Kolla in: Kolozzeum forum - Powered by vBulletin
Sök runt lite på Kollo så kommer du hitta mycket information.
Lycka till med träningen!
Kolla in: Kolozzeum forum - Powered by vBulletin
Sök runt lite på Kollo så kommer du hitta mycket information.
Lycka till med träningen!
lånar tråden lite:
När är igentligen bästa tiden på dygnet att träna? Just nu tränar jag efter frukost (en skål flingor). Efter träningen dricker jag en gainomax, duschar och sedan äter jag lunch.
Ställ bilen och börja gå istället. Man kommer ut och får frisk luft och det känns inte som träning men kilona rasar. Har fler bekanta/kompisar som lägg busskortet/bilen på hyllan och börjat knata som tappat mycket , ca 10-30 kg/år på samma kost som dom åt innan de började gå. Dessutom sparar man pengar!! Och man känner sig nyttig. Det är först efter ca 45min som fettförbränningen börjar. 20-30 min på cykeln eller löpbandet har ingen större effekt, förutom bättre kondition möjligtvis. Styrketräning kan ha den effekten att man lägger på sig vikt, genom att även lägga på sig muskler under fettet. Man får dessutom större aptit.
Å nej! Lyssna inte på Elias här!
Du ska inte ha träningsverk efter de första besöken! Ingentligen behöver du inte få någon träningsverk alls för du ska träna lätt och länge för att bränna fett.. inte för att bygga muskler!!
Som sagt, många reps och lätta vikter! istället för 15minuter på löpbandet i bra fart kan du dra ner tempot betydligt och springa Lääääänge istället! Spring gärna i en sådan takt att du fortfarande kan konversera någelund.. typ 60% av din maxpuls borde göra susen! Köp en billig pulsklocka så får du en väldigt bra hjälp med ditt tränande samt att man kan märka sina förbättringar lättare..
Igentligen behöver du inte heller dela upp dina muskelgrupper i ett tidigt skede.. Gå till gymmet och köra igenom hela kroppen med LÄTTA vikter.. Känns säkerligen jätte töntigt att lägga på 40kg på skivstången när gymets biffar tittar på... Men tro mig, ingen bryr sig! Se till att hela din kropp får arbeta och avsluta med ett långt pass på cykel, löpband eller annat vettigt!
Senast redigerat av sdi den 2008-12-09 klockan 22:41.
Nu är du lite ute och cyklar anser jag.
En viktnedgång är minus energi, alltså du gör av med mer energi än du intar. En uppgång det motsatta. Att fettförbränningen som du skriver (sant?) börjar efter 45min spelar mindre roll, då det är energi in - energi ut som bestämmer den totala viktnedgången. 30min på en cykel kräver energi och påverkar således en viktnedgång (om du ligger på energ-).
Tat lungt med träningen i början! träna varje dag i 75minuter är varken bra eller roligt i längden.
Satsa på att gå var 3e dag istället och köra långa pass då.. dagarna där imellan kan du ut o gå eller liknade "lätt" motion istället!
Sååååå vanligt att folk satsar alderless för hårt i början och sen lessnar totalt efter några veckor.
Alltid kul att se tillströmningen till alla gym efter nyår, gymmen är fulla med hårt satsande individer som en bit in feb är spårlöst försvunna..
När du kommit igång lite mer, och har ett bra schema...
Tänk på att låta varje muskelgrupp vila i ca 48 timmar mellan passen. Dvs, träna inte armarna 2 dagar i rad.
Samma sak med fram och baksida. Kör du 2x10 biceps, likadant med triceps osv. Annars kommer du se så skojjig ut när dina "beachmuskler" börjar ta form![]()
Under ca 40 min bränner man kolhydrater (som iof blir fett). Sen kommer fettförbränningen. Det är krångligt att hålla på och räkna kalorier. Är man inte dödsseriös kommer det inte bli av. Men man kan inte ligga konstant på energiöverskott och tro att man ska gå ner, helt rätt.
Detta vill även jag understryka, då jag själv i dagsläget för första gången i mitt liv tränar seriöst under en längre period.
Det ABSOLUT VIKTIGASTE är att du tränar regelbundet, och villkorslöst.
Det är INTE en hållbar lösning att kuta ner och ge gärnet på gymmet några gånger för att man känner sig taggad, och sen efter några veckor börja lyssna på sina egna dåliga ursäker om "njaae, men det regnar ju...kanske ska skippa träningen ikväll...och på tisdag...och gången efter det har jag lite ont i tån...och grannens hund skällde i natt så de e bättre om jag e hemma och vilar upp mig..." o.s.v.
Sätt ett FAST regelbundet träningsschema, där du notifierar alla människor som kan vara berörda att "tisdagar och torsdagar mellan 18-20:30 är jag på gymmet, så då kan jag aldrig göra något annat". Sen håller du dig till det.
Oavsett hur sjukt jävla seg och otaggad du känner dig dendär tisdagen om 5 veckor så vet du med dig att "Jag tränar på tisdagar och torsdagar, inga ursäkter. Inga ben är brutna, inga livshotande sjukdomar, nu tränas det!
Det är bara jobbigt att gå och träna om man ser att man har något annat alternativ.
Och det känns ALLTID värt det efteråt![]()
På span efter bättre begagnad porsche...
Om du nu bränner kolhydrater i 30min på cykeln, vad bränner du då när du sitter i soffan och surfar och dina kolhydrater är "slut"?
Räkna energi är inte direkt bökigt, ganska lätt att uppskatta om man inte äter sjukt varierande. Men egentligen ganska onödigt, vågen och måttbandet kommer tala om vad som händer
Sen vill jag tilläga att promenader är ett utmärkt sätt att röra på sig, skonsamt och lätt att tillgå. All motion är bättre än ingen![]()
Och glöm fan inte att träna benen!
Ser inte klokt ut alla som kör "allt över midjan" stilen...
Par feta lår + vader är nice och man får mer helhet i kroppen!
Evo
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla andras svar, men en förändring på kosten är ju absolut nödvändig om du vill uppnå resultat.
Vet ej hur dina kost-vanor ser ut idag, men skall du droppa i fett så är det bäst att du börjar tänka på vad du stoppar i dig.
Kosten utgör ju faktiskt en väääldigt stor del av resultat ifrån träningen.
Jo, jag vet, men eftersom det för mig är en stor grej att ens börja träna så är inte intaget primärt ännu. Jag lever i den fantasin att om jag märker resultat, så kommer det i sin tur att sporra mig att tänka mer ppå vad jag äter.
Var med i viktväktarna för 2-3 år sedan. Gick ner 12 kilo på sex veckor genom att äta strikt efter deras modell. Motionerade inte. Sedan tappade jag intresset eftersom maten inte var så god. Nu tänkte jag göra tvärtom, till att börja med iaf.
Tack igen till alla svar i tråden, fyller på mitt worddokument med er text.![]()
Jo jag förstår vad du menar, gjorde själv så i början, & allt tar väl sin naturliga gång. Tog ganska lång tid själv innan jag började tänka på överhuvudtaget vad jag stoppade i mig.
Men man kan ju alltid byta ut småsaker. Typ, byta vitt bröd mot mörkt rågbröd, som ex.
Många bäckar små du vet
Det finns nyttig mat som är god, man får ha lite fantasi![]()