Bilsnack
Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 123456789101112 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 187
    My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Imolarot Visa inlägg
    Som i den andra tråden gör du dina egna tolkningar av vad man skriver.

Jag säger inte att det är fel att blinka vänster i rondellen, men eftersom lagen endast kräver att man blinkar ut ur rondellen så begår man inget fel om man inte gör det. Och om två sätt är okej att använda så kommer folk att använda två olika sätt och man vet inte vilken teknik folk använder innan det är "för sent".

Därför jag ovan även skrev att det vore bättre att antingen säga att vänsterblink är fel eller ett krav.
    Gör inte mina egna tolkningar. Men som filmen visar...så hade de varit ett bra tillfäle att blinka vänster...då hade chauffören vetat att de svängt till vänster. Nu visste han inte. Även om han gör fel som kör ut. Ser fortfarande inte problemet eller de jobbiga med att va tydlig.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    [QUOTE=mojja;4574556]
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg

Du var mig en riktigt stönig djävxx, Plockar saker ur dess sammanhang och sen när argumenten tryter går du till person angrepp. Brukar vara så när mindre begåvade försöker ge sig på den ädla konsten att föra en debatt på en rimlig nivå.

Lastbilschaffören i sekvensen visar klart och tydligt att han skiter i att han gör fel och antar att andra kommer bromsa för hans framfart. Det han inte tänker på är att bilarna i rondellen kanske inte lagt märke till honom och vad han är på väg att göra. Även om bilen framför och även jag uppmärksammat honom så är det ju inte säkert att bilar bakom oss uppfattar att vi plötsligt stannar tvärt i en rondell där dom som är i rondellen och har företräde inte ska behöva färvänta sig ett total stopp.

Vart i ser du ett problem i att hålla i en mobiltelefon samtidigt som man kör? Vänstra handen är hela tiden på ratten och höger hand och telefon vilar även dessa på ratten. Ingenstans under hela filmningen ser jag det minsta riskmoment. Klarar även ut att rätta till lastbil chaffisens misstag utan plåtskador och i värsta fall personskador.

Du kallar körningen i filmsekvensen för buskörning vid ett flertal tillfällen vad är det som får dig att skriva så? Hastigheten under hela klippet översteg aldrig 110 km/h och denna hastighet nåddes vid omkörningarna. Är omkörningarna på något vis farliga eller utsätter andra människors liv för fara?

//mojja
    En stönig nåt? Vad för personangrepp??

Återigen...de handlar inte bara om att du håller en sak. De tar tankekraft bort från körningen.
    Men visst, det var en fantastisk insats av dig att bromsa ner för långtradaren som inte alls syndes.

Nej, domen och polismännens uppfattning om dig har ju redan gjort klart vilken bra förare du är. Det är verkligen ett helt rätt läge att gå in och klaga på andra...dagar efter du fick din dom...eller va de va.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    [QUOTE=Cörran;4574565]
    Citat Ursprungligen postat av mojja Visa inlägg

En stönig nåt? Vad för personangrepp??

Återigen...de handlar inte bara om att du håller en sak. De tar tankekraft bort från körningen.
    Men visst, det var en fantastisk insats av dig att bromsa ner för långtradaren som inte alls syndes.

Nej, domen och polismännens uppfattning om dig har ju redan gjort klart vilken bra förare du är. Det är verkligen ett helt rätt läge att gå in och klaga på andra...dagar efter du fick din dom...eller va de va.

Men kära väl Du bemöter inte en enda frågeställning och gömmer dig hela tiden undan att svara på enkla frågor.

Du har tjatat om den där domen för 4 ggn i tråden. Det domen avser är en incident för 26 månadersen. Vad har den med idag att göra och hur lastbilschaffisen bettede sig i filmen.

Nu ska jag göra det väldigt enkelt så att även du förstår frågeställningen

1. Vad i filmsekvensen ser du som farligt? Saknas kontroll över trafik eller fordon?

2. Du har vid flera tillfällen kallat körningen i filmsekvensen för buskörning. Vad exakt anser du denna buskörning bestå utav?

3. Jag har hela tiden nekat till att ha framfört fordonet under den aktuella sträckan tr domen avser. Vad vet du om det som igentligen hände och vem det är som jag kanske skyddar?

4. Ja visst jag har fått en dom från tr och står den sig så kommer jag även ta det straff som tilldelats mig utan en massa gnäll.

5. Kan du hålla dig till det som ts handlar om utan att gå till personangrepp så fort din förmåga att debattera på en vettig nivå tryter?

Fuck off....End of story Menghinis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt med bilar
    XC60 kaffekoppen i chafförens vänstra hand vilandes mot rutramen datorn mitt på instrument panelen sågs klart och tydligt.
    Kanske skall upplysa dej om att många som kör tradare använder dator som gps, så att den står på intrumentpanelen är inget konstigt, utan det bästa så man slipper ta bort blicken för mkt från vägen. Men med dina överdrifter såg du väl exakt vilken sida han hade uppe.
    Gothus sum, cave cornua

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Menghini Visa inlägg
    Kanske skall upplysa dej om att många som kör tradare använder dator som gps, så att den står på intrumentpanelen är inget konstigt, utan det bästa så man slipper ta bort blicken för mkt från vägen. Men med dina överdrifter såg du väl exakt vilken sida han hade uppe.
    Absolut inte vet inte ens om han surfade eller spelade upp en dvd skiva

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2007
    Jag körde senare om denna lastbil då han fört tillbaka sitt ekipage till högerfilen och vad tror ni idioten gör där inne i sin hytt? datorn på instrument panelen med porrfilm på och kaffekoppen i ena handen och andra handen lite slappt på ratten.
    Kan jag få en förklaring?

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Skulle vilja att du svarade på mitt inlägg tidigare, sidan 3 nummer 35,
    intresserad av hur du ser på frågorna och mina reflektioner.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av PoocHiE Visa inlägg
    Kan jag få en förklaring?
    Jag svarade på Menghini komentar om vilken sida lastbilschaffisen hade uppe på sin laptop då han tittade på en p-rulle samtidigt som han manövererade sitt ekipage

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av cleaner Visa inlägg
    Om man tänker på nedanstående så kan man iallafall tycka att den
    nog störde din körning iallafall fastän du inte tycker det

- Du blinkade inte höger när du skulle ut ur rondellen.

- Du blinkade heller inte vänster i rondellen, det är inget krav, det är inget måste men
    det underlättar nåt enormt om alla skulle blinka så i rondellerna.

- Du blinkade inte när du svängde in på lokalgatan i svängen efter avfarten från den större
    vägen, dessutom körde du över heldraget när du skulle av från den större vägen,

- Du var över i mötande körfält trots mötande trafik och heldraget
    för att köra förbi en cyklist som cyklade i vägrenen.

-

Så långt med kamerastörning eller inte, nu till det du säger på filmen och
    vad filmen visar samt vilken slutsats man kommer fram till.

-

Väldigt god sikt genom kurvan för att köra om 3 bilar ?

5,5 sek efter det du sagt det möter du en bil som dök upp längst bort precis när
    du passerade där heldraget slutade.

10 sek efter du sagt det möter du en bil som du inte hade en aning att den fanns där överhuvudtaget.

Jag tar för givet att du inte påbörjade omkörningen medans det var heldraget.

5,5 sek i 90 km/h = 5,5 * 25 m (/s) = 125 meter

Du anser alltså på fullaste allvar att 125 meter räcker för att köra om 3 bilar i en
    högerkurva på 90-väg.

?? Gör om gör rätt

Att du hann dit där ni bytte förare, bytte förare och hann ut dit där ni möter polisbilen bör ju bara betyda att det gick duktigt fort dit?
    - Du blinkade inte höger när du skulle ut ur rondellen.

Helt korrekt någon blinkning ur rondellen förekom ej. Var lite skärrad efter lastbilens framfart.

du blinkade inte när du svängde in på lokalgatan i svängen efter avfarten från den större
    vägen, dessutom körde du över heldraget när du skulle av från den större vägen,

Om du höjer volymen kommer du höra blinkersljudet. Och helt rätt har du innan det svängs höger in till villa området så ligger vänster hjulpar på fel sida om strecket i 2 m ungefär.

- Du var över i mötande körfält trots mötande trafik och heldraget
    för att köra förbi en cyklist som cyklade i vägrenen.

Bilen var aldrig över i motsatt körfält när cyklisten kördes om. Hela den sträckan där cyklisten körs om har räfflad mitt linje och hade något utav hjulen kört över till motsatt körfält hade detta hörts i hela bilen och även ljudupptagningen.

Väldigt god sikt genom kurvan för att köra om 3 bilar ?

5,5 sek efter det du sagt det möter du en bil som dök upp längst bort precis när
    du passerade där heldraget slutade.

10 sek efter du sagt det möter du en bil som du inte hade en aning att den fanns där överhuvudtaget.

Jag tar för givet att du inte påbörjade omkörningen medans det var heldraget.

5,5 sek i 90 km/h = 5,5 * 25 m (/s) = 125 meter

Du anser alltså på fullaste allvar att 125 meter räcker för att köra om 3 bilar i en
    högerkurva på 90-väg.

Vet inte hur mycket bil du kört i dina dagar men vid omkörning utav 3 bilar i följd så fanns det en lucka mellan varje bil som det gick att krypa in i om mötande trafik skulle komma. Den svepande högerkurvan är inte heldragen.

Om du kollar på filmen när det blir en omkörning utav två bilar på rad ca 2min och 5 sekunder in i sekvensen så ser du att från det att bilen börjar öka farten tills det att den är inne i högerkfält igen så tar det ungefär 5 sekunder.

Ber om ursäkt att jag inte bemött detta inlägg tidigare då jag helt missat det.

P.s Tack för påminnelsen.
    Senast redigerat av mojja den 2011-10-14 klockan 22:03. Anledning: korrigering utav slarv.

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005

Det han inte tänker på är att bilarna i rondellen kanske inte lagt märke till honom och vad han är på väg att göra. Även om bilen framför och även jag uppmärksammat honom så är det ju inte säkert att bilar bakom oss uppfattar att vi plötsligt stannar tvärt i en rondell där dom som är i rondellen och har företräde inte ska behöva färvänta sig ett total stopp.
    Ser man inte en lastbil precis vid en rondell så är man antingen halvblind och bör inte köra bil, eller så kör man för snabbt.
    Och om någon nu skulle köra på någon bakifrån, för bilen framför bromsar in för en lastbil som trycker sig ut, enkelt o lösa problemet. Bilen bakom den som bromsar in för lastbilen hade inte tillräckligt med avstånd.

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Helt korrekt någon blinkning ur rondellen förekom ej. Var lite skärrad efter lastbilens framfart.

Om du höjer volymen kommer du höra blinkersljudet. Och helt rätt har du innan det svängs höger in till villa området så ligger vänster hjulpar på fel sida om strecket i 2 m ungefär.

Bilen var aldrig över i motsatt körfält när cyklisten kördes om. Hela den sträckan där cyklisten körs om har räfflad mitt linje och hade något utav hjulen kört över till motsatt körfält hade detta hörts i hela bilen och även ljudupptagningen.

Vet inte hur mycket bil du kört i dina dagar men vid omkörning utav 3 bilar i följd så fanns det en lucka mellan varje bil som det gick att krypa in i om mötande trafik skulle komma. Den svepande högerkurvan är inte heldragen.

Om du kollar på filmen när det blir en omkörning utav två bilar på rad ca 2min och 5 sekunder in i sekvensen så ser du att från det att bilen börjar öka farten tills det att den är inne i högerkfält igen så tar det ungefär 5 sekunder.

Ber om ursäkt att jag inte bemött detta inlägg tidigare då jag helt missat det.

P.s Tack för påminnelsen.
    Bli skärrad av lastbilens "framfart" ? Jo det var ju nära....

Du blinkar ju när du skall av den större vägen men sen i bostadsområdet blinkar du inte.

2.53 vinglar du på räfflorna, strax innan du möter golfen och det ser då ut som att du
    då är på väg tillbaka till din sida men du kan också bara vingla på dom , lyssna själv,

5 sek efter att du börjar gasa ligger du i jämnhöjd med bil 2.

Jodå jag fattar att det kan ha funnits luckor att gå in i mellan bilarna men trots allt en
    inte så bra plats att göra en omkörning på, kommer det en akutbil kan det dock bli
    problem att hinna undan.

Ang. heldraget, eftersom du sa aett det var precis som när du körde om polisen + två till
    bilar tänkte jag att du kanske "tjuvade" lite i slutet av spärrzonen.

Vill egentligen bara att du ska se att även om du tycker att du gjorde körningen
    prickfritt när du filmade så var den lite okoncentrerad när man ser filmen.
    Även små distraktioner kan få dramatiska följder om det vill sig illa.

Jag skulle tro att vi skulle få en annan syn på den egentliga framfarten om vi hade
    sett film från när du blev stoppad av polisen, din körning nu var ju ingen tokkörning,
    mestadels runt fartgränsen verkade det vara.

Att gnälla på att man måste stanna i en rondell i 5 sekunder går bra men uppenbarligen
    kör du ju inte så värst korrekt själv med tanke på följderna.

Angående min körerfarenhet, 89 tog jag kortet, yrkestrafik i stockholm
    med bil+buss+lastbil de senaste 13 åren.

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Undrar om man skulle ta o filma en dag i Stockholmstrafiken med 4axlig kranbil och sen lägga upp
    alla sekvenser på youtube och sen länka hit, skulle vara kul att höra era kommentarer på våran
    arbetssituation.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Insuget Visa inlägg
    Ser man inte en lastbil precis vid en rondell så är man antingen halvblind och bör inte köra bil, eller så kör man för snabbt.
    Och om någon nu skulle köra på någon bakifrån, för bilen framför bromsar in för en lastbil som trycker sig ut, enkelt o lösa problemet. Bilen bakom den som bromsar in för lastbilen hade inte tillräckligt med avstånd.
    jo lastbilen uppmärksammades.förarna av personbilarna förstod även vad den var i fart med att göra och bromsade även in utan några problem för denna i god tid.

Men det lastbilen gör är inte korrekt och denna tråd handlar om våra tradar chaffisar och deras betende i trafiken. Att denna chaffis gör som den gör är ingen undantag snarare än regel och därför är man extra uppmärksam när man ser in lastbill i trafik.
    Senast redigerat av mojja den 2011-10-14 klockan 23:29. Anledning: Slarvfel

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Bli skärrad av lastbilens "framfart" ? Jo det var ju nära....

Du blinkar ju när du skall av den större vägen men sen i bostadsområdet blinkar du inte.

2.53 vinglar du på räfflorna, strax innan du möter golfen och det ser då ut som att du
    då är på väg tillbaka till din sida men du kan också bara vingla på dom , lyssna själv,

5 sek efter att du börjar gasa ligger du i jämnhöjd med bil 2.

Jodå jag fattar att det kan ha funnits luckor att gå in i mellan bilarna men trots allt en
    inte så bra plats att göra en omkörning på, kommer det en akutbil kan det dock bli
    problem att hinna undan.

Ang. heldraget, eftersom du sa aett det var precis som när du körde om polisen + två till
    bilar tänkte jag att du kanske "tjuvade" lite i slutet av spärrzonen.

Vill egentligen bara att du ska se att även om du tycker att du gjorde körningen
    prickfritt när du filmade så var den lite okoncentrerad när man ser filmen.
    Även små distraktioner kan få dramatiska följder om det vill sig illa.

Jag skulle tro att vi skulle få en annan syn på den egentliga framfarten om vi hade
    sett film från när du blev stoppad av polisen, din körning nu var ju ingen tokkörning,
    mestadels runt fartgränsen verkade det vara.

Att gnälla på att man måste stanna i en rondell i 5 sekunder går bra men uppenbarligen
    kör du ju inte så värst korrekt själv med tanke på följderna.

Angående min körerfarenhet, 89 tog jag kortet, yrkestrafik i stockholm
    med bil+buss+lastbil de senaste 13 åren.
    Har tittat på filmen om och om igen och 2.53 in i filmen vinglas det inte på räfflorna föraren av bilen går så långt till vänster som linjerna tillåter utan att köra på dom eller att korsa dom så att cyklisten kan passeras så säkert som möjligt.

Jo den som framförde fordonet då civil bilen kördes om tjuvade på spärrområdet inte där det var avsett att svänga vänster utan precis innan det går över till normal körsträcka i slutet utav spärrområdet.

5 sekunder efter att chaffören börjat gasa så är han om bil nr 2 som körs om efter nyttorp 2.05 börjar omkörningen och bilen är passerad 2.10 in på filmen. Det får iallafall jag till 5 sekunder.

Jag gnäller inte över att bilarna fick stanna till i 5 sekunder utan över hur lastbils chaffisen betedde sig när den kör in i rondellen trots att denna visste vilka följder det skulle få för övriga bilar som redan befann sig i rondellen.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Undrar om man skulle ta o filma en dag i Stockholmstrafiken med 4axlig kranbil och sen lägga upp
    alla sekvenser på youtube och sen länka hit, skulle vara kul att höra era kommentarer på våran
    arbetssituation.

Det skulle verkligen vara uppskattat från min sida. Varje mynt har 2 sidor. Jag säger absolut inte att alla som framför en pb gör detta på ett bra sätt.

Men denna tråd handlar om lb förare och deras beteende i trafiken och det är vad denna tråd borde handla om?

80 % av dom lastbilar man möter i trafiken gör detta på absolut bästa tänkbara sätt men dom andra 20% lämnar mer att önska enligt mina erfarenheter

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •