Du verkar ju visa absolut noll hänsyn till att även yrkesutövare kan göra misstag... varför skulle då dessa herrar behöva visa dig hänsyn?
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
Har ni kommit till nån lösning än?
Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)
Lite mer konstruktiv input istället för ogrundade påhopp:
Mercedes' 2025 Concept Truck Comes from the Future [65 Photos & Videos]
Vadå, är du helt humorbefriadFast jag är ju ingen yrkeschaufför.
Men seriöst, varför ska man ta dig på allvar, Atariman? Bl.a. dina 500 länkar om olyckor. Menar du för att några yrkeschaufförer tabbar sig, då är alla klantskallar? Och på den tiden jag var yrkeschaufför störde jag mig mycket mer på förare av personbilar än vad jag idag gör på yrkeschaufförer. Det är inte du som lever i i "en skyddad verkstad"? Fast så är det ju inte, du har ju aldrig, aldrig, aldrig fel. Du måste vara den perfekta människan![]()
Far from it...
För att det finns en poäng i det jag lyfter till diskussion, kanske? För att om saker och ting skall kunna bli bättre krävs att alla parter rannsakar sin del i problematiken?
Naturligtvis inte, men är man professionell anser jag man också skall kunna kritisera både sig själv och sin yrkesgrupp. Om inte själv, så åtminstone ha så pass mycket förstånd att man ser den problematik som är kopplad till vad man gör dagligdags - inte enbart förvänta sig att saker skall anpassa sig efter ens egna åsikter och synpunkt.
Det må vara din synpunkt och ditt tyckande och den/det har du såklart all rätt att ha. Personligen uttalar jag mig inte specifikt om mina åsikter (även om de såklart reflekteras i min syn på saker och ting), utan hänvisar till fakta i form av faktisk problematik.
Långt ifrån, på alla punkter.
Tror faktiskt inte att vi kommer längre med diskussionen. Lika lite som jag tycker att du tar till dig av andras resonemang, lika lite tar jag till mig av det du skriver pga skäl jag nämnt tidigare. Nu lämnar jag diskussionen. Du behöver med andra ord inte vara orolig Atariman, du får sista ordet![]()
Senast redigerat av lillstefan den 2014-09-26 klockan 07:29.
Givetvis det faktum att du gång på gång postar en länk till en olycka med inblandade lastbilar och ställer den givna frågan "hur är det möjligt?". Svaret är att det är möjligt för att även proffs kan göra misstag och för att även proffs kan vara inblandade i olyckor som dom själva inte är vållande till. Varför vinner inte alla hockeylag alla matcher? Dom är ju proffs?!... jo för att misstag begås.
Att chaufförer har bättre utbildning är ett faktum, att svårighetsgraden ökar är också ett faktum. Detta resulterar i att en ny chaufför kan vara procentuellt lika duktig/kass som vilken privatbilist som helst. Att man dessutom kör upp emot 60-80 mil per dag ökar givetvis chansen för att bli inblandad i en olycka, oavset rutin eller vållande part.
Fram till dess att du tar all fakta och alla parametrar i beaktande innan du uttrycker dig kommer jag fortsätta hävda att du saknar hänsyn till den yrkesgruppen.
Dock en relativt distinkt skillnad mellan ett idrottslag som tävlar i en sport och enskilda individer som utövar sitt yrke i form av transport, non? Att misstag kan begås av alla människor är väl känt, men finns det hjälp i form av olika form att tillgå - och denna hjälp samtidigt innebär samhällsbesparingar i potentiell miljardklass utslaget över något år eller så - så förefaller det både trångsynt och direkt dumt att bortse från dessa möjligheter till hjälp..
Jag har inte sett någon direkt kvalitetssäkring av dessa utbildningar, men det kanske du har? Tills dess det uppvisats vill jag inte uttala mig om bättre eller sämre nivå vad gäller utbildning. Det vi nog annars kan enas om är att tradarchaffisar har en längre och aningen mer omfattande körkortsutbildning än gemene privatbilist. Tyvärr reflekterar dock denna längre utbildning i övrigt inget alls vad gäller bildningsgrad eller förmåga attvare sig fatta korrekta beslut eller agera hänsynsfullt i trafiken - vilket visar sig i trafiken dagligdags.
Varifrån har du fått för dig att jag inte tar hänsyn till fakta och diverse parametrar? Likafullt skulle vi kunna vända på argumentet och hävda att du inte heller gör det då du inte väger in fakta i form av årsmodell (på fordon resp förare), installerade och aktiverade/avaktiverade hjälpsystem, övrig bildningsgrad, IQ, boendeadress, familjestatus, sexuell läggning, osv, osv...dvs om du nu vill vi skall väga in ALLA parametrar... ;-)
Ogillade att medtrafikant tutade - hotade honom med AK47:a ? Metro
Där har du våran vardag Atari, kanske inte just att folk siktar på oss med vapen men att folk måste förbi oss till varje pris utan att tänka sig för ang våra förutsättningar. Har du någonsin tänkt på att det är stolpskott som ska tjäna 3 sek som är vållande till förutsättningarna för olyckorna?
Sen att just den där händelsen skedde vid ett vägbygge där lastbilen saktade in för att värna om anläggarnas liv visar ju bara hur värdelösa ni bilister är, för visst speglar den här bilistens beteende alla bilisters beteende? Måste ju vara så eftersom att du drar alla lastbilschaffisar över samma kam.
Live Long And Prosper
//The Zwamp
Har aldrig förnekat att det förekommer en och annan idiot bakom ratten på personbilar - det ser man dagligdags i trafiken, precis som samma korkade klientel förekommer bakom ratten på en procentuell andel (större eller mindre sådan kan förstås diskuteras, om vi i linje med DeesL's tankegångar skall ta "alla parametrar" i vägande inkl IQ) av den tyngre trafiken.
Dårar, plötsliga sjukdomsfall, etc går förstås aldrig helt att skydda sig ifrån - men hur många sådana här artiklar har du hittat, där specifikt personbilister (vad vet vi f ö om individen i fråga i det här fallet, det kanske var en kollega till lastbilschauffören) vållar lika omfattande problem och stopp i trafiken som då tyngre fordon är involverade?
Jag har aldrig någonsin hävdat att alla truckers är feta, korkade, vapenfetischister, klär sig i kvinnokläder, är medlemmar i Mensa, extraknäcker som fotomodeller, brottslingar (eller vad du nu syftar på med när du säger att jag drar alla över en och samma kam) - däremot lyfter jag på locket till problematiken med individer som i sin yrkesroll inte fullt ut axlar det ansvar de faktiskt har i trafiken, samt i mångt och mycket vägrar förstå att det finns möjlighet till utveckling (både individuellt, lagmässigt och tekniskt).
@Atariman
ALLA har ett ansvar att axla i trafiken oavsett utbildning eller IQ! Kom inte och påstå att yrkesutövare skulle bära ett större ansvar i trafiken än någon annan, det är bara ett befängt uttalande!
Jag är dessutom inget stort fan av att du hela tiden vrider och vänder dina argument för att de ska passa din handske. Håll dig till en och samma linje framöver så blir saker och ting mycket lättare.
Antingen tycker du att lastbilschaufförer orsakar mängder av olyckor eller så tycker du att bristen på säkerhetssystem gör det.
Antingen tycker du att privatbilister bör köra med huvudet eller så bör dom inte det för att dom har mindre utbildning.
Antingen tycker du att yrkesutövare har ett samhällsansvar att inte krocka eller så har dom rätt att göra misstag i samma utsträckning som vem som helst.
Make up your mind och återkom.
På tal om kvalitetssäkringar så är det (som tidigare nämnt) krav på alla chaufförer att gå en yrkeskompetens-kurs vart femte år.
För övrigt intressant hur du kan påstå att tradarchaufförer inte fattar korrekta beslut. Vad vet du om vad som pågår i tankebanorna på någon som byter fil, kör om, tvärbromsar, ligger kvar till höger vid påfarter etc.? Har du koll på varför dom gör som dom gör och därför att rätt människa att avgöra huruvida deras beslut är korrekt? Vad är det som säger att en chaufför som har hamnat på sidan har fattat fel beslut? Vad är det som säger att det alltid finns ett "rätt" beslut? Beslut kan vara bra ur en synvinkel och dålig ur en annan... återigen dags att börja väga in alla parametrar.
Jag tror nog att trafiken blir bättre om du är världsmästare i din bil och låter resterande trafikanter vara världsmästare i sin egen.
Är det någon mer än mig som garvat åt alla inkompetenta lastbilschaufförer idag? Står någon stackare, fast och förjävligt överallt nu när snön kommit!
Varför skulle det vara roligare att inkompetenta lastbilschaufförer står still än att inkompetenta personbilister gör det?
Såhär ligger det till
Lastbil fastnar i backe = ren fysik
Personbil halkar av vägen = ren okunskap
Det är fakta som inte går att argumentera emot, men gör dig gärna till mer åtlöje genom att försöka... vem vet, du kanske framstår som ännu dummare![]()