Bilsnack
Resultat 1 till 14 av 14
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2016

Tystare däck till Passat GT?

För ett par veckor sedan köpte jag en VW Passat GT -2011 4x4 kombi, med 2.0 TDI och automat.

Jag stör mig mer och mer på vägljudet, redan i 40km/h börjar det låta om det inte är plan asfalt (vilket det sällan är).

Jag funderar om nya däck skulle förbättra komforten eller om det skulle vara pengar i sjön? Det kanske låter så här när bilen har sportchassi och sportfjädring?

Behöver i vilket fall titta på nya däck eftersom de börjar bli slitna.

Däcken som sitter på nu är:
    Fram: Continental ContiSport 3 235/45 R17. ca 5 mm kvar. Ålder ca 3,5 år.
    Bak: Continental ContiSport 5 235/45 R17. ca 5 mm kvar. Ålder ca 1,5 år

Jag frågade om råd hos en däckhandlare som sa att många klagat mycket på ljudet i Continental-däck och han ville sälja mig en uppsättning Pirelli Cinturato P7 Blue som enligt hans erfarenhet är tysta och bra.

Min tidigare bil var en Peugeot 308 1.6 HDI -2008 halvkombi med Hankook-däck (16 tum). Jag tyckte däcken på den lät mindre på dåliga vägar, men jag vet inte om det beror på att däcken var tystare eller att Passaten överlag är tystare (dvs att däcken hörs mer). Tex motorn i Passaten låter klart lägre (vid normal körning) och jag gissar att den har bättre isolering i allmänhet för vind m.m.

Efter att ha forskat på nätet (inkl däcktester) så funderar jag på följande däck:

Michelin Primacy 3
    Fick bra betyg för komfort och ljudnivå i årets sommardäcks-test i Vi Bilägare. Dock testade de däcken i Texas och de kanske har finare asfalt där.

Dunlop SP Sport Maxx RT
    Bra enligt EU-märkningen (68db), men den mäts utifrån bilen så jag vågar inte lita helt på den.
    Fick bra betyg på Dunlop SportMaxx RT - Tyre Reviews förutom att de slits snabbt.

Mycket tacksam för tips för att förhoppningsvis få ner ljudnivån inför sommarens bilresor med familjen.

eye in the sky
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Passat över lag tycker jag har väldigt högt kupéljud oavsett däck, tyvärr
    WrapZone.net - Helfoliering, bildekor & solfilm
    Gilla och följ WrapZone på Facebook och Instagram @wrapzone

An island of reality in this ocean of diarrhoea.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Bredare däck med lägre profil låter väsentligt mer. På med riktiga gubbmackor så minskar vägljud medan komfort ökar.
    Alla som generaliserar är idioter!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Jag satte Dunlop SportMaxx RT på min A5 sist (235/40 ZR18) främst baserat på ljudnivån på Eu märkningen. Det ångrar jag för de är verkligen inte tysta (även om de kanske inte är så mycket värre än de gamla kina däcken som satt på när jag köpte den).

Håller med föregående. Funkar det med 225/50 så kör på det.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Hurpass tysta däcken är så blir ju tyvärr rätt så individuellt mellan fordonet. Nån kan uppleva att däck X är hur tysta och fina som helst på sin bil medan samma däck i samma dimension råkar bullra i just det intervall som det fordonet inte har så bra isolering mot..
    Så.. Eeh.. Googla runt och se vad andra som har samma bil som du rekommenderar?
    Och om möjligt, gubba till det och ta lite smalare däck med högre profil.

Eller bara skit i det, fläska på ännu fetare däck och sänk bilen så oljetråget slår i de målade övergångsställena. Så har du annat att fundera på än däcksljud!
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Eller bara skit i det, fläska på ännu fetare däck och sänk bilen så oljetråget slår i de målade övergångsställena. Så har du annat att fundera på än däcksljud!
    Japp! Så ska en slipsten dras!

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Det där med att köpa tystare däck tror jag inte på, däremot om du är händig kan man ganska enkelt ljudisolera bilen ytterligare själv.

Jag gjorde det på min bil tog några timmar det är som balsam för öronen att åka nu.
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2016
    Tack alla för tips.

Enligt 5%-regeln så funkar det med 225/50 enligt kalkylatorn på Rullomkrets kalkylator - Beräkna rullomkretsen på bildäck/bilhjul :

Original enligt bilregistret: 195/60 R16 93V = 0%

De som sitter på nu: 235/45 R17: +0,45%

225/50: +2,56%

Ska bara försöka ta reda om på 225/50 passar på fälgen.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2016
    Efter mycket funderande har jag nu beställt Michelin Primacy 3 i dimensionen 235/45 R17. Vad jag har läst har de fått bra betyg i komfort och upplevd ljudnivå.

225/50 skulle bli större däck, vågade inte chansa att något tar i hjulhus m.m.
    205/45 och 224/45 skulle bli mindre däck, och jag vill inte sänka bilen (tycker den är lite väl låg redan).

Jag återkommer när de kommit på!

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Den enda skillnaden du kommer märka är med största sannolikhet pga nya fräscha däck. Gamla däck har en förmåga att låta mer just när de blir gamla (och slitna). Hade du velat få ner ljudet hade en smalare och högre dimension varit rätt väg att gå, även fast det är rätt otrevligt och märkligt svampigt att köra en modern bil med rätt hårt chassie på sådana däck enligt min mening.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2016
    Nu har jag kört de nya däcken några dagar.

Det blev en klar förbättring fast jag är ändå inte nöjd med ljudnivån. Men ganska ok. Den största förbättringen blev i 30-50km/h då den tidigare började dundra, men även motorväg blev bättre.

Nästa gång jag väljer bil kommer jag nog prioritera mer komfort och välja bort sportchassi/fjädring.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik779 Visa inlägg
    Nästa gång jag väljer bil kommer jag nog prioritera mer komfort och välja bort sportchassi/fjädring.
    Var då noga med att även välja bort stora, breda fälgar med lågprofildäck. Hade du istället för dina 235/45 R17 valt t.ex. en 6.5x16" fälg med 205/55R16 så hade du redan nu haft en mycket tystare och bekvämare bil.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Faktum är att senaste generation av Passat (och många andra bilar) faktiskt har lite mer ballong-dimension på däcken original. De har väl förstått att alla inte vill slå rekord runt ringen.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Registered User Gurres avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2001
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Faktum är att senaste generation av Passat (och många andra bilar) faktiskt har lite mer ballong-dimension på däcken original. De har väl förstått att alla inte vill slå rekord runt ringen.
    Det är nog för att de inte ska bli punktering när de kör älgtesterna
    350nm och 240 boxer häst är ju alltid kul

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •