Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Trafikfarlig
    Guest

Hur ofta servar du bilen ?

Nu när man köper en "Seriös" bil så hade det ju vart kul om den höll några månader. Därför undrar jag lite om service & grejs till bilar.

Hur ofta servar du din bil ?
    Vad gör du ?
    Vad är vikitgast ?
    mm, mm

När du "trimmar" bilen, vad är det viktigt att hålla kollen på då ?

Tacksam för era svar / T

*Bilen ifråga är runt 10år gammal*
    *PS. eftrsom jag inte hitta nått om service i sök så la ja tråden här, vette f*n om det är rätt.DS*

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Ja har man en ny bil så är man ju iaf enligt mig dum om man inte följer service intervallerna som anges av tillverkaren!
    Jag jobbar på VAG och de "gamla" bilarna är de 1år lr 1500mil med undantag Skoda pic-up diesel där de är 750mil de nyare som kallas QG1 lr longlife är beroende på körstil! där kan man köra upp till 3000mil lr 2år innan nästa service men kör man mycket korta bitar med mycket gaspådrag kan man kanske bara komma upp i 1500 mil osv

//Myhran

Team Playboy
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    kelgris
    men men,vadå serva? är det inte de man gör i tennis???

alldriii serva...de gör man ju själv om man har en skitbil vill säga ,
    alternativt om man har en ny å fin kan göra det bra själv.för stämpeln i service boken är ju mest för att hålla andrahandsvärdet uppe när allt kommer omkring

turboägare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jag byter olja efter 500-600 mil o kör på helsyntet i min gamla audi 100 turbo, kör mycket kortare sträckor tex jobbet o den hinner inte bli genomvarm, inte för att jag gasar då men ändå, kör med betydligt högre laddtryck än orig. o så rejsar man ju nästan varje helg oxå.

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    serva och serva.. man tittar ju till bilen själv.. dels byter jag olja var 500:de mil, sen har man ju såpass motoröra att man har rätt bra koll på oljud och sånt, och om man hör nåt kollar man ju upp det..

Lämna in på service.. ja det gör man ju bara för att få en stämpel, och så nya bilar har jag inte
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-snubben
    Originally posted by glenn
    Lämna in på service.. ja det gör man ju bara för att få en stämpel, och så nya bilar har jag inte
    Den där stämpeln är ju förarglig. Har man inte alla stämplar i boken får man sämre andrahandsvärde på bilen, trots att man lätt klarar av de mindre servicarna själv. Känns så surt att behöva slanta för enkel-service bara för att få stämpeln :-(

UffeS4
    Guest

dyr stämpel...

Ville ha en fin stämpel i min bok nu vid 18000. Servade för 4000 + kamremsbyte =6 500:-

600 mil senare gick ett tändstift ur motorn = gängpaj
    Alla stiften satt för övrigt jäkligt löst. Själv ÄR bäste dräng. Tveksamt om man verkligen vågar lämna in bilen för service mer när de inte fixar att dra tändstiften ens...
    Insatsgängan + tändstift + ventilkåpspackning m.m gick på 3000:-
    Det är en 10000:- service det

SpaceDump
    Guest
    Jag lämnar in min Evo VI TME för service en gång i månan, det är ungefär vad det tar att köra 500 mil. Dvs, serviceintervallet på min bil är 500 mil och jag följer det och lämnar in bilen på service därefter, 12 servicar per år. Undrar hur många stämplar som får plats i boken.

//Anders

Trafikfarlig
    Guest
    Ok, så ni byter alla olja runt 5-600 mil då asså...

Varför jag frågar är för jag aldrig haft nån trim potencial bil tidigare & tänkte höra med er som redan kör sådana bilar va som gäller för att ha bilen i bra skick, så att den håller & den mår bra helt enkelt.

Så inget annat än att byta olja asså, förutom om nått går åt skogen ?

LAPPI RALLY TYRES
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jag byter olja o filter varje gång jag ska köra ett seriöst race! Typ TXM-cup, före och efter racet.

Sen byter jag oljefiltret så fort oljan börjar svartna. Har fått det som tips så jag följer det.

Registered User Elkens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    På en orginal eller bara chippad bil så är det fullkomligt onödigt att byta olja runt 500-600 mil. Det kostar bara onödiga pengar.

Jag körde 1500-2000mil innan jag bytte olja samt oljefilter på min bil när den var orginal.

Nu har jag trimmat bilen lite grand, så nu blir väl intervallet kanske 1000 mil.

Trafikfarlig
    Guest
    Okaj, lite smartare har jag ju blivit :P

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    jag byter bara var 500'ade mil på bilar med turbo, annars byter jag typ var 800'de till 1000'ende mil..

Dock tenderar jag till att köpa bilar med turbo
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Magnus
    Guest
    Olje+filterbyta var 500:e mil, eller tidigare om jag inte tycker om hur oljan ser ut. Kontrol av bromsar lite då och då...försöker hitta bra kombinationer av skivor och bromsbelägg så det åker isär någon gång om året iaf. Ska snart montera seriösa grejor. Byte av bränslefilter vartannat år i snitt. Kör man fortfarande gummibussningar bör väl även dom kontrolleras vartannat år. Tändstift byts väl vart tredje år kanske, kablar, fördelarlock och rotor något mer sällan. Kompletterande rostskyddsbehandling, smörjning av gånggärn och lås...luftfilter bör också bytas ibland. Jag kör K&N i en bil och rengör det vid behov, knappt en gång om året, det är ändå betydligt tätare intervall än vad som är minimum mellan "om-oljningarna" Det kommer nog bli K&N i de andra bilarna också vartefter ekonomin tillåter.

Eftersom jag räknar med att mina gamla bilar inte har något andrahandsvärde så bryr jag mig inte om stämplar i serviceböcker. Skulle jag få för mig att sälja något, vilket knappas inte händer, så bifogar jag mitt eget serviceprotokoll som är bra mycket mer omfattande än någon märkesverkstads. Ibland funderar man på att köra in nån bil till Ford för 20 000 mil service, eller 25 000 mil service, mest för skojs skull, men jag har inte haft pengar över till det ännu.

/ Magnus

???
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Egen företagare
    Oljebyte vid max 500 mil, samt en ordentlig kontroll varje vinter..

/Jocke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •