Varför måste löneläget vara detsamma menar du? Det handlar i grund och botten om en ren marknadsanpassning - såklart det inte är kul att konkurrera med låglöneländer, men det är precis samma sak som drabbat textilindustrin, varvsindustrin, osv. Dock med den skillnaden att arbetskraften stannade kvar i de länder som fick uppdragen.
Oj! Helt plötsligt behövs ingen specialkunskap menar du - från att tidigare ha hävdat att det är snudd på pilotkrav eller motsvarande kvalitetskrav som på hjärnkirurger...
Huruvida jag anser det värdigt eller inte är väl fullständigt sekundärt i frågan, eller hur? Faktum är att dessa personer väljer att åka runt halva planeten för att jobba - frågan är väl snarast då varför de gör detta om de inte anser det värdigt, tycker du inte?
Protektionism i en globaliserad ekonomi funkar inte. Vad vill du Sverige skall vara? Nordkorea? Adapt or die, som sagt.
Självklart tycker jag inte det är bra med bolag som håller på och fifflar - vad får dig att dra den slutsatsen? Så länge bolagen och medborgarna betalar skatter och avgifter samt följer gällande regler så ser jag inga problem med detta.
De kanske inte vill tala illa om sin arbetsgivare... "Don't bite the hand that feeds you" är ett begrepp som är relativt väl igenkänt och anammat i de flesta länder, förutom i överbeskyddande Sverige.
Jag klagar på de problem och merkostnader som orsakas av undermålig utrustning eller klåpiga förare som tror de äger vägarna eller pysslar med annat än det de borde göra. Vad i det som är "trolligt" får du gärna förklara.