Bilsnack
Sidan 1 av 16 1234567811 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 233
    Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.

FRÅGA: Nybörjare på att träna på gym, resultat?

Köpte ett kort till Fläskis (eller om det är Friskis) och svettis och har hittills på tre dagar besökt det 3 x 75 minuter typ.

Har blivit (inte så) lite överviktig och undrar när man kan märka resultat, dels om man smalnar något och dels om konditionen blir bättre?
    Ingen kostomläggning ännu, tror det kommer naturligt om man märker resultat av träningen. Men än så länge samma diet.

Joggar ca. 15 minuter på löpband med inställningen 4,7 (tror inställningen visar mph) och avslutar med en sådan där gåmaskin med handtag ca. 10 minuter. Däremellan betar jag av maskinerna som finns där för mage, rygg, armar och ben. Kör 10x2 på varje. Alltså inget riktigt program.

Så, när märker man av någon skillnad? Ska man få träningsvärk i början? Jag har det inte iaf. Är totalt otränad de senaste 6-7 åren och har gått upp ca 20 kilo.

Ska man stretcha eller så efter eller före? Tips på bra sida som visar lite enkelt hur man ska göra vore bra isf.

Tidigare höll jag på med långpromenader, cykling på sommaren (5-6 mil i veckan) och spinning en gång i veckan på vintern.

Ford Focus -14 Eliass avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Logistik
    Träningsvärk ska du defenitivt ha, annars kör du alldeles för dåligt..
    Kör slut på dig ordentligt och se om det hjälper!

Du bör märka resultat rätt fort om du håller i.. Framförallt på kondition och uthållighet.
    Sen kommer styrka och utseende med tiden!

Registered User Neoss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Har också tagit tag i mig själv och skaffat mig ett gymkort. Jag har tränat i ca 2 veckor nu. 3ggr i veckan tränar jag. Hade grymt mycke träningsverk de 3 första dagarna av träningen. Väldigt bra att du värmer upp och får upp pulsen lite innan du styrketränar.
    Jag brukar inte strecha innan träning men jag gör det efter. Har hört att det är bra att göra det både före och efter.
    Tror också det är bra att du inte går för hårt fram i början utan ökar succesivt.
    Ang. kosten så tror jag du har rätt i att det kommer rätt naturligt.

Jag mår iaf mycket bättre nu när jag börjat träna.

Ett litet tips där det finns mycket läsning: Kolozzeum forum - Powered by vBulletin

Små-SUV x2 BMW & Mini Borstas avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Tech Data nörd!!
    Bättre om du delar upp muskelgrupperna i olika dagar så du inte tränar samma varannan dag. Skall själv börja nu och det första som jag gör är att dra ner på intaget av mat samt verkligen äta frukost, lunch middag (inte för sent).

Den gyllene regeln är ju i alla lägen, ät inte mer än vad du gör av med varje dag!

Sedan blir det konditionsträning 3 ggr per vecka samt 3 pass på gymmet. Alltså endast 1 vilodag per vecka.

Strecha ordentligt efter varje pass.

Sen skall du inte leta efter resultaten utan låt de komma "naturligt", detta är något som gör att många tappar sugen när resultaten inte kommer så snabbt som de önskar.

Skall själv ner 20kg så vi får väl se vem som lyckas.

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Så här tror jag det är för de flesta:

• Gör träningsscheman, lätt hänt att man väljer "bekväma" övningar annars och så händer det inget speciellt. Glöm inte att uppdatera vartefter, kroppen vänjer sig.
    • Även vara bra att göra en rutin på att väga, mäta sig för att ge motivation,
    • Första veckorna/månaden brukar ge sig självt då man tycker att man är hulken efter varje pass men sen kommer i regel ca 3 månader när det inte händer så fasligt mkt = då merparten slutar har jag fått för mig. Bra att hitta något annat att göra förutom gym annars är risken att man kroknar större, cykling, simning, cross, badminton eller vad som nu intresserar dig.
    • Sen börjar man växa till sig vart efter om det är det man är ute efter. Tro aldrig att det kommer säga pang! och så har du tappat kontrollen över dina muskler Måste vara den vanligaste myten eller ursäkten till att varför man inte ska "köra så hårt" på gymet, vanligt bland tjejer också.
    • När man kommit till det stadiet att man börjar växa lite mera så har man även lärt sig att kontrollera sin träning och kost, iaf för de flesta och då bestämmer man själv vilket resultat man ska ha.

Glöm inte att fråga mer erfarna när du är osäker, alla har vi stått där någon gång och undrat hur f-n den här övningen egentligen ska gå till. Gör det ont gör du troligtvis fel.

MVH
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

En av krabbarna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Evenemang
    Om det är övervikten som besvärar mest så skulle jag satsa ganska lite energi på gympass och koncentrera mig på lågintensivt fettförbrännande pass.

Kör tre pass cykling på lite tuffare motstånd a 60min i veckan. Cykling är vänligare mot kroppen än löpning. Gång och simning är också skonsamma träningsalternativ. I min värld är dock gång för tråkigt och simning för mycket meck men alla är vi olika.
    Hinner du och har ork så kör lite gym ovanpå det.

Börja med 3x12 reps för att vänja kroppen vid belastning. Glöm inte att muskler växer betydligt fortare än vad mycket annat i kroppen hinner anpassa sig efter. Med andra ord det kan vara lätt att göra sig illa.
    Det är också betydligt bättre att vila om man känner sig lite sliten efter konditionspasset dagen innan istället för att känna att man måste köra ett gympass också dagen efter.

Och kom ihåg:
    Träning av detta slag är INGEN social aktivitet!
    På med munkjackan och maxa Ipoden med fet musik och kör hårt!
    Då kommer resultaten.

Som bonus slipper du bli en sådan där som hasar omkring i badtofflor och hälsar på alla med en proteinshake i ena näven och en banan i den andra som du ätit på de senaste tre timmarna samtidigt som du ockuperat ett par hantlar dessutom utan att ens "brake a sweat"!
    Senast redigerat av Ultraz den 2008-12-09 klockan 21:47. Anledning: Radbryt

OijOij-Society.com
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Jag började träna på gym i sommras, jag har fått träningsverk i princip varje gång jag varit på gymmet. Men jag kör alltid övningarna till jag verkligen inte orkar mer. Bra att vara två som träna då kan man peppa varandra vilket gör det lättare att ta ut sig ordentligt. Jag brukar vara slut i kropp och själ efter 45 minuters träning. Då är inte uppvärmningen inräknad. Resultat märkte jag nästan direkt tog inte många gånger innan man kunde se skillnad.
    OijOij-Society.com - The family

OijOij-Society.com
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av Ultraz Visa inlägg
    Och kom ihåg:
    Träning av detta slag är INGEN social aktivitet!
    På med munkjackan och maxa Ipoden med fet musik och kör hårt!
    Då kommer resultaten.
    Håller med delvis. Jag skulle ha väldigt svårt att palla mig iväg till gymmet själv, särskilt en längre period. Därför tränar jag nästan aldrig ensam, därmed inte sagt att jag inte tränar hårt / effektivt. Men för mig är träningen social men det får ju inte ta överhanden. Tror det är mycket individuellt.

En av krabbarna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Evenemang
    Citat Ursprungligen postat av friksson Visa inlägg
    Håller med delvis. Jag skulle ha väldigt svårt att palla mig iväg till gymmet själv, särskilt en längre period. Därför tränar jag nästan aldrig ensam, därmed inte sagt att jag inte tränar hårt / effektivt. Men för mig är träningen social men det får ju inte ta överhanden. Tror det är mycket individuellt.
    Det kan vara roligare och tom effektivare att vara fler som kör samtidigt.
    De som jag är trött på är de som går till gymet istället för caféet när de tänkt anstränga sig lika mycket vilket de än valde

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    i början brukar det gå fort att märka skillnad på gymet. Man kommer kunna öka många kilon i vikter redan på några veckor.

Tänk också på att många repitioner med lägre vikter ger slankare muskler. Lite mer spänst om man kan säga så. Medan färre reps men tyngre ger lite biffigare muskel. Så tänk på hur ni vill ha formen.
    Glöm heller inte att köra hela övningen fullt ut. Sträck ut muskelgruppen ni tränar ordentligt, stanna inte 5cm från toppen eller slutet. Blir det för tungt att göra så, gå ner lite i vikt. Det är ingen idé att rusa i väg till dom största hantlarna om du bara orkar lyfta dem 50% av vad du kan röra armen. Hela muskeln ska ju tränas.

Lycka till

OijOij-Society.com
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av Ultraz Visa inlägg
    Det kan vara roligare och tom effektivare att vara fler som kör samtidigt.
    De som jag är trött på är de som går till gymet istället för caféet när de tänkt anstränga sig lika mycket vilket de än valde
    Det håller jag fullständigt med om!

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    2-3 veckor här, sedan i somras. På Nautilus. Där är det inte många reps, utan tyngre vikt som gäller. Åtminstone för min del.

Tänkte också försöka tappa den lilla magen jag tyckte mig ha, men av detta blev intet. Anledningen är väldigt lite fettförbrännande träning, mer styrketräning och alldeles för mycket småätande. Äter bra i övrigt med havregrynsgröt till frukost dagligen, vettiga middagar oftast osv. Dock är jag lite för glad i mörk choklad och cola, osv..

Om du kör styrketräning kommer du märka stor skillnad de första veckorna. Du kommer klara av att lyfta tyngre hela tiden, det kommer dock lägga sig på en mer stabil nivå efter ett tag.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Jobb
    Självförsörjande
    som dom andra skriver låter helllt okii sen beror de lite på vilken förbränning kroppen din har.. men är du överviktig så bättre å träna på sikt än för tungt från början.tänkte främst på ditt hjärta är inte bra om du kör för hårt i början vilket du kan ta skada av eller nått annat händer .. men annars bara å köra tills du får träningsverk sen vila en dag eller 2 sen köra igen.inte bra å träna dagen efter om du har träningsverk .så typ mån/ons/fre/ från början låter oki sen kan du köra lite oftare å lite längre pass..å äta sunt å naturberiklig kost ..tillsattser å annat som ja ser de kommer å bränna sönder dina muskler på sikt .. har själv tränat i ca 10år så vet lite iallfall .. men hoppas de går bra me din träning//K

En av krabbarna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Evenemang
    Citat Ursprungligen postat av slanngen Visa inlägg
    tillsattser å annat som ja ser de kommer å bränna sönder dina muskler på sikt .. har själv tränat i ca 10år så vet lite iallfall .. men hoppas de går bra me din träning//K
    Kan inget om tillsatser men skulle gärna vilja veta vad du syftar på.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Tack så mycket för alla tips och uppmuntrande ord, uppskattas Har läst noga och sparat över det mesta av era svar i ett worddokument

Men finns det mer att säga så kan ni ju komma med fler svar. Finns kanske fler än jag som börat med detta istället för julmaten.

Så att träna med träningsvärk ska undvikas? Tänkte, eftersom jag har tid, gå den tid jag gör varje dag, eller är det för ofta?

Det finns lappar på gymmet där man kan skriva in vad man gör och hur ofta på vilken maskin. Är gång eller inte så snabbt joggande på band fettförbrännade? Den där andra maskinen man går i med handtag, är den bra för att bli av med fett den med?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •