Text: Jocke Qvarnström Foto: James Holm James Holm - Photographer
Mercedes SL 65 AMG Black Series. Vad ska man säga och var ska man börja.
Värre än värst är ingen dum början. Här har vi en från början Dunder-Mercedes på kraftig kur med extra allt.
350 000 euro med dagens växelkurs blir 3 846 885 svenska devalverade kronor. Hittills tillverkad i 37 exemplar men maximerad till 350 ex är det bara att ställa sig där kön börjar om intresse finnes.
670 hästar och 1000 Nm redan från 2000 v/min.
Men det är en sanning med modifikation. Motorn pumpar ur sig ursinniga 1200 (!) Nm men det skulle ingen transmission i världen klara av att hantera. Därför har man från AMG håll vridit ner vridmomentet till 1000 Nm.
Inte bara det, den vanliga 7-växlade har här fått ge vika för en i sammanhanget blygsamt 5-växlad. Den med fler drev skulle aldrig hålla, det krävs bastanta doningar för den här sortens lastbilseffekter. 1880 kg kan tyckas mycket för en förklädd banracing bil som det här är frågan om men då ska man ha i åtanke att man trollat bort 285 kilo. Detta genom flitigt användande av kolfiber i bagagelucka, huv, kofångare, tak och skärmar tillverkade i det exotiska materialet.
Man har också valt bort luftfjädringen och det bekväma men tunga Active control body systemet till förmån för vanliga skruvfjädrar.
Det finns två lägen: Stenhårt och ännu hårdare. Faktum är att bilen i vardagstrafik och på de bergiga och kuperade skogsvägar på och runt berömda Nürburgring är rent obekväm i nästan allt annat än när det går ordentligt undan.
Men hej vad det går när man står på och helt klippstabilt.
De vanliga stolarna är utbytta mot skalstolar – såklart i kolfibermaterial.
Klädda med bara någon cm stötdämpande material är de stenhårda i jämförelse med exempelvis Porsches av samma sort. Träsmak är något du får lära dig att leva med om du ska åka racing fullt ut på gatan.
Taklinjen är inte densamma som på cabrioletversionen. Glöm förresten att kunna fälla ner taket och glassa.
Här har taklinjen inte ett dyft med den vanliga SL versionen att göra. Taket är fast med en inbyggd störtbåge om det skulle gå för fort och du hamnar upp och ner. Känns skönt när man laddar på.
Taket är utformat för att minska luftmotståndet och för att få till ett smäckrare coupestuk enligt Thomas Rappel på AMG.
Något som kan behövas när man vet att bilen blivit 25 cm (!) bredare. Något Cw värde känner jag inte till men bara en blick ger vid handen att vi snackar modell tegelsten. Tur det finns pulver under huven!
Mastodont maskulint och ett rått DTM stuk som aldrig skådats förr. Folk är som galna att få en närmare titt på monstret.
Och ett monster är det. 0-100 km/h på 3.8 sek och 0-200 km/h på bara 11 sek. Håll i åtanke att 806 hk starka Koenigsegg CCX klarar av samma sträcka på 9.9 sek enligt Auto, Motor & Sport.
Där får du vackert vara en startsnabb förare med blixtsnabba växlingar medans jag tippar att Mercedesen i 9 fall av 10 slår Ägget just på grund av att du bara doppar ner högerpedalen och sedan sköter automatiken resten.
![]()
Växlingarna ska bara ta 250 millisekunder i sportläget och självklart kan du växla själv med paddlarna bakom den sköna ratten.
Styrväxelns utväxling – alltså hur mycket man behöver vrida på ratten – är väl utformad. Brukar normalt inte tycka om paddlar som sitter i ratten utan premierar Ferrarivarianten. Alltså där de är fast monterade i navet och inte följer rattens rörelser.
Men här är det perfekt vid bankörning med den direktstyrning som råder på modellen att aldrig behöva släppa kvart-i-tre läget och därmed finns alltid paddlarna där de ska.
Men bil med sämre svängradie har jag inte kört sedan Vaz Niva utan servostyrning. Men nu var det ju inte manöverprov som premierades på det här bygget.
Toppfartspärrad är den – tyvärr kan man tycka – tills man får reda på att den inte slutar skena förrän i 320 knutar. AMG har valt att spärra den vid den farten på grund av två anledningar.
För det första skulle den vara snabbare än SLR modellen som kostar nästan dubbelt så mycket som Black Series modellen. SLR gör vid full mutter 336 blås, en ostrypt Black Series 338 knutar.
Inte bra om ”instegsmodellen” slår värstingen i toppfart…
Det andra är att AMG lämnar generösa garantier på motor och transmission, så länge man får lite spelrum på toppen. Alltså, strypkoppel på besten.
I lunchtrafik utanför Stuttgart med inte alltför lång accelerations sträcka innan förvillade tyskar förirrade sig ut i omkörningsfilen såg jag 312 km/h på mätaren och då accelererade det fortfarande våldsamt.
287 km/h på snabbaste partiet av racerbanan Nürburgring där AMGs testförare själva nått 293 blås. Måste få lite högra utgångsfart på långa rakan nästa gång…
På banan är racern en best! Porsche GT3or är som möten i långa uppförslöpan Kesselchen och bilen är som klistrad på banan.
Sällan har jag haft så roligt men ändå säkert då sportläget tillåter mycket svansviftning innan den sätter stopp.
Och skönt kan vara det. I regn blinkade antispinn lampan i princip hela varvet runt. 1000 newtonmeter från bara 2000 v/min är för mycket till och med för 325 breda bakdäck i greppig och klibbigt halvracergummi. Det räcker man bara tänker tanken på att sträcka ut stortån en smula har man fullt laddtryck och effekt. Svårkört med andra ord vid blöta.
Den här bilen är en fantastisk dröm både för Mercedes och AMG att få bygga och inte minst de lyckliga spekulanter som får ratta monstret till vardags.
För mig var det en löneförmån att ha fått tillbringa en dryg vecka i det som måste anses vara bland – eller kanske det värsta jag kört med nummerskylt monterad och gatgodkänd.
Ibland är det lättare än andra dagar att gå till jobbat. Här satte jag klockan redan på 4 vissa morgnar bara för att få fria vägar att njuta. Livet är rättvist ibland. Får du se en har du tur. En åktur kanske ditt livs dröm. Passa på om du får chansen!
![]()