Everyone: Why is your car always breaking?
Me: Thats the German Engineering
Kanske bara därför det inte uppstod någon riktig situation, den där "situationen" i början räknas inte, sen om Volvon hade blinkat i rondellen så hade chaufförer kanske inte agerat såsom han gjorde.
På samma sätt som det ska vara förbjudet att göra massa saker när man kör lastbil så är det väl lika dumt att filma när man kör.
Eftersom man klarar med all sannolikhet att göra alla dess saker medans man kör lastbil till dess att det uppstår en situation.
Jag kör själv lastbil, både med och utan släp men jag läser varken tidningen eller sneglar på datorn eller likn när jag kör.
Prata i telefon görs endast med blåtand handsfree.
[QUOTE=Rocke;4574412]Kanske bara därför det inte uppstod någon riktig situation, den där "situationen" i början räknas inte, sen om Volvon hade blinkat i rondellen så hade chaufförer kanske inte agerat såsom han gjorde.
På samma sätt som det ska vara förbjudet att göra massa saker när man kör lastbil så är det väl lika dumt att filma när man kör.
Eftersom man klarar med all sannolikhet att göra alla dess saker medans man kör lastbil till dess att det uppstår en situation.
Jag kör själv lastbil, både med och utan släp men jag läser varken tidningen eller sneglar på datorn eller likn när jag kör.
Prata i telefon görs endast med blåtand handsfree.[/QUOTE
Lastbilschaffisen såg klart och tydligt att det ligger bilar på rad i rondellen och att han inte har en suck i helvetet att köra in i rondellen på ett sjysst sätt som inte tvingar någon till panik inbromsning.
Men detta sket han högaktnings fullt i och körde rätt ut framför v70n som i sin tur fick panikbromsa och likaså resten av bilarna som befann sig i rondellen.
Angående filmningen medans man kör bil ser jag inga som helst problem med ena handen släpper inte ratten överhuvudtaget och skulle den andra handen behövas så finns den snabb tillgänglig då det bara är att släppa telefon i knät.
Synd att jag inte hade kameran på tidigare idag när en lastbil nästan mosar mig och hela min familj när han svänger ut i vänsterfil när bilen jag färdas i är i höjd med bakdäcken på hans släpBlev en fin panik inbromsning med massa trevliga tankar farandes genom huvudet om vad som hade skett om vi hamnat under hans hjulpar
![]()
Jag körde senare om denna lastbil då han fört tillbaka sitt ekipage till högerfilen och vad tror ni idioten gör där inne i sin hytt? datorn på instrument panelen med porrfilm på och kaffekoppen i ena handen och andra handen lite slappt på ratten.
Jag säger inte att alla lastbilschafförer beter sig på detta vis men väldigt många ggr uppstår lustiga situationer där lastbilschafförerna är dom som ställer till det för vanliga bilister helt i onödan.
Många av dagens lastbils chafförer är rent av livsfarliga ute på vägarna dom kör efter devisen att störst går först och tar väldigt stora risker med andra människors liv.
Om man tänker på nedanstående så kan man iallafall tycka att den
nog störde din körning iallafall fastän du inte tycker det
- Du blinkade inte höger när du skulle ut ur rondellen.
- Du blinkade heller inte vänster i rondellen, det är inget krav, det är inget måste men
det underlättar nåt enormt om alla skulle blinka så i rondellerna.
- Du blinkade inte när du svängde in på lokalgatan i svängen efter avfarten från den större
vägen, dessutom körde du över heldraget när du skulle av från den större vägen,
- Du var över i mötande körfält trots mötande trafik och heldraget
för att köra förbi en cyklist som cyklade i vägrenen.
-
Så långt med kamerastörning eller inte, nu till det du säger på filmen och
vad filmen visar samt vilken slutsats man kommer fram till.
-
Väldigt god sikt genom kurvan för att köra om 3 bilar ?
5,5 sek efter det du sagt det möter du en bil som dök upp längst bort precis när
du passerade där heldraget slutade.
10 sek efter du sagt det möter du en bil som du inte hade en aning att den fanns där överhuvudtaget.
Jag tar för givet att du inte påbörjade omkörningen medans det var heldraget.
5,5 sek i 90 km/h = 5,5 * 25 m (/s) = 125 meter
Du anser alltså på fullaste allvar att 125 meter räcker för att köra om 3 bilar i en
högerkurva på 90-väg.
?? Gör om gör rätt
Att du hann dit där ni bytte förare, bytte förare och hann ut dit där ni möter polisbilen bör ju bara betyda att det gick duktigt fort dit?
Vi har helt olika syn på "panik"bromsning, panikbromsning är när man bromsar så
att släpet börjar gå över i mötande fil trots torr asfalt typdet där som volvon
tvingades göra var ju en lugn inbromsning bara.
Att lastbilschauffören borde väntat håller jag med om MEN jag tror att om
volvon hade blinkat vänster genom rondellen innan han började blinka höger
hade nog inte lastbilschaffisen kört ut. Det är väldigt vanligt att en bil ser ut att
ska köra rakt fram men så svänger dom till och ska fortsätta i rondellen och då
sitter man där som lastbilschaufför och är ivägen tyvärr.
Alla ni som är negativa till lastbilchaufförer här inne - inser ni inte att de inte åker runt tomma. De fraktar varor, prylar, mat, ja allt som gemene man har nytta av och som med all säkerhet DU som stör dig på dem ute i trafiken oxå vill ha!
Om det går lite trögt, ja inte låt det göra det då bara jag kan få de varorna som jag behöver för stunden vare sig det gäller takstolar eller Ipren.
Jag har aldrig kört en lastbil i hela mitt liv men jag har några vänner som kör så jag har åkte med på x antal resor och efter det så hyser jag stor respekt för de som kör lastbil med tanke på hur vanliga billister behandlar dem ute i trafiken.
Skärp er för fan!
Eftersom lagen endast kräver att man blinkar sig ur blir det ju lite konstigt om man blir sur på folk som följer lagen. Bättre om ingen blinkade så man kunde ta det för givet att man svänger då, eller ändra lagen (igen). Att folk gör lite som de själva tycker blir bara kaos.
Nej absolut inte, det är väl inga problem att bromsa för en lastbil i rondellen heller?
Syftade mest på att jag tycker att det är dumt att skälla på andra när man inte är felfri själv.
Gör dagligen "värre" saker än att hålla i en telefon, te.x radio, klimatanlägg osv...
som jag sa innan, man måste inte men det underlättar, jag blir inte arg på folk som inte blinkar vänster i alla fall.
Det dom tänkt är väl att när man är i rondellen så svänger man ut ur den som en vanlig högersväng från en vanlig väg, alltså blinkar man höger när man ska svänga av vägen man kör på.
Nu skriver jag om ett ämne jag inte har en susning om...
Det tycker jag visst.., vi tänker nog på precis samma sak. Skillnaden är att när man är på väg in i en rondell, så VET man att bilen som är inne i snurran, kommer att köra ut bara han gör tecken. Men nu kan man inte lita på vad som händer eftersom dom som kör rätt inte ger tecken vid sväng i rondellen, jag vet således inte att jag bör stanna. Så nu får man stanna för ALLA bilar. Hänger du med, eller har jag missat något radikalt?