Bilsnack
Sidan 11 av 16 FörstaFörsta ... 45678910111213141516 SistaSista
Resultat 151 till 165 av 233
    Lånar pappas bil
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2008
    Citat Ursprungligen postat av SAAB SS Visa inlägg
    eftersom jag går längre på 40minuter än jag springer på 25 minuter så vet jag inte riktgit vilket av dessa saker är bäst om man vill förbränna fett :P svårt det där

edit:
    tackar för infon.

svårt att se hur 45min snabb snabb promenad kan bränna mer än ansträngande, frustande, svettandes 25min löpning =)
    Du börjar bränna fett efter en halvtimme, innan dess använder du glukogen(vet inte om det stavas så). Så för att bränna fett måste du röra på dig i minst en halvtimme för att få igång förbräningen.

Lånar pappas bil
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2008
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Vet att tabeller aldrig kan visa verkligheten.
    Men jag söker en sida med jämförelse på vad olika moment förbränner i kalorier. Typ löpning, jogga, spinning och liknande. Hade tag i en sådan sida, men hittar den inte igen.

Nu har jag minskat gymtiden från 7 dagar till 5 dagar (80 min./gång) samt lagt till spinning två dagar i veckan (bas 45 minuter var gång). P.g.a. att jag har svårt att bli asocial (alltså inte gå på restaurang, kalas, puben ibland o.s.v) så är min viktminskning hittills inte mer än 11 kilo...
    Första frågan är att du måste röra dig i 30min innan du börjar bränna fett.

Det är bra att du inte gymmar 7 dagar i veckan längre för när ska kroppen få villa och på det sättet bygga nödvändiga muskler som hjälper till vid fettförbräning. Du behöver heller inte gymma så länge. Efter ca en timme gym orkar inte kroppen mer och risken för skador ökar. Dvs att du får inte mer muskler för att du trännar längre.

Mvh Jakub en som har gått ner 35kg på ett år men har ca 20-25kg kvar

HUGE SUBARU USER polofreddos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    legitimerad tuffing
    Citat Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
    Första frågan är att du måste röra dig i 30min innan du börjar bränna fett.
    Det är en myt, du bränner fett hela tiden, även i total vila. Mängden fett du bränner beror dock på hur mycket energi du förbrukar och hur mycket fett dina fettceller hunnit frisätta. När du börjar träna ökar energiförbrukningen direkt och kroppen svarar med att frisätta mer fett från fettcellerna, fett som transporteras till dina muskler för att förbrännas. Frisättningen är som bäst efter ca 20 minuter, därav din uppfattning. Det stämmer dock inte att man inte bränner fett även innan, sanningen är att fettförbränningen bara effektiviseras efter en stunds träning.
    Fogskumsbyggen blir inte bra!

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Liten rapport om mig själv: Går nu på gymmet 4 gånger i veckan och har börjat med spinning 3 gånger i veckan.
    Midjemåttet har minskat totalt 15 cm. och vikten ca. 13 kilo

En liten fråga:
    Har köpt Shimano cykelsko och fick ett par clips med. Vilket håll ska man skruva dit clipsen?
    Det är lite spetsigt på ena sidan och fyrkantigt i den andra. Ena (på den platta) sidan är plan och den andra har lite räfflor runt kanten.

Så hur sätter man dit dem? Vore succé om man kommer till spinningen och har vänt dem fel.
    Senast redigerat av r_o_n den 2009-04-01 klockan 15:41.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av polofreddo Visa inlägg
    Det är en myt, du bränner fett hela tiden, även i total vila. Mängden fett du bränner beror dock på hur mycket energi du förbrukar och hur mycket fett dina fettceller hunnit frisätta. När du börjar träna ökar energiförbrukningen direkt och kroppen svarar med att frisätta mer fett från fettcellerna, fett som transporteras till dina muskler för att förbrännas. Frisättningen är som bäst efter ca 20 minuter, därav din uppfattning. Det stämmer dock inte att man inte bränner fett även innan, sanningen är att fettförbränningen bara effektiviseras efter en stunds träning.
    Källa?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av SAAB SS Visa inlägg
    eftersom jag går längre på 40minuter än jag springer på 25 minuter så vet jag inte riktgit vilket av dessa saker är bäst om man vill förbränna fett :P svårt det där

edit:
    tackar för infon.

svårt att se hur 45min snabb snabb promenad kan bränna mer än ansträngande, frustande, svettandes 25min löpning =)
    Intensiteten avgör hur stor andel fett respektive kolhydrater som förbränns under en viss aktivitet. Genom att springa (högintensivt) i 60 min förbränner du fler gram fett än om du promenerar (lågintensivt) samma tid. Däremot använder kroppen en större procentuell andel fett som energikälla under promenaden. Ju högre intensitet desto mindre andel fett, men med en i gram räknat högre förbränning.

Varaktigheten påverkar vilka energikällor kroppen använder under en viss aktivitet. Vid kortare aktiviteter (upp till ca 20 min.) använder kroppen mest kolhydrater som energi varefter fettförbränningen blir mer effektiv.

Anpassning sker när du under en längre tid motionerar regelbundet. Detta har en tvådelad effekt; 1) Din kropp använder vid träningstillfället en större andel fett som energikälla då syreupptagningsförmågan blivit bättre. 2) Energianvändningen blir effektivare vilket leder till att du förbränner färre kalorier under samma övning. Därför är det bra att alternera med både hög- och lågintensivträning för att bibehålla en hög kaloriförbrukning.

http://www.slimjim.se/websites/slimjim/sd_page/176/1/index.php?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Liten rapport om mig själv: Går nu på gymmet 4 gånger i veckan och har börjat med spinning 3 gånger i veckan.
    Midjemåttet har minskat totalt 15 cm. och vikten ca. 13 kilo

En liten fråga:
    Har köpt Shimano cykelsko och fick ett par clips med. Vilket håll ska man skruva dit clipsen?
    Det är lite spetsigt på ena sidan och fyrkantigt i den andra. Ena (på den platta) sidan är plan och den andra har lite räfflor runt kanten.

Så hur sätter man dit dem? Vore succe om man kommer till spinningen och har vänt dem fel.
    Så kan någon svara på min enkla fråga om clips?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2008
    Ta en bild på både skon och clipsen om det inte är för mycket besvär

Annars gå tillbaka till där du handlat skon och be om hjälp eller göra en fuling och be en butik som säljer just Shimono och be dem visa hur man kopplar in clipsen

Vilken model är det på skon?

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
    Du börjar bränna fett efter en halvtimme, innan dess använder du glukogen(vet inte om det stavas så). Så för att bränna fett måste du röra på dig i minst en halvtimme för att få igång förbräningen.
    glykogen stavas det..

Din fettförbränning är ständigt igång..

Man läser ofta massa skrönor om att morgonrodnader skulle vara bra för förbränningen p.g.a lågt insulin osv. Men utslaget på en hel dag går det nog varken från eller till för fettförbränningen. Promenera den tid på dygnet som passar dig!

Man kan med ändrad kost lära kroppen att spara på sitt glykogen dessutom.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

BMW-skadad gunsnrosess avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Elingenjör
    Om du ändå ska börja träna så börja träna seriöst. Att ha tränat 3x75 min och inte ha träningsverk är HELT meningslöst, speciellt efter så många år. Själv så kan jag knappt röra mig om jag hoppar över träningen i 1 vecka och sedan fortsätter i samma tempo efter det.

1. Lägg upp ett schema, tid, dag och vilka muskler, OCH HÅLL DIG TILL DET!
    2. Mindre kolhydrater, mer protein. Vill du gå ner i vikt så skippa kosttillskott och annat trams.
    3. Varje set du kör ska vara max 10 reps, och det ska vara på gräsen till omöjligt att klara 11, så pass hårt måste du pressa dig för att snabbast se resultat, iaf muskelmässigt.
    Tränar du för att gå ner i vikt så kör 15-20 reps och ta max 60 sekunders vila innan du kör igen.

Jag tränar alla vardagar 4 till halv 6 (försöker hålla det till det men skola och fritid kan krocka ibland så man får improvisera lite). Mage/rygg , ben/vader , bröst/triceps , biceps/underarmar/händer , axlar. Joggar minst varannan gång i 30 minuter efter gymmet. Sedan så sportar jag ganska mycket med mina vänner på fritiden också. Jag kan äta vad jag vill och hur mycket av det jag vill, utan att gå upp i vikt, dvs jag är lycklig

Kör hårt och ge inte upp!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av dr slägga Visa inlägg
    glykogen stavas det..

Din fettförbränning är ständigt igång..

Man läser ofta massa skrönor om att morgonrodnader skulle vara bra för förbränningen p.g.a lågt insulin osv. Men utslaget på en hel dag går det nog varken från eller till för fettförbränningen. Promenera den tid på dygnet som passar dig!

Man kan med ändrad kost lära kroppen att spara på sitt glykogen dessutom.
    http://www.halso.info/morgonpromenader.html där kan du läsa lite om dina sk skrönor.

"Man bränner MER på fastande mage än med mat i magen! Gör du samma ansträngning före och efter frukost så bränner du mer fett förefrukosten!!oavsett vad du gör resten av din dag!
    ok?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Tono Visa inlägg
    Ta en bild på både skon och clipsen om det inte är för mycket besvär

Annars gå tillbaka till där du handlat skon och be om hjälp eller göra en fuling och be en butik som säljer just Shimono och be dem visa hur man kopplar in clipsen

Vilken model är det på skon?
    Skon heter Shimano SPD, den är svart med vit/ljusgrå dekor, ett kardborreband som man spänner med, ingen snörning. På undersidan, om man lossar två skruvar, så får man bort en platta som är ca. 30mm x 50 mm

Clipsen ser ut som dessa

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2008
    Tack för bilden
    Dock är jag ingen expert utan detta är bara gissningar från min sida

Spetsen ska nog vara framåt för att fästa i i pedalen på nått sätt
    med nån Hona på pedalfästet så det fäster och foten sitter fast

Registered User Turbopushs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2009
    Jag cyklar, men jag ser att det är klossar för mtb-pedaler (jag kan ladsväg bäst).

Jag kan ialla fall säga att om du ser någon slags fördjupning för skruvhuvdena eller som föregående sa, det där med den spetsiga delen framåt så ska du välja den delen/sidan.
    För min del blir det utecykling nu när solen tittar fram.

Så här ser mina SPD-SL landsvägsklossar ut (den gula, till vänster)
    Senast redigerat av Turbopush den 2009-04-01 klockan 19:24. Anledning: Felskrivning

Registered User Turbopushs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2009
    Förtydligande: de gula klossarna till vänster, ska de vara, de är de jag har.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •