Bilsnack
Sidan 21 av 219 FörstaFörsta ... 11141516171819202122232425262728314151 ... SistaSista
Resultat 301 till 315 av 3272
    Oliver
    Guest
    Varför diskuteras en Veckas stillastående? Det som nämndes i början var 1-dag.

Det hade Inte blivit kaos om alla lastbilar stod stilla 1-dag, punkt.

Varje år upplever vi detta vid nyår, och jag har aldrig haft problem att införskaffa föda, bensin etc på nyårsdagen.

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Vad är det som får lastbilschaffisarna att fortsätta upprepa sitt mantra gång på gång? Jag har aldrig varit med om att andra yrkesgrupper konstant sitter och upplyser omgivningen om hur viktiga de är. När hörde vi senast dagisfröknarna hota med att strejka en vecka bara för att visa hur viktiga de är? Konsekvenserna av att alla arbetande föräldrar skulle troligen vara rätt stor. Vad händer om elverksarbetarna lägger ner? Piloterna? Sjuksystrarna?

Lastbilschaufförerna fyller precis som de flesta andra en viktig funktion i samhället det är det ingen tvivlan om. Det som verkligen utmärker er att ni verkar vara den yrkeskategori vars självförtroende är minst i proportion till den samhällsfunktion ni utför med gigantiskt självhävdelsebehov som följd.

Med Vänlig Hälsning,
    Nu är ju jag ingen lastbilschauför, utan mekaniker.Har förövrigt träffat på enhel del "juveler" till chauförer genom åren...Så någon annan borde väll kanse svara igentligen.Men en anledning till att lastbilschauförerna "tvingas" försvara sej hela tiden är väll att folk hela tiden påpekar att dom är ivägen med sina stora tunga och långsamma lastbilar.Hade dagisfröknarna hela tiden fått höra att dom inte har på vägarna att göra (?!) så hade dom kanse också försökt försvara sej (om dom nu häckar på Zatzy i någon större utsträckning).

Jag tror helt ärligt att det finns ganska få yrkesgrupper som skulle få samma konsekvenser om dom lag ner jobbet några dagar som just lastbilschauförerna faktiskt.Det betyder inte att dom är "bättre" än nån annan yrkesgrupp, men så gott som alla är beroende av dom.Om dagisfröknarna strejkade en vecka skulle dom flästa småbarnsföräldrar få bekymmer, och ett och annat företag kanse skulle få det lite trassligt då några anstälda inte kan ta sej till jobbet för att dom inte får tag i barnvakt.Skulle alla lastbilar stå stilla en vecka så skulle ALLT stå still!Ingen soppa på mackarna, ingen mat i butikerna, vägarna igensnöade, alla soptunnor otömda, ingen flis eller annat bränsle till värmeverken och all produktion stå still!

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg

Varje år upplever vi detta vid nyår, och jag har aldrig haft problem att införskaffa föda, bensin etc på nyårsdagen.
    Och du tror att det inte rullar några lastbilar på nyårsafton då?Grattis...

Du får gärna berätta det för min chef, så vi slipper ha jour 365 dagar om året...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Och du tror att det inte rullar några lastbilar på nyårsafton då?Grattis...

Du får gärna berätta det för min chef, så vi slipper ha jour 365 dagar om året...
    Varje större ICA och Coop får matleverans varje nyårsafton om det inte infaller just på en söndag, för då är det planerat leveranstopp i alla fall.

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Vad är det som får lastbilschaffisarna att fortsätta upprepa sitt mantra gång på gång? Jag har aldrig varit med om att andra yrkesgrupper konstant sitter och upplyser omgivningen om hur viktiga de är. När hörde vi senast dagisfröknarna hota med att strejka en vecka bara för att visa hur viktiga de är? Konsekvenserna av att alla arbetande föräldrar skulle troligen vara rätt stor. Vad händer om elverksarbetarna lägger ner? Piloterna? Sjuksystrarna?

Lastbilschaufförerna fyller precis som de flesta andra en viktig funktion i samhället det är det ingen tvivlan om. Det som verkligen utmärker er att ni verkar vara den yrkeskategori vars självförtroende är minst i proportion till den samhällsfunktion ni utför med gigantiskt självhävdelsebehov som följd.

Med Vänlig Hälsning,
    Lastbilschaufförer fyller en väldigt viktig funktion, precis som många andra. En stor skillnad är dock att vi får extremt mycke oförtjänad skit hela tiden. Saker vi inte kan hjälpa läggs på oss....och beter sig En förare dåligt, ja då ska hela kåren stå till svars för han eller henne.

För hur ofta läser man om dagispersonal som kan dra åt h*lvete.

Det är nog få yrken som skulle få sådana extremt hårda konsekvenser för Hela samhället som just yrkeschaufförer. Men vi jobbar ju inte gratis, vi får betalt för vad vi gör. Så det är inget konstigt med de.

Däremot stämmer de icke med vad du säger angående självförtroende. De va en undersökning för inte sålänge sedan. Som visade att lastbilschaufför inte tyckte att deras jobb kändes så "betydande". Vilket ju egentligen är märkligt med tanke på vilken bredfront man jobbar. Men jag skulle gissa på att det beror på just detta....att man bara får skit. Sällan levererar till slutkund, och sällan egentligen får nåt tack för ens insats.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Oliver Visa inlägg

Antar att du heller aldrig sett en lastbil rulla på en söndag...eller...t.om. på natten?

Så om man ställer in Alla körnigar på Måndag. Ska man köra dom på Tisdag då? Men vem och vad ska köra Tisdagens körningar? Och med vilket fordon.

Iofs verkar dina kunskaper om transportbranschen va lite bristfälliga. Men de har ju aldrig hindrat folk från att slänga ut sig åsikter ändå...märker man. Också en vanlig grej när de kommer till Lastbilar. Mycke åsikter...mindre kunskap.

Eastbound and down. Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    På Tv4nyheterna just nu var det reportage från Värtahamnen i Stockholm: Långtradare med blankslitna däck fastnar i ett motlut som knappt räknas som motlut.
    Jag börjar visa förståelse för lastbilar och deras pressade tidsscheman samma stund som ni chaufförer och era arbetsgivare börjar visa förståelse för att vi andra anser att det är oacceptabelt att stå och stampa bakom en tradare som fastnat i 2 mm nysnö.

Så, nu har jag avreagerat mig lite och jag gissar på att den samlade mobben kommer attackera mig nu med argument som "du förstår inte" och "kör tradare själv eller håll käften".
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

ehhh jorå Magnatens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    måste bara hålla med daniel till 100%
    http://www.garaget.org/mangeSBR
    PPF-Mera mos i maskin'
    stoppa tiggeriet på Z

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    På Tv4nyheterna just nu var det reportage från Värtahamnen i Stockholm: Långtradare med blankslitna däck fastnar i ett motlut som knappt räknas som motlut.
    Jag börjar visa förståelse för lastbilar och deras pressade tidsscheman samma stund som ni chaufförer och era arbetsgivare börjar visa förståelse för att vi andra anser att det är oacceptabelt att stå och stampa bakom en tradare som fastnat i 2 mm nysnö.

Så, nu har jag avreagerat mig lite och jag gissar på att den samlade mobben kommer attackera mig nu med argument som "du förstår inte" och "kör tradare själv eller håll käften".
    De brukar inte va chaufförerna som betalar däcken.

2mm snö stoppar ingen tung lastbil. Möjligen isen under den?

Så me ditt tänk kan jag kolla på en personbil som åker av vägen på tv...för att sen inte kunna respektera nån personbilsbilst? Och så är kriget igång av att inte kunna respektera nån ute på vägarna. Låter inge vidare bra?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Ja åker en personbil av vägen eller ställer sig på tvären och stoppar upp trafiken på grund av att den rullar på undermåliga däck respekterar jag garanterat inte den föraren. Problemet med er bransch är att ni som är mest av alla ute på vägarna är de som smiter undan vinterdäckskraven, och kom nu inte och säg att era året runt däck är lika bra som dedikerade vinterdäck hade varit. Stor bil, stora skador vid krockar borde innebära stora krav på däck - så är inte fallet med den tunga trafiken vilket är helt skruvat.
    Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
    - Abraham Lincoln

Small Car User JanneBs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Varför kontrollerar de inte alla utländska tradare som rullar in över gränsen och stoppar och bötfäller de som inte har acceptabla däck (helst skicka tillbaka dom "med vändande post").
    Det är en gåta för mig att de inte sätts åt hårdare med tanke på de kostnader det drar med sig att ha lastbilar stående på tvären (för att inte tala om vilka personskador det kan bli fråga om) så fort det kommit ett par cm och så vitt jag förstår det är det oftast utländska bilar.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Ja åker en personbil av vägen eller ställer sig på tvären och stoppar upp trafiken på grund av att den rullar på undermåliga däck respekterar jag garanterat inte den föraren. Problemet med er bransch är att ni som är mest av alla ute på vägarna är de som smiter undan vinterdäckskraven, och kom nu inte och säg att era året runt däck är lika bra som dedikerade vinterdäck hade varit. Stor bil, stora skador vid krockar borde innebära stora krav på däck - så är inte fallet med den tunga trafiken vilket är helt skruvat.
    Jaså, den föraren är det då. Lustigt att de va hela branschen när de va en lastbil du såg. Varför är det skillnad?

För två säsonger sedan hade jag vinterdäck på driven. Förra vintern hade jag ett grövre året runt däck på drivaxlen. När jag trycke axlen märkte jag ingen större skillnad mellan dom två. Men är det en rejäl backe som är i dåligt skick, då hjälper inga däck i världen. Folk verkar tro vinterdäck skulle ta bort Alla lastbilar ur backarna. Så är det verkligen inte.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av JanneB Visa inlägg
    Varför kontrollerar de inte alla utländska tradare som rullar in över gränsen och stoppar och bötfäller de som inte har acceptabla däck (helst skicka tillbaka dom "med vändande post").
    Det är en gåta för mig att de inte sätts åt hårdare med tanke på de kostnader det drar med sig att ha lastbilar stående på tvären (för att inte tala om vilka personskador det kan bli fråga om) så fort det kommit ett par cm och så vitt jag förstår det är det oftast utländska bilar.
    Utländska åkerier har säkert iregel sämre däck för våra vägar på vintern. Det är dock inte hela anledning till att de lättare fastnar.

De klart vanligaste utländska ekipaget är en 2 axlig dragare med trailer. Den har alltså inte möjligheten att pressa sin drivaxel. Som de flesta svenska ekipage har.

ehhh jorå Magnatens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Utländska åkerier har säkert iregel sämre däck för våra vägar på vintern. Det är dock inte hela anledning till att de lättare fastnar.

De klart vanligaste utländska ekipaget är en 2 axlig dragare med trailer. Den har alltså inte möjligheten att pressa sin drivaxel. Som de flesta svenska ekipage har.
    nä men han har möjlighet att fixa bättre däck, man blir ju mörkrädd när man står vid rödljuset bredvid en utlandstradare å ser hur jävla usla däck dom rullar på
    http://www.garaget.org/mangeSBR
    PPF-Mera mos i maskin'
    stoppa tiggeriet på Z

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Insurances
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Jaså, den föraren är det då. Lustigt att de va hela branschen när de va en lastbil du såg. Varför är det skillnad?

För två säsonger sedan hade jag vinterdäck på driven. Förra vintern hade jag ett grövre året runt däck på drivaxlen. När jag trycke axlen märkte jag ingen större skillnad mellan dom två. Men är det en rejäl backe som är i dåligt skick, då hjälper inga däck i världen. Folk verkar tro vinterdäck skulle ta bort Alla lastbilar ur backarna. Så är det verkligen inte.
    Skillnaden är att där "vi" som bilister har krav på däck blir det en enskild förare som väljer sommardäck som blir idiotförklarad medan din bransch blir dragen över en kam just för att ni inte har några krav, säkerligen på grund av bland annat riktigt bra lobbyverksamhet. Även fast det finns väglag där inga däck hjälper finns det säkerligen betydligt fler olyckor där det blivit mindre konsekvenser om tradaren hade haft bättre däck på hjulen.
    Sen försvarar jag verkligen inte de dårar till bilister som inte inser att en lastbil kan behöva ta fart upp för en backe etc utan ligger och bromsar och "markerar" sin åsikt.
    - Abraham Lincoln

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •