Bilsnack
Sidan 7 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 91 till 105 av 187
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Fantastiskt!

Har läst 6 sidor nu med krig mellan lastbilschaufförer och icke-lastbilschaufförer.
    Jag kör själv CE varje vardagskväll/natt mellan Gävle och Docksta, och jag tackar verkligen gudarna för att det är just kväll/natt.

Tidigare har jag kört lunchtid till sen kväll.. Och herrejösses! Det är som dag och natt på folket som kör nattetid, anser jag. På dagarna prickar du alla nötskal som finns, medan det sällan är nötter ute om nätterna.

Några exempel:

1. Gösta 65+, förstår inte att är det 70/80/90 så är det just.. 70/80/90. Inte 55/70/75. Vad han heller inte förstår är att om en lastbil hamnar bakom honom och blinkar till med hellyset för att det närmar sig en backe eller liknande så bör han öka farten så man håller den rådande hastigheten. Vad folk, speciellt dom utan högre behörigheter inte förstår (Även om dom själv sett det 100ggr, så saknar dom spelsinne för att förstå/ta in) att om man börjar backen i säg 70, så har man tappat ner till 50 pga att det helt enkelt inte finns kraft för mer. När då Gösta istället kör typ 50 slutar det oftast med att man kryper över krönet i 20. Till följd av detta har man oftast en svans på bilar, säg 20 stycken efter detta krön. Detta löser sig med idiotomkörningar såklart.

2. Ulf, stressad säljare ca 40 år. Han ska om till vilket pris som helst, tvekar inte en sekund på att använda heldraget för att köra om (Gärna i slutet av en 2+1 väg). Något Ulf också gillar är att ligga ca 0.5 meter bakom om han (bevare mig väl) inte hinner köra om när det är två filer. Vad Ulf heller inte förstår är att omkörningen i sig går fortare om han håller avstånd och tar fart och prickar rätt tills det är två filer igen. Förövrigt svär han nog bra i bilen när han ligger alldeles bakom och får stenskott på sin tjänstebil.

3. Mamma Carina, medelålders-milf. Påväg till affären. Hon kommer ut till en större väg, gärna med stopplikt och konstaterar snabbt att det kommer en lastbil. Hon vet att dom går lite slöare än vad hon vill, så därför kör hon helt sonika ut framför lastbilen så den får bromsa rejält eftersom hennes sportvagn deluxe (Pegga 307, 80HK) som är så snabb, enligt henne, inte hinner upp i någon fart att tala om. Och vad hon inte heller vet/fattar är att i lastbilen hon just fått att bromsa hårt har hennes ägg hon ska till affären för att köpa.. Numera inte ägg, utan äggröra.

Ska jag fortsätta med återkommande terrorn, nämligen Svenssonfamiljen med husvagn?
    Eller kanske Rallykalle, 18 år?
    Varför inte Agda 80 år?

Nu när vintern närmar sig, tänk gärna på att hålla farten i backarna, speciellt innan backarna! Stannar en lastbil i backen fastnar oftast fler lastbilar också där pga den första. Och när sen det fastnat tillräckligt många kommer inte du till jobbet, din frukost finns inte på macken, din turbo har inte kommit på utsatt tid osv.
    Och för i hela helvete, TÄNK TILL innan du kör ut framför en lastbil när det är halt! För om du tycker det är dålig stoppsträcka med dubbfritt, pröva då en lastbil från 90km/h till 0. Det händer liksom ingenting i princip, speciellt inte om du har last.

Och ang. att vi aldrig ska göra omkörningar.. Vafan?
    Numera sitter det en digital färdskrivare i alla lastbilar från 2006. Detta innebär att den registrerar allt när lastbilen rör sig som körtid. Även om du rullar i 2km/h så registreras detta.
    Problemet (fördelen?) med detta är att kör jag över körtiden, vilken är 4.5 tim körtid - 45 min rast - 4.5 tim körtid, samt att du kan förlänga detta med 1 timme 2ggr i veckan, så kan en polis bötfälla mig för detta mååånga veckor efter att det faktiskt hänt eftersom det sparas på mitt digitala färdskrivarkort.
    Om jag då sänker min medelhastighet från 80km/h till 70km/h pga att vi ska anpassa oss konstant efter vanliga bilister så kan du räkna på det själv. Jag tappar alltså 10 mil på en dag pga detta. Och det ni ska veta är att när jag väl kört hela min tillåtna körtid FÅR jag inte köra längre. Detta innebär att det måste vara fler chaufförer på en körning, vilket innebär att det du köper i butik kostar mer eftersom fraktpriset ökar.

Förresten, alla paragrafryttare som klagar härinne.. Varför tackar ni oftast när vi underlättar en omkörning för er genom att lägga oss på vägrenen (mot lagen), och sen klagar utifall vi råkar stoppa upp er i en rondell någon sekund? Så typiskt det där!

Men självklart finns det idioter till chaufförer... Men det gör det också bland poliser, brandmän, läkare, mekaniker osv.

Ömsesidig respekt är det som funkar, inget annat.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Oj, satan. Det blev ett långt inlägg..

Hoppas jag får fram det jag menar, utan att verka för negativ. Är för trött för att skriva egentligen, så det vart nog lite rörigt =)

Very Fine User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag blir ärligt upprörd och förtvivlad. Det är tydligt att så gott som alla chaufförer här i bakhuvudet inser att det finns ett problem men inte riktigt vill erkänna för sig själva att de skulle kunna vara en del av problemet. Det verkar inte finnas någon som är villig att ta taktpinnen och hjälpa till att förbättra beteendet hos sina kollegor och sig själv. Energin läggs istället på att finna andra trafikantgrupper som också beter sig illa.

Istället för att få en diskussion om hur man kan bete sig vid ett omkörning för att minimera negativa följder för övrig trafik så hamnar diskusionen så klart på vad som händer om man kommer ikapp någon som kör 10 km/h. Detta händer ju så gott som aldrig så varför lägga tankekraft på detta scenario? Skulle någon hamna i det läget så kör för all del om. Att passera någon som kör 10 km/h kan inte ta många tiondels sekund.

Landets storstäder proppas ihop pga lastbilar som blockerar. En färd mellan landets större städer tar en extra timme pga att lastbilar ska köra om varandra och tjäna någon minut. Trafiken lamslås i många timmar och ibland dygn då lastbilar välter, proppar igen tunnlar och fastnar i lätt lutande uppförsbackar. Detta sker i en omfattning som aldrig tidigare skådats. Något är uppenbarligen ordentligt fel och yrkeskårens enda kommentar är att det finns faktiskt busschaufförer som kör värre, att de förra veckan stött på en personbil som inte blinkade i en korsning och att den som undrar hur man kan komma ur situationen måste enbart vara ute för att retas med dem.

Skrämmande. Riktigt skrämmande.

Med Vänlig Hälsning,
    Besserwisser vet bäst!

15" Är manligt! Hampusds avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chaufför
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Jag blir ärligt upprörd och förtvivlad. Det är tydligt att så gott som alla chaufförer här i bakhuvudet inser att det finns ett problem men inte riktigt vill erkänna för sig själva att de skulle kunna vara en del av problemet. Det verkar inte finnas någon som är villig att ta taktpinnen och hjälpa till att förbättra beteendet hos sina kollegor och sig själv. Energin läggs istället på att finna andra trafikantgrupper som också beter sig illa.

Istället för att få en diskussion om hur man kan bete sig vid ett omkörning för att minimera negativa följder för övrig trafik så hamnar diskusionen så klart på vad som händer om man kommer ikapp någon som kör 10 km/h. Detta händer ju så gott som aldrig så varför lägga tankekraft på detta scenario? Skulle någon hamna i det läget så kör för all del om. Att passera någon som kör 10 km/h kan inte ta många tiondels sekund.

Landets storstäder proppas ihop pga lastbilar som blockerar. En färd mellan landets större städer tar en extra timme pga att lastbilar ska köra om varandra och tjäna någon minut. Trafiken lamslås i många timmar och ibland dygn då lastbilar välter, proppar igen tunnlar och fastnar i lätt lutande uppförsbackar. Detta sker i en omfattning som aldrig tidigare skådats. Något är uppenbarligen ordentligt fel och yrkeskårens enda kommentar är att det finns faktiskt busschaufförer som kör värre, att de förra veckan stött på en personbil som inte blinkade i en korsning och att den som undrar hur man kan komma ur situationen måste enbart vara ute för att retas med dem.

Med Vänlig Hälsning,
    Gå du då tillbaka och läs mitt inlägg så har du ett sakligt svar. Utan att skylla på andra.
    På samam gång hade jag någon motfråga som du gärna får svara på.

Mvh Hampus
    Import - Service - Tuning av moderna USA-sportbilar. Vår specialitet är Ford Mustang 86-10
    -No Fear Motorsport Sweden-
    Lagledare för lag SYD. ;)

Registered User Halvordssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag blir ärligt upprörd och förtvivlad. Det är tydligt att så gott som alla chauff.... bla bla bla och en massa text fullt med skit

Är du verkligen så korkad som du utger dig för att vara?

e30 user Icees avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Visste ni förresten att en Lastbilschaufför har striktare vilotider och kontroller än en Flygkapten. En person som ni sätter ert liv på varje gång ni flyger.

Och besserwisser, den där minuten jag tjänar på att köra om kan handla om jag slipper lagligt till färjan, lagligt hem eller om jag skall betala några tusenlappar åt polisen för att få sova i egen säng, ta en dusch, äta ordentlig mat osv. Svenska polisen ser INTE mellan fingrarna något alls, 4½h gäller, samt 9 eller 10h per dygn, inte 10.01

Sedan längtar jag inte efter Stockholm i rusningstrafik men tyvärr är de förbifartsled som är rätt svår att Undvika om man kommer söderifrån.
    De är inte heller bara en gång man funderat på varför man börjat den med den här skiten. Hatad av alla, polisen är efter en som en hök och älskar att bråka med en så mycket det går. Övervakad värre än på ett vanligt fabriksarbete. En jäkla färdskrivare med sådana idiotiska regler så man blir inte klok. Man stannar väll för faan då man blir trött, inte då en jäkla skrivare säger att jag är.

M20 User Rsjerrys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av Halvordsson Visa inlägg
    Är du verkligen så korkad som du utger dig för att vara?
    För att citera TS: Det är skrämmande....
    J.Albertsson

BMW 325 M Tech

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Med Vänlig Hälsning,
    Tar det en extra timme mellan Stockholm och Linköping pga lastbilar som skall om varandra?
    Eller Stockholm - Göteborg?

Jag har då aldrig blivit mer än kanske 2 minuter försenad på sträckan Stockholm - Göteborg
    pga lastiblarnas omkörningar och då räknar jag högt.

Leta reda på fakta och lägg upp länkarna på alla olyckor och stopp du anser hagla till höger
    och vänster.

"en diskussion om hur man kan bete sig vid ett omkörning för att minimera negativa följder för övrig trafik "

Gärna diskussion men trådstarten handlade inte om att du ville få fram en diskussion:

"så är det din plikt att inte "
    "så skall du därför inte genom omkörning"
    "Du skall inte köra om "
    "din medborgerliga plikt att ligga kvar"
    " så kör du inte ut "
    "Det är din plikt att"

Låter mer som pekpinnefasoner i mina öron.
    Hade du istället efterfrågat hur lastbilschaufförerna ser på deras situation i trafiken och
    hur du skulle kunna hjälpa till att skapa mer förståelse mellan lastiblar och personbilar
    då hade du nog fått andra reaktioner.
    Du är dock inte ute efter någon ärlig diskussion utan bara efter att provocera.

"Tillsammans kan vi hjälpas åt att skapa en säkrare trafikmiljö."

Tillsammans kan vi absolut hjälpas åt att skapa en säkrare trafikmiljö men att skapa en
    tråd där man konstant hackar på en trafikantgrupp och påstår att alla problem i trafiken
    beror på dem är ingen bra start.

Genomgående i trådar som skapas för att provocera är att inga riktiga namn används,
    anonymiteten är skön att ha när man skriver på nätet för man behöver aldrig se personen
    i ögonen och då kan man skriva vad som helst.

Som på den gamla goda tiden med Quake3, vi skulle få spö så fort vi sågs irl, den dagen
    vi var på samma turnering irl vågade inte berörda personer ens prata med oss

Very Fine User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Söndag förmiddag 16 oktober 2011. Lidingövägen mot Stockholm. En trucker lyckas slita av sitt släp och slå sönder det på en så gott som tom väg. Tusentals bilister (däribland jag) blir under 5 timmar hindrade på sin färd och Lidingö och Norra innerstaden drabbas av köer under många timmar. Det är fjärde gången i år jag väntar i kö pga att lastbil vält, fastnat i tunnel eller kört av sitt släp. Det får vara nog nu.

3 dagar i Juni 2011

15 juni Totalt stopp i Stockholm i 10 timmar.

15 juni 2011 kl 14:10, uppdaterad: 15 juni 2011 kl 21:23

Köerna ringlar sig långa över stora delar av Stockholm sedan en tung lastbil fastnade i infarten till Söderledstunneln vid Centralbron tidigare i dag.
    – Trafikläget i södergående är inget roligt just nu, säger Mikael Ericson på polisens länskommunikationscentral.

Olyckan på Södermalm inträffade vid 13:50-tiden på eftermiddagen.

– Lastbilsföraren körde mot tunneln utan att tänka på bilens höjd och skrapade i taket. Delar av taket har nu ramlat ned från tunnelröret och vi släpper inte på någon trafik alls, säger Mikael Ericson.

Lastbilen är fortfarande kvar på leden och har orsakat trafikstopp både i centrala delarna av stan och utanför.

Sen gick det två dagar så var det dags igen. Totalt kaos i hela stan i 7 timmar.

En långtradare välte strax före lunchtid i höjd med Västberga och blockerade motorvägen i norrgående riktning och Södra Länken fick stängas av söderut från Essingeleden.

Lastbilen hade landat tvärsöver vägbanan men är nu bortbärgad.

– All trafik har släppts på nu utom avfarten mot Södra länken om du komemr söderifrån, säger Lennart Löfgren, informatör på polisens länskommunikationscentral i Stockholm, vid klockan 19.30.

Här började min semester. 3 timmar i kö utanför Jänköping

"Lastbil med släp välte vid IKEA:s lager
    Av Donald Sandström den 18 juni 2011 kl. 09:21
    En kvinnlig chaufför fick föras till länssjukhuset Ryhov för omplåstring sedan hon vält med sin lastbil och släp vid IKEA:a lager vid Torsvik utanför Jönköping på lördagsmorgonen. "

Med Vänlig Hälsning,
    Senast redigerat av Besserwisser den 2011-10-16 klockan 17:59.
    Besserwisser vet bäst!

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Söndag förmiddag 16 oktober 2011. Lidingövägen mot Stockholm. En trucker lyckas slita av sitt släp och slå sönder det på en så gott som tom väg. Tusentals bilister (däribland jag) blir under 5 timmar hindrade på sin färd och Lidingö och Norra innerstaden drabbas av köer under många timmar. Det är fjärde gången i år jag väntar i kö pga att lastbil vält, fastnat i tunnel eller kört av sitt släp. Det får vara nog nu.

Med Vänlig Hälsning,
    HAHA sämsta jag hört

5gånger va fan är det för problem...

vill du veta hur många gånger jag setat i kö in i stockholm pga några biljävlar kört ihop...på en sommar så hände detta mer än 10gånger

och då var jag kanske där 20-25gånger

nu kör inte jag lastbil men så väl buss så jag känner igen det mesta om det som lastbilschaffisar skriver

vet inte hur många gånger man kommer ikap agda 85bast som ligger i 70 på 90väg lagom när man kommer upp jämsides så börjar idiotjäveln att gasa detta är mer regel än undantag
    oxå att dom släpper av direkt när man gett upp och gått in bakom

som tur är så går bussarna lite fortare än lastbilar så med lite attack inner dom inte att växla ner..

rondeller ska vi inte tala om..inte en jävel kan använda blinkers i rondeller och det är såååååå roligt att starta från stillastånde
    en lastbil slipper man iallfall folk som blir förbannade för att man inte kör tillräckligt lungt och fint

på 1dålig yrkeschafför går det nog 10.000 idioter i bilar
    för jag ser iallfall ett 20tal varje dag och jag kör buss på landet
    mestadels
    omkörningar vid heldraget över krön osv

skulle inte vi rädda alla dåliga bilförare med kunskapen så skulle vi slippa många idioter men vi försöker vara trevliga och lugna i trafiken

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Med Vänlig Hälsning,
    Som irriterad bilist stannade du och frågade vad det var för fel i huvet på lastbilschauffören
    eftersom lastbilen gick sönder?

4 ggr på 10 månader, stackare, ditt liv måste ha blivit förstört, hur många ggr har du
    blivit stående i köer pga personbilsförare?

Tips: Varje dag, för skulle dom inte vara ute och köra skulle det inte vara några köer,
    skulle inga lastbilar köra skulle det ändå vara köer ...

Tänkte skriva nåt om ledsen, barn, glass och glad igen men det kunde tolkats som personligt påhopp.

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg

5gånger va fan är det för problem...
    Det var inte 5 gånger det var hela FYRA ggr:

"Det är fjärde gången i år jag väntar i kö"

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Nerfarten till södermälarstrand är ju bara så klantigt, inget att säga emot, ska inte hända.

Foria-bilen, slamsugsbil med släp, vet du varför den välte?

Tjejen i Jönköping, varför välte hennes lastbil, vet du det?

Jag har själv stått ivägen två gånger och antagligen kallats både det ena och det
    andra när folk kört förbi, bägge gångerna har jag hamnat där pga undanmanöver
    för en personbil men det ser ju inte du när du kör förbi.

Sen ställde jag mig tvärsöver huddingevägen i 30 minuter och blockerade vägen
    med flit men det berodde på dom 10 personbilar som satt fast i backen framför mig.
    Senast redigerat av cleaner den 2011-10-16 klockan 18:19.

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    Gothus sum, cave cornua

M20 User Rsjerrys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av Menghini Visa inlägg
    Mkt bra exempel! Men det biter väl ändå inte på alla tomtar som tror att Sverige skulle funka med natt-transporter och järnväg...
    J.Albertsson

BMW 325 M Tech

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •