Bilsnack
Sidan 173 av 219 FörstaFörsta ... 143153163166167168169170171172173174175176177178179180183193203 ... SistaSista
Resultat 2 581 till 2 595 av 3272
    e30 user Icees avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Pratade häromdagen med en kompis som är testförare för ett svenskt lastbilsmärke, och de siffror jag tog upp tidigare om snittförbrukning på drygt 2 liter milen är gamla siffror.

Deras snittrekord med trailerdragare och varierande last (lätt till maxlast) är 1.7liter milen. Holland fram och tillbaka, med lastbilar som går att köpa idag. Alltså inga testriggar.

Så visst kan man få ner förbrukningen om man vill.
    Jag har jäkligt svårt att tro på dom siffrorna, för jag antar det är Scania bilaran du pratar om, och deras körstill kan då inte spara bränsle, dom sitter ju dessutom och kör om varandra hela tiden.
    Det är jäkla svårt att få endast en dragare att gå så billigt. Alltså endast själva bilen utan någon trailer alls. Att då få ner med allt till 1,7 måste vara fantasi siffror.

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Cörran Visa inlägg
    Trodde den i Örebro starta med personbilar som krocka? Men dom försvann väl lite mystiskt ^^
    Som väl torde ha framgått även för dig så var det inte personbilarnas eventuella sammanstötning som orsakade tvärstopp i trafiken och katastrofberedskap...utan det faktum att de "professionella" förarna av buss respektive lastbil inte höll tillräckliga avstånd.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Atariman Visa inlägg
    Som väl torde ha framgått även för dig så var det inte personbilarnas eventuella sammanstötning som orsakade tvärstopp i trafiken och katastrofberedskap...utan det faktum att de "professionella" förarna av buss respektive lastbil inte höll tillräckliga avstånd.
    Vänta nu här, om inte om inte fanns så vore det en bra mycket trevligare värld.

Om inte personbilarna hade åkt ihop hade aldrig situationen uppkommit och aldrig blivit något stopp.

Det går inte att plocka bort några faktorer för att man känner för det.

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Citat Ursprungligen postat av Icee Visa inlägg
    Jag har jäkligt svårt att tro på dom siffrorna, för jag antar det är Scania bilaran du pratar om, och deras körstill kan då inte spara bränsle, dom sitter ju dessutom och kör om varandra hela tiden.
    Det är jäkla svårt att få endast en dragare att gå så billigt. Alltså endast själva bilen utan någon trailer alls. Att då få ner med allt till 1,7 måste vara fantasi siffror.
    Kompisens rekord är 2 liter milen

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Alrik Visa inlägg
    Vänta nu här, om inte om inte fanns så vore det en bra mycket trevligare värld.

Om inte personbilarna hade åkt ihop hade aldrig situationen uppkommit och aldrig blivit något stopp.

Det går inte att plocka bort några faktorer för att man känner för det.
    Om inte lastbils- resp busschauffören hade hållit för korta avstånd för hastigheten och fordonstypen hade olyckan inte skett, det är väl rätt uppenbart - tycker du inte det? Hur du alls kan bortse från det och försvara förarna av dessa fordon i det här fallet framstår som ett rent mysterium för mig.

Vad vet vi f ö om vad som ev orsakade sammanstötningen mellan personbilarna (vilt, tex)? Som du ser på bilderna och kan läsa på länkarna som postats är det knappast sammanstötningen mellan personbilarna som blockerade trafiken och orsakade köer i timtal.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Om inte lastbils- resp busschauffören hade hållit för korta avstånd för hastigheten och fordonstypen hade olyckan inte skett, det är väl rätt uppenbart - tycker du inte det? Hur du alls kan bortse från det och försvara förarna av dessa fordon i det här fallet framstår som ett rent mysterium för mig.

Vad vet vi f ö om vad som ev orsakade sammanstötningen mellan personbilarna (vilt, tex)? Som du ser på bilderna och kan läsa på länkarna som postats är det knappast sammanstötningen mellan personbilarna som blockerade trafiken och orsakade köer i timtal.

Börja med att svara på min första fråga nedanför denna rad utan några andra motfrågor eller annat.

Bromsar du varje gång du blir omkörd på motorvägen och omkörande fordon går in framför dig så att avståndet blir för kort till framförvarande?

Börjar du med att bromsa för att hålla avstånden så slutar det med att du står still och kan således lika gärna åka tåg dit du ska.

Försvarar i viss mån eftersom jag troligtvis vistas mycket mer i trafiken än dig och har således ett mer realistisk synsätt på hur det fungerar.

Om jag blir omkörd i vilket fordon jag är sitter i på motorvägen av någon som kör ett par km/h fortare än mig så saktar jag inte in eftersom dom seglar i väg efter ett par kilometer och man har rätt avstånd. Om jag kommer ifatt någon på en väg där jag vet att man inte kan komma om så saktar jag in före så jag håller lagom avstånd och åker i snarlik hastighet som den framför mig.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Stefan N Visa inlägg
    Kompisens rekord är 2 liter milen
    Kolonnkörning i drygt 100 mil med slipstreaming i 80km/h på flack motorväg, alla aerodynamikpaket som man kan tänkas ha i världen, stark medvind och tom trailer så kanske...

Rejäl motvind i 83km/h kan göra att lastbilen drar 1,5-2 liter mer per mil mot normalt. Samma sak kan rejäl medvind sänka förbrukningen med upp till en liter.

Med en tomvikt på 24-25 ton och normala förhållanden med normal trafikrytm ligger jag på 3,5 liter/milen. Fullastad på 60 ton i normala förhållanden drygt 5,3 liter milen. Vi kör ibland virke där vi går tomma i 7mil till sågen. Från sågen till hamnen är det 16 mil där dom första 5 milen i princip enbart är uppför och resterande milen är ganska flacka. Snittförbrukninen på dom 22 milen brukar ligga på runt 6 liter milen.

I hate Movex
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Jobbar

Men snälla nån.
    Om inte
    Om inte
    Om inte

Det finns alltid något om inte.

Hade inte personbilarna krockat hade inte bussen behövt sakta in och då hade inte lastbilen behövt köra av vägen.

Nej precis du vet inte vad som orsakade krocken mellan personbilarna. En utav dom kanske körde som en idiot och låg alldeles för nära en annan bil? Vet inte jag och inte du.

Som du ser finns det alltid ett om inte.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Börja med att svara på min första fråga nedanför denna rad utan några andra motfrågor eller annat.

Bromsar du varje gång du blir omkörd på motorvägen och omkörande fordon går in framför dig så att avståndet blir för kort till framförvarande?

Börjar du med att bromsa för att hålla avstånden så slutar det med att du står still och kan således lika gärna åka tåg dit du ska.

Försvarar i viss mån eftersom jag troligtvis vistas mycket mer i trafiken än dig och har således ett mer realistisk synsätt på hur det fungerar.

Om jag blir omkörd i vilket fordon jag är sitter i på motorvägen av någon som kör ett par km/h fortare än mig så saktar jag inte in eftersom dom seglar i väg efter ett par kilometer och man har rätt avstånd. Om jag kommer ifatt någon på en väg där jag vet att man inte kan komma om så saktar jag in före så jag håller lagom avstånd och åker i snarlik hastighet som den framför mig.
    Nu var det ju inte jag som körde där, så frågan är en aning felriktad...

Men OM bussen nu gjorde en sådan omkörning att den gick direkt in framför lastbilen så var det ju fel agerat hursomhelst - vad är det du försvarar egentligen? Håller du inte med om att det uppenbart var för dåliga avstånd som hölls av buss respektive lastbil (eller helt enkelt "bara" bristande uppmärksamhet)?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av hamre Visa inlägg
    Men snälla nån.
    Om inte
    Om inte
    Om inte

Det finns alltid något om inte.

Hade inte personbilarna krockat hade inte bussen behövt sakta in och då hade inte lastbilen behövt köra av vägen.

Nej precis du vet inte vad som orsakade krocken mellan personbilarna. En utav dom kanske körde som en idiot och låg alldeles för nära en annan bil? Vet inte jag och inte du.

Som du ser finns det alltid ett om inte.
    Ja, "om inte" du hade skrivit ditt fullständigt irrelevanta inlägg hade jag inte behövt nöta på tangentbordet... Självklart finns det alltid "om", men det finns likaväl fakta att titta på. Titta på de bilder som finns samt läs artiklarna.

Var inte så trångsynt utan slit bort skygglapparna och se vad som är/var helt uppenbart fel: För korta avstånd hölls, alternativt var det bristande uppmärksamhet hos förarna av bussen respektive lastbilen.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Nu var det ju inte jag som körde där, så frågan är en aning felriktad...

Men OM bussen nu gjorde en sådan omkörning att den gick direkt in framför lastbilen så var det ju fel agerat hursomhelst - vad är det du försvarar egentligen? Håller du inte med om att det uppenbart var för dåliga avstånd som hölls av buss respektive lastbil (eller helt enkelt "bara" bristande uppmärksamhet)?
    Du svarade inte på frågan utan ställde motfrågor som vanligt. Frågan jag ställde var en frågan om hur du gör när du kör bil, inte om hur det såg ut utanför glanshammar.

Min teori är som följer. Buss 1 kör om tankbilen och buss 2 ligger på rulle efter buss 1. Buss 1 ser att två personbilar kvaddar/hakar ihop och börjar bromsa hårt. Buss 2 som ligger på rulle hinner inte reagera tillräckligt snabb utan kör troligtvis bromsande in i buss 1. Tankbilen som troligtvis nyligen blivit omkörd av bussarna bromsar troligtvis men inser att de inte går och viker ut i skogen.

Dåligt avstånd, ja mellan bussarna. Stört omöjligt för lastbilen att förutse situation och göra något förebyggande.

Så svara nu på min fråga i förra inlägget.
    Bromsar du när du blir omkörd om den omkörande bilen går in framför dig utan tillräckligt avstånd eller låter du den segla iväg eftersom den åker fortare än dig?

Följdfrågan lyder som följer.
    Ligger du aldrig på rulle i omkörning på typ 2+1 väg eller motorväg?

För att svara behöver du använda 2 ord.

My soul is dying.Pitiful!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Kör lastbil
    Tycker man ständigt hör här om totalkvaddad vrålåk...och att de ska va förhållandevis svårkörda.

Synd att man inte behöver ta nåt ansvar när man kör personbil ^^

Men de är inte lätt att svara på frågor om man varken kan eller vill
    Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Du svarade inte på frågan utan ställde motfrågor som vanligt. Frågan jag ställde var en frågan om hur du gör när du kör bil, inte om hur det såg ut utanför glanshammar.

Min teori är som följer. Buss 1 kör om tankbilen och buss 2 ligger på rulle efter buss 1. Buss 1 ser att två personbilar kvaddar/hakar ihop och börjar bromsa hårt. Buss 2 som ligger på rulle hinner inte reagera tillräckligt snabb utan kör troligtvis bromsande in i buss 1. Tankbilen som troligtvis nyligen blivit omkörd av bussarna bromsar troligtvis men inser att de inte går och viker ut i skogen.

Dåligt avstånd, ja mellan bussarna. Stört omöjligt för lastbilen att förutse situation och göra något förebyggande.

Så svara nu på min fråga i förra inlägget.
    Bromsar du när du blir omkörd om den omkörande bilen går in framför dig utan tillräckligt avstånd eller låter du den segla iväg eftersom den åker fortare än dig?

Följdfrågan lyder som följer.
    Ligger du aldrig på rulle i omkörning på typ 2+1 väg eller motorväg?

För att svara behöver du använda 2 ord.
    Det är strongt kämpat Alrik, dock så avböjer Atari att svara på några frågor ang detta och ber att du kontaktar hans advokat istället. Dock ser gärna Atari att du svarar på frågor från honom som du redan svarat på tidigare flera gånger

Den här tråden är riktig go fredagshumor
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Det är lönlöst att ställa frågor till Atri, till och med jag har försökt men fick motfrågor som vanligt.

I hate Movex
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Jobbar

Snälla visa hänsyn mot tunga fordon!

Ja, "om inte" du hade skrivit ditt fullständigt irrelevanta inlägg hade jag inte behövt nöta på tangentbordet... Självklart finns det alltid "om", men det finns likaväl fakta att titta på. Titta på de bilder som finns samt läs artiklarna.

Var inte så trångsynt utan slit bort skygglapparna och se vad som är/var helt uppenbart fel: För korta avstånd hölls, alternativt var det bristande uppmärksamhet hos förarna av bussen respektive lastbilen.
    Om inte ditt fullständiga hat mot förare av tunga fordon funnits så skulle jag sluppit skriva det inlägget.

Skulle du fört samma hatkampanj om det endast vore personbilar inblandade?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •