Bilsnack
Sidan 186 av 219 FörstaFörsta ... 156166176179180181182183184185186187188189190191192193196206216 ... SistaSista
Resultat 2 776 till 2 790 av 3272
    My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Har aldrig sagt att vi ska va några ûbermänniskor. Kan ju fråga om när jag sagt detta...men, det är ju som vanligt...nåt man inte får svar på...hahaha

Men säger det inte emot sig själv lite...ena sekunden säger ni att vi är PROFFS, ska kunna så mycket...mot den lilla amatörbilisten. Ändå är det INGEN här som kan lyssna på det man säger? Aja...e väl inte så meningsfullt att fråga en död vägg...men men.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Har aldrig sagt att vi ska va några ûbermänniskor. Kan ju fråga om när jag sagt detta...men, det är ju som vanligt...nåt man inte får svar på...hahaha
    Ja, du är ju sannerligen ett föredöme när det gäller att svara på frågor som ställts till dig. Kasta sten i glashus, någon?

Men säger det inte emot sig själv lite...ena sekunden säger ni att vi är PROFFS, ska kunna så mycket...mot den lilla amatörbilisten. Ändå är det INGEN här som kan lyssna på det man säger? Aja...e väl inte så meningsfullt att fråga en död vägg...men men.
    Du har aldrig funderat på att slå ihop två och två? "Ni" ÄR yrkesförare, ändå kör "ni" ofta sämre än amatörer. Trots detta så vill/kräver/önskar "ni" att övriga trafikanter skall rätta sig efter er och era, ofta, väldigt ensidiga önskemål. Reality check, någon?
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Ja, du är ju sannerligen ett föredöme när det gäller att svara på frågor som ställts till dig. Kasta sten i glashus, någon?

Du har aldrig funderat på att slå ihop två och två? "Ni" ÄR yrkesförare, ändå kör "ni" ofta sämre än amatörer. Trots detta så vill/kräver/önskar "ni" att övriga trafikanter skall rätta sig efter er och era, ofta, väldigt ensidiga önskemål. Reality check, någon?
    Jag har svarat på alla du ställt. Om så inte är fallet kan du ju ta och visa vart?

Vart hade du beviset för att vi skulle köra sämre än svensson i sin lilla personbil?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Jag har svarat på alla du ställt. Om så inte är fallet kan du ju ta och visa vart?
    Vart? Bakåt.

Några i tid rel närliggande exempel:
    * En artikel är väl knappast att se som svart på vitt?
    * Var är undersökningen som faktiskt visar att det är illegal trafik (du ser väl att det står "misstänks")?
    * I tillägg till ovanstående så är det rätt lustigt att du väljer att kalla mig för hopplös och trotsunge för att det inte står någonting om just illegal trafik på den länk som ursprungligen postades. Hur tänkte du där?

Behöver jag fortsätta? Förutsätter du har ögon att läsa med, samt en hjärna som - åtminstone hjälpligt - kan bidra till att finna övriga frågor i denna mastodonttråd som du struntat att svara på... Ser fram emot en mängd (förhoppningsvis genomtänkta och välformulerade) svar på alla de obesvarade frågor som ställts.

Ha nu en trevlig kväll.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Vart? Bakåt.

Några i tid rel närliggande exempel:
    * En artikel är väl knappast att se som svart på vitt?
    * Var är undersökningen som faktiskt visar att det är illegal trafik (du ser väl att det står "misstänks")?
    * I tillägg till ovanstående så är det rätt lustigt att du väljer att kalla mig för hopplös och trotsunge för att det inte står någonting om just illegal trafik på den länk som ursprungligen postades. Hur tänkte du där?

Behöver jag fortsätta? Förutsätter du har ögon att läsa med, samt en hjärna som - åtminstone hjälpligt - kan bidra till att finna övriga frågor i denna mastodonttråd som du struntat att svara på... Ser fram emot en mängd (förhoppningsvis genomtänkta och välformulerade) svar på alla de obesvarade frågor som ställts.

Ha nu en trevlig kväll.
    Absolut är det inte att anse som svart på vitt. Men du länkar till en himla massa artiklar själv, och verkar ju tro att de är 100% sanning? Utan att ens veta vad som hänt...verkar extremt konstigt.

Det är en studie av forskare. Kolla själv in filmen från Almedalen så får du en bättre inblick i problemet.
    Som sagt, forskare, ej poliser. Men de finns ingen insatt som tvivlar de minsta på de man kommit fram till. Eller du kanske har några andra bevis? Det är ju inte direkt nån liten studie

Den säger inget om illegal trafik? De kanske i princip inte finns nån illegal trafik i Sverige alls?
    Tycker jag är rätt snäll när jag kallar dig troll.

Hejdå?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Absolut är det inte att anse som svart på vitt. Men du länkar till en himla massa artiklar själv, och verkar ju tro att de är 100% sanning? Utan att ens veta vad som hänt...verkar extremt konstigt.

Det är en studie av forskare. Kolla själv in filmen från Almedalen så får du en bättre inblick i problemet.
    Som sagt, forskare, ej poliser. Men de finns ingen insatt som tvivlar de minsta på de man kommit fram till. Eller du kanske har några andra bevis? Det är ju inte direkt nån liten studie

Den säger inget om illegal trafik? De kanske i princip inte finns nån illegal trafik i Sverige alls?
    Tycker jag är rätt snäll när jag kallar dig troll.

Hejdå?
    Synnerligen genomtänkt och välformulerat...måste ligga många högskolepoäng bakom detta..

Det är uppenbart att du inte läser (eller åtminstone inte förstår) vad jag skriver. Återigen, var i den ursprungliga länken menar du det nämndes något om illegal trafik?

Angående den här sortens studier med frivilligt deltagande framstår det (utifrån vad jag kunnat läsa mig till på den ursprungliga länken) som om utfallet mycket enkelt skulle kunna påverkas/manipuleras. Utan att vara mer insatt i hur inkommen data filtrerats eller granskats, samt utan att veta något om den exakta metodiken som använts för analys av ovan nämnda data så är det omöjligt att säga något om hur tillförlitlig denna studie är öht.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Lastbil körde i diket | Nyheter | Aftonbladet
    Ytterligare en professionell förare "har av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket".

Några spekulationer eller påhittiga förklaringar/undanflykter? Privatbilist som prejats lite, eller trängt sig före, kanske? Måhända en Porscheförare som fishtailat släpet?

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Lastbil körde i diket | Nyheter | Aftonbladet
    Ytterligare en professionell förare "har av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket".

Några spekulationer eller påhittiga förklaringar/undanflykter? Privatbilist som prejats lite, eller trängt sig före, kanske? Måhända en Porscheförare som fishtailat släpet?
    Du verkar tro att 100% av olyckor när en lastbil är med är förar misstag va?
    Senast igår såg jag en lastbil vingla till ganska duktigt på e6an, när han la sig i väggrenen sedan så såg man varför, en punktering. Han hade det varit på högersidan det small hade det lika gärna kunnat gå i diket eller räcket.

Men inget större hände vad jag kunde se mer än att det vinglade till (inga bilar som körde om vid tillfället iaf) och var lie små rester på vägen.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Insuget Visa inlägg
    Du verkar tro att 100% av olyckor när en lastbil är med är förar misstag va?
    Senast igår såg jag en lastbil vingla till ganska duktigt på e6an, när han la sig i väggrenen sedan så såg man varför, en punktering. Han hade det varit på högersidan det small hade det lika gärna kunnat gå i diket eller räcket.

Men inget större hände vad jag kunde se mer än att det vinglade till (inga bilar som körde om vid tillfället iaf) och var lie små rester på vägen.
    Nej, det är verkligen inte vad jag tror - men är dock tämligen övertygad om att en betydande del av de olyckor där den tunga trafiken är involverad orsakats av just förarmisstag.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Min personliga uppfattning är att bra många olyckor händer pga punktering. Däckexplosioner är inget å leka med, det tar med sig allt. Säg att vänster fram däck smäller och det ligger en bil bredvid, då kan det gå redigt illa... Hoppas bara att man inte själv råkar ut för sånt.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Min personliga uppfattning är att bra många olyckor händer pga punktering. Däckexplosioner är inget å leka med, det tar med sig allt. Säg att vänster fram däck smäller och det ligger en bil bredvid, då kan det gå redigt illa... Hoppas bara att man inte själv råkar ut för sånt.
    Tack för konstruktivt inlägg. Uppskattas.

Finns det någon form av statistik över hur stor andel av regummerade däck (som jag förstått är rel vanligt att de används inom transportindustrin) kontra icke-regummerade dito som exploderar eller drabbas av slitbaneavlossning, osv?

Är ju förhållandevis vanligt att man ser slitbanor från framförallt tyngre fordon ligga i vägrenarna.

Om fallet är att materialet eller tekniken som används inom den tyngre transportindustrin är undermåligt så torde det vara relativt lätt åtgärdat medelst lagstiftning och bättre kontroller vid besiktning, osv.

Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Chaufför

Sv: Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Tack för konstruktivt inlägg. Uppskattas.

Finns det någon form av statistik över hur stor andel av regummerade däck (som jag förstått är rel vanligt att de används inom transportindustrin) kontra icke-regummerade dito som exploderar eller drabbas av slitbaneavlossning, osv?

Är ju förhållandevis vanligt att man ser slitbanor från framförallt tyngre fordon ligga i vägrenarna.

Om fallet är att materialet eller tekniken som används inom den tyngre transportindustrin är undermåligt så torde det vara relativt lätt åtgärdat medelst lagstiftning och bättre kontroller vid besiktning, osv.
    Jag skulle uppskatta att säkert 95% av alla bilar kör med någon axel regumerat.

Och när det gäller slitbanor som åker av så är det mer eller mindre alltid regumerade däck av inte så bra kvalitet.

Däck är en väldigt stor utgift och för ett åkeri så gäller det att spara där det går. Det är svårt att få det till att gå runt ändå.

Det finns ju så klart både bra och dåliga regumeringar men om man ser till rent säkerhetsmässigt är vanliga däck mycket bättre.

Dessvärre ser jag ingen vettig lösning. Jag kör för Aga och vi får inte ha regumerade däck på styrhjulen. Skulle ett däck gå på driv eller buggi åker man iaf inte av vägen.
    *varför gå när man kan köra*

Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    IT/Digital Signage
    Åkte förbi en lastbil tidigt i våras som stod i vägrenen på E18 vid Danderyds Sjukhus där ena bromsen låst sig (antar jag) och det brann lite runt däcket/bromsen/skärmen, det small åt helvete när jag var bredvid två filer ut i sidleds. Helvete vilken smäll! 10 sek innan det small stod dom och höll på precis vid däcket...hade kunnat sluta illa!
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

e30 user Icees avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av gzero Visa inlägg
    Jag skulle uppskatta att säkert 95% av alla bilar kör med någon axel regumerat.

Och när det gäller slitbanor som åker av så är det mer eller mindre alltid regumerade däck av inte så bra kvalitet.

Däck är en väldigt stor utgift och för ett åkeri så gäller det att spara där det går. Det är svårt att få det till att gå runt ändå.

Det finns ju så klart både bra och dåliga regumeringar men om man ser till rent säkerhetsmässigt är vanliga däck mycket bättre.

Dessvärre ser jag ingen vettig lösning. Jag kör för Aga och vi får inte ha regumerade däck på styrhjulen. Skulle ett däck gå på driv eller buggi åker man iaf inte av vägen.
    Undrar om 95% räcker? 99% skulle jag gissa på.

Har för mig det står i lagboken om förbud mot regumerat på styraxel om nu inte minnet sviker kapitalt. Är i alla fall något jag vägrar köra med.
    Men för att ge exempel på att det är ingen garanti för det är säkert, i oktober/november förra året monterades sprillans nya Michelin vinter framdäck på lite över 20 bilar. I slutet av mars hade det redan smällt 3 stycken däck.

Registered User Bjurelids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2007
    Själv så har jag på ett halvår haft 3 st punka på lastbilen var av 2 på samma drivdäck.men det har resulterat i luftlösa däck, alltså ingen fara. Där emot förra veckan så fick jag punka på släpet, 60ton, körde på en liten grusväg, hörde ett lite poff och såg ett stort damnmoln, de var bara å stanna och upptäckte att de va punka på vagnen å att smällen slet loss stänklappen, på vagnen..och då var detta i en hastighet av ca 20-30 km/h.

När det gäller däckexplosioner på framaxel så finns det många risker.
    Har man jävligt tur så kanske man kan hålla bilen rakt fram...
    Men man kan inte bara bromsa för då brukar det i regel låsa sig och då skär bilen åt nått håll.
    Oftas så hinner man inte å regera utan det brukar resultera i att man ligger i diket, och har man tur så tar man inte med sig nån.,.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •