Bilsnack
Sidan 182 av 219 FörstaFörsta ... 152162172175176177178179180181182183184185186187188189192202212 ... SistaSista
Resultat 2 716 till 2 730 av 3272
    Holdingmonster win Krullerts avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Citat Ursprungligen postat av Bjurelid Visa inlägg
    Det går tre trailer på två bil och släp... När det blir lönedumpningar som tvingar svenska åkeri gå i konkurs och in kommer utländska bilar, polackerna är för dyra nu, det tar in chafförer ifrån Phillipinen som är billigaste och kanske kör för 50 kr/mil medans en svensk åkare behöver ca 120kr/mil för att gå plus/minus noll.. Det jag vill säga är att, utländska lastbilar lastar mindre i vikt och volym än vad svenska lastbilar och släp gör, och det fattar min dotter på 5 år att det behövs fler lastbilar som ska frakta samma mängd gods som innan.

Här kan du läsa mer om du vill veta vad fler utländska lastbilar som du vill ha hit när du förespråkar fri rölighet
    Cabotagestudien
    Dags att höja skatten på bränsle då om det lönar sig att köra flera bilar

Att det är fri marknad inom EU kan jag vara för, sålänge EU länderna utfärdar körkorten enligt ett EU direktiv.

I Ukraina och Ryssland så vet jag att det billigaste sättet att ta körkort är att köpa det rakt av. Sånna "gästarbetare" vill vi inte ha. Annars så är det ju fint med prispressade marknader. Billiga flyresor nu t.ex. Blir det billigare att frakta grejer så har jag inget emot det heller
    Men ja jag förstår de svenska förarnas ilska.
    http://www.garaget.org/?car=42289
    oskar thorn says
    there is no disreplesmet for cubic in inches

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Med tanke på hur även svenska chaufförer kör ibland så vet jag inte om de är att föredra. Dock är jag absolut för en fri marknad inom EU.
    Du kan väl svara på Cörrans fråga om du är också för lönedumpning och slaveri.

KOKARE yngwies avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Snälla tunga fordon, visa hänsyn för dom som jobbar på vägen!
    Senast redigerat av yngwie den 2013-07-15 klockan 23:06.

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Citat Ursprungligen postat av Krullert Visa inlägg
    Dags att höja skatten på bränsle då om det lönar sig att köra flera bilar

Att det är fri marknad inom EU kan jag vara för, sålänge EU länderna utfärdar körkorten enligt ett EU direktiv.

I Ukraina och Ryssland så vet jag att det billigaste sättet att ta körkort är att köpa det rakt av. Sånna "gästarbetare" vill vi inte ha. Annars så är det ju fint med prispressade marknader. Billiga flyresor nu t.ex. Blir det billigare att frakta grejer så har jag inget emot det heller
    Men ja jag förstår de svenska förarnas ilska.
    Fint med prispressade marknader...frågan är hur långt du tycker det är bra?

Den är redan pressad ner i golvet. Svenska åkerier lägger ner på löpande band. För några månader sedan så la Sveriges äldsta åkeri ner. ALLT pga en och samma orsak....utländska åkerier.

Där förare lever på extremt små "löner". Man har ju även sett dom som inte fått betalt under lång tid. Samtidigt som du arbetar i ett annat land, långt från nära och kära. Ett land med betydligt högre levnadskostnader.

Och inte nog med att de tar jobb olagligt, de ligger även bakom många dieselstölder. Tänk även på att dessa fordon rör sig på vägen tillsammans med alla andra. Näe, gränsen för nyttig konkurrans har passerats sedan länge.
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Du kan väl svara på Cörrans fråga om du är också för lönedumpning och slaveri.
    Är genuint intresserad av den koppling ni tycks dra mellan EU och slaveri...
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Är genuint intresserad av den koppling ni tycks dra mellan EU och slaveri...
    Då ska jag förklara för dig, gubbe lilla!

Förarna från Östeuropa kör för mindre än 50:- per mil, får en lön på mellan 6000 och 12.000 kr i månaden och dessutom ökar dieselstölderna.

De betalar varken skatt och sociala avgifter i Sverige utan betalar i hemlandet, därmed förlorar staten flera miljoner (om inte miljarder) i intäkter som skulle ha gått till skola, vägar, vård, infrastruktur osv.

Såhär har det varit sedan vi gick med i EU. Nu är det för dyrt att anställa polacker, rumäner, bulgarer osv. Då tar man in förare från Filippinerna som ska få en lön på mellan 3000 och 5000 kronor i månaden. Vem kan konkurrera det? Svaret är ingen, helt enkelt.

Slutsats: Så länge vi är med i EU, så kan detta pågå hela tiden. Ser du kopplingen?
    Om du inte gör det, så tycker jag synd om dig för jag kan inte förklara bättre än så här.

Facket förlorade makt efter Laval-domen också. Läs igenom länken som finns här under.

Länk: Vaxholmskonflikten ? Wikipedia
    Senast redigerat av CarpeDiem den 2013-07-16 klockan 12:10.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Och vilket fantastiskt anställningsskydd man måste ha om man kommer från andra sidan jorden.

Upplagt för att bli utnyttjad. Ännu mer seriöst blir de när åkeriet som anställda alla dessa filippinska förare sa att han inte gjorde de av ekonomiska skäl.

Skeppa folk över de sju haven, bryta upp familjer och låta dom jobba för i princip inget. Låter som nåt man höll på med för länge sedan.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av CarpeDiem Visa inlägg
    Då ska jag förklara för dig, gubbe lilla!

Förarna från Östeuropa kör för mindre än 50:- per mil, får en lön på mellan 6000 och 12.000 kr i månaden och dessutom ökar dieselstölderna.

De betalar varken skatt och sociala avgifter i Sverige utan betalar i hemlandet, därmed förlorar staten flera miljoner (om inte miljarder) i intäkter som skulle ha gått till skola, vägar, vård, infrastruktur osv.

Såhär har det varit sedan vi gick med i EU. Nu är det för dyrt att anställa polacker, rumäner, bulgarer osv. Då tar man in förare från Filippinerna som ska få en lön på mellan 3000 och 5000 kronor i månaden. Vem kan konkurrera det? Svaret är ingen, helt enkelt.

Slutsats: Så länge vi är med i EU, så kan detta pågå hela tiden. Ser du kopplingen?
    Om du inte gör det, så tycker jag synd om dig för jag kan inte förklara bättre än så här.

Facket förlorade makt efter Laval-domen också. Läs igenom länken som finns här under.

Länk: Vaxholmskonflikten ? Wikipedia
    Bäste "Zam",

Är till att börja med vare sig liten eller gubbe. Bara så du vet.

Som sagt, jag ser inget illegalt i att vi har en fri marknad inom EU. Finns inget hinder för svenska åkerier att konkurrera som jag ser det. Adapt or die, helt enkelt.

Mig veterligen krävs det även arbetstillstånd inom EU för icke-EU-medborgare - finns det något som förhindrar svenska åkerier att anställa eventuella filippiner, kineser, thailändare, eskimåer eller vad det nu kan tänkas finnas för personer som vill jobba här menar du? I sådana fall är det väl snarast fackens galna syn på lönekrav och annat, eller de höga omkostnader som finns för svenska logistikbolag som ställer till det än just konkurrens från övriga EU?

Slaveri är det således inte heller - då dessa individer som är villiga att resa halvvägs runt planeten knappast ser de löner de får som undermåliga. Med största sannolikhet är det raka motsatsen i deras ögon.

Ur mitt perspektiv är det här alltså inget annat än en fråga om att förstå att tiderna och förutsättningarna förändras vartefter vi blir mer och mer globaliserade - något som gäller oavsett bransch och inriktning. De företag som förstår detta och effektivt anpassar sig överlever oftast och brukar dessutom växa, de som inte gör det...ja de finns sällan kvar.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Och vilket fantastiskt anställningsskydd man måste ha om man kommer från andra sidan jorden.

Upplagt för att bli utnyttjad. Ännu mer seriöst blir de när åkeriet som anställda alla dessa filippinska förare sa att han inte gjorde de av ekonomiska skäl.

Skeppa folk över de sju haven, bryta upp familjer och låta dom jobba för i princip inget. Låter som nåt man höll på med för länge sedan.
    Konstigt synsätt du har tycker jag.

Finns väl en del här på Z som tex jobbar på oljeplattformar eller överlag reser rött mycket runt jorden för att jobba (bla jag själv vad gäller det sistnämnda) - i de flestas fall får det nog sägas vara självvalt. Ofta pga just de ekonomiska fördelar det ger...

5000 kronor per månad är nog relativt mycket för en thailändare, indier, indones, etc...vad får dig att tro motsatsen?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Konstigt synsätt du har tycker jag.

Finns väl en del här på Z som tex jobbar på oljeplattformar eller överlag reser rött mycket runt jorden för att jobba (bla jag själv vad gäller det sistnämnda) - i de flestas fall får det nog sägas vara självvalt. Ofta pga just de ekonomiska fördelar det ger...

5000 kronor per månad är nog relativt mycket för en thailändare, indier, indones, etc...vad får dig att tro motsatsen?
    Det är dock en stor skillnad som du missar. Har inget emot att arbetskraften vandrar..MEN. Då ska man antingen ha lika betalt som de andra i landet har, annars blir konkurransen helt snedvriden, det säger ju sig själv.
    Eller så ska det va att man behöver nån form av specialkunskap. Nån direkt specialkunskap behövs inte för att köra lastbil, vi folk i detta landet som kan göra jobbet.

5000 kronor i månaden för att bo/leva i en lastbil, samtidigt som ens nära och kära bor på andra sidan jorden? Anser du det värdigt Sverige 2013? Och du tror väl verkligen inte att de har dom 5000kronor kvar efter ha bott ute en hel månad?

Samtidigt som det sätter arbetare i detta landet utan jobb, det fattar du väl själv att de inte är hållbart? De största åkeriet här i Sverige som sysslar med sånt är skyldiga stora belopp till skatteverket efter man hållit på och fifflat. Tycker du detta e bra? Vem ska betala välfärden i detta land om utvecklingen fortsätter såhär?

Om du sett de dokumentärer innan så har de utländska varit allt annat än nöjda med sina minilöner. De vågar ju ofta inte ens säga vilka de jobbar för?! Och lever i allmän ensam misär. Du har inte en aning om vad du snackar om, för ingen vettig människa skulle se detta som nån utveckling eller anpassning.

Sen klagar du en j*kla massa på lastbilar, att de är ivägen, sitter fast, orsakar olyckor. Men, denna ekonomiska situation ser du inte som något problem alls? Eller du tror kanske att det bara e lönerna som total dumpas? Som sagt, man e snäll när man kallar dig troll, med tanke på vad alternativet är.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Det är dock en stor skillnad som du missar. Har inget emot att arbetskraften vandrar..MEN. Då ska man antingen ha lika betalt som de andra i landet har, annars blir konkurransen helt snedvriden, det säger ju sig själv.
    Varför måste löneläget vara detsamma menar du? Det handlar i grund och botten om en ren marknadsanpassning - såklart det inte är kul att konkurrera med låglöneländer, men det är precis samma sak som drabbat textilindustrin, varvsindustrin, osv. Dock med den skillnaden att arbetskraften stannade kvar i de länder som fick uppdragen.

Eller så ska det va att man behöver nån form av specialkunskap. Nån direkt specialkunskap behövs inte för att köra lastbil, vi folk i detta landet som kan göra jobbet.
    Oj! Helt plötsligt behövs ingen specialkunskap menar du - från att tidigare ha hävdat att det är snudd på pilotkrav eller motsvarande kvalitetskrav som på hjärnkirurger...

5000 kronor i månaden för att bo/leva i en lastbil, samtidigt som ens nära och kära bor på andra sidan jorden? Anser du det värdigt Sverige 2013? Och du tror väl verkligen inte att de har dom 5000kronor kvar efter ha bott ute en hel månad?
    Huruvida jag anser det värdigt eller inte är väl fullständigt sekundärt i frågan, eller hur? Faktum är att dessa personer väljer att åka runt halva planeten för att jobba - frågan är väl snarast då varför de gör detta om de inte anser det värdigt, tycker du inte?

Samtidigt som det sätter arbetare i detta landet utan jobb, det fattar du väl själv att de inte är hållbart?
    Protektionism i en globaliserad ekonomi funkar inte. Vad vill du Sverige skall vara? Nordkorea? Adapt or die, som sagt.

De största åkeriet här i Sverige som sysslar med sånt är skyldiga stora belopp till skatteverket efter man hållit på och fifflat. Tycker du detta e bra? Vem ska betala välfärden i detta land om utvecklingen fortsätter såhär?
    Självklart tycker jag inte det är bra med bolag som håller på och fifflar - vad får dig att dra den slutsatsen? Så länge bolagen och medborgarna betalar skatter och avgifter samt följer gällande regler så ser jag inga problem med detta.

Om du sett de dokumentärer innan så har de utländska varit allt annat än nöjda med sina minilöner. De vågar ju ofta inte ens säga vilka de jobbar för?! Och lever i allmän ensam misär. Du har inte en aning om vad du snackar om, för ingen vettig människa skulle se detta som nån utveckling eller anpassning.
    De kanske inte vill tala illa om sin arbetsgivare... "Don't bite the hand that feeds you" är ett begrepp som är relativt väl igenkänt och anammat i de flesta länder, förutom i överbeskyddande Sverige.

Sen klagar du en j*kla massa på lastbilar, att de är ivägen, sitter fast, orsakar olyckor. Men, denna ekonomiska situation ser du inte som något problem alls? Eller du tror kanske att det bara e lönerna som total dumpas? Som sagt, man e snäll när man kallar dig troll, med tanke på vad alternativet är.
    Jag klagar på de problem och merkostnader som orsakas av undermålig utrustning eller klåpiga förare som tror de äger vägarna eller pysslar med annat än det de borde göra. Vad i det som är "trolligt" får du gärna förklara.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Varför måste löneläget vara detsamma menar du? Det handlar i grund och botten om en ren marknadsanpassning - såklart det inte är kul att konkurrera med låglöneländer, men det är precis samma sak som drabbat textilindustrin, varvsindustrin, osv. Dock med den skillnaden att arbetskraften stannade kvar i de länder som fick uppdragen.

Oj! Helt plötsligt behövs ingen specialkunskap menar du - från att tidigare ha hävdat att det är snudd på pilotkrav eller motsvarande kvalitetskrav som på hjärnkirurger...

Huruvida jag anser det värdigt eller inte är väl fullständigt sekundärt i frågan, eller hur? Faktum är att dessa personer väljer att åka runt halva planeten för att jobba - frågan är väl snarast då varför de gör detta om de inte anser det värdigt, tycker du inte?

Protektionism i en globaliserad ekonomi funkar inte. Vad vill du Sverige skall vara? Nordkorea? Adapt or die, som sagt.

Självklart tycker jag inte det är bra med bolag som håller på och fifflar - vad får dig att dra den slutsatsen? Så länge bolagen och medborgarna betalar skatter och avgifter samt följer gällande regler så ser jag inga problem med detta.

De kanske inte vill tala illa om sin arbetsgivare... "Don't bite the hand that feeds you" är ett begrepp som är relativt väl igenkänt och anammat i de flesta länder, förutom i överbeskyddande Sverige.

Jag klagar på de problem och merkostnader som orsakas av undermålig utrustning eller klåpiga förare som tror de äger vägarna eller pysslar med annat än det de borde göra. Vad i det som är "trolligt" får du gärna förklara.
    Varför löneläget måste va samma? Ingen svensk chaufför kan leva på 5000kr. Skulle du själv kunna överleva på de? 5000 är väl nästan vad många har bara i hyra.
    Du säger de själv, Sverige är inget låglöneland. Med andra ord, vi kan inte konkurera med dom priserna. Det är INTE konkurrens på lika villkor, nåt iaf jag tycker är viktigt, inte du?
    För, ingen skatt stannar ju nu i Sverige.

Vad ska få Sverige att gå runt?

Det är tragiskt att så mycket som från början var svenskt nu läggs till utlandet. Men det ska sägas att de ändå är en skillnad, då fabrikerna ligger i utlandet.

Jag har aldrig hävdat att de krävs nån specialkunskap. Även om man självklart måste ha en viss fallenhet för jobbet. Jag skulle kunna fråga när jag sagt det du påstår, men sånt vill du ju av nån anledning aldrig svara på.

Ok, då har vi helt olika inställningar till landet vi lever i. Själv tycker jag inte att värdighet är nåt man ska strunta i.

Men, hur anser du att Sverige ska överleva? Vad ska finansera välfärden om det kommer en massa folk hit och jobbar, kör på svenska vägar, men betalar skatt i ett annat land?

. LLLLLLs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Givetvis måste man göra allt man kan för att utländsk arbetskraft som jobbar i Sverige får minst samma löner och anställningsvillkor som Svenskar, oavsett bransch. Annars finns det ju snart inga Svenskar med anställning kvar. Om man tar in Filipinska lastbilschauförer kan man ju lika gärna ta in mekaniker, snickare och läkare från Filipinien också...Svenskar åker ju inte till tex. Norge och jobbar för att konkurera ut Norsk arbetskraft med Svenska löner, utan för att Norska löner ligger så pass mycket högre att det är värt resan. En jävla skillnad det!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Varför löneläget måste va samma? Ingen svensk chaufför kan leva på 5000kr. Skulle du själv kunna överleva på de? 5000 är väl nästan vad många har bara i hyra.
    Du säger de själv, Sverige är inget låglöneland. Med andra ord, vi kan inte konkurera med dom priserna. Det är INTE konkurrens på lika villkor, nåt iaf jag tycker är viktigt, inte du?
    Du fortsätter ställa frågor utan att svara på de frågor jag ställt till dig vilket inte är särskilt trevligt. Läser du öht igenom mina inlägg?

För, ingen skatt stannar ju nu i Sverige.

Vad ska få Sverige att gå runt?
    Är de anställda och bor i Sverige så är det klart det både betalas sociala avgifter samt kommer in momsintäkter från den konsumtion de anställda utövar i landet under sin vistelse här. Om det inte är fifflarfirmor vi talar om, men det är ett helt annat problem. Kanske är vanligt förekommande i transportbranschen, jag vet inte?

Det är tragiskt att så mycket som från början var svenskt nu läggs till utlandet.
    Visst är det tråkigt - men ett faktum som inte går att komma ifrån. Repeterar det igen - anpassar man sig inte till sin omvärld blir man förbisprungen och till sist förpassad.

Jag har aldrig hävdat att de krävs nån specialkunskap. Även om man självklart måste ha en viss fallenhet för jobbet. Jag skulle kunna fråga när jag sagt det du påstår, men sånt vill du ju av nån anledning aldrig svara på.
    Som sagt, svarar du själv på de frågor jag ställer tycker du?

Ok, då har vi helt olika inställningar till landet vi lever i. Själv tycker jag inte att värdighet är nåt man ska strunta i.

Men, hur anser du att Sverige ska överleva? Vad ska finansera välfärden om det kommer en massa folk hit och jobbar, kör på svenska vägar, men betalar skatt i ett annat land?
    Se ovan för hur intäkterna kommer. Sedan är det ju helt enkelt så att svensken i gemen lever i någon form av tro på den svenska modellens förträfflighet...dags att öppna ögonen och se sig om i världen vad gäller just välfärd och definitionen av denna. Du kanske tycker det är kul att betala ett de facto minimum om 50-70% i skatt av dina inkomster, för att trots det betala för en på många sätt undermålig sjukvård, ha en ytterst osäker pensionsprognos, direkt eftersatt infrastruktur, osv?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007

I fallet med gästarbetare, eller bärplockare för den delen, handlar det i många fall om rena bedrägerier. Dom lovas guld och gröna skogar ( ur deras perspektiv sett ) och när dom kommer hit får dom inte ut någon lön att tala om eller ingen lön överhuvudtaget . Dom har knappt råd att leva här och således inte en krona över för att resa hem igen. Dom är fast helt enkelt och ingen kan egentligen göra något , allra minst arbetarna själva . Jag lovar dig att många ångrar sig bittert att dom gick på det här.

Dom lider, och svensk arbetskraft lider , detta för att några få ska sko sig på detta i princip slavarbete. Det kan omöjligen vara det man avsåg när man från början talade om utbyte av tjänster globalt och ett globalt samhälle.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •