Bilsnack
Sidan 194 av 219 FörstaFörsta ... 164174184187188189190191192193194195196197198199200201204214 ... SistaSista
Resultat 2 896 till 2 910 av 3272
    Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006

AMG abuser
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    .lt

Sker tyvärr många tveksamma omkörningar i Sverige och det är då inte ofta av 24m ekipage utan av trailerdragare med valfri öststatsregskylt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Svart på vitt det vi vanliga trafikanter alltid har anat: Trötta förare orsakar ovanligt många olyckor - DN.SE

"– Tunga lastbilar står för en oproportionerligt stor andel av olycksstatistiken. Bara deras existens på vägarna utgör en fara för andra trafikanter. Drygt tusen lastbils*olyckor om året är höga siffror, säger Jan Ifver, statistiker vid Transport*styrelsen."

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    Citat Ursprungligen postat av Peterlan Visa inlägg
    Svart på vitt det vi vanliga trafikanter alltid har anat: Trötta förare orsakar ovanligt många olyckor - DN.SE

"– Tunga lastbilar står för en oproportionerligt stor andel av olycksstatistiken. Bara deras existens på vägarna utgör en fara för andra trafikanter. Drygt tusen lastbils*olyckor om året är höga siffror, säger Jan Ifver, statistiker vid Transport*styrelsen."
    de flesta är singelolyckor.

det många inte fattar att det krävs så väldigt lite för att man hamnar brevid vägen.
    sen när bilister inte kan köra bil blir det inte bättre.

kör mycket på små grusvägar min buss är förvisso inte jätte stor 10meter lång och standardbredd för en normal buss. när bilister kommer så är det sällan dom ens fattar att dom kanske ska hålla sig på sin sida av vägen och kanske hålla sig rätt nära kanten.
    slutar oftast med att en annan får åka på dikeskanten. alla som kört stora fordon vet hur bra dessa kanter håller.. inte alls.

men möter samma idioter varje dag och dom lär sig aldrig att hålla sig på sin sida eller försöka stanna på fickan dom passerar bara för att dom har brottom.

när man dessutom åker ut mittframför lastbilar och bussar i rondeller osv i tron om att det är några super bromar på dessa fordon. inte bara engång jag fått tvärnita för bilister som kör rakt ut i rondeller som man redan är inne i närmst var jag 5cm från en kärring i en passat. hennes räddning var att jag hade folk i bussen. annars hade jag haft högre fart nu var farten högst 10km/h

inte tala om alla jävla idioter i sina bilar som kör 75km/h på 90väg man börjar köra om och idioten börjar öka när man har denna i döda vinkeln.

detta är mer en regel än ett undantag sen undrar ni varför det händer så många olyckor med tunga fordon.... lär er köra bil innan ni klagar ;-)

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Peterlan Visa inlägg

Inblandade är inte samma sak som vållande. Detta har vi diskuterat förut i tråden och kommit fram till att tung trafik är sällan vållande men procentuellt högt ofta inblandade i olyckor med personskador. Det beror givetvis på att 60 ton är 60 ton.

Om en personbil frontalkrockar i 80 km/h med ett 60 tonsekipage så tappar långtradaren 1km/h innan personbilen åker åt samma håll som lastbilen.

Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    härligt att det finns på lastbilar nu

Volvo Trucks Emergency braking at its best! - YouTube

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    härligt att det finns på lastbilar nu

Volvo Trucks Emergency braking at its best! - YouTube
    Låt mig släppa bomben som kommer komma nu:

"Nä det där kommer aldrig funka serru. För mkt olika trailers etc - ooomöjligt serru"

Mvh

Vatos Locos
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    de flesta är singelolyckor.

det många inte fattar att det krävs så väldigt lite för att man hamnar brevid vägen.
    sen när bilister inte kan köra bil blir det inte bättre.

kör mycket på små grusvägar min buss är förvisso inte jätte stor 10meter lång och standardbredd för en normal buss. när bilister kommer så är det sällan dom ens fattar att dom kanske ska hålla sig på sin sida av vägen och kanske hålla sig rätt nära kanten.
    slutar oftast med att en annan får åka på dikeskanten. alla som kört stora fordon vet hur bra dessa kanter håller.. inte alls.

men möter samma idioter varje dag och dom lär sig aldrig att hålla sig på sin sida eller försöka stanna på fickan dom passerar bara för att dom har brottom.

när man dessutom åker ut mittframför lastbilar och bussar i rondeller osv i tron om att det är några super bromar på dessa fordon. inte bara engång jag fått tvärnita för bilister som kör rakt ut i rondeller som man redan är inne i närmst var jag 5cm från en kärring i en passat. hennes räddning var att jag hade folk i bussen. annars hade jag haft högre fart nu var farten högst 10km/h

inte tala om alla jävla idioter i sina bilar som kör 75km/h på 90väg man börjar köra om och idioten börjar öka när man har denna i döda vinkeln.

detta är mer en regel än ett undantag sen undrar ni varför det händer så många olyckor med tunga fordon.... lär er köra bil innan ni klagar ;-)
    Allt som du skriver är ju synonymt med yrkeschaufförer, så börja med att gnälla på dina kollegor. Alldeles för många av dessa nötter skulle inte få framföra sina fordon.

Sedan så blir man less när det gnälls på utländska chaufförer, visst finns det nötter, dock så är lika många svenskskyltade bilar minst lika kassa.
    Jag spenderar väldigt många mil varje år så har jag kommit fram till att chaufförer ifrån sydeuropa har de särklass bästa chaufförerna och påvisar förståelse i trafiken och underlättar för övriga medtrafikanter.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av POI Visa inlägg
    Låt mig släppa bomben som kommer komma nu:

"Nä det där kommer aldrig funka serru. För mkt olika trailers etc - ooomöjligt serru"
    Ja, visst är det underligt att så många förslag som getts här i tråden bara för att tvärsågas av lastbilschaffiseliten trots allt realiseras ett efter ett?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Ja, visst är det underligt att så många förslag som getts här i tråden bara för att tvärsågas av lastbilschaffiseliten trots allt realiseras ett efter ett?
    Stöter på detta dagligen i mitt jobb (effektiviserar befintliga processer) ett stort motstånd till allt som gör att folk riskerar att få mindre jobb (läs få sparken).

Är det möjligen däri oron ligger. Att om trafiken inte lamslås så fort det är fel luftfuktighet för den rådande kombinationen kaffestuga anno 1987 och trailer lagad med silvertejp, så kanske man står där utan jobb?

Mvh

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg
    Allt som du skriver är ju synonymt med yrkeschaufförer, så börja med att gnälla på dina kollegor. Alldeles för många av dessa nötter skulle inte få framföra sina fordon.

Sedan så blir man less när det gnälls på utländska chaufförer, visst finns det nötter, dock så är lika många svenskskyltade bilar minst lika kassa.
    Jag spenderar väldigt många mil varje år så har jag kommit fram till att chaufförer ifrån sydeuropa har de särklass bästa chaufförerna och påvisar förståelse i trafiken och underlättar för övriga medtrafikanter.
    Du glömde markera en bit text som ironi eller sarkasm.
    De jag svär mest över deras osmidiga och ibland farliga beteende i trafiken är de fordon som kom från det gamla östblocket. Polen, Baltikum, Bulgarien, Rumänien och Ryssland. Inte alla, men är det någon som "sticker ut" så är det från dessa länder.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Du glömde markera en bit text som ironi eller sarkasm.

De jag svär mest över deras osmidiga och ibland farliga beteende i trafiken är de fordon som kom från det gamla östblocket. Polen, Baltikum, Bulgarien, Rumänien och Ryssland. Inte alla, men är det någon som "sticker ut" så är det från dessa länder.

Syd och öst är två skilda väderstreck. Lika fel som att kalla dom du ondgör dig över för "Norr européer. "

Mvh

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Vilka förslag är det du tänker på? Körförbud när det snöar, omkörningsförbud för lastbilar, elhjälpmotorer på alla axlar, eller mindre lastbilar...?

Antisladdsystem har det väl exprimenteras med sen långt innan den här tråden startades. Är väl ingen som tvivlar på att det kommer att komma mer och mer. Nyttan av det i dagsläget däremot är det flera, där ibland jag, som ifrågasatt. Är svårt nog att få ett system som funkar tillfredställande i alla situvationer på ett ekipage, ska man dessutom kunna skifta bil och släp/triler/dolly/pirra, och få antisladden att funka utan att göra en massa omkalibreringar så blir det nog värre...Svårt nog att få bara bromsanpassningen att funka i dagsläget mellan olika bilar och släp. Kanse kommer lösningar på det också.

Autobroms är säkert bra. Borde inte vara mera komplicerat på en lastbil än en personbil heller. Ska ju bara ge full broms när sensorena märker att man håller på att braka in i något, sen sköter EBS:en resten. Avståndskännande farthållare fins ju redan, så resten måste ju vara en smal sak.
    Kan säkert rädda en och annan från att bli överkörd bakifrån av en ouppmärksam lastbilschaufför, men det som det mest har klagats på i den här tråden är väl att lastbilar som har fastnat i backar, eller gått av vägen, har orsakat långa köer och avstängda vägar.

Jag tycker ju fortfarande att det första man bör inrikta sej på är att kräva vettiga däck, och att se till att reglerna som redan finns efterlevs! Har man blivit stoppad med tex. dåliga däck ska man inte få fortsätta förens böterna är betalda OCH lagliga däck ligger på! Som det är nu kan oseriösa utländska åkare riva böteslappen och köra vidare...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •