Mitt hexakopterbygge
www.maciej.se/T810.html
Och mitt F450 bygge
http://www.maciej.se/F450new.html
Bilbroschyrer
http://www.maciej.se/Brochures.html
Du verkar undvika min fråga om bilar ska åka och sänka hastigheten vid varje påfart eller närmanden av ett långsammare fordon?
Jag tycker då inte att jag missbedömt något då jag hade koll på honom ifall att han skulle göra en "idiotmanöver", av den enkla anledningen att jag varit med om folk som gjort "idiotmanövrar" tidigare. Är nog ingen som varit fri från det i trafiken.
Men det gäller inte alla situationer? Mig till minnes så var det någon som var helt oskyldig vid en viss trafiksituation förra året.
/T
Astra OPC
Nej jag har inte undvikit din fråga, jag svarade helt enkelt inte på den för jag trodde det var uppenbart att om situationen så kräver, eller om man på sannolika skäl kan befara att en situation kan uppstå, som kan kräva att hastigheten sänks för att undvika en incident el dyl. ja då kanske man får ta sig en funderare på om det kan vara läge att sänka hastigheten redan innan en sådan situation uppstår. Då kanske man med detta helt undviker att det ens uppstår en situation över huvud taget.
Givetvis finns ingen alltidrådande universallösning på detta, utan det får bedömas från fall till fall och det är ju något som varje vaken och ömdömesgill förare överväntas göra och klara av.
Om du syftar på min upplevelse med en stollig motorcyklist så finns det inte många likheter mellan den händelsen och din händelse med tradarna, vilket borde vara uppenbart.
Om man då ska gå på din "ideologi" så ska man alltid sakta ner då man närmar sig ett annat fordon. Gör man inte det så missbedömer man ju uppenbarligen situationen enligt dig.
Det jag menar är att jag tycker det ligger mer ansvar på fordonsföraren som ska byta fil att titta så denne inte "stökar till det" för trafiken som redan ligger i filen.
Mao göra ett säkert (ur flera perspektiv) filbyte.
Jag har aldrig påstått att det är några likheter mellan våra "incidenter".
Du hade kunnat undvikit situationen du hamnade i genom att vara en vaken och omdömesgill förare.
Det jag vill ha sagt med detta exempel är att jag får uppfattningen att du inte lever som du lär.
Alla oönskade trafiksituationer kan självklart undvikas.
/ T
Astra OPC
Nej, det har jag aldrig sagt, vänligen läs om det jag skrev i förra inlägget igen, noga....
Som du ser så skriver jag att de får bedömas från fall till fall, och att det är upp till en god förare att tolka situationen på bästa sätt, för vad som sker eller kan komma att ske, och vidta de mått och steg för att om möjligt förhindra att en värre situation uppstår.
Han har givetvis ett ansvar att se sig för o s v, precis som alla andra i trafiken, ink. du själv som kommer bakifrån
Fast, nu var det ju så att jag genom att vara omdömesgill såg vilka risker som kunde skapas om hojen skulle få för sig att påbörja en omkörning där och då, och därför valde att "välja" spår (ett spår jag ändå måste ta sekunderna efter för att över huvud taget kunna passera platsen för händelsen) vilket var tänk som en signal till hojen bakom att "här är det inte lämpligt med omkörning för det finns helt enkelt inte plats för dig med i bredd med mig".
Att han sen ändå fick ett tokspel och helt utan minsta teckengivning fick för sig att kasta sig om på insidan (högersidan) över spärrområden och allt, vilket är fullständigt regelvidrigt, kan inte jag lastas för när jag gör det som andra trafikanter i närheten i den situationen bör kunna förvänta sig är vad man ska göra, nämligen att ge tydliga tecken och lägga sig i högerfil för att inte vara i vägen för de som vill köra om vilket ska ske i vänster fil, inte i höger.
En vettig hojförare hade över huvud taget aldrig fått för sig att försöka köra om där på enfiligt när det var uppenbart att det skulle bli tvåfiligt om bara några ynka sekunder.
En klantig hojförare kanske hade fått det för sig, men när han upptäcker att utrymmet han tänkt att använda blivit för litet för att bilen en bit framför behöver utrymmet för att passera en smalare passage strax, hade då ångrat sig och bara väntat med att köra om till några sekunder senare när det blivit två filigt.
Bara en komplett idiot får för sig att göra som hojåkaren i mitt fall, och det är inget jag kan lastas för. Jag gjorde vad jag kunde för att försöka undvika en värre incident men hojåkaren skapade riskerna på eget bevåg genom att agera helt emot alla regler och strunta i vilka följder och risker det kunde orsaka för honom själv och andra.
Jag försöker leva som jag lär, men det är omöjligt att vistas i trafiken utan att man gör fel ibland.
Nej, alla oönskade trafiksituationer kan inte undvikas. Men de flesta kan det om alla håller sig till lagar och regler, och har visar prov på bra omdöme hänsyn och framförhållning.
Jag har läst det du skrev.
Det finns ju alltid en möjlighet att fordonet du ska passera/passerar gör något oväntat. Då kan man ju i princip aldrig köra om ett annat fordon utan att sakta ner.
Angående din situation har vi ju bara din story att gå på. Jag är säker på att hojföraren tycker helt annorlunda.
/ T
Astra OPC
Om det är din bedömning så får du väl på bästa sätt leva efter den då.
Andra kanske bedömer annorlunda från fall till fall.
När det gäller att man närmar sig en påfart och det finns andra fordon som kan komma i konflikt med varandra vid denna påfart, så är det en lågoddsare att det kan uppstå situationer. Därför bör man kunna förutse det och se till att inte riskera att bli inblandad i en ev. situation.
Kommer man ikapp bilar på en rak fin väg, bilar som ligger på stadigt mellanrum från varandra o s v, så är det snarare en högoddsare att någon helt plötsligt skulle få för sig att göra nåt korkat. Risken att bli inblandad in nåt där och då är därmed minimal, och kan vara acceptabel.
Ja vi har hittills min version att gå på, och det är fritt att reservera sig för den. Men så länge som ingen annan kan lägga fram några bevis för att jag skulle ljuga eller förvränga det hela så är det nog min historia tills vidare får bedöma händelsen utifrån.
Och förhåller vi enligt ovan till min version så har inte hojåkaren mycket att komma med till försvar för sitt agerande. Jag har å andra sidan gott om försvar samt stöd från lagar och regler för mitt agerande. Jag drog inte igång händelsen och agerade som en idiot utan det stod hojåkaren för.
Jag betvivlar dock inte att hojåkaren tycker helt annorlunda, det är ju det vanligaste när in incident inträffat och två parter ger sina vittnesmål.
Mitt hexakopterbygge
www.maciej.se/T810.html
Och mitt F450 bygge
Bilbroschyrer
Vissa fenomen kan man ställa klockan efter.
Så, det var ett litet sidospår... men inte helt irrelevant kanske.
På ämnet så kan jag nämna att jag med åldern får större och större respekt och hänsyn för tung trafik. Jag hade själv inte varit så road av att sitta i en långtradare med långt släp och försökt byta fil i rusningstrafik. Därför släpper jag gärna in tradarna när de desperat blinkar och vill byta fil. Inte för att jag vill klappa mig på ryggen eller så, men det känns alltid trevligt att vara snäll.![]()
Ja givetvis, och om du läser i det första stycket du citerade av mig, så har du ju ett svar på det hela där. Nämligen att det är fritt att reservera sig för den version man har, om det är den enda versionen man har.
Det gjorde jag när det gäller Tobbes historia, och han är fri att göra det i fallet med min historia.
Jag förutsätter att du inte tycker det är nåt fel med det, eller?
Mitt hexakopterbygge
www.maciej.se/T810.html
Och mitt F450 bygge
Bilbroschyrer
Det tycker jag är en sund inställning av dig.
Man kan göra så som du, och man bör göra det om man kan även om man inte måste. Att hålla på sin "rätt" mot tung trafik är inte så smart, då det kan gå illa om det skulle hända att det blir en incident med sammanstötning. Att vara lite extra generös och flexibel mot tung trafik tycker jag oftast lönar sig mer än att vara stursk och inte hjälpa till eller visa extra hänsyn.
Och jag tror definitivt att man har mycket lättare för att göra detta, vara extra generös och hänsynsfull mot tung trafik, om man själv faktiskt kört tung trafik för då har man en mycket större förståelse för de prövningar förare av tung trafik tvingas brottas med ideligen.
Själv är jag väldigt mån om att hjälpa till för tung trafik om jag kan, på alla möjliga vis. Lägger verkligen manken till för att vara förutseende och underlätta för dem i trafiken. Och man får nästan alltid tecken på mycket uppskattning tillbaka. Ja det har t o m hänt att man fått mer personliga tack direkt från vissa förare.
Då tycker jag att du ska bedöma situationen efter min version. Eftersom det är den enda vi har att gå på.
Som jag skrivit tidigare så verkade det osannolikt att han skulle "kasta" sig ut som han gjorde.
Dels p.g.a. att det blev tight gentemot bakomvarande bilar och dels för att den andra lastbilen fick upp farten ganska ordentligt.
Det hade inte varit några som helst problem om han blinkat i god tid och visat att han vill byta fil!
Varför vänta in i sista stund?
Det var ingen på påfarten som gjorde någonting så det uppkom en situation där han var tvungen att "kasta" sig ut.
Kanske inte är regelvidrigt men det är i alla fall egoistiskt. Det är väl något man inte ska vara i trafiken enligt alla körkortsböcker och dylikt?
Bara för att man kör tung trafik så innebär det inte att störst går först.
Jag förstår inte hur du kan "försvara" hans agerande. Bara titta vad du går i gasen så fort någon nämner din kända situation. DU gjorde absolut allt rätt. Regelvidrighet hit och dit.
Jag är ingen person som åker omkring och svär åt tung trafik. Jag förstår att det inte alltid kan vara det roligaste att "samsas" i trafiken med alla andra.
Som jag skrivit tidigare tog jag upp detta för att se vad de som kör tung trafik tyckte om situationen.
Astra OPC