Körde om en tradare mellan Gävle och Uppsala förra veckan där föraren satt med båda fötterna uppe på instrumentbrädan och hade laptopen mitt i ratten, och det är fan inte första gången jag ser samma sak. Jävligt genomtänkt.
Körde om en tradare mellan Gävle och Uppsala förra veckan där föraren satt med båda fötterna uppe på instrumentbrädan och hade laptopen mitt i ratten, och det är fan inte första gången jag ser samma sak. Jävligt genomtänkt.
- POLO R WRC 2014 -
Vart de inte du som blev dömd för vårdslöshet i trafik? Och nu klagar du på andra??
Vilken hänsyn visar du i rondeller...det är i princip omöjligt att inte vara ivägen för nån om man står stilla med 60 tons ekipage och ska in i en rondell. Däremot hade det ju underlättat om personbilar börja blinka vart de skulle i dessa rondeller, så hade vi inte behövt stanna helt så många gånger.
Förstör vägarna? Tänkt på att vi även bygger vägarna? Va gör du för vägarna?
Mer på järnvägen?? Du kanske inte vart med så mycket i samhället senaste tiden...men järnvägen är duktigt eftersatt, och de är väldigt ont om plats på våra banor i sverige. Därför blir varje stop i trafiken där....så väldigt krångliga. Och spår går ju inte direkt överallt...man kan inte heller lägga transport på korta avstånd på ett tåg, de kanske du fattar?
De blir även svårt att ta sig med båt in till vissa bryggor...säg din lokala ica handlare t.ex.
Köra på natten säger du...vilka ska då ta emot oss? Slutar ju med att alla får börja jobba natt istället. Vet inte hur många gånger jag har hört de där...folk tänker ju verkligen inte för fem öre innan de häver ur sig nåt. Så j-kla pinsamma människor de finns....hahahaha
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
Om en långtradarchaufför ska vänta tills en högtrafikerad rondell har tillräckligt mycket ledigt utrymme för att han inte ska störa nån annan när han kör ut får han nog vänta länge. Samma gäller när någon svänger ut framför dig på landsvägen. Det behöver inte vara så att truckern saknar hänsyn utan det VAR faktiskt helt fritt åt båda hållen då han bestämde sig att köra ut... men det tar ju lite tid att komma igång, särskilt om det är lite halt.
Jag har förståelse för lastbilar, för dom transporterar ju allt vi konsumerar. Mopedbilar däremot borde förbjudas.
Vad har mina förehavande med lastbilschaffisarnas i denna tråd att göra?
Hur bygger en lastblilschaffis vägarna? Bara för att han fraktar asfalten ut till asfalts läggarna så bygger dom inte vägarna?
Hade varenda transport grupp fått betala för sina egna kostnader så hade lastblilstrafiken inte längre varit så attraktiv. Vet inte om du sett hur det ser ut en sommar dag när en 50 tons lastbil "rullar asfalten framför sig" och hur detta förstör var vägar,
Som jag skrev innan den nödvändigaste lastbilstrafiken bör och skall finnas kvar men alla onödiga körningar som sker dagstid och i rusningstrafik borde kunna läggas om så att den stör allmänheten på minsta möjliga vis..
Kollla vad som händer 3 sekunder in på denna länk som är inspelad idag detta är mer regel än undantag utav våra kära långtradar chaffisar.
IMG 0689 - YouTube
Hade folk blinkat så hade ju föraren vetat vart bilarna skulle tagit vägen. Jag är också mäkta trött på att behöva stanna mitt ekipage i onödan, bara för att nån personbilsförare var inne i sin egen värld...
Förövrigt kul att du länkar till en film där andra är ute och buskör...men klagar på nyttotrafiken...men men, är väl ingen större chans att du tänker så längt.
"Bara" för att de fraktar ut de som blir vägen, tror du personbilar har nån positivt inverkan på vägen?
Jaså, den hade inte varit attraktiv längre säger du...vad grundar du detta på? Vilka transportmedel hade tagit över då? Cykel å vagn?
Jaaa, förlåt...glömde ju alla onödiga lastbilstransporter. Alla dom som bara är ute och nöjeskör, men vad ska vi göra av resten av de 99.9%? Eller vilka är nödvändliga och icke nödvändliga...enligt dig.
Vad dina förehavande har att göra...tja, ganska mycke tycker jag, när du väl kommenterar i tråden. Men den insikten lär väl va svår att få fram ur dig med...fortsätt du med din trafikfarliga körning, men klaga på andra. De verkar jätte vettigt och inte de minsta barnsligt *hmm*
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
ännu en 'never ending story'
Gott folk,, enda ni kan enas om är att ni är oense,, det lovar jag.
För ni lär aldrig bli sams om hur trafik skall gå till.
Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)
Det här kommer att innebära enorma köer, då ingen lastbil i praktiken någonsin kommer att kunna köra om något som kör snabbare än 40km/h.
Det kommer ringla enorma köer med lastbilar efter våra landsvägar, själv kommer jag hellre ikapp en lastbil i taget än 10st som ligger i ett pärlband, men det är ju bara jag.
Sedan skulle jag vilja veta vad ni som hatar lastbilstrafiken vill ha för konkreta lösningar, jag kan inte argumentera emot miljöaspekten och att dom är i vägen. Men trots detta är det den bästa lösningen vi har.
Visst man får bromsa i rondeller och dyl för lastbilar, men som någon sa tidigare, det är klart när dom åker ut. Men hur är det med stackars bilen (bilarna) som står bakom lastbilen och får vänta? Har inte han lika bråttom hem som dig som får bromsa lite i rondellen? (med detta vill jag inte försvara idioterna som kastar sig ut utan minsta hänsyn)
Ska vi förbjuda lastbilstrafik vissa tider borde vi väl först och främst förbjuda alla som inte är på väg till eller från jobbet dessa tider, och då endast mellan hemmet och jobbet, möjligtvis dagis. Handla och dylikt kan man göra när det är mindre trafik.
Har själv inte C kort så jag vet inte mycket om vardagen för lastbilschaufförer, men någonstans inser jag att vårt samhället är till stor del uppbyggt kring lastbilstransporter, och innan detta ändrats totalt så får vi acceptera att dom är i vägen ibland.
Har för mig att när jag tog lastbilskortet att det stod i boken och även i B boken att man ska ha hålla hänsyn till lastbilarna just för att dom kanske måste ta 2 körfält för att komma runt i en rondell, men visst betyder inte att man måste tillämpa störst går först, men det är alltid nån som promt ska in och trängas bredvid likförbannat. Punkt 3 är väl den ända jag kan hålla med om. Sen punkt 5 vet jag inte riktigt hur du tänkte för jag menar rätt svårt att veta exakt hur isigt det är samt vart alla backar finns om man inte kör samma rutt varje dag och vända ett 24m ekipage på en landsväg för att det är lite isigt i nån backe är inte ett alternativ!
1: Instämmer att man inte ska göra manövrar som riskerar att skada andra, självklart juh.
2: Om jag då stannar i högerfilen för att det är mycket trafik och en transport som går
i 50 km/h så antar jag att du säger "tack för att du inte körde om och var ivägen för
en enda personbil i 20 sekunder" till transportören av dina nya fälgar och däck som
kommer 2 timmar senare än utlovat. Du får under inga omständigheter skälla på en
transport med lastbil som är försenad.
3: När man kör bil kör man bil: Tillägg: SMS skickas när man står stilla, Tidning läses när
man står stilla, Matar barnet i barnstolen gör man när man står stilla, Sminkar sig gör man
när man står stilla, Fixar håret gör man när man står stilla, Pratar man i telefon bör man stå
stilla eftersom det är FÅ som verkligen klarar av att köra bil samtidigt på ett säkert sätt.
4: Det är jobbigt att komma igenom en tunnel om bilen är 40 cm högre än tunneln,
prova dock inte.
5: Is är hal. När jag då kör ut och är säker på att jag har däck som klarar av backen om jag
håller 70 km/h och kommer ikapp en personbil som inte vågar köra fortare än 40 för att det
kommer nåt vitt ner från himlen och är 2 cm av det på vägen, då ska jag stanna innan
backen och vända och åka hem igen så får turbon som bästvetaren hade blivit lovad idag
vänta till imorgon såvida det inte är en personbil ute då också..
6. Vad skönt, börja kl 9 och veta att då är alla personbilar borta från gatorna för då
är dom på jobbet och jag är på mitt jobb på gatorna, det är personbilarnas plikt att inte
färdas i min arbetsmiljö. Jag slutar kl 16 men får samma lön som 7-17 och bilisten som
var lovad sina vinterdäck idag får dom på måndag efter helgen för min plikt är att inte
vara ivägen för de som ska hem från jobbet.
Familjen som skulle ha vinterdäcken får ställa in sin sedan länge bokade resa till fjällen
men är överlyckliga för att lastiblchauffören gjorde sin plikt och inte var ivägen för dom
när dom skulle hem från jobbet....
7. Extranummer: Kör för guds skull aldrig om en annan lastbil för risken är att du kan vara
ivägen för någon i säkert massor av sekunder, nej lägg dig sist i kön av 70 lastbilar i 80
km/h på motorvägen. Det uppskattas av bilisterna att få färdas fritt i vänsterfilen.
Extra/
Tänker inte skriva någon tråd om ömsesidig förståelse och att hjälpas åt i trafiken på
alla sätt vi kan för som en sann zatzyan så är det JAG som ska hålla på MIN rätt i trafiken
för min PERSONBIL.
NÅDE DEN lastbilschaufför som gör fel enligt trafikreglerna ELLER kör ut i en rondell när
det innebär 7 sekunders väntan för en bil som körde in i rondellen efter att chauffören
kört ut med framhjulen över väjningspliktstrianglarna, nej stå kvar och vänta på ditt tillfälle
tills det inte kommer någon personbil från nåt håll.
Skulle det innebära att bilarna bakom dig får vänta i 4-5 minuter gör det inget för dom
kommer inte att tuta på dig eftersom dom genast ser att du gör din plikt och inte är ivägen
för de som inte ens kört in i rondellen men hinner "ikapp" för att du är tungt lastad och har
en tidsmässigt lång startsträcka. Dom kommer att tacka dig öch göra tummenupp.
hmm
-----
Personligen kör jag oavsett om det är med lastbilen, personbilen eller motorcykeln
på uttrycket: visa hänsyn till varandra i trafiken och hjälp till att få trafiken flytande oavsett
vilket mitt fordon är. Tyvärr finns det tillfällen då man inte har nåt val, förlåt.
Slutligen angående om att vara ivägen enligt lagtexten:
1$ Vägtrafikförordningen
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Det var det dummaste jag läst någonsin... lastbilar borde ju få så mkt hjälp som möjligt i trafiken av oss andra, utan dom skulle det ju bli kaos av allt
Det lastbilen gjorde i Mojjas länk var däremot fel för det är inte alls mkt trafik i den där rondellen och det hade tagit han max 2-3min extra att vänta men han var väl sen till servicen på volvo lr nått
här kommer en lite humoristisk förklaring vad lastbils yrket är för er mindre begåvade:
1. Vi har en mycket ovanlig arbetstid ... Ungefär som prostituerade har ...
2. Vi får betalt för att tillfredsställa våra kunder ... Ungefär som prostituerade får...
3. Vi belönas för att uppfylla våra kunders drömmar ... Ungefär som prostituerade gör...
4. Vi förlorar de flesta av våra vänner, och i slutändan tillbringar vi vår lediga tid tillsammans med människor i samma bransch som oss själva ... Ungefär som den prostituerade gör ...
5. I mötet med våra kunder, måste vi alltid visa oss från vår bästa sida ... Ungefär som de prostituerade måste ...
6.Polisen stör oss ofta i arbetet. Ungefär som dom gör för prostituerade..
7. Våra kunder är alltid ute efter att komma undan så billigt som möjligt, men samtidigt förväntar dom sig bästa möjliga service ... Ungefär som prostituerades kunder gör ...
8. När folk frågar oss vad vårt jobb handlar om, är det ofta svårt att förklara det ... Ungefär som för en prostituerad…
9. Varje morgon när vi tittar oss i spegeln säger vi för oss själv: Aldrig i helvetet att jag kommer hålla på med det här resten av livet ... Ungefär som den prostituerade tycker ...
10. För detta budskap vidare så att vi i framtiden ska slippa leva ett liv utanför samhället ... Ungefär som dom prostituerad....
Senast redigerat av IDT83 den 2011-10-14 klockan 11:34. Anledning: felstavning
3:a USR 2007
3:a Team Insane Racing 2007
3:a Nattracet Cup 2008
Finalist Nattracet Cup 2009
4:a Norr vs Söder 2009
http://www.pure-pf.com
http://www.nordicmilitarytraining.se
3:a USR 2007
3:a Team Insane Racing 2007
3:a Nattracet Cup 2008
Finalist Nattracet Cup 2009
4:a Norr vs Söder 2009
http://www.pure-pf.com
http://www.nordicmilitarytraining.se
kanske kan låta lite tråkigt, men varför inte bara köra 10 minuter tidigare? är det verkligen så jobbigt att ligga i 80 ett litet tag? är det verkligen så jobbigt att vänta 10 sek på att en lastbil ska komma igenom en rondell?
Nu skriver jag om ett ämne jag inte har en susning om...
Ursäkta, vilken värld lever ni i? ni kanske borde bosätta er på vischan och odla er egen mat, sticka egna kläder osv så behövs inga transporter... en sån fruktansvärt onödig tråd. Men den fyller sitt syfte, att provocera oss chaufförer än en gång! mvh
Sent from my GT-S5830 using Tapatalk