Fantastiskt!
Har läst 6 sidor nu med krig mellan lastbilschaufförer och icke-lastbilschaufförer.
Jag kör själv CE varje vardagskväll/natt mellan Gävle och Docksta, och jag tackar verkligen gudarna för att det är just kväll/natt.
Tidigare har jag kört lunchtid till sen kväll.. Och herrejösses! Det är som dag och natt på folket som kör nattetid, anser jag. På dagarna prickar du alla nötskal som finns, medan det sällan är nötter ute om nätterna.
Några exempel:
1. Gösta 65+, förstår inte att är det 70/80/90 så är det just.. 70/80/90. Inte 55/70/75. Vad han heller inte förstår är att om en lastbil hamnar bakom honom och blinkar till med hellyset för att det närmar sig en backe eller liknande så bör han öka farten så man håller den rådande hastigheten. Vad folk, speciellt dom utan högre behörigheter inte förstår (Även om dom själv sett det 100ggr, så saknar dom spelsinne för att förstå/ta in) att om man börjar backen i säg 70, så har man tappat ner till 50 pga att det helt enkelt inte finns kraft för mer. När då Gösta istället kör typ 50 slutar det oftast med att man kryper över krönet i 20. Till följd av detta har man oftast en svans på bilar, säg 20 stycken efter detta krön. Detta löser sig med idiotomkörningar såklart.
2. Ulf, stressad säljare ca 40 år. Han ska om till vilket pris som helst, tvekar inte en sekund på att använda heldraget för att köra om (Gärna i slutet av en 2+1 väg). Något Ulf också gillar är att ligga ca 0.5 meter bakom om han (bevare mig väl) inte hinner köra om när det är två filer. Vad Ulf heller inte förstår är att omkörningen i sig går fortare om han håller avstånd och tar fart och prickar rätt tills det är två filer igen. Förövrigt svär han nog bra i bilen när han ligger alldeles bakom och får stenskott på sin tjänstebil.
3. Mamma Carina, medelålders-milf. Påväg till affären. Hon kommer ut till en större väg, gärna med stopplikt och konstaterar snabbt att det kommer en lastbil. Hon vet att dom går lite slöare än vad hon vill, så därför kör hon helt sonika ut framför lastbilen så den får bromsa rejält eftersom hennes sportvagn deluxe (Pegga 307, 80HK) som är så snabb, enligt henne, inte hinner upp i någon fart att tala om. Och vad hon inte heller vet/fattar är att i lastbilen hon just fått att bromsa hårt har hennes ägg hon ska till affären för att köpa.. Numera inte ägg, utan äggröra.
Ska jag fortsätta med återkommande terrorn, nämligen Svenssonfamiljen med husvagn?
Eller kanske Rallykalle, 18 år?
Varför inte Agda 80 år?
Nu när vintern närmar sig, tänk gärna på att hålla farten i backarna, speciellt innan backarna! Stannar en lastbil i backen fastnar oftast fler lastbilar också där pga den första. Och när sen det fastnat tillräckligt många kommer inte du till jobbet, din frukost finns inte på macken, din turbo har inte kommit på utsatt tid osv.
Och för i hela helvete, TÄNK TILL innan du kör ut framför en lastbil när det är halt! För om du tycker det är dålig stoppsträcka med dubbfritt, pröva då en lastbil från 90km/h till 0. Det händer liksom ingenting i princip, speciellt inte om du har last.
Och ang. att vi aldrig ska göra omkörningar.. Vafan?
Numera sitter det en digital färdskrivare i alla lastbilar från 2006. Detta innebär att den registrerar allt när lastbilen rör sig som körtid. Även om du rullar i 2km/h så registreras detta.
Problemet (fördelen?) med detta är att kör jag över körtiden, vilken är 4.5 tim körtid - 45 min rast - 4.5 tim körtid, samt att du kan förlänga detta med 1 timme 2ggr i veckan, så kan en polis bötfälla mig för detta mååånga veckor efter att det faktiskt hänt eftersom det sparas på mitt digitala färdskrivarkort.
Om jag då sänker min medelhastighet från 80km/h till 70km/h pga att vi ska anpassa oss konstant efter vanliga bilister så kan du räkna på det själv. Jag tappar alltså 10 mil på en dag pga detta. Och det ni ska veta är att när jag väl kört hela min tillåtna körtid FÅR jag inte köra längre. Detta innebär att det måste vara fler chaufförer på en körning, vilket innebär att det du köper i butik kostar mer eftersom fraktpriset ökar.
Förresten, alla paragrafryttare som klagar härinne.. Varför tackar ni oftast när vi underlättar en omkörning för er genom att lägga oss på vägrenen (mot lagen), och sen klagar utifall vi råkar stoppa upp er i en rondell någon sekund? Så typiskt det där!
Men självklart finns det idioter till chaufförer... Men det gör det också bland poliser, brandmän, läkare, mekaniker osv.
Ömsesidig respekt är det som funkar, inget annat.