Bilsnack
Sidan 187 av 219 FörstaFörsta ... 157167177180181182183184185186187188189190191192193194197207217 ... SistaSista
Resultat 2 791 till 2 805 av 3272
    Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Själv så har jag på ett halvår haft 3 st punka på lastbilen var av 2 på samma drivdäck.men det har resulterat i luftlösa däck, alltså ingen fara. Där emot förra veckan så fick jag punka på släpet, 60ton, körde på en liten grusväg, hörde ett lite poff och såg ett stort damnmoln, de var bara å stanna och upptäckte att de va punka på vagnen å att smällen slet loss stänklappen, på vagnen..och då var detta i en hastighet av ca 20-30 km/h.

När det gäller däckexplosioner på framaxel så finns det många risker.
    Har man jävligt tur så kanske man kan hålla bilen rakt fram...
    Men man kan inte bara bromsa för då brukar det i regel låsa sig och då skär bilen åt nått håll.
    Oftas så hinner man inte å regera utan det brukar resultera i att man ligger i diket, och har man tur så tar man inte med sig nån.,.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Själv så har jag på ett halvår haft 3 st punka på lastbilen var av 2 på samma drivdäck.men det har resulterat i luftlösa däck, alltså ingen fara. Där emot förra veckan så fick jag punka på släpet, 60ton, körde på en liten grusväg, hörde ett lite poff och såg ett stort damnmoln, de var bara å stanna och upptäckte att de va punka på vagnen å att smällen slet loss stänklappen, på vagnen..och då var detta i en hastighet av ca 20-30 km/h.

När det gäller däckexplosioner på framaxel så finns det många risker.
    Har man jävligt tur så kanske man kan hålla bilen rakt fram...
    Men man kan inte bara bromsa för då brukar det i regel låsa sig och då skär bilen åt nått håll.
    Oftas så hinner man inte å regera utan det brukar resultera i att man ligger i diket, och har man tur så tar man inte med sig nån.,.
    Har du/ni lastbilschaufförer någon uppfattning om vad som orsakar dessa explosioner? Är det undermåligt material?

Här får vi nog anta det inte rörde sig om en däckexplosion:
    Lastbil kraschade i tunnel | Nyheter | Aftonbladet

Här kanske det rörde sig om det däremot?
    Totalstopp på riksväg 41 efter singelolycka | GT
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Har du/ni lastbilschaufförer någon uppfattning om vad som orsakar dessa explosioner? Är det undermåligt material?
    Punktering kan väl vem som helst råka ut för när som helst oavsett fordon?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Punktering händer bara... Det går inte att förutsäga när det kommer smälla eller inte...

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Punktering händer bara... Det går inte att förutsäga när det kommer smälla eller inte...

Men vadå får inte man inte en magisk förmåga när man blir lastbilschaffis som gör att man kan förutse allting som händer överallt samtidigt? När man läser Atari´s kommentarer så trodde jag att alla med C, CE, D, DE fick lära sig sånt bara att jag missat det.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Men vadå får inte man inte en magisk förmåga när man blir lastbilschaffis som gör att man kan förutse allting som händer överallt samtidigt? När man läser Atari´s kommentarer så trodde jag att alla med C, CE, D, DE fick lära sig sånt bara att jag missat det.
    Ja, det förekommer ju väldigt ofta att man ser sprängda personbilsdäck och/eller slitbanor längs med vägarna, eller hur...?

Skoda, FordV8, Suzuki-mc
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    Kör allt på hjul

Re: Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Ja, det förekommer ju väldigt ofta att man ser sprängda personbilsdäck och/eller slitbanor längs med vägarna, eller hur...?
    Kanske lite skillnad på 2 bar och 8-8,5 bars tryck?

Not sent from an iProduct...

Very Fine User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Visst finns det punkteringar som inte går att undvika men ofta är det slarv och lathet som ligger bakom. Chaufförerna har ett ansvar för att se till att risken för punkteringar och andra tekniska missöden minimeras men detta ansvar tas det många gånger väldigt lätt på. Det slarvas med balansering och hjulrotation vilket gör att vissa däck tillåts slitas mer än de borde. Innan avfärd bör alla däck kontrolleras visuellt för att säkerställa att inget synligt slitage eller skador finns. Med jämna mellanrum bör däcken röntgas för att säkerställa att inga strukturella men osynliga skador finns. Vissa chaufförer struntar i att kontrollera att inget av hjulen står på en oljefläck när de parkerar vilket kan få ödesdigra konsekvenser då olja reagerar med gummit och löser upp det. Undantaget från ovan är naturligtvis den eminente Cörran som följer alla skötselregler.

Med Vänlig Hälsning,

Senast redigerat av Besserwisser den 2013-08-18 klockan 15:21.
    Besserwisser vet bäst!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av cleaner Visa inlägg
    Kanske lite skillnad på 2 bar och 8-8,5 bars tryck?
    Kanske (förhoppningsvis) lite skillnad på det material som används också?
    Dock tycks det ju som att a) skötseln/underhållet inte varit fullgod/-gott eller b) materialet är underdimensionerat.

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Vanligaste punkteringsorsaken är att man kört in något skit i däcket precis som på peronbilar. Att däck exploderar på en lastbil är just pga tryckskillnaden mot ett personbilsdäck.

Man byter ut dåliga däck just för att en däcksexplotion troligtvis drar med sig skärm, skärmstag och ev. någon lampa samt tappad tid. Med lite otur så tar däcksexplotionen med sig däcket som sitter bredvid och man blir stående. Med ett däck kan man linka till däckverkstaden och vulka på ett nytt däck alternativt byta själv på plats.

Har unde mina 10 år i branschen haft 6-7 punkteringar på runt 10k mil per år i hytten. Av dom så har inget däck exploderat utan alla har suttit kvar på fälgen utan att slitbanan har lossnat.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Då så fixade jag en punktering idag igen... Så det vart två nya däck på släpet!!

Movie Freak
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Tre lastbilar i krock. Den första körde in i vägarbete och dom andra följde efter. Flera lastbilar i storkrock | Nyheter | Aftonbladet

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Två lastbilar i krock på E4:an | Nyheter | Aftonbladet

"Förmodligen har en lastbil stått stilla och så har det kommit en annan lastbil och kört in i baken på den"...

Very Fine User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Hur har du jobbat med underhåll, rotation och kontroll av dina däck?

Med Vänlig Hälsning,

Då så fixade jag en punktering idag igen... Så det vart två nya däck på släpet!!
    Besserwisser vet bäst!

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Besserwisser Visa inlägg
    Hur har du jobbat med underhåll, rotation och kontroll av dina däck?

Med Vänlig Hälsning,
    Kanske som mig, jag kollar dem kanske inte varje dag, men några gånger i veckan när man inte har något o göra på lunchen eller dötid. Har sagt till att däcken börjar bli kassa på ena släpet jag brukar dra (lossnat små bitar från slitbanan).
    Mönstret på dem är godkänt ett tag till, men känns lite sisådär nr det lossnat lite från slitbanan kanske?
    Men de säger bara den rullar ett tag till.
    Tur det inte finns reservhjul på den så man inte ens behöver fundera på byta det ifall det nu ger sig...
    Det är väl bra de håller nere kostnader, men det finns gränser med. Bästa vore skrota släpet, risigt som tusan, men ändå blanka papper genom besiktningen senast...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •