Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015

Läcker in vatten genom taket, spackla?

(OBS! Klicka på bilderna så blir dom större)

Hej,
    Jag blir snart galen är det inte det ena så är det de andra.

Min Ford focus TDCi 2009 läcker in vatten från taket, så som de ser ut så läcker det in vid skarvarna vid gångjärnen till bakluckan.
    Så rinner det ner efter innertaket och ut igenom "gallret" ner i bagaget.

Först hade jag på silicon vilket inte tätade ett skit och va ett helvete att ta bort.
    Thinner och en kniv fixade det mesta.

Sen så hade jag på karosskit som blev sådär, har tillgång till värmegarage på söndag så det här är bara provisoriskt.
    Vet inte ens om det har tätat då det är ca 5+ ute så tar väll hela natten att härda.

Men stelnade fort gjort det iaf, nästa gång så värmer jag det innan så jag kan pensla på det istället, lär ju bli betydligt bättre.
    Använde mina fingrar nu idag.

Dock så hittade jag lite lacksläpp som jag får lägga på bättringsfärg på sen, just nu är det karosskit över det pga jag hade inte tid eller tillgång till värmegarage så att färgen kan härda.
    Tror ni att det kommer rosta?

Tänkte de kommer ju inte mycke vatten där + att karosskitet ska ju förhindra fukt + vatten då det ska täta så lär ju fungera eller?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Du lär ju ha mögel nånstans i bilen tack vare detdär, sorry.
    Och jag gissar det är gummilisten runt bakluckan som är boven i dramat om nu inte bilen varit krockad så skarvarna faktiskt spruckit? Alternativt kommer vattnet in var dina takrails är fästa mot taket.
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015

Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Du lär ju ha mögel nånstans i bilen tack vare detdär, sorry.
    Och jag gissar det är gummilisten runt bakluckan som är boven i dramat om nu inte bilen varit krockad så skarvarna faktiskt spruckit? Alternativt kommer vattnet in var dina takrails är fästa mot taket.
    Vattnet kommer inte in via listen.

Bilen har inte varit krockad.

Det började läcka in för ca 4 dagar sedan, kommer mögel så fort?
    Tar man och häller vatten över bilen så rinner det "rakt" igenom.
    Så det är något jag borde ha upptäckt innan isf kan man tycka.

Hur vet man om man har mögel i blien?

Det är inte gummilisten runt, det är torrt om man tar lös den, har redan prövat.

Kan vara railsen, fast verkar inte som att vattnet åker den vägen så att säga.

Ska se om den läcker in imorgon då borde detta ha härdat lite iaf.

Läcker det fortfarande in får jag ta och kolla kring railsen.

Blev mer orolig för mögel nu, hur märker man om man har mögel?

Mattan är inte möglig iaf, kan vara innertaket iofs.

Får riva ner och lysa i innertaket för att se om det är mögel där.
    Men går det att se förutom visuellt?

Edit:
    Kan säga att jag körde kupé värmaren flera gånger m.m och nu är det tämligen torrt.

Va sådär blött i 2 dagar bara.

Bagage mattan ställdes in på tork och allt torkades upp.

Får hoppas att det inte är mögel iaf, hur märker jag det isf?
    Senast redigerat av calby01 den 2015-12-07 klockan 22:39.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Har det bara gått några dagar är det nog ingen större fara, tänkte om det hållit på lång tid. Köra kupévärmare så det hålls torrt är en bra idé och räcker nog till.
    Näsan är bästa sättet att hitta det på, nosa runt helt enkelt. Börjar det lukta skunk så har du problem. Men återigen, har det bara hållit på nån dag och du ansträngt dig för att hålla det torrt inuti är det nog lugnt. Bilar är ju som gjorda för att tåla en del fukt
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Har det bara gått några dagar är det nog ingen större fara, tänkte om det hållit på lång tid. Köra kupévärmare så det hålls torrt är en bra idé och räcker nog till.
    Näsan är bästa sättet att hitta det på, nosa runt helt enkelt. Börjar det lukta skunk så har du problem. Men återigen, har det bara hållit på nån dag och du ansträngt dig för att hålla det torrt inuti är det nog lugnt. Bilar är ju som gjorda för att tåla en del fukt
    Okej, skönt.

Jag upptäckte läckan dag 1 på morgonen.
    Prövade att täta med simicon det sket sig.

La ut mattan dag 2 och körde kupé värmaren så mycket jag har kunnat har torkat nu.

Märkte dock idag 3 att det var vatten nere vid reservhjulet ( endast plåt där iofs ) torkade upp det.

Kör ca 70mil i veckan varav 30mil varje måndag så den "går" och så kör jag kupévärmare varje morgon.

Kör kupevärmaren nu lite då och då när jag går ur bilen.
    Det är en diesel så den slår ju av efter ett tag men bättre än inget.

Får hoppas att detta hjälpte nu, gjorde det de så kan man snygga till det på söndag när jag har värmegarage att jobba i.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Som ni ser så kommer vattnet från "den del som går neråt från taket" gjorde varken till eller från då jag fortfarande inte kan se fall om det kommer från Railsen eller gångjärns boxen.

Ser detta ut som mögel?
    Den gröna kudden på sidan ser ut lika ut på andra sidan så den är inte mögel iaf.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Någon som kan gissa om de kommer från railsen eller gångjärnen?

Ni ser skarven på alla bilderna

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/07/c870793d250bfe344a377ebafdab01ef.jpg
    På denna bild ser jag en yta som är spacklad och lackad, vart är det någonstans?

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/08/869af9079bcd1bf3d7e61b80d5b4ddce.jpg
    Denna karosskarv ser inte frabriksgjord ut, känns krockad.

- - - Uppdaterad - - -

På denna bild ser jag en yta som är spacklad och lackad, vart är det någonstans?

Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015

Citat Ursprungligen postat av TheMPG Visa inlägg

1. Det där är vid gångjärnen på vänster bak.
    Där jag misstänker att det läcker in vatten ifrån.

2. Tror inte den är krockad, förra ägaren sa inget om det och Carfax visade inget gällande sådant heller.

Kollade aldrig om det såg lika ut på andra sidan, får riva imorgon igen och kolla.

Har ägt bilen i ca 2mån nu och den började läcka in nu, så det är ju inget fel som varit innan iaf.

Dock så såg jag detta nu som verkar lite "oroligt" i bilens historik.

2009 Först ägs bilen av "regeringen"

2012-03-26 då den köps av en återförsäljare & ställs av.

2012-06-21 så blir bilen köpt av en till återförsäljare & då ställs bilen på.

2012-06-25 sätta bilen ut för försäljning och har gått 165 000km

2012-10-17 bilen ställs av.

2012-11-18 bilen besiktas har gått 169 498km

Sen efter det så köper den tidigare ägaren som jag köpt bilen av den.

Från 2012-06 till den såldes gick den 400mil så det är ju inga konstigheter.
    Och återförsäljaren som då hade den kanske körde den som firmabil.

Men mellan 2012-03 till 2012-06 så var den visserligen avställd, undra varför den inte såldes på 3månader.

Va iofs i Visby så det är ju litet där så bilar kanske inte går åt som smör.
    Senast redigerat av calby01 den 2015-12-08 klockan 23:41.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Ringde runt nu och bilen har varit krockad 6ggr

Dock har samma företagare ägt bilen i 2år sen privatägare.

Så totalt har det varit 3st ägare.

Det som har bytts är:
    Varje punkt är en enskild skada.

1. Högerframspoiler

2. Vänster framdörr repad

3. Baklucka bula.

4. Stötfångarefram, innerskärm höger, dimljus, luftkylare.

5. Baklucka vänstersida.

Så är det något som ev kan vara "allvarligt"?

Verkar endast vara lätta nuddningar och ev undernäring eller påkörning av ett djur.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Det jag gjorde nu var att jag skrapade bort den gamla karosskitet och sedan sandpapprade jag ner till grundfärgerna i hopp om att få bort silikonet så att karosserikitet fästet.

Sedan sprutade jag på karosserikitet.

Är det inte tätt imorgon får jag köra med silikonrengöring och sedan lacka om det som jag skrapade ner till grundfärgerna.

Och sedan ta dit karosserikit.

Usch! Detta va ett helvete faktist.
    Får iofs skylla mig själv som hade dit silikon först, men man lär sig av sina misstag.

Allätare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Tekniker
    Det är riktigt drygt, har själv en Toyota som läcker. Har hittills lossat mina takrails och lyft den sista biten gummilist i "kanalerna" och provat täta först med "Captain Tolleys Creeping Crack Cure" som tydligen är populärt hos båtfolk: Fönsterläckage - SAILGUIDE.com och sedan med silikon. Blev nästan tätt på ena sidan men den andra läcker fortfarande. Räcker visst med hårfina sprickor för att vattnet ska sugas in så det kan vara svårt att hitta läckan.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2015
    Citat Ursprungligen postat av P_K Visa inlägg
    Det är riktigt drygt, har själv en Toyota som läcker. Har hittills lossat mina takrails och lyft den sista biten gummilist i "kanalerna" och provat täta först med "Captain Tolleys Creeping Crack Cure" som tydligen är populärt hos båtfolk: Fönsterläckage - SAILGUIDE.com och sedan med silikon. Blev nästan tätt på ena sidan men den andra läcker fortfarande. Räcker visst med hårfina sprickor för att vattnet ska sugas in så det kan vara svårt att hitta läckan.
    Ska nog lämna iväg min för blästring så dom kan göra om allt.
    Då blir det iaf fixat.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    tänk på att vattnet kan leta runt rätt bra så kan vara tex en tak antenn som släpper igenom vatten men det rinner ner en bit bort.

det är min första gissning när det läcker vatten bak. alternativt om bilen har taklucka att avringingen till den slutar där bak.
    och är igentäppt.

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    slit bort innertaket tills läckan är fixad + du ser ju vart det kommer in så mycket lättare

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •