Bilsnack
Sidan 183 av 219 FörstaFörsta ... 153163173176177178179180181182183184185186187188189190193203213 ... SistaSista
Resultat 2 731 till 2 745 av 3272
    Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    I fallet med gästarbetare, eller bärplockare för den delen, handlar det i många fall om rena bedrägerier. Dom lovas guld och gröna skogar ( ur deras perspektiv sett ) och när dom kommer hit får dom inte ut någon lön att tala om eller ingen lön överhuvudtaget . Dom har knappt råd att leva här och således inte en krona över för att resa hem igen. Dom är fast helt enkelt och ingen kan egentligen göra något , allra minst arbetarna själva . Jag lovar dig att många ångrar sig bittert att dom gick på det här.

Dom lider, och svensk arbetskraft lider , detta för att några få ska sko sig på detta i princip slavarbete. Det kan omöjligen vara det man avsåg när man från början talade om utbyte av tjänster globalt och ett globalt samhälle.
    Visst förekommer det problematik och då framförallt vad gäller oseriösa "företagare" - inte i att folk är villiga att komma hit och arbeta för löner som bortskämda svenskar inte vill acceptera (utan föredrar att gå på a-kassa istället)...
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    De flesta är ju garanterat inte anställda i Svenska företag. Och när de väl är de...som t.ex. Andreassons, så vart ju inte Skatteverket så nöjd med deras lösning.

5000 i månaden, hur ska man kunna överleva på det? Det blir inte mycke att göra av med per dag i Sverige...

Så...vad ska få Sverige att gå runt tillslut? Om folk kommer hit, tar svenska jobb och inte ens betalar skatt här?

Alla är ersättningsbara, vem ska betala våra socialbidrag tillslut?
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Lastbil och husbil i krock | Nyheter | Aftonbladet

Då var det dags igen för E4:an att ha varit avspärrad...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Å andra sidan spelar det ju mindre roll vad man säger då du verkar va kvar i trotsåldern.

Hade vi varit för att svenskar ska gå arbetslösa, och skatten ska hamna utomlands, så hade du varit emot.

Du länkar till olycka i Ryssland, och hoppas på att det är bättre krav här. För att sen tycka att det är bra med utländska chaufförer i Sverige. Ganska meningslöst alltihop. Nu har jag iaf berättat en liten del av verkligheten.

Är du verkligen intresserad kan du gå in och läsa mer om cabotagestudien, och om all den illegala trafiken som körs på svenska vägar.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Å andra sidan spelar det ju mindre roll vad man säger då du verkar va kvar i trotsåldern.

Hade vi varit för att svenskar ska gå arbetslösa, och skatten ska hamna utomlands, så hade du varit emot.
    Vill du vara vänlig och förklara vad som får dig att komma till en sådan, fullständigt absurd, slutsats? Blir genuint nyfiken då du, om du läst och faktiskt förstått vad jag skrivit omöjligtvis skulle kunna dra den slutsatsen.

Du länkar till olycka i Ryssland, och hoppas på att det är bättre krav här. För att sen tycka att det är bra med utländska chaufförer i Sverige. Ganska meningslöst alltihop. Nu har jag iaf berättat en liten del av verkligheten.
    Jag ser i sig inga som helst problem med utländsk arbetskraft, nej. Däremot anser jag att det bör ställas högre krav på trafikanter i Sverige än vad det uppenbarligen görs i Ryssland. Svårt att förstå?

Är du verkligen intresserad kan du gå in och läsa mer om cabotagestudien, och om all den illegala trafiken som körs på svenska vägar.
    Utveckla gärna vad din definition av "illegal" är.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Läs igenom denna artikel så du förstår.
    Skånska forskare listar illegal utländsk lastbilstrafik - hd.se

Förstår du inte så tycker jag synd om dig.
    Senast redigerat av CarpeDiem den 2013-07-18 klockan 15:44.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2011

Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

En tanke kring lönesättningen. Ser inte problemet i att någon kör mild mjölk för 5000kr i månaden. Det finns nog ännu mer lågavlönade stackare som varit. Involverade i halva mitt hem.

Tv, stereo, kyl och frys etc etc varför är det OK? Tidigare tillverkades sådant av hårt arbetande västerlänningar för dyra pengar. Nu kan man till och med ha en flatscreen i lastbilen tack vare billig arbetskraft.

Mvh

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av POI Visa inlägg
    En tanke kring lönesättningen. Ser inte problemet i att någon kör mild mjölk för 5000kr i månaden. Det finns nog ännu mer lågavlönade stackare som varit. Involverade i halva mitt hem.

Tv, stereo, kyl och frys etc etc varför är det OK? Tidigare tillverkades sådant av hårt arbetande västerlänningar för dyra pengar. Nu kan man till och med ha en flatscreen i lastbilen tack vare billig arbetskraft.

Mvh
    Men äru go elle?

Grejen är ju den att tjäna 5000 kr i Sverige och att tjäna 5000 kr i Kina går ju inte att jämföra. Snittlönen för fabriksarbetare i Kina 2007 var motsvarande 17000 kr, i Kina kan du leva på dom pengarna dock tror jag inte att man lever bra på det och säger inte att det är en rättvis lön. Testa att leva på 17000 kr i Sverige, det går inte.

Så om dom ska leva i Sverige under tiden som dom kör ut sin mjölk för 5000 kr så måste dom sno grejer och sälja för att ha råd att överleva.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Vill du vara vänlig och förklara vad som får dig att komma till en sådan, fullständigt absurd, slutsats? Blir genuint nyfiken då du, om du läst och faktiskt förstått vad jag skrivit omöjligtvis skulle kunna dra den slutsatsen.

Jag ser i sig inga som helst problem med utländsk arbetskraft, nej. Däremot anser jag att det bör ställas högre krav på trafikanter i Sverige än vad det uppenbarligen görs i Ryssland. Svårt att förstå?

Det är ord du får ta till dig själv och fundera över. Inget jag har nån ork att gå in på mer.

Nej, men självklart ska det ju va samma villkor. Att höja kompetensen och dumpa lönerna på samma gång fattar ju vem som helst att de inte går ihop.

Fattar du inte ens ordet illegal nu? Haha herregud människa :-):-) olaglig då da? Trotsålder mognad var det ja... :-)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Det är ord du får ta till dig själv och fundera över. Inget jag har nån ork att gå in på mer.
    Enklast att låta bli att svara när du inte har belägg för dina slutsatser mao.

Nej, men självklart ska det ju va samma villkor. Att höja kompetensen och dumpa lönerna på samma gång fattar ju vem som helst att de inte går ihop.
    Att ställa högre krav på speditörer och tung trafik överlag innebär mer eller mindre direkt att kompetenskraven på förarna av desamma följer samma väg - med stor sannolikhet reduceras då också antalet påstådda icke-EU-chaufförer. Åtminstone att döma av hur många av er chaffisar här på Z målat upp utländsk kompetens kontra inhemsk.

Fattar du inte ens ordet illegal nu? Haha herregud människa :-):-) olaglig då da? Trotsålder mognad var det ja... :-)
    Min ordförståelse är det inga större fel på, så följaktligen förstår jag självfallet vad "illegal" betyder - jag frågade vad din definition av samma ord är, då det enligt EU-direktiv (EC) 1072/2009 är tillåtet med en viss mängd cabotage. Hävdar du nu att denna studie det länkats till kommit till slutsatsen att mängden tillåtna cabotagekörningar överskrids? Den informationen har inte jag lyckats finna då jag ögnat igenom sidan.

Registered User Insugets avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005

Min ordförståelse är det inga större fel på, så följaktligen förstår jag självfallet vad "illegal" betyder - jag frågade vad din definition av samma ord är, då det enligt EU-direktiv (EC) 1072/2009 är tillåtet med en viss mängd cabotage. Hävdar du nu att denna studie det länkats till kommit till slutsatsen att mängden tillåtna cabotagekörningar överskrids? Den informationen har inte jag lyckats finna då jag ögnat igenom sidan.
    Så de utländska chaufförerna med utländska bilar som stannar här i några månader, jobbar de en vecka o sen håller semester i flera månader eller tror du de kör så mycket de kan?
    Är rätt tveksam till de har semester iaf.

Hoppas bara cabotagestudien kommer ge något i slutändan, de som kört cabotage en gång för mkt kan få en varning. De som kör det konstant, porta det åkeriet/den bilen från sverige så försvinner det rätt snabbt.

Jag gillar inte böter (vem gör det?) men ha en maxgräns på 10 000? Nja gör som de gör många andra länder, betala på plats. Annars får bilen stå/tas bort tills dess att det är betalt.

Visst skulle det krävas mer resurser för kunna göra sådant, men hade nog inte tagit lång tid innan det hade blivit till en bra sak och inte en utgift för utökade resurser.

Ang cabotage, blir det något bra av det och blir som jag skrev längre upp så hade det nog kunnat fungera rätt smidigt. Databas med företag/regnr på alla som åker in och ut i landet som automatiskt (borde väl gå antar jag) kollar upp företaget/regnr i databasen för se om de kört olagligt förr. Och då får de skciak tillbaka dem utan att komma längre än av båten/bron typ

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Insuget Visa inlägg

Jag gillar inte böter (vem gör det?) men ha en maxgräns på 10 000? Nja gör som de gör många andra länder, betala på plats. Annars får bilen stå/tas bort tills dess att det är betalt.

Visst skulle det krävas mer resurser för kunna göra sådant, men hade nog inte tagit lång tid innan det hade blivit till en bra sak och inte en utgift för utökade resurser.
    Lägg på en nolla på bötesbeloppet, det är ju "oskattade"(företag) pengar som betalar böterna.

Håller med

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Min ordförståelse är det inga större fel på.
    Om du inte har problem med ordförståelse, enligt dig, berätta för mig vad ordet "illegal" betyder.

Med tanke på dina resonemang i denna tråd så vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Klagar på hur lastbilsförare kör men kan inte svara på frågor själv när vi ställer de.

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför

Viss mängd innebär inte att köra regelrätt linjetrafik i Sverige som många gör. När man känner igen bilarna och ser samma bilar flera gånger i veckan så är något som inte stämmer.

Ser samma dragare på samma ställe varje dag som byter trailer någonstans neråt i landet. Bulgar är han.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer