"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
Skulle ju vara lite intressant o veta vad det för sorts bil och last han hade, men kanske inte helt okej :P
Är det bara jag som tycker att det har blivit vanligare att lastbilschaffisar glömmer bakgavellyften i utfällt läge? Som tur är så blir man av med kortet om man glömmer det, kan ju orsaka en hel del skador då bakersta punkten ger sig iväg en hel del med skiten utfällt i svängar.
Live Long And Prosper
//The Zwamp
Händer att jag gör det... DOCK endast inne på industrier där inte vanliga bilister (ska) befinna sig. Man får ju köra lugnare o vara medveten om svepet men ska man runt industrin till andra sidan så ser jag inga problem med det, förutsatt att inget kan falla av eller liknande med.
Mer ofta jag kör med den uppe, men är en glipa på ca 15 cm, dvs inte helt infälld. Varför?
Därför att vissa av de nya bilarna har en spärr där, så man endast kan öppna/stänga de 15cm utifrån istället för kontrollen. Bra för klämrisken, ja. men urbota dumt ur alla andra perspektiv.
Eftersom jag kör mestadels mindre rundor med många stopp så hade det inneburit att man behövt hoppa in och ut rätt många mer gånger än om man låter det vara en glipa öppen.
De lugnare dagarna hade man haft tid till det, men vissa dagar där man behöver stressa hela dagen för hinna med allt, då gör man mycket för slippa hoppa upp och ner de rätt många gångerna, dessutom sliter det ju mer på kroppen om man ska tänka på det med.
Så enligt mig så är det värdelöst system att den gör så iaf.
Antar dock du syftar på helt utfällda, och inte som nu 10-15 cm. För det påverkar svepet övervägande lite, och dessutom inte i någon personbil-människohöjd![]()
Vi vet ju hur tidningarna är med sina rubriker... Det kan vara ett timmerlass det kan vara en soppåse som har flugit ut ur en containerburk och landat på en bil, tillochmed en tidning... Just nu vet vi inte var det är, och då känns det inte relevant att länka en "olycka" där all fakta inte finns..
Fick själv ett samtal ifrån polisen när jag körde bil och släp, På släpet hade jag två sopburkar, tomma med lock och på bilen en tom burk, utan lock som jag hade kört tidningar i, och den var nätad,
Sen så hade nån ring till polisen att jag tappar sopor på vägen, men jag sa att det går inte, jag är tom, har inget lass alls, Men stannade på E4;an för att kolla, samtidigt som jag pratade med polisen. Sa att vagnen är tom och de är lock på burkarna, på bilen har jag kört tidningar, och nätet är kvar, för det brukar alltid finnas några tidningar som är fastfrusna och sitter fast, och de kan börja flyga ut när man kör, blir nått konstigt med luften i burkarna när man kör, och de där tidningsbladen kan väldigt lätt leta sig ut genom nätet maskor...
Och de fick polisen till att jag tappade sopor längs vägen...utflygande tidningsblad...Visst, det är "tappad lass" men skadar det någon annan?? Nej...
Denna olyckan, vad var det för lass??
De va som blondinen som sa till saltbilschauffören att han tappa sin last :-)
Varför 2 axlar när man kan ha 7? :-p
Alltså, jag har kört lastbil själv i många år och har stor förståelse för deras arbetssituation - men igår hände det något rätt vrickat med en trucker.
Klockan ett på natten kör jag om en långtradare från GTS Frakt i Flen, på en 2+1-väg utanför Avesta. Några kilometer senare, när det blivit enfiligt, kommer jag ikapp två andra bilar samtidigt som det blir en 60-sträcka. Bilen som ligger först håller 70, så det är bara att lägga sig sist i kön och vänta.
Efter ett tag kommer långtradaren ikapp bakifrån, blinkande med helljuset som en idiot. Han bromsar hårt typ en halvmeter från min baklucka, fortsätter blinka med helljuset och hänger på tutan.
60-sträckan är i en svacka (vid Rembo-stugan för de som vet hur det ser ut där) och han har förmodligen frirullat nerför i hopp om att ha god fart inför uppförsbacken, där han kom ikapp oss.
Jag förstår hans frustration över att behöva bromsa i uppförsbacke, men vad fasen hade han tänkt att jag skulle göra? Det låg två bilar framför!
"A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990
149 sidor...att ni orkar :-)
Visste jag varför så skulle jag ha berättat det... Men det finns ingen mening med att länka till olyckor när man inte vet orsaken till olyckan, vet man varför, visst, då kan man jobba så att det inte ska hända igen....