"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
De flesta är ju garanterat inte anställda i Svenska företag. Och när de väl är de...som t.ex. Andreassons, så vart ju inte Skatteverket så nöjd med deras lösning.
5000 i månaden, hur ska man kunna överleva på det? Det blir inte mycke att göra av med per dag i Sverige...
Så...vad ska få Sverige att gå runt tillslut? Om folk kommer hit, tar svenska jobb och inte ens betalar skatt här?
Alla är ersättningsbara, vem ska betala våra socialbidrag tillslut?
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
Lastbil och husbil i krock | Nyheter | Aftonbladet
Då var det dags igen för E4:an att ha varit avspärrad...
Å andra sidan spelar det ju mindre roll vad man säger då du verkar va kvar i trotsåldern.
Hade vi varit för att svenskar ska gå arbetslösa, och skatten ska hamna utomlands, så hade du varit emot.
Du länkar till olycka i Ryssland, och hoppas på att det är bättre krav här. För att sen tycka att det är bra med utländska chaufförer i Sverige. Ganska meningslöst alltihop. Nu har jag iaf berättat en liten del av verkligheten.
Är du verkligen intresserad kan du gå in och läsa mer om cabotagestudien, och om all den illegala trafiken som körs på svenska vägar.
Vill du vara vänlig och förklara vad som får dig att komma till en sådan, fullständigt absurd, slutsats? Blir genuint nyfiken då du, om du läst och faktiskt förstått vad jag skrivit omöjligtvis skulle kunna dra den slutsatsen.
Jag ser i sig inga som helst problem med utländsk arbetskraft, nej. Däremot anser jag att det bör ställas högre krav på trafikanter i Sverige än vad det uppenbarligen görs i Ryssland. Svårt att förstå?
Utveckla gärna vad din definition av "illegal" är.
Läs igenom denna artikel så du förstår.
Skånska forskare listar illegal utländsk lastbilstrafik - hd.se
Förstår du inte så tycker jag synd om dig.
Senast redigerat av CarpeDiem den 2013-07-18 klockan 15:44.
En tanke kring lönesättningen. Ser inte problemet i att någon kör mild mjölk för 5000kr i månaden. Det finns nog ännu mer lågavlönade stackare som varit. Involverade i halva mitt hem.
Tv, stereo, kyl och frys etc etc varför är det OK? Tidigare tillverkades sådant av hårt arbetande västerlänningar för dyra pengar. Nu kan man till och med ha en flatscreen i lastbilen tack vare billig arbetskraft.
Mvh
Men äru go elle?
Grejen är ju den att tjäna 5000 kr i Sverige och att tjäna 5000 kr i Kina går ju inte att jämföra. Snittlönen för fabriksarbetare i Kina 2007 var motsvarande 17000 kr, i Kina kan du leva på dom pengarna dock tror jag inte att man lever bra på det och säger inte att det är en rättvis lön. Testa att leva på 17000 kr i Sverige, det går inte.
Så om dom ska leva i Sverige under tiden som dom kör ut sin mjölk för 5000 kr så måste dom sno grejer och sälja för att ha råd att överleva.
Live Long And Prosper
//The Zwamp
Det är ord du får ta till dig själv och fundera över. Inget jag har nån ork att gå in på mer.
Nej, men självklart ska det ju va samma villkor. Att höja kompetensen och dumpa lönerna på samma gång fattar ju vem som helst att de inte går ihop.
Fattar du inte ens ordet illegal nu? Haha herregud människa :-):-) olaglig då da? Trotsålder mognad var det ja... :-)
Enklast att låta bli att svara när du inte har belägg för dina slutsatser mao.
Att ställa högre krav på speditörer och tung trafik överlag innebär mer eller mindre direkt att kompetenskraven på förarna av desamma följer samma väg - med stor sannolikhet reduceras då också antalet påstådda icke-EU-chaufförer. Åtminstone att döma av hur många av er chaffisar här på Z målat upp utländsk kompetens kontra inhemsk.
Min ordförståelse är det inga större fel på, så följaktligen förstår jag självfallet vad "illegal" betyder - jag frågade vad din definition av samma ord är, då det enligt EU-direktiv (EC) 1072/2009 är tillåtet med en viss mängd cabotage. Hävdar du nu att denna studie det länkats till kommit till slutsatsen att mängden tillåtna cabotagekörningar överskrids? Den informationen har inte jag lyckats finna då jag ögnat igenom sidan.
Så de utländska chaufförerna med utländska bilar som stannar här i några månader, jobbar de en vecka o sen håller semester i flera månader eller tror du de kör så mycket de kan?
Är rätt tveksam till de har semester iaf.
Hoppas bara cabotagestudien kommer ge något i slutändan, de som kört cabotage en gång för mkt kan få en varning. De som kör det konstant, porta det åkeriet/den bilen från sverige så försvinner det rätt snabbt.
Jag gillar inte böter (vem gör det?) men ha en maxgräns på 10 000? Nja gör som de gör många andra länder, betala på plats. Annars får bilen stå/tas bort tills dess att det är betalt.
Visst skulle det krävas mer resurser för kunna göra sådant, men hade nog inte tagit lång tid innan det hade blivit till en bra sak och inte en utgift för utökade resurser.
Ang cabotage, blir det något bra av det och blir som jag skrev längre upp så hade det nog kunnat fungera rätt smidigt. Databas med företag/regnr på alla som åker in och ut i landet som automatiskt (borde väl gå antar jag) kollar upp företaget/regnr i databasen för se om de kört olagligt förr. Och då får de skciak tillbaka dem utan att komma längre än av båten/bron typ![]()
Om du inte har problem med ordförståelse, enligt dig, berätta för mig vad ordet "illegal" betyder.
Med tanke på dina resonemang i denna tråd så vet jag inte om man ska skratta eller gråta
Klagar på hur lastbilsförare kör men kan inte svara på frågor själv när vi ställer de.
Viss mängd innebär inte att köra regelrätt linjetrafik i Sverige som många gör. När man känner igen bilarna och ser samma bilar flera gånger i veckan så är något som inte stämmer.
Ser samma dragare på samma ställe varje dag som byter trailer någonstans neråt i landet. Bulgar är han.