Bilsnack
Sidan 15 av 16 FörstaFörsta ... 58910111213141516 SistaSista
Resultat 211 till 225 av 233

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Tittade på den med. Att jag köpte Withings var för att den kopplar upp sig om man har wifi och iom detta så loggar den på ens personliga sida hos Withings samt i den speciella app som finn till. Nackdelen med Withings är priset, kostar runt 1400kr. Billigast (på en firma som man känner igen namnet på) just nu är Teknikmagasinet med 1290kr Withings Smart Body Analyzer WS50 - Teknikmagasinet.se

Withings hemsida: Withings Smart Body Analyzer

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Som en bil. Om du tankar 50 kg bensin men bara förbrukar/-bränner 40kg är bile 10kg tyngre....

Jag kan se att man väger sig regelbundet o ser en trend, särskilt om du jobbar för att gå ner. Så måste man ju ta hänsyn till om man käkat eller inte käkat. Hur mycket och när? Har man skitit innan? Pinkat? Om du åt stor buffe på pizzahut med 10 pizzabitar och en liter cola och inte varit på muggen jämfört med att du ätit en sushi och gjort både nr 1&2 så skiljer det säkrt 1kg....

Jag har kört på SATS i 15 år tre till fyra ggr vecka och går till jobbet 3km varje dag. Har bra gener och har lyckligtvis aldrig behövt tänka på vikt. Men ska du gå ner så kör spinning. Anmäl dig tii vätternrundan (nästa år). En kompis gjorde det och gick ner rejält

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av any1 Visa inlägg
    Som en bil. Om du tankar 50 kg bensin men bara förbrukar/-bränner 40kg är bile 10kg tyngre....

Jag kan se att man väger sig regelbundet o ser en trend, särskilt om du jobbar för att gå ner. Så måste man ju ta hänsyn till om man käkat eller inte käkat. Hur mycket och när? Har man skitit innan? Pinkat? Om du åt stor buffe på pizzahut med 10 pizzabitar och en liter cola och inte varit på muggen jämfört med att du ätit en sushi och gjort både nr 1&2 så skiljer det säkrt 1kg....

Jag har kört på SATS i 15 år tre till fyra ggr vecka och går till jobbet 3km varje dag. Har bra gener och har lyckligtvis aldrig behövt tänka på vikt. Men ska du gå ner så kör spinning. Anmäl dig tii vätternrundan (nästa år). En kompis gjorde det och gick ner rejält
    Jag tackar för tipsen. Spinneng höll jag på med innan en artros sabbade mitt högra knä. Så den rörelsen med cykel funkar tyvärr inte längre på mig. Annars så höll jag på med det mycket (3ggr/vecka) tidigare.
    Väger mig före 07:00 varje dag, före frukost och toabesök.
    Pizza och övrig snabbmat var något jag slutade med samtidigt med det andra...

Sedan är ju det negativa. Det man gjort ett längre tag vänjer sig kroppen med och resultatet försämras trots att man som jag har ett kroppsarbete. Det var väl lite därför med jag la till gymmandet.

räddar världen Solids avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av any1 Visa inlägg
    Hur mycket man tankar och kör bilen är bara del av det. Mycket handlar även om vad man tankar bilen med. Ingen häller ju skräp i tanken på bilen, men häller gärna skräp i pajhålet mitt i ansiktet. 500 kalorier från broccoli, ris och kyckling eller 500 kalorier från pizza skiljer ju en hel del.

Sen är det dessutom väldigt individuellt vad man kan och bör äta beroende på vem man är, det ska passa både dig som människa och din livsstil. Men extremt mycket hänger på generna. Som exempel, min sambo kan ligga på soffan och äta choklad och ändå behålla sina rutor på magen, trots att hon inte besökt ett gym i hela sitt liv. Jag kan knappt titta på en kolhydrat utan att svälla upp trots att jag cyklar 10 mil och lyfter 30 ton på gymmet varje vecka.
    Vissa nöjer sig med svenskt och tyskt, vi andra dricker tjeckiskt

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Förra inlägget var den 19/3. Idag är det den 16/4 och vågen stannade på 106,1. Kurvan för (snabb viktnergång) har börjat plana ut lite. Det blir ca. 3-4 kilo i månaden.

Har även unnat mig hotell och trerätters med hotellfrukost ett par gånger i år. Detta verkar inte lämna något bestående spår i viktkurvan, men då tar det en vecka till 10 dagar innan jag är nere under vikten jag hade dagen jag åt trerätters...

Jag har kunnat välja ganska fritt gällande pålägg på mina två dagliga smörgåsar. Vanlig macka på kvällen är en brödskiva med (synlig mängd bregott, en skinkskiva och en matsked räksallad ovanpå. Äter väl en 40-50 gram chips på fredag eller lördagskvällen. Oftast blir det ca. 3 frukter/dag under jobbveckan. De dagar jag tränar brukar jag ta en banan efter träningen.

Frågan är om någon här är en kaloriexpert? På denna sida så kan man räkna ut hur många kalorier man måste äta för att i vila stå kvar på den vikt man har. Den visar även en lägsta kalorimängd man behöver/dygn. Enligt den sidan är mitt grundläggande kaloribehov/dygn 2040 kcal. och för bibehållande av vikt 3163 kcal. Beräkna BMI - BMI räknare - Räkna ut ditt BMI (Body Mass Index), Räkna ut fettprocent, Räkna ut idealvikt, Räkna ut kaloribehov - BMI räknare frÃ¥n bmiraknaren.se

Enligt detta har jag 1000 kcal att spela med + de jag "tjänar genom dagligt arbete och gymtid, de två senare har jag inte en aning om vad de ger.

En normal dag, måndag till fredag så är det en normalportion havregrynsgröt, kokat på vatten med lite strösötmedel. En smörgås med mjukost (créme Bonjour) en smörgås med bregott, skinka och räk- eller västkustsallad, en normalportion med middag/lunch med kokta grönsaker, till det även ca. 100g salladsblad/morot/gurka/tomat, där bladen finns med var gång, 3-4 frukter oftast banan/apelsin/päron/äpple,

Någon som är insatt i kaloriernas värld och kan ge en uppskattning på mängd kalorier för inta och träning och ett jobb som är fysiskt i ca. 5-6 timmar/ dag?
    dtyj.JPG

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Ett tips är att aldrig räkna på de "intjänade" kalorierna (bortsett från om du kanske springer eller cyklar i flera timmar någon dag, då kan lite extra energi inte skada). Utan bara gå efter ditt uträknade behov minus de kalorier du vill göra av med. En lämplig summa för viktnedgång där man bli av med fett och inte muskler är ca 500 kcal underskott om dagen.

Fast när man är ordentligt överviktig (har själv varit där) går det oftast bra att ha ett högre underskott i början. Vissa studier visar även att de som går ner snabbt i början och på så sätt får synliga resultat på kort tid är de som håller vikten låg på lång sikt.

Sen står jag även bakom den åsikten att vikten regleras helt och håller med kosten. Förhållandet fett/muskler på kroppen kommer från träningen. Vill du vara säker på att inte förlora muskler när du går ner så öka proteinintaget till minst 2 gram/kg kroppsvikt och dag. Väger du strax över 100 kg så skulle jag rekommendera dig att äta ca 220 gram protein om dagen.

En vanlig app för kaloriräkning samt koll på makronitrienter (kolhydrater, fett och protein) är Lifesum, har testat den lite men använder den inte idag. Energibehovet för dig kan du räkna ut här.

Beräkna ditt energibehov: Enkel kalkylator | Styrkelabbet

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Ett tips är att aldrig räkna på de "intjänade" kalorierna (bortsett från om du kanske springer eller cyklar i flera timmar någon dag, då kan lite extra energi inte skada). Utan bara gå efter ditt uträknade behov minus de kalorier du vill göra av med. En lämplig summa för viktnedgång där man bli av med fett och inte muskler är ca 500 kcal underskott om dagen.

Fast när man är ordentligt överviktig (har själv varit där) går det oftast bra att ha ett högre underskott i början. Vissa studier visar även att de som går ner snabbt i början och på så sätt får synliga resultat på kort tid är de som håller vikten låg på lång sikt.

Sen står jag även bakom den åsikten att vikten regleras helt och håller med kosten. Förhållandet fett/muskler på kroppen kommer från träningen. Vill du vara säker på att inte förlora muskler när du går ner så öka proteinintaget till minst 2 gram/kg kroppsvikt och dag. Väger du strax över 100 kg så skulle jag rekommendera dig att äta ca 220 gram protein om dagen.

En vanlig app för kaloriräkning samt koll på makronitrienter (kolhydrater, fett och protein) är Lifesum, har testat den lite men använder den inte idag. Energibehovet för dig kan du räkna ut här.

Beräkna ditt energibehov: Enkel kalkylator | Styrkelabbet
    Tack Jesper. Där var lite att ta in/tänka på.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Försök igen, fast på rikigt. 10 minuter är inte ens en värdig uppvärmning. Sätt dig och trampa i två timmar och gör det en gång i veckan. Din yrsel kommer med största sannolikhet försvinna.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Tack Jesper. Där var lite att ta in/tänka på.
    Istället för att komplicera det kan man göra så här om man vill gå ner i vikt:

Skippa varannan tänkt måltid i en vecka och låt dig bli hungrig då och då men gör ingenting åt det. Du kommer inte att dö, men kanske bli lite grinig. Kroppen vänjer sig rätt fort att ta av fettdepåerna isf maten som kommer ber i magen.

Jag använder det varje vecka iom periodisk fasta. Äter varken frukost eller lunch mån-fre. Funkar utmärkt, trots ibland flera timmars träning om dagen.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Domaren Visa inlägg
    Jag har försökt- på mitt sätt. Nu är inte mitt mål att minska i vikt.

Cyklar ungefär 10 min på träningscykel och hinner enligt mätaren 4-6 km.
    Varför får jag mest bara yrsel och illamåendekänslor. Var är dom där omtalade endorfinerna och de fantastiska med träning?
    Jag får då ingen direktkick. Jag sliter som ett as vid roddmaskinen. Kör 15 minuter, "fläkten" på läge 8 och har kommit som längst(?) 3250 meter. Då rinner svetten i ansiktet och armarna känns som spagetti. Sedan på maskinerna i ca. 80-90 minuter.

Jag känner ju ingen "kick" av endorfiner om man nu kan få det: Vad jag känner är en form av saknad/begär till gymmet om jag av någon anledning missar en dag i min planering med strikt gym varannan dag.
    Tror det är detta, det senare som är min "kick" att jag har gett mig ett behov av att träna....

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Istället för att komplicera det kan man göra så här om man vill gå ner i vikt:

Skippa varannan tänkt måltid i en vecka och låt dig bli hungrig då och då men gör ingenting åt det. Du kommer inte att dö, men kanske bli lite grinig. Kroppen vänjer sig rätt fort att ta av fettdepåerna isf maten som kommer ber i magen.

Jag använder det varje vecka iom periodisk fasta. Äter varken frukost eller lunch mån-fre. Funkar utmärkt, trots ibland flera timmars träning om dagen.
    Tack - igen.

Före januari i år så åt jag 2 smörgåsar vid 06:00, vid 09:00 och vid 19:00 = 42 stycken/vecka.
    Från januaris början, havregrynsgröt på 1 dl gryn, vatten, salt och lite strösöt 06:00, 1 smörgås 09:00 och 1 vid 19:00. Där minskade jag 28 smörgåsar i veckan.

Jag kan ju försöka att skippa kvällsmålet, att bara ta en banan direkt efter träningen. Jag har ett ganska fysiskt jobb på en byggfirma så dagtid så blir det nog för svårt. Att kanske ta en frukt och ett par glas vatten på kvällen istället för smörgåsen.

Veckan därpå kanske man ska skippa smörgåsen vid 09:00 och ta ett par frukter istället. När jag skippade de flesta smörgåsarna så var det mycket hunger, men det gick om....

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Självklart är det viktigt att hitta nåt som fungerar för en själv. Men som du säger, mycket gör man av gammal vana och för att man tror att man måste.

Rattfull Scs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Jobb
    Hemlig agent. Öh, jag menar revisor.
    Äter varken frukost eller lunch mån-fre. Funkar utmärkt, trots ibland flera timmars träning om dagen.
    Just nu klarar jag mig knappt två timmar utan frukost, men om man vänjer kroppen går det säkert. Kör du någon slags ketogenisk diet eller får du helt enkelt samma effekt genom periodisk fasta? Jag funderar på att skippa stärkelserik mat 1-2 måltider om dagen som ett experiment.

Rattfull Scs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2014
    Jobb
    Hemlig agent. Öh, jag menar revisor.
    Äter varken frukost eller lunch mån-fre. Funkar utmärkt, trots ibland flera timmars träning om dagen.
    Just nu klarar jag mig knappt två timmar utan frukost, men om man vänjer kroppen går det säkert. Kör du någon slags ketogenisk diet eller får du helt enkelt samma effekt genom periodisk fasta? Jag funderar på att skippa stärkelserik mat 1-2 måltider om dagen som ett experiment.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •