Bilsnack
Sidan 217 av 219 FörstaFörsta ... 187197207210211212213214215216217218219 SistaSista
Resultat 3 241 till 3 255 av 3272
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2009
    nej jag ser inget som helst utrymme för att man ska varken bromsa eller någon skall gissa om jag har släppt gasen i en rondell. är man inte inne i rondellen så väntar man tills det går att beträda den utan risk.
    i samma sekund som man struntar i det så får man acceptera att bli kallad idiot!
    för då har man tagit en kalkylerad risk som kan orsaka en olycka, vissa är bättre på det andra är helt värdelösa men gemensamt är att man utsätter andra för fara medvetet - ergo - idiot!

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Kan bara säga att oj vad många gånger jag hjälpt lastbilar och tradare att komma in i rondeller. Normalt behövs det så lite, ofta bara lite framförhållning och att kunna se "helheten" i situationer framför sig, vilka behov som andra kan ha o s v, och försöka anpassa sin egen färd för detta så att man hjälper andra om så är möjligt utan att ställa till nåt annat dumt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2009
    normalt? japp du har så rätt, jag tror inte du förstår hur rätt du har egentligen. numera så behöver de inte ens titta till vänster när de kommer till en rondell, de "känner" redan att de andra får ha lite framförhållning och se helheten med deras behov av att komma fram utan att behöva stå still och vänta. att du sen får tvärnita eller göra en undanmanöver är ditt problem. du får väl ha lite framförhållning!

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Seriöst nu, du verkar mest vara ute för att överdriva och provocera...?

Jag menar hur det är normalt, och då funkar detta oftast bra och det handlar inte alls om att debskulle skita i att kolla eller typ lämna företräde som de ska, utan att det med ett bra samspel mellan båda parter så kan man faktiskt hjälpa varandra. Och det står t o m lagar och regler att man skall visa hänsyn till tunga fordon. De får såklart inte bete sig hur som helst för det,men har du problem med att visa tunga fordon extra hänsyn?

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Att ha ett samspel och ta hänsyn till tunga fordon är lika logiskt som 1+1=2.
    BILSNACK | crew

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Rubank Visa inlägg
    nej jag ser inget som helst utrymme för att man ska varken bromsa eller någon skall gissa om jag har släppt gasen i en rondell. är man inte inne i rondellen så väntar man tills det går att beträda den utan risk.
    i samma sekund som man struntar i det så får man acceptera att bli kallad idiot!
    för då har man tagit en kalkylerad risk som kan orsaka en olycka, vissa är bättre på det andra är helt värdelösa men gemensamt är att man utsätter andra för fara medvetet - ergo - idiot!
    Det faktum att du inte "ser utrymme" för samspel är en god anledning till att du inte är en bra chaufför (personbilist) Att du dessutom fortsätter envisas med att "bromsa" när debatten gäller att lätta på gasen tyder på att ovanstående är sant.
    Hur beter du dig när du står bakom en långtradare som aldrig kör för att rondellen är full? Har du överseende med att stå där i 10 minuter bara för att folk är på väg hem från jobbet?

Är man dessutom tillräckligt snäll för att slå till helljuset lite snabbt när man släpper gasen (eller låter bli att köra så fort från början) så slipper chauffören "gissa" om någon tänker släppa in honom... men det är ju inte lagligt att ha helljus dagtid så du kanske inte "ser utrymme" till det heller?!?

Det är skillnad på chaufförer och folk med körkort, detta gäller oavsett vilken typ av fordon man färdas i.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av KTL Visa inlägg
    Seriöst nu, du verkar mest vara ute för att överdriva och provocera...?

Jag menar hur det är normalt, och då funkar detta oftast bra och det handlar inte alls om att debskulle skita i att kolla eller typ lämna företräde som de ska, utan att det med ett bra samspel mellan båda parter så kan man faktiskt hjälpa varandra. Och det står t o m lagar och regler att man skall visa hänsyn till tunga fordon. De får såklart inte bete sig hur som helst för det,men har du problem med att visa tunga fordon extra hänsyn?
    överdriva och provocera? vadå känner du dig träffad? tänk till då nästa gång du kör ut framför en bil i en rondell. om ni krockar kan du ju fråga han om varför han inte visar hänsyn till dig och inte släppte gasen när han såg dig. Du kan ju visa han dom lagar och regler du hänvisade till om han moppsar upp sig.

Go kurt!

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    I
    överdriva och provocera? vadå känner du dig träffad? tänk till då nästa gång du kör ut framför en bil i en rondell. om ni krockar kan du ju fråga han om varför han inte visar hänsyn till dig och inte släppte gasen när han såg dig. Du kan ju visa han dom lagar och regler du hänvisade till om han moppsar upp sig.

Go kurt!
    Dina fantasier får du brottas med själv...

Jag kör helt enkelt inte in i en rondell om det inte kan göras på ett säkert sätt, vare sig det betyder att någon annan kan behöva sakta ner eller inte, så länge jag ser att de förstår och kan anpassa sig. Väldigt basic faktiskt
    Senast redigerat av KTL den 2015-07-23 klockan 20:32.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    som sagt, samspel från bägge parter, bara det att Rubank tror att chaufförer är så hänsynslösa gör att jag måste tro att hen utgår från sig själv i sitt sätt att köra med sådana skygglappar... Egoist, nivå: expert

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Regler är en sak dessa behövs men man måste fortfarande ha ett samspel och försöka vara lite smidig mot varann, det gäller inte bara bilar vs lastbilar. Det flyter på fan så mycket bättre om man tänker till lite och försöker underlätta för varann.

Om det vore praktiskt möjligt vore det jävligt bra om alla trafikanter var tvungna att testa andra fordon ett par veckor, då ser man trafiken från en helt annan synvinkel.

Har själv aldrig kört lastbil men kör bil, mc och cyklar riktigt mycket och trafiken ser helt olika ut från de olika fordonen. Det finns en anledning till att man ser så mycket galenskap som cyklister hittar på när man sitter i bilen och det är för att man inte rör sig på samma sätt. När jag kör bil så ser jag i stort sett bara vad bilen framför mig och bakom hittar på medan cyklisterna passerar mig på ett annat sätt och där ser jag mer medan när jag cyklar så har jag samma trafikrytm som andra cyklister och ser istället hur mycket konstigherer bilister hittar på. Trodde faktiskt inte det var så många bilister som körde mot rött för jag ser det inte så ofta från bilen men när jag cyklar ja jävlar vad det körs mot rött, ingen koll i backspeglar, ställer sig så man blockerar cykelfält, lastzoner mm.
    Samma sak när jag kör MC, då ser jag hur mycket skit bilister hittar på, detta ser jag inte alls lika ofta när jag själv kör bil. Antagligen är det samma sak när man kör lastbil, man ser sakerna andra trafikslag hittar på.

Ofta går det mycket smidigare om man försöker underlätta för varann istället för att hävda "sin rätt", tyvärr är det rätt dålig disciplin i trafiken i Sverige, väldigt många tänker bara på sig själva iställer för att försöka få till ett samspel, det ser man när folk kastar sig ut i ytterfil fast det kommer snabbare trafik, kör ut i korsningar trots att det är stopp längre fram och blockerar dem helt, mm, mm.

Tråden borde helt enkelt heta "Snälla visa hänsyn mot andra fordon"

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul
    Beskrivning av incident som jag själv varit med om i rondell, uppförsbacke för mig in i rondellen, bil+släp vägde 54 ton vid tillfället.

Fick stanna när jag kom fram eftersom det kom en bil inne i rondellen.

När jag startar finns det inga bilar in i rondellen, en bil kommer dock från motsatt håll men är ca 40-50 meter från rondellen alltså börjar jag köra in i rondellen.
    Jag har bara hunnit in med lastbilen och har 12 meter släp kvar som också skall in i rondellen då bilen som kom från andra hållet tvärnitar (bromsspår på asfalten) och lägger sig på tutan, bilföraren slutar inte tuta och står dessutom så nära att jag inte kommer vidare.
    Jag får således kliva ur och be vederbörande att backa så att jag kan fortsätta köra framåt, han tycker då att jag är en typisk idiot till lastbilschaufför som bara kör störst går först och skriker allehanda okvädesord. Under tiden kommer det fler och fler bilar som alltså blir stoppade även dom och vissa tutar även dom på idioten till lastbilschaufför för det är ju såklart jag som är idioten i deras ögon.

Alla tillfällen med tunga fordon är inte svartvita och ibland måste man faktiskt stanna i en rondell som bilist, det är tom. skyltat väjningsplikt när du kör in i rondellen och det betyder att du har väjningsplikt mot ALL trafik som befinner sig i rondellen.

Visa hänsyn mot varandra i trafiken är ju dessutom grundregel nr 1 som vi får lära oss när vi tar körkort, tyvärr verkar det vara den första regel vi glömmer bort efter att vi klarat uppkörningen.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    Just såna grejer är ju drygt. Visst har jag också muttrat när en lastbil börjat rulla ut i en rondell/korsning och man blir tvungen att sakta in men... Vafan. Det är 60t som ska i rörelse.

Det är ju bara att inse att skulle lastbilarna vänta så att de garanterat inte tvingar någon att sakta in skulle det inte bli många mil körda om dagen.
    Och jag vill helst ha min mat färsk så jag kan leva med att släppa på gasen.

Men det är ju irriterande när man har bråttom...
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Movie Freak
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Drograttfylla och långtradare verkar inte gå så bra ihop. Trafikstopp ? lastbil körde ner på tågspår | GT

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av Freak Visa inlägg
    Drograttfylla och långtradare verkar inte gå så bra ihop. Trafikstopp ? lastbil körde ner på tågspår | GT
    Men drograttfylla och personbil är en bra kombination tycker du? Personligen tycker jag att droger och alkohol i trafiken oavsett fordon är en rätt korkar ide. Dumt att tänka innan man talar (skriver)
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Movie Freak
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Var har jag antytt det? Som sagt, tänka innan man talar....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •