Bilsnack
Sidan 204 av 219 FörstaFörsta ... 174184194197198199200201202203204205206207208209210211214 ... SistaSista
Resultat 3 046 till 3 060 av 3272
    Do fun shit Acs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2008
    Jobb
    Före detta lastbilschaffis
    Har kört lastbil med släp i över 12 år "Dessutom 8 år av dom i Sthlm" och alltid tagit mitt jobba på största allvar då jag vet vilka krafter man hanterar.

Har läst denna tråd lite av och till igenom åren, och blir lite fundersam över Atarimans uttalanden och postningar, så jaa, jag är oxå intresserad av att veta vilka behörigheter du har? Har du över huvud taget arbetat med tung yrkes trafik?

Angående granadadr post: Så kan jag säga så här

1 Sorry mannen det är verkligen inte mening att göra dig sur, men ibland måste man slänga sig ut i en korsning för att över huvud taget få komma ut, inget jag vill, men vill inte stå där hela dan, jag har oxå ett jobb att sköta och vill inte ha mer övertid än va jag redan har, "då övertid är mer regel än undantag inom åkeribranschen"

2 Detta är oxå ett ganska skoj fenomen, som erfaren lastbilschaffis så brukar jag endast köra om när jag verkligen vet att det går, dock är detta inte så vanligt av våra kollegor i öst, som ska om till varje pris så man får panikbromsa när det börjar gå ihop på motorvägen.

3 Detta är nått jag verkligen inte heller gillar, dock så är det mer vanligt bland personbilar, speciellt när jag själv åker motorcykel så ligger folk uppe i rumpan på en, mindre skoj....

Tyvärr har våra kollegor i öst gett oss Svenska chaffisar ett väldigt dåligt rykte, trist men sant..

Dock är väl iaf olyckorna färre med lastbilar än med personbilar, med tanke på hur många mil det körs varje år... Skulle väl kunna säga att 80 till 90% av alla lastbils olyckor gör av icke svenkreggade bilar utan att nån blir förvånad...
    Senast redigerat av Ac den 2015-03-27 klockan 15:24.
    ┌П┐(◣_◢)┌П┐
    Trolling isn't a hobby, it's a way of Life.

lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Men vad är då problemet med inlägget?
    Förstår inte vad sådana inlägg har att göra i tråden alls, om jag ska vara ärlig. Har du frågor kring det, då kan du också svara på frågorna jag ställde till Atariman i inlägg 3042.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Yrkeschaufförer är i regel bättre förare än alla andra på vägen. Tycker inte man behöver säga så mycket mer än så.
    BILSNACK | crew

Evil Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av lillstefan Visa inlägg
    1: Vilka körkortsbehörigheter har du?
    2: På vilket sett drabbas du av den tunga trafiken, vad är problemet med den för dig personligen?
    3: Tråden handlade från början om vad personbilsförare kan tänka på för att underlätta för den tunga trafiken. Du svarar med att länka till tabbar förare av lastbilar gör. Innebär detta att du inte tycker att du behöver visa hänsyn till chaufför B bara för att chaufför A har tabbat sig? Om man tänker så, har man något att göra i trafiken?
    4: Varför är det ok att dra alla lastbilschaffisar över en kam? Det är det du gör oavsett vad du säger.
    1. A, B. Har dock kört yrkestrafik i många år. Detta i hela västeuropa och bitvis i USA, dock inte tyngre än vad som ryms i ett B-kort.
    2. Inte så jättemycket, jag kör mest inne i stan där den riktigt tunga trafiken mest lyser med sin frånvaro. Dock beter sig kommunaltrafiken som regel som praktarslen! Mångt värre än övrig yrkestrafik. Har inga egentliga problem med den svenska tungtrafiken, problemet är dock att det numera är procentuellt liten andel "svensk" tungtrafik. Precis som inom t.ex. hantverkarbranschen så råder det andra minimikriterier på kompetensnivå, materialanvändning o.s.v. i Sverige mot de länder som i högst utsträckning bidrar med yrkeskraft. Det är här de stora problemen uppstår, när personer med undermåligt kunnande vistas på vägarna i trafikfarliga fordon.

Förstår inte vad sådana inlägg har att göra i tråden alls, om jag ska vara ärlig. Har du frågor kring det, då kan du också svara på frågorna jag ställde till Atariman i inlägg 3042.
    Trådens över 3000 inlägg har till stor del handlat om yrkesförarens bild av verkligheten på vägarna vs. den bild många icke yrkesförare har som sin sanning. Har du lite mens idag eller, lite stickig attityd kan tyckas.. Men lugn, bara lugn.. snart är det fredagsöl!

Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Yrkeschaufförer är i regel bättre förare än alla andra på vägen. Tycker inte man behöver säga så mycket mer än så.
    Sanning med modifikation. Svenska yrkeschaufförer är som regel mkt kunniga, de östeuropeiska som i mångt och mycket trafikerar våra vägar tycker jag inte alls besitter samma kunskaper. Lokaltrafikens busschaffisar... hur de öht fått sina körkort är för mig en gåta! De flesta kör okunnigt, hänsynslöst och bara överdjävulusiskt superdåligt!

Administrator Eriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Sanning med modifikation. Svenska yrkeschaufförer är som regel mkt kunniga, de östeuropeiska som i mångt och mycket trafikerar våra vägar tycker jag inte alls besitter samma kunskaper. Lokaltrafikens busschaffisar... hur de öht fått sina körkort är för mig en gåta! De flesta kör okunnigt, hänsynslöst och bara överdjävulusiskt superdåligt!
    Håller med dig till 100%. De som aktivt valt att bli yrkesförare pga intresse är oftast de allra bästa chaffisarna.

Busschaufförer och taxiförare åtminstone i Stockholm är i många fall dåliga förare.
    Senast redigerat av Erik den 2015-05-07 klockan 16:59.
    BILSNACK | crew

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Mitt problem? Kanske finns det några. Du har ju inga i alla fall. Eller tål du inte att bli ifrågasatt?
    Alla har vi problem, dock stör jag mig inte tillnärmelsevis lika mycket på personers åsikter som du tycks göra - åtminstone i mitt fall.

Men Atariman, jag listar lite frågor till dig, kan du ge bra svar på dem kan jag kanske ta dig på allvar, men bara kanske:
    1: Vilka körkortsbehörigheter har du?
    B förstås (och ev någon till). Själv? Samt på vilket sätt anser du det ha med saken att göra? Eller är det bara personer med specifik behörighet du anser får, eller bör, ha en åsikt om saken? Oavsett behörighet att framföra fordon så finns det ett regelverk som bör följas, non?

2: På vilket sett drabbas du av den tunga trafiken, vad är problemet med den för dig personligen?
    Jag personligen drabbas av den då dess förare inte följer regler, tabbar sig i trafiken, allmänt uppträder som fårskallar eller då fordonen inte är trafiksäkra - precis som hela samhället gör pga förseningar, omkostnader i form av stillastående trafik, räddningsinsatser, sjukvård, osv.

3: Tråden handlade från början om vad personbilsförare kan tänka på för att underlätta för den tunga trafiken. Du svarar med att länka till tabbar förare av lastbilar gör. Innebär detta att du inte tycker att du behöver visa hänsyn till chaufför B bara för att chaufför A har tabbat sig? Om man tänker så, har man något att göra i trafiken?
    Nu är det betydligt mer än länkat till några olyckor jag gjort om du faktiskt läst tråden... Nej, jag anser inte att jag inte skulle behöva visa hänsyn pga att idioter i trafiken inte gjort det. Förstår öht inte hur du kan tolka det så. Mina inlägg med olyckslänkar syftar till att påvisa de problem som s k "proffs" orsakar och som drabbar hela samhället.

4: Varför är det ok att dra alla lastbilschaffisar över en kam? Det är det du gör oavsett vad du säger.
    Vad är det som får dig att hävda det? Du kommer med ett påstående, så jag ber dig utveckla vad du grundar det på.

Till sist, självklart är tabben du nämnde ovan inte försvarbar, och föraren kommer att få ta sitt straff. Men lika självklart är det att inte generallisera så förbannat, eller hur?
    Det är du som väljer att tolka mina inlägg som generaliserande. Idioter i trafiken är idioter i trafiken, oavsett vilken fordonstyp de framför. Dock är det värre med idioter bakom ratten i större fordon, med tanke på den effekt deras klanteri orsakar.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

lillstefan
    Guest
    Har du lite mens idag eller, lite stickig attityd kan tyckas.. Men lugn, bara lugn.. snart är det fredagsöl!
    Ouupps, så var det inte meningen att framstå, ville bara ifrågasätta vad nyttan med olyksinläggen i denna tråd är. Fredagsöl blev det, var bakfull och vresig igår, väntar därför med att skriva tills nu

lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg

B förstås (och ev någon till). Själv? Samt på vilket sätt anser du det ha med saken att göra? Eller är det bara personer med specifik behörighet du anser får, eller bör, ha en åsikt om saken? Oavsett behörighet att framföra fordon så finns det ett regelverk som bör följas, non?
    A BE C har jag. Borde inte spela någon roll, nej, men det är just det det gör. Folk som snackar illa om tung trafik gör det många gånger på grund av okunskap. Det är lite som om när olyckor mellan personbilar och motorcyklar diskuteras. Alla som bara kör personbil tycker att det är enbart motorcyklisternas fel, eftersom alla "kör som idioter". Men under mina år som motorcyklist var jag med om en del incidenter med ouppmärksamma bilister, hojen jag hade var ingen raket och jag körde därefter (lagligt).

Jag personligen drabbas av den då dess förare inte följer regler, tabbar sig i trafiken, allmänt uppträder som fårskallar eller då fordonen inte är trafiksäkra - precis som hela samhället gör pga förseningar, omkostnader i form av stillastående trafik, räddningsinsatser, sjukvård, osv.
    Är inte helt nöjd med svaret. Är det som så att du ofta blir fördröjd i trafiken pga detta? Samhällseffekter kommer alltid att finnas, många gånger för att folk inte håller sig till regler. Men det är många fler än förarna av tung trafik som beter sig lika illa.

Nu är det betydligt mer än länkat till några olyckor jag gjort om du faktiskt läst tråden... Nej, jag anser inte att jag inte skulle behöva visa hänsyn pga att idioter i trafiken inte gjort det. Förstår öht inte hur du kan tolka det så. Mina inlägg med olyckslänkar syftar till att påvisa de problem som s k "proffs" orsakar och som drabbar hela samhället.

Vad är det som får dig att hävda det? Du kommer med ett påstående, så jag ber dig utveckla vad du grundar det på.

Det är du som väljer att tolka mina inlägg som generaliserande. Idioter i trafiken är idioter i trafiken, oavsett vilken fordonstyp de framför. Dock är det värre med idioter bakom ratten i större fordon, med tanke på den effekt deras klanteri orsakar.
    Att jag tolkar det så... Beror på att tråden från början handlade om vad en chaufför kom med tips vad billister kan tänka på för att samarbeta bättre i trafiken. Då kommer du med massa inlägg för att hävda att förare av tung trafik minsann är skit. Om du så gärna vill diskutera på det sättet du gjort, hade det kanske varit lägligt att starta en ny tråd istället?

Men fortsätt du att lägga upp länkar till tabbar som enstaka förare gör om du inte har något bättre för dig och tycker att det bidrar till diskussionen. Men av de senaste inläggen som en del andra gjort så är det inga större problem ute i trafiken med olika fordonstyper.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    A BE C har jag. Borde inte spela någon roll, nej, men det är just det det gör. Folk som snackar illa om tung trafik gör det många gånger på grund av okunskap. Det är lite som om när olyckor mellan personbilar och motorcyklar diskuteras. Alla som bara kör personbil tycker att det är enbart motorcyklisternas fel, eftersom alla "kör som idioter". Men under mina år som motorcyklist var jag med om en del incidenter med ouppmärksamma bilister, hojen jag hade var ingen raket och jag körde därefter (lagligt).
    Måste säga att din logik haltar något - eller anser du dig inte ha rätt att vädra din åsikt om sjukvård om du inte är läkare, invandring om du inte är invandrare, skatter om du inte jobbar inom skattemyndigheten, politik om du inte är politiker, etc, etc?

Är inte helt nöjd med svaret. Är det som så att du ofta blir fördröjd i trafiken pga detta? Samhällseffekter kommer alltid att finnas, många gånger för att folk inte håller sig till regler. Men det är många fler än förarna av tung trafik som beter sig lika illa.
    Som sagt, idioter finns bakom ratten/styret på allehanda fordon. Skillnaden i effekt om en privatcyklist kör in i en lyktstolpe pga sin klåpighet kontra vad som händer då en "professionell" långtradarchaffis sänker en hel bro med sin bristande kompetens är dock rätt rejäl - eller hur? Alltså, vad bör vara mer aktuellt/akut att diskutera?

Att jag tolkar det så... Beror på att tråden från början handlade om vad en chaufför kom med tips vad billister kan tänka på för att samarbeta bättre i trafiken. Då kommer du med massa inlägg för att hävda att förare av tung trafik minsann är skit. Om du så gärna vill diskutera på det sättet du gjort, hade det kanske varit lägligt att starta en ny tråd istället?
    Om du faktiskt läst mina inlägg från början så hade du sett att det varit lite större bredd på inläggen än så.

Men av de senaste inläggen som en del andra gjort så är det inga större problem ute i trafiken med olika fordonstyper.
    Vad menar du med ovanstående mening?

lillstefan
    Guest
    Måste säga att din logik haltar något - eller anser du dig inte ha rätt att vädra din åsikt om sjukvård om du inte är läkare, invandring om du inte är invandrare, skatter om du inte jobbar inom skattemyndigheten, politik om du inte är politiker, etc, etc?
    Ärligt, Atariman, det där var faktiskt det dummaste jag läst på länge. Var hävdar jag att man inte har rätt att uttala sig? Det jag skriver är att man ofta gnäller på andra kategorier pga okunskap. Uttala sig får man göra, men kanske ska vara lite ödmjuk inför att det finns folk med mer kunskap i vissa lägen.

Som sagt, idioter finns bakom ratten/styret på allehanda fordon. Skillnaden i effekt om en privatcyklist kör in i en lyktstolpe pga sin klåpighet kontra vad som händer då en "professionell" långtradarchaffis sänker en hel bro med sin bristande kompetens är dock rätt rejäl - eller hur? Alltså, vad bör vara mer aktuellt/akut att diskutera?
    Visst är det skillnad, något annat har väl inte sagt heller? Och nu ställer jag frågan för tredje gången: På vilket sett påverkas du personligen? Fastnar du ofta på vägarna eller hindras av den tunga trafiken?

Men så stort du tycks tycka att problemet med den tunga trafiken och dess samhällseffekter är, föreslår jag att du startar ett parti så att man slipper detta. Du har väl lösningar på allt sådant. Med dig som stadsminister kommer ingen att tabba sig

Om du faktiskt läst mina inlägg från början så hade du sett att det varit lite större bredd på inläggen än så.
    Du har full möjlighet att sammanfatta, trots att jag jobbar 80% anser jag tid vara en bristvara, står som sagt en del skit här.

Vad menar du med ovanstående mening?
    Hoppsan, det blev lite dumt formulerat. Det jag menade är att de flesta här inte tycker att lastbilschaffisar kör så illa trots allt, tror snarare att din okunskap/intolerans(?) spelar större roll här.

Och återigen en fråga jag ställer återigen: Tråden handlade från början om vad personbilsförare kan tänka på för att underlätta för den tunga trafiken, vad har då ditt snack samhällseffekter pga folk som tabbar sig här att göra?

Tror att vi får diskutera detta framåt och tillbaka ett tag till, så kanske vi möts någonstans? Tror du att det går?

Do fun shit Acs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2008
    Jobb
    Före detta lastbilschaffis
    Atariman: Nu tänker jag ställa en ganska rak fråga å vill ha ett rakt och enkelt svar, har du eller har du inte insyn eller kunskap om tungyrkestrafik? Eller ännu lättare, har du Ykb? JA eller NEJ...
    ┌П┐(◣_◢)┌П┐
    Trolling isn't a hobby, it's a way of Life.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Ärligt, Atariman, det där var faktiskt det dummaste jag läst på länge. Var hävdar jag att man inte har rätt att uttala sig? Det jag skriver är att man ofta gnäller på andra kategorier pga okunskap. Uttala sig får man göra, men kanske ska vara lite ödmjuk inför att det finns folk med mer kunskap i vissa lägen.
    Du skrev:

"Borde inte spela någon roll, nej, men det är just det det gör. Folk som snackar illa om tung trafik gör det många gånger på grund av okunskap. Det är lite som om när olyckor mellan personbilar och motorcyklar diskuteras. Alla som bara kör personbil tycker att det är enbart motorcyklisternas fel, eftersom alla "kör som idioter"."

Om det är "det det gör" (dvs spelar roll om man har en viss behörighet eller erfarenhet eller inte) så tolkas det som underförstått uttalat att man inte bör yttra sig utan erfarenhet eller behörighet...

Anser mig ha varit väldigt tydlig med att understryka att det finns idioter i de flesta fordonstyper (för att inte säga alla), så vad är det du vill försöka få fram egentligen?

Visst är det skillnad, något annat har väl inte sagt heller? Och nu ställer jag frågan för tredje gången: På vilket sett påverkas du personligen? Fastnar du ofta på vägarna eller hindras av den tunga trafiken?
    Hur många gånger skall jag svara? Citerar mig själv:
    "Jag personligen drabbas av den då dess förare inte följer regler, tabbar sig i trafiken, allmänt uppträder som fårskallar eller då fordonen inte är trafiksäkra - precis som hela samhället gör pga förseningar, omkostnader i form av stillastående trafik, räddningsinsatser, sjukvård, osv."

För att utveckla: jag fastnar/har fastnat i köer pga klåpare kört fast sina lastbilar i tunnlar, rammat broar, vält över motorvägar, tappat lasten, väljer att köra om på de mest korkade platser, osv, osv... Utöver att dessa så kallade proffs kostar mig onödig tid pga bristande kunskap och samarbetsvilja i trafiken, så kostar de både mig personligen och samhället enorma summor i både skattekostnader såväl som utebliven produktivitet. Behöver jag förtydliga ytterligare eller behöver du ha räkneexempel på vad ett motorvägsstopp en halv dag eller mer de facto kostar?

Men så stort du tycks tycka att problemet med den tunga trafiken och dess samhällseffekter är, föreslår jag att du startar ett parti så att man slipper detta. Du har väl lösningar på allt sådant. Med dig som stadsminister kommer ingen att tabba sig
    Vem säger att jag inte redan är involverad i politiken? Vad är en stadsminister?

Du har full möjlighet att sammanfatta, trots att jag jobbar 80% anser jag tid vara en bristvara, står som sagt en del skit här.
    Min tid är mer värdefull för mig än att författa sammanfattningar åt dig. Finns intresset så är det fritt fram att läsa - finns det inte, så slipp - men bespara mig då gärna ogrundade påståenden om saker jag hävdas ha sagt eller skrivit.

Hoppsan, det blev lite dumt formulerat. Det jag menade är att de flesta här inte tycker att lastbilschaffisar kör så illa trots allt, tror snarare att din okunskap/intolerans(?) spelar större roll här.
    Många som skriver i den här tråden är uttryckligen lastbilschaufförer så vad förväntar du dig?

Och återigen en fråga jag ställer återigen: Tråden handlade från början om vad personbilsförare kan tänka på för att underlätta för den tunga trafiken, vad har då ditt snack samhällseffekter pga folk som tabbar sig här att göra?
    Att man kanske bör börja med att se hur man själv beter sig innan man förväntar sig att andra skall göra saker åt en..?

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck

Vem säger att jag inte redan är involverad i politiken? Vad är en stadsminister?
    Ja, det borde jag förstått! Plötsligt blev allt begripligt.

Egocentrisk.

Har en massa förslag om saker du inte begriper, som du vägrar inse hur dumma dom är fast folk som vet bättre försöker förklara det för dej.

Försöker köra över folk med fina ord istället för att bemöta sakfrågor.

Svarar inte på direkta frågor...

Klart som fan du är politiker!

Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    nu vill jag absolut ej gnälla på hela kåren men som i alla yrken finns det skitskallar,, tack för ett bra svar

lillstefan
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av LLLLLL Visa inlägg
    Ja, det borde jag förstått! Plötsligt blev allt begripligt.

Egocentrisk.

Har en massa förslag om saker du inte begriper, som du vägrar inse hur dumma dom är fast folk som vet bättre försöker förklara det för dej.

Försöker köra över folk med fina ord istället för att bemöta sakfrågor.

Svarar inte på direkta frågor...

Klart som fan du är politiker!
    Klockrent skrivet! Atariman är inget annat än en riktig besserwisser. Men jag köper noll av det han säger, undviker att svara på frågor som inte passar honom, maler bara på om samhällsproblemen i inlägg efter inlägg.

Atariman, hur ser ditt politiska engagemang ut? Vilket parti? Kostnader för sjukvård etc. pga tung trafik som uppenbarligen är ett problem, har du siffror på dessa? Och hur mycket beror på regelbrott? Hur mycket på mänskliga faktorn?

Är dessutom imponerad över att du så ofta blir hindrad av den tunga trafiken på vägarna. Hur ofta händer det? Kör du mycket? Själv kör jag ca 2000 mil om året, har aldrig upplevt problem.

Fast å andra sidan verkar vi överrens om att idioter finns i alla kategorier, vad är vi oense om i så fall? Tror du att vi kan mötas någonstans? Är det något du är intresserad av? Tvivlar om jag ska vara ärlig.

Till sist, varför skriver du anonymt? Vågar du inte stå för dina åsikter?
    Senast redigerat av lillstefan den 2015-04-01 klockan 00:21.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •