Bilsnack
Sidan 208 av 219 FörstaFörsta ... 178188198201202203204205206207208209210211212213214215218 ... SistaSista
Resultat 3 106 till 3 120 av 3272
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Varför ska jag lägga varken möda eller tid på trafiksituationen?

Den stör mig inte nämnvärt, den kan aldrig byggas bort med varken regler eller system och jag tänker inte måla ut en viss grupp människor eller yrke som den störst bidragande orsaken. Alla olyckor och manövrar har en kedja av händelser bakom sig som lett fram till den slutgiltiga produkten, med resultatet i hand är det lätt att måla ut en hackkyckling eller ett svart får, men utan den förgrundande ekvationen har man inte mycket att säga till om, och därför låter jag bli. jag koncentrerar mig hellre på att försöka få dig att förstå det otroligt korkade i mycket av det du skriver eftersom dumma individer stör mig mer än trafiken eller folket som befinner sig i den.
    Men precis som du säger så misslyckas jag drastiskt varje gång.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Jag tar tillbaka vad jag sa, det är inte längre självklart att den procentuella andelen lastbilar utan ESP är större. Jag beställde lite statistik från SCB.

Följande exempel är baserat på att ESP blev standard på de flesta bilmodeller 2005

i slutet av 2014 fanns följande:
    4,585,519 registrerade personbilar i trafik.
    685,166 registrerade lastbilar i trafik.

Av personbilarna var 2,066,314 äldre än 2005.
    Antalet registrerade personbilar delat med 100 (%) blir ca 45,855 (1%)
    Antalet bilar äldre än 2005 delat med 45,855 ger oss svaret att ca 45% av bilar i trafik i slutet av 2014 saknade ESP.

Av lastbilarna var 268,731 äldre än 2005.
    Samma räkneexempel som ovan ger oss svaret att 39% av lastbilar i trafik i slutet av 2014 saknade ESP
    Källa: SCB

Observera att detta enbart innefattar lastbilar (både upp till 3500kg och över 3500kg). Inga bussar är inräknade i exemplet.

Vad har vi då lärt oss av detta?
    1. Tungtrafiken är inte det stora problemet när det kommer till säkerhetssystem.
    2. Atariman har inte en jävla aning om ifall argumenten han presenterar stämmer.

Förslagsvis så avslutar du diskussionen nu och återkommer när du inte behöver gissa dig till fakta.
    Senast redigerat av DeesL den 2015-04-22 klockan 10:56.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    En stor del av alla nytillverkade/sålda personbilar värda namnet i Sverige hade ESP redan vid millennieskiftet. Ditt antagande om att så var fallet först från och med 2005 är således felaktigt. 2004 hade exempelvis 69% av alla nyregistrerade personbilar ESP monterat. Håll dig till fakta.

Här kan du f ö läsa in dig lite mer om kravet på ESP (ESC) som standard på tunga fordon: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-07-1710_en.htm Där kan du även se att det inte blev "standard" förrän from 2010 - vilket ger ett helt annat utgångsläge i din så kallade kalkyl.

Fakta, var det...
    Senast redigerat av Atariman den 2015-04-22 klockan 13:36.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Jag sa inte att det var mitt antagande, jag sa att räkneexemplet var baserat på att det blev standard 2005. Om vi räknar med att samma antal personbilar var utrustade redan vid -00 så blir procenten personbilar utan ESP ca 30%. D.v.s. ingen stor skillnad.

Om drygt två tredjedelar av alla nyregistrerade personbilar (69%) hade ESP monterat 2004 så kan jag dock inte tycka att "en stor del" hade det redan 2000 (hälften på sin höjd). Och "en stor del" är inte detsamma om standard.
    Ta gärna fram statistiken där du har räknat på hur stor del av det totala personbilsbeståndet som utgjordes av dessa 69%. Då ska du se att dina 69 % inte kommer så långt.
    Exempel: 100 bilar nyregistrerades 2004, 69 av dessa hade ESP. I trafik fanns redan 10000 bilar, av dessa hade (kanske) 30% ESP, d.v.s. 3000 st.
    Totalt finns alltså 10100 bilar varav 3069 har ESP = ca 33%. Kvar blir alltså ca 67 % utan ESP... nästan lika många som som dom som såldes. Ser du hur skevt det blir när du inte håller reda på vad som är vad?
    Men om du vill räkna på nyregistrerade lastbilar så är det cirka 80% av dagens lastbilar i trafik som är nyregistrerade sedan 2005.
    Sluta blanda ihop statistiken, "nyregistrerad" har inget med "i trafik" att göra.

Och än en gång blandar du ihop begreppen. Krav är inte samma som standard. Det du länkar till är just KRAV på att det ska finnas som STANDARD, ingenting säger att det inte var standard redan innan.
    Om du lär dig englikanska lite bättre så kan du läsa att det du hänvisar till är att kravet kom 2010... inte att det blev "standard" det året. Med din "logik" och utgångspunkt från samma länk så blev det alltså "standard" på personbilar 2008... inte 2000.

Som sagt, fakta var det. Och håll gärna isär begreppen lite.
    Senast redigerat av DeesL den 2015-04-22 klockan 12:35.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Med tanke på de klagomål som konstant framförs av svenska(?) lastbilschaffisar angående utländska speditörer som trafikerar det svenska vägnätet, där det i inlägg efter inlägg hävdas att det är de som står för merparten av de olyckor och stopp som orsakas i trafiken - bör du nog räkna in de ekipagen också... Hur stor andel blev det då? ;-)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Förmodligen större skillnad eftersom utländska ekipage ofta är äldre, men förändringen går hand i hand med alla asfaltsläggare och andra arbetare som tar med sig sina äldre personbilar till Sverige och kör av vägen eller krockar. Vad vill du ha sagt?
    I övrigt tillverkas bilarna enligt standard oavsett tillverkningsland.
    På vilket sätt menar du att ett svenskt lagkrav skulle hjälpa mot de utländska (och svenska) ekipage som redan rullar?

Btw... jag har en Volvo V70 från -00 utan ESP. Är den inte längre värd namnet nu bara för att den tillverkades samma år som "merparten av alla bilar värda namnet"??

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Lagkrav påverkar som bekant(?) ofta standarder. Naturligtvis går det att lagstifta för att förhindra viss trafik - se bara på Tyskland avseende dubbdäck.

En V70 från -00 utan ESP måste vara något av en uddafågel. Blir eventuellt ett samlarobjekt. :-)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Ja det är bekant att lagkrav påverkar standarder. Men nu är det ju redan krav på ESP som standard, oavsett vilket Eu-land bilen byggs i.
    Du tycks bortse från att lagkrav inte riktar sig mot system på bilar som redan finns och är äldre.
    Exakt vad skulle en sådan lag hjälpa mot?
    Tysklands krav på att bilister köper nya däck kan väl knappast jämföras med att EU skulle kräva inköp av nya bilar eller eftermontage av diverse system... dwt måste även du se det orimliga i.
    Titta på utsläppskrav exempelvis, nya utsläppskrav gäller bara gamla bilar OM du gör en ny registreringsbesiktning.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Det vore väl inte alltför svårt att se en lag som faktiskt kräver ESP och eller vinterdäck på ekipage som skall föras in i landet, ev i kombination med andra krav på både kunnande och/eller exvis alkolås.

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Det vore väl inte alltför svårt att se en lag som faktiskt kräver ESP och eller vinterdäck på ekipage som skall föras in i landet, ev i kombination med andra krav på både kunnande och/eller exvis alkolås.
    Kanon! På så vis skulle en hel del fordon / folk som inte hör hemma på de svenska vägarna sållas bort rätt kvickt.
    Alla som generaliserar är idioter!

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Problemet är ju att det inte är så det går till i det här landet. I den mån utlänningar kontrolleras och bötfälls så behöver dom inte vara särskilt oroliga över andra reprisalier, och har dom ingen lust att betala böterna så händer inte så mycket...

Har sagt det förut, och säger det igen. Sätt min. 10mm mönsterdjup på driv och första axeln vintertid, OCH låt inte utländska ekipage åka vidare förens böterna är betalda OCH lagliga däck ligger på. Det sista får gärna gälla andra allvarliga brister och lagbrott också.

Verkar som vi plöttsligt blivit eniga..? Synd att det behövdes några hundra sidor och avhandlanden av lastbilsförbud vintertid och KERS-system innan vi kom dit...Läs gärna vad jag skrev i ett av mina första inlägg i den här tråden, tror det var på sidan 5 eller nåt...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Problemet är att du inte går lagstifta på sådant vis. Du kan inte kräva att internationella transporter ska ha utrustning som nationella inte behöver.
    Lag på vinterdäck finns redan, även om den hittills bara gäller drivaxeln.
    Kravet på kunnande har vi väl ändå avhandlat nu va... yekeskompetensbevis gäller inom hela EU.

lillstefan
    Guest
    Då så, en sammanfattning av tråden: de flesta tycker att det funkar utmärkt i trafiken och har inte problem med att det finns olika fordonsslag på vägarna.

Inget mer att diskutera, tråden kan låsas :-)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    Då så, en sammanfattning av tråden: de flesta tycker att det funkar utmärkt i trafiken och har inte problem med att det finns olika fordonsslag på vägarna.

Inget mer att diskutera, tråden kan låsas :-)
    "De flesta" i tråden, måhända - då merparten som skrivit här är lastbilschaffisar. ;-)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av DeesL Visa inlägg
    Problemet är att du inte går lagstifta på sådant vis. Du kan inte kräva att internationella transporter ska ha utrustning som nationella inte behöver.
    Lag på vinterdäck finns redan, även om den hittills bara gäller drivaxeln.
    Kravet på kunnande har vi väl ändå avhandlat nu va... yekeskompetensbevis gäller inom hela EU.
    Klart det går att göra (lagstifta) - handlar om att säkerställa överenskommelser kring hur man hanterar och löser situationer som kan/kommer uppstå bara.

Yrkeskompetensbevisen är förvisso ett steg i rätt riktning, men uppenbarligen glider en del rötägg igenom trots detta. Fråga: Ingår halkkörning i YKB-utbildningen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •