Bilsnack
Sidan 1 av 219 12345678112131 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 3272
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2010

Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Jag har börjat köra lite extra på ett åkeri som kör diverse stålprodukter med långtrailer och dragare. Denna trailer har fyra axlar varav två styr. Med denna levererar jag diverse armering och andra saker till byggen inne i städer och ekipaget tar ju minst sagt plats när det svänger.

Jag brukar lägga mig i mitten av två filer där jag behöver plats men jag får ingen förståelse tillbaka från bilisterna. Är det så att ni vill ha era bilar mosade av trailern? För det verkar så...
    Hur tänker man när en lastbil+trailer står mitt på vita strecken som delar av två filer och man ställer sig bredvid ändå?

Detta gäller ju inte bara mitt ekipage, vi är många som kör stora fordon i stadsmiljö. Därför förstår jag inte hur det kan vara så främmande att vi tar plats?

Snälla förklara detta för mig.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lagerslusk
    Citat Ursprungligen postat av Outrun Visa inlägg
    Jag har börjat köra lite extra på ett åkeri som kör diverse stålprodukter med långtrailer och dragare. Denna trailer har fyra axlar varav två styr. Med denna levererar jag diverse armering och andra saker till byggen inne i städer och ekipaget tar ju minst sagt plats när det svänger.

Jag brukar lägga mig i mitten av två filer där jag behöver plats men jag får ingen förståelse tillbaka från bilisterna. Är det så att ni vill ha era bilar mosade av trailern? För det verkar så...
    Hur tänker man när en lastbil+trailer står mitt på vita strecken som delar av två filer och man ställer sig bredvid ändå?

Detta gäller ju inte bara mitt ekipage, vi är många som kör stora fordon i stadsmiljö. Därför förstår jag inte hur det kan vara så främmande att vi tar plats?

Snälla förklara detta för mig.
    För att folk generellt är idioter..... Det finns ingen annan förklaring.

MR HKS
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobbar med att utbilda nya förare och tyvärr folk fattar inte, dom är i sin egen bubbla många gånger

FWD vägrare Keepans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Tycker lastbilarna borde få samma varning som vissa dragbussar fått, i stil med "varning för svängande akterparti". Då tror jag fler skulle fatta grejjen men många tycker nog att lastbilschaufförerna är så skickliga annars också så dem borde kunna svänga ordentligt utan att krossa en. Personligen har jag full förståelse, fattar inte hur ni lyckats ta er fram utan att döda någon på vägen som en annan säkerligen skulle gjort varje dag..

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2010
    Fast jag tror inte bilisterna förstår vad "utsvängande bakparti" innebär. Dom förstår inte att baken svänger åt fel håll! "Blinkar lastbilen vänster kan jag stå 1dm från dess högersida" tror dom... Bara det att min trailer tar en och en halv meter åt fel håll!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Fast jag tror inte bilisterna förstår vad "utsvängande bakparti" innebär. Dom förstår inte att baken svänger åt fel håll! "Blinkar lastbilen vänster kan jag stå 1dm från dess högersida" tror dom... Bara det att min trailer tar en och en halv meter åt fel håll!
    Problemet är ju att man inte alltid tänker på att baken tar så mycket plats. Vet själv hur man kan sitta och dega i andra tankar eller va morgontrött och inte tänker på hur man tar sig genom korsningen och trafiken runt sig.

Men när jag ser varning på bussarna så inser man ju direkt att man ska lämna plats. Och förstår man inte vilket håll baken kommer komma åt då bör man nog överväga om man inte ska lämna ifrån sig körkortet...

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    känner igen det där..men har lärt mig hur man bär sig åt
    man går helt enkelt ut i mitten =)
    nu kör jag inte lastbil men buss
    och i vissa lägen skjuter röven ut 1.5-2meter rakt åt sidan
    endå envisas folk att glida upp jämsides hela tiden fast man blinkar i god tid
    derför går jag alltid mot mitten innan svängen för att täcka upp luckan så ingen testar hållfastheten på bussens röv =)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2005
    Vi bilister kommer visa förståelse när ni slutar blocka vänsterfilen på motorvägarna.
    Ni får ju visa förståelse för oss snabba bilister som har bråttom

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Inför en rondell om en lastbil med släp ligger i högerfilen och jag i vänster brukar jag antingen sakta ner så lastbilen får 2 filer lediga, eller så gasar man på man är inne i rondellen innan lastbilen hunnit in i den.

Outrun: De flesta i trafken gör ju just inte det, tänker alltså. Beror väl mestadels på att de inte är direkt smarta. (läs dumma i huvudet.)

Gäller ju inte bara folks tänk till lastbilar, utan det är ju till det mesta i trafiken.
    De byter fil utan att blinka då de är jämsides folk, skiter i att blinka då de ska svänga av och det står någon som missade en lucka att åka ut pga detta. Tittar rakt fram på väg in i rondeller och nästan stannar även fast det är lika fritt som en tom saltöken. Listan skulle väl kunna göras 295 sidor lång.

Tänker man på att folk i allmänhet inte har någon som helst koll på var andra bilar befinner sig osv så blir man lite lugnare i trafiken.

Tycker det verkar som det är fler och fler på senare år som tror de är ensamma på sveriges vägar, någon mer som fått det intrycket?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2010
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    känner igen det där..men har lärt mig hur man bär sig åt
    man går helt enkelt ut i mitten =)
    nu kör jag inte lastbil men buss
    och i vissa lägen skjuter röven ut 1.5-2meter rakt åt sidan
    endå envisas folk att glida upp jämsides hela tiden fast man blinkar i god tid
    derför går jag alltid mot mitten innan svängen för att täcka upp luckan så ingen testar hållfastheten på bussens röv =)
    Det var precis så jag beskrev att jag gör. Problemet är bara att bilisterna kör upp bredvid ändå, spelar ingen roll att dom inte ens får plats i det körfältet, dom ska bara ligga där ändå och bufflas.

Oliver
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
    Vi bilister kommer visa förståelse när ni slutar blocka vänsterfilen på motorvägarna.

+1

Samt när ni börjar hålla en vettig hastighet när det är halka. Tack vare många "yrkesförare" så har jag blivit stående x-antal timmar av mitt liv på motorvägen tack vare att något geni ansåg att det gick att framföra sin lastbil på isbanan.

När de sen står på sneden (eller när de känner för att styla lite) ligger på sidan över hela vägen, så är de så "himla duktiga" och "erfarna".

Helt ärligt, 9 av 10 bilder i tidningen nu under snökaoset är lastbilar som klantat sig.

Och snälla, jag behöver inga lektioner i däckrotationer som slår av isen etc, det finns ett säkert sätt att undvika att sladda av vägen med sin långtradare - Stå stilla när väglaget är piss.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Citat Ursprungligen postat av Cato Visa inlägg
    Tycker det verkar som det är fler och fler på senare år som tror de är ensamma på sveriges vägar, någon mer som fått det intrycket?
    Oj oj, kom att tänka på någon liten krabat i en bil tillverkad av ett gäng snigelätare (renault) som skulle byta fil. Blinkar och gör det hela snyggt förutom att han inte kollar bakåt där jag ligger snett bakom honom och ska köra om.

Precis i nysnön också, fan precis att man hann bromsa upp tillräckligt. Jävlar vad man blir förbannad av sådana händelser.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2010
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg
    +1

Samt när ni börjar hålla en vettig hastighet när det är halka. Tack vare många "yrkesförare" så har jag blivit stående x-antal timmar av mitt liv på motorvägen tack vare att något geni ansåg att det gick att framföra sin lastbil på isbanan.

När de sen står på sneden (eller när de känner för att styla lite) ligger på sidan över hela vägen, så är de så "himla duktiga" och "erfarna".

Helt ärligt, 9 av 10 bilder i tidningen nu under snökaoset är lastbilar som klantat sig.

Och snälla, jag behöver inga lektioner i däckrotationer som slår av isen etc, det finns ett säkert sätt att undvika att sladda av vägen med sin långtradare - Stå stilla när väglaget är piss.
    Det handlar väl inte direkt om hastigheten utan däckvalet. Många av dom som åker av har bara sommardäck, eftersom det inte finns någon lag på vinterdäck på fordon över 3,5 ton.
    Jag har själv vinterdäck på dragbilen men sommardäck på trailern. Går som tåget!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2005
    Går som tåget!
    Låter ju inte så bra (skrivet av en bitter tågpendlare)

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
    Eller när bussar envisas med att ligga i/köra om i bilfiler trots att det finns dedikerade buss-dito... Går det inte att köra buss om det ligger lite snöslask eller nysnö i deras fil, eller vad är det frågan om? Isf bör man ju ifrågasätta hela tanken med bussfiler (vilket jag iofs anser man bör göra hursomhelst, med tanke på hur stor del av dygnet de står outnyttjade kontra vilken avlastning det skulle innebära för vägnätet i tätorter om de fick användas av bilister)...resursslöseri!
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •