sig dyrt för företaget.

Färdskrivaren är den största förbanelsen som uppfunnits och ingen vettig människa kan se något gott med den. De är den största olycksframkallaren och helt jävla idioiskt påfund troligtvis av någon konsult som tyckte det såg så jäkla bra ut i terorin

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Att svara på frågan vore en bra början - men det är klart, det är svårt att göra förstår jag...

Är du bögen i buren? Ja eller nej.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Är du bögen i buren? Ja eller nej.
    Nej är varken inburad eller bög. Inte särskilt svårt att svara på, således. Förstår dock om du inte finner svaret lika enkelt på samma fråga.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Nej är varken inburad eller bög. Inte särskilt svårt att svara på, således. Förstår dock om du inte finner svaret lika enkelt på samma fråga.
    Så du kanske förstår att man hellre svarar själv på frågorna man får ställda till sig? Eller ska man behöva ta upp ännu ett mellanstadie ex. för att du ska förstå?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •