Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 32
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002

Vad säger lagen angående sommardäck i nuvarande väder?

funderar på om jag kan köra en bil på sommardäck från göteborg till uppsala på sommardäck i helgen. där nere är det strålande sol och 5-10plus. i uppsala ska det vara sol och runt 0an. det kan ju vara nån minusgrad här hemma det vet jag ej. men det ska vara sol och vägarna är torra. vad säger lagen? räknas torr asfalt och -1-+1 som sommarväglag?

oem+ Cretzkys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Citat Ursprungligen postat av SideWays Visa inlägg
    funderar på om jag kan köra en bil på sommardäck från göteborg till uppsala på sommardäck i helgen. där nere är det strålande sol och 5-10plus. i uppsala ska det vara sol och runt 0an. det kan ju vara nån minusgrad här hemma det vet jag ej. men det ska vara sol och vägarna är torra. vad säger lagen? räknas torr asfalt och -1-+1 som sommarväglag?
    Egentligen så kan det bara bli spekulationer här. Enligt lagen så är det polismannen på plats som bestämmer vad underlaget klassas som. Här nedan är ett utdrag från det stycket,

"Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."

Länk till all information på transportstyrelsens hemsida, Vinterdäck - Transportstyrelsen

M535, Ascona erikjakans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Entrepenör
    Jäkla lotteri, men jag hade kört.

Är det torrt på vägen så är det sommarväglag i min bok.

Mvh
    Mittmotor-Ascona i din mamma!

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Vinterdäckslagen gäller mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Även om det är torrt väglag på vägen men det ligger snö på vägrenen så räknas det som vinterväglag vilket många inte tänker på egentligen.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Vinterdäckslagen gäller mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Även om det är torrt väglag på vägen men det ligger snö på vägrenen så räknas det som vinterväglag vilket många inte tänker på egentligen.
    På vägrenen finns ingen snö. Dock ligger det snö i dikena. I Göteborg är jag inte orolig där är det +6 och sol. Det är när man närmar sig stockholm som det kan vara lite oroligt. Ringde till Polisen och frågade och dom sa precis som Cretzky sa ovan. Att det är polisen på plats som bedömer väglaget. Vettefan hur jag ska göra.

ktm 450 sx till salu
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    licenssvetsare
    De tråkiga e väl vad försäkringsbolaget kommer fram till om man smäller bilen o man står med sommar däck ,
    låglastande bärgare finnes. uthyres med ell utan chafför B-kort ring för mer info 0738203495

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    På vägrenen finns ingen snö. Dock ligger det snö i dikena. I Göteborg är jag inte orolig där är det +6 och sol. Det är när man närmar sig stockholm som det kan vara lite oroligt. Ringde till Polisen och frågade och dom sa precis som Cretzky sa ovan. Att det är polisen på plats som bedömer väglaget. Vettefan hur jag ska göra.
    Visst kan polisen bedöma på plats om just väglaget men fortfarande så spelar det faktiskt ingen roll, ligger det snö i diken så räknas det som vinterväglag.

XC60 D3 R-Design
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Vet i tusan... Jobbar 16 timmar per dag ändå.
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Visst kan polisen bedöma på plats om just väglaget men fortfarande så spelar det faktiskt ingen roll, ligger det snö i diken så räknas det som vinterväglag.
    Absolut inte. Kollegans dotters kille smällde en Porsche för ett par årsedan som han precis köpt. Han flög rakt ner i diket och snö var 30cm djup (Han kollade både en och två gånger). Han var livrädd att han inte skulle få något utav försäkringsbolaget. Dock så löste det sig utan problem för Polisen sa att vägen var torr och att det var rullgrus på vägen.

MVH Patrik

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ring Polisen och fråga! Vad vi säger väger ju ingenting mot vad Polisen på plats säger.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Jag hade inte kört med sommardäck om jag var i din situation men det är upp till varje person.

Endless Summer -K-s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Ring Polisen och fråga! Vad vi säger väger ju ingenting mot vad Polisen på plats säger.
    ......

Ringde till Polisen och frågade och dom sa precis som Cretzky sa ovan. Att det är polisen på plats som bedömer väglaget.
    Nothing in this world that's worth having comes easy.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Kanske kan vara bra och köra på friktionsdäck??

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av -K- Visa inlägg
    ......
    Tänkte mer i banorna, ring lokala Poliserna och fråga hur de bedömer, typ Polisen Göteborg, kanske runt Jönköping samt Stockholm... Men ja, jag missade att han hade ringt redan
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Tänkte mer i banorna, ring lokala Poliserna och fråga hur de bedömer, typ Polisen Göteborg, kanske runt Jönköping samt Stockholm... Men ja, jag missade att han hade ringt redan
    De lär inte ge något svar eftersom det varierar både i väderlek och väglag överallt. Om då någon säger "Kör på" och sen blir TS stoppad och den polisen säger att det är vinterväglag så blir det fel. Det är ju inte den som svarar i telefonen som fattar ett sådant beslut. Lite som att ringa och fråga polisen om det går att dricka ett glas vin till maten och köra nån timme senare.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Kanske kan vara bra och köra på friktionsdäck??
    det sitter 325or R-däck på bilen. tror faktiskt jag väntar eller tar den på släp. better safe than sorry.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •