Håller man 70 på 70 i normalt trafikflöde och vill ha 5 sekunder till bilen framför så får man ha det till dess att man blir omkörd av 5 bilar som alla svänger in framför och sedan har man max 1sek, lättar på gasen tills man har avstånd igen bara för att få en repris igen.
Eller så går man ut i vänsterfil i 70 och håller 70 och får ha sina 5sek. men då är man en sån där jobbig jävel till chaufför som hindrar andra.
Hur tycker du att man skall agera i det läget?
Not sent from an iProduct...
En potentiell lösning skulle kunna vara att man på vissa sträckor (tex Essingeleden) satte en lägre hastighetsgräns för tung trafik, säg 40 alt 50 km/h, samt enbart tillät dessa att framföras i högerfil. På så sätt skulle sannolikheten att mindre fordon ville lägga sig i den filen reduceras. Nackdelen vore förstås att ett körfält i praktiken försvann för övrig trafik.
Ett annat alternativ vore att titta på mer effektiv bromsteknologi för tyngre fordon, men det vore förmodligen både svårare och dyrare att genomföra.
Finns naturligtvis mycket mer som kunde göras, men där var åtminstone ett par möjliga idéer. Nu kommer antagligen Cörran, allas vår Kurt, m fl skrika sig hesa och komma med diverse påhopp - men en stilla önskan vore att alla istället fokuserade sin energi på att se möjligheter till lösningar och förbättringar och diskutera dessa istället.
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
Nejdå :-) Jag har 3 olika men väldigt kraftiga bromsar på mitt ekipage.
Vilka utöver dessa hyfsat vanliga föreslår du?
Olika hastigheter på tätt trafikerade leder känns inte som en optimal
lösning för trafikflödet. Är det inte bättre och lättare om folk bara visar hänsyn till varandra?
Det står trots allt i lagboken redan idag :-)
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
Nu gjorde jag dock ett misstag och använde mig av frågetecken. .
Totalt meningslöst :-) oj..öm tå... ?:-)
Uppenbarligen är de inte tillräckligt väl dimensionerade för att fungera i dagens trafikmiljö, eller så håller chaufförerna för korta avstånd. Vilket är mest troligt tror du? Kan du svara på denna fråga är du vänlig?
Nu är jag inte ingenjör med inriktning på just bromsar, så då är det bättre att fråga någon som är verkligt insatt - men jag kan föreställa mig att det säkerligen går att använda bättre greppande bromsbelägg, kanske andra material i bromsarna, osv. Dock då med den förmodade nackdelen att de (åtminstone initialt) blir dyrare.
Olika hastigheter för olika fordonstyper har vi redan idag - omkörningsförbud existerar på vissa platser även det, så ser inte att det i sak skulle vara ett problem. Hänsyn skall givetvis vara ömsesidig.
Ska man se krasst på saken med avstånd, så håller i princip ingen tillräckligt avstånd i trafiken, utan de allra flesta oavsett vilket fordon de än kör håller för det mesta för korta avstånd till andra fordon framför sig. Det gäller säkert även Atariman. Så vad ska vi göra åt det?
Ibland är omständigheterna sådana att det är väldigt svårt att hålla ett tillräckligt avstånd, men ofta så skulle vi ha ett klart större avstånd än vi har och skulle också kunna hålla det, men vi kör oftast för nära. En ful ovana.
Jag bedömer mina som tillräckligt goda iaf...när jag ska behöva tvärnita framför alla dessa vilsna Svensson som ställer till de framför mig.
Angående köer och avstånd är det knappast bromsarnas kraft problemet hänger på, utan att folk alltid ska in i luckan framför en...och vips, så är ens avstånd borta.
Alternativt att folk ska smyga in från höger sida, vilket är fullständigt livsfarligt och idiotiskt. Har t.om. ett eget ex. på de som jag var med om för ett tag sen.
Idiot blir tillrättavisad av Göteborgare- YouTube
Vad tycker du vi ska göra åt sånt beteende? Här hänger det inte direkt på bromsarna på lastbilen, kan du va snäll att svara på det Atari?
Ytterligare en ouppmärksam yrkesförare som ska fram till varje pris?
Omkörningsolycka på E4 ? lyxbil kraschade | Kvällsposten
Har en känsla av att det var en smula ironi i Peter´s inlägg, ditt kan jag inte tolka :P
Något som jag dock fastnar på i den artikeln är
"Detaljerna är inte helt kända än men enligt de första uppgifterna kan föraren ha väjt undan för att inte köra in i en framförvarande lastbil som plötsligt gick ut för att köra om en annan lastbil."
Vadå plötsligt gick ut för att köra om en annan lastbil? Dåren i porschen anpassade inte hastigheten efter förhållandena, när jag kör personbil och kommer ikapp två lastbilar nära varandra så släpper jag gasen och intar bromsberedskap tills dess att jag kommit upp jämsides (har då oftast bara tappat 2-4km/h) för att sen ta mig upp till 110 igen och fortsätta min färd.
Hade en lastbil kört av vägen pga en bil "plötsligt" gått ut för omkörning så hade det ju direkt varit snack om att han inte anpassat sig efter rådande förhållanden.
Som sagt även media är ju vinklade mot den tunga trafiken.
Live Long And Prosper
//The Zwamp
Edit
Dubbelpost
Live Long And Prosper
//The Zwamp
Media är knappast vinklade mot den tunga trafiken - nu tycker jag det är dags ni tar av er offerhatten och slutar tycka synd om er, för att istället tänka konstruktivt. En gammal 996 cab är väl heller knappast att räkna som lyxbil i dagens sammanhang, om vi skall titta kritiskt på artikeln.
Vad säger f ö att personen i Porschen inte låg just jämsides, när lastbilen (potentiellt utan att först ha tittat ordentligt i sina speglar) påbörjade sin omkörning?
Ja jämsides låg han ju då inte
"för att inte köra in i en framförvarande lastbil"
Kan ju dock vara så att han hade påbörjat sin omkörning men sen inte anpassat hastigheten av omkörningen till ev oförutsedda händelser. Vet att dom 3 olika teorilärarna jag har haft har alla sagt samma sak, "räkna med att alla andra är idioter i trafiken och var beredd på allt". Vilket jag även har för mig står i vår kära lagbok, du ska anpassa hastigheten så att du kan stanna och/eller undvika situationer som kan uppstå. Vilket rent krasst betyder att man inte får köra för det är omöjligt att undvika allt.
Live Long And Prosper
//The Zwamp