Håller helt o hållet med dig, kan ju nästan tro att jag skrev det där.
Lastbilar sliter på vägarna, ja, men tycker ni verkligen det är så illa att de ska förbjudas/regleras ännu hårdare?
Men då kan vi genast nu ta bort dubbdäcken där det inte är snötäckta vägar, eller hur. Dubb sliter otroligt mycket med, och är dubbdäcken är ju viktiga (för vissa) precis som lastbilen är viktig för 99% av folket i sverige.
Eller detta är ju zatzy, ingen av er som ogillar långtradare o klagar på de sliter på asfalten, har lagt en burn eller två? Det om något sliter ju otroligt mycket.
Det är bara ge upp o lära er leva med lastbilarna
Förövrigt så är kylan/tjälen en av de största bovarna när det gäller dåliga vägar. Finns en anledning till svenska vägar är sämre än många i europa, för de i varmare länder slipper bekymmra sig om både dubbdäck och tjäle som spränger asfalt![]()
Tänk om du då skulle blinka vänster när du är på väg in i rondellen, då ser jag det när jag
kommer från andra hållet och kan sakta in lite så att du hinner förbi mig utan att jag
är ivägen för dig och jag slipper sänka farten så mycket.
Istället ska jag sakta in så att jag kan stanna ifall du ska "vänster" och samtidigt då få en så låg
hastighet att det blir som att starta från stillastående med mer tid i rondellen för min del =
mer ivägen för bilar som kommer in i rondellen från ett annat håll efter jag åkt in.
Om jag börjar åka in i rondellen och det kommer en personbil från motsatt håll som inte
åkt in i rondellen när jag släpper upp kopplingen så hinner inte jag ut med mer än lastbilen
och sen är släpet ivägen för bilisten = jag är IDIOTEN som körde ut MITT FRAMFÖR HAN så han var tvungen bromsa, trots att han passerar sin väjningspliktsskylt när jag åkt förbi min med bägge framaxlarna.
Död ting?? Men du klaga på lastbilschaufförer och datorer...är inte dessa döda ting med?
Det är ju knappast en sten du håller i...utan en kamera för att filma med. Mobiltelefoner är också döda ting, men tar ju också bort focus från bilkörning. De är ofta som de inte är själva hållandet som är problemet.
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
[QUOTE=mojja;4574417]Såg han er måste ni sett honom? Och de syns att han inte kommer stanna...och även om man bortser från de så var det låångt ifrån nån panikbromsning.... näe du, då ska du va med när man nitar från 80 ner till 20 för att nån kör ut framför en....samtidigt som abs:n gör allt för att hålla de 7 axlarna rullande, och bakom en vet man att man har 50 ton som trycker på i bingarna...som dunka kraftigt 3 gånger i sina infästningar.
Lastbilschauffören gör fel som kör ut så...men panikinbromsning? Man får inte direkt mer förtroende för dig om du säger så...fotboja...kör runt och filmar, men klagar på andras körning...haha.
De va synd att jag inte hade nån kamera innan med, de va en personbil som kom körande mot mig på en avfart. Sen tog han sikte på mig, men jag lyckades gira undan. Efter det börjar han köra efter mig, och försöka jaga mig ner i diket...för att sen börja kasta kottar på mig. Och helt klart...när jag ligger brevid honom, så vad ser jag. Jo i hans plånbok ligger ett körkort med endast B behörighet. Synd att jag inte hade kameran bara.
Lagen säger blinka ut. Den säger inte att det är förbjudet att blinka vänster om man ska runt...det är väl inte så farligt att va tydlig? Jag blinkar alltid vänster om jag ser att de kommer trafik, och min sväng är lite "ovanlig" mot vart trafik brukar ta vägen.
Sen hade man ju inte behövt göra så om folk faktiskt blinka ut...men, där är ju människor katastrof, utan lallar bara runt i sin egen värld. Och de kan va hur tydligt som helst...att jag t.ex. rullar fram mot rondellen med en stor långtradare...men ändå, inte de minsta till reaktion från den andra, utan bara svänger av framför en. Och då har man behövt stanna, i onödan.
Detta märker/stör väl inte folk som inte kör lika mycket, och gör de i lätta fordon. Men när man gång på gång behöver stanna med tunga fordon, helt i onödan, då blir de liite irreterande tillslut.
Edit: Annars är det fantastiskt kul att en utan utbildning eller erfarenhet ska lära yrkesfolk deras jobb. Och i tråden finns en som nyligen blev dömd för vårdslöshet i trafiken....fotboja å allt, även han säger hur illa yrkesfolket kör. Han är även så duktig att han lägger in en "panikbromsning" från 15km/h till 0...på torrt underlag. För att sen busa iväg på allmän väg med kamera i handen....haha, heeeerregud. Nån gräns måste väl folk haÄven om de står klart förlängesen att trådskaparen är ett troll.
TrevligtKanske ska ut och fira genom att bränna lite gummi...vilket är högst nödvändligt. För att sen klaga på nån lastbilschaufför, då han ska fram och leverera varor till butiken i närheten. Mycke viktigare att jag får busa runt nu....han kan väl köra på natten eller nåt.
sätt dig bakom ratten på en fullastad lastbil och inte köra så där..då dröjer det säkert någon timme innan man tar sig ut
och när han kliver iväg så tar det 10sec innan han ens når rondellen med andra ord var det säkert helt tomt när han började köra
det är inte konstigt att han gör så
och såååå jobbigt kan det väll inte vara att stanna
tänk om alla samsades i trafiken och inte bryr sig om obetydliga saker och visar respekt för stora fordon så skulle det underlätta för alla i trafiken
nu får lastbilschaffisarna dåndimpen på alla dumma jävlar i trafiken och tillslut tröttnar
skulle jag vara självisk i trafiken skulle jag krocka ett antal gånger varje dag pga personbilar som framförs av inkompetenta idioter som inte ens vet vad högerregeln är
De är väl inte de minsta konstigt att man är tydlig och underlättar i trafiken? Börjar ju fatta varför man själv inte hamnar i alla dessa situationer, som så många andra lyckas med.
Man kan ju ställa till med hur mycke skit som helst i trafiken, men ändå inte göra nåt olagligt eller fel enligt regelboken.
Som i den andra tråden gör du dina egna tolkningar av vad man skriver.
Jag säger inte att det är fel att blinka vänster i rondellen, men eftersom lagen endast kräver att man blinkar ut ur rondellen så begår man inget fel om man inte gör det. Och om två sätt är okej att använda så kommer folk att använda två olika sätt och man vet inte vilken teknik folk använder innan det är "för sent".
Därför jag ovan även skrev att det vore bättre att antingen säga att vänsterblink är fel eller ett krav.
Vilken film var det?
Vad åker du för personbil som ser såpass bra in i en lastbilshytt som du kör om?
Det du beskriver låter som du i princip satt i hytten för att se detta. När man sitter i en lastbil och kör om en annan lastbil så ser man kanske vad du beskriver om man sitter och tittar in i hytten och verkligen försöker se allt. Då sitter man i samma höjd och inte 1,5m nedanför...
[QUOTE=Cörran;4574505]Du var mig en riktigt stönig djävxx, Plockar saker ur dess sammanhang och sen när argumenten tryter går du till person angrepp. Brukar vara så när mindre begåvade försöker ge sig på den ädla konsten att föra en debatt på en rimlig nivå.
Lastbilschaffören i sekvensen visar klart och tydligt att han skiter i att han gör fel och antar att andra kommer bromsa för hans framfart. Det han inte tänker på är att bilarna i rondellen kanske inte lagt märke till honom och vad han är på väg att göra. Även om bilen framför och även jag uppmärksammat honom så är det ju inte säkert att bilar bakom oss uppfattar att vi plötsligt stannar tvärt i en rondell där dom som är i rondellen och har företräde inte ska behöva färvänta sig ett total stopp.
Vart i ser du ett problem i att hålla i en mobiltelefon samtidigt som man kör? Vänstra handen är hela tiden på ratten och höger hand och telefon vilar även dessa på ratten. Ingenstans under hela filmningen ser jag det minsta riskmoment. Klarar även ut att rätta till lastbil chaffisens misstag utan plåtskador och i värsta fall personskador.
Du kallar körningen i filmsekvensen för buskörning vid ett flertal tillfällen vad är det som får dig att skriva så? Hastigheten under hela klippet översteg aldrig 110 km/h och denna hastighet nåddes vid omkörningarna. Är omkörningarna på något vis farliga eller utsätter andra människors liv för fara?
//mojja
Senast redigerat av mojja den 2011-10-14 klockan 20:20. Anledning: fixat till slarvfel