Bilsnack
Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 146
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Blomm-S2000
    Ibland har jag funderat på om jag inte e förgammal för att hålla till här men när ...
    Tanken slår mig ibland.. tyvärr.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    klart polisen kan se om bilen är försäkrad, men dom kan inte göra nåt åt det

vet en zatzyan som kört oförsäkrat så länge han kan minnas, påställd givetvis, polisen verkar ha synpunkter men kan inget göra...
    Jag fixar din A/C

mer effekt mindre volym Stoffes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Säljare
    då är det väl trafikföreningen eller vad det heter som går in men premien är ju minst sagt frisk =)
    /Stoffe (kamizakie)

... TimSs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2003
    en fråga bara :S

jag lånar farsans bil... en kille kör in i mig.. helt klart hans fel.

farsans försäkring säger "nja ni kanske inte får ut ngt då det itne var du som körde..."

kan dom göra så?
    Senast redigerat av TimS den 2006-08-17 klockan 01:34.

Registrerad Användare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    csn
    Mycket bra iniciativ, tackar för infon!
    Stay OpenMinded: OMP

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av TimS

farsans försäkring säger "nja ni kanske inte får ut ngt då det itne var du som körde..."

kan dom göra så?
    Är du inte vållande så saknar det igentligen betydelse, då det inte är du som drar på dig kostnader. Skenförsäkring är mest på tal för tex stöld, singelolyckor och olyckor där föraren är vållande.

Nu finns det åter igen starka förslag, som menar att man vill lyfta ur personskade- och rehabiliteringskostnaden från den allmänna sjukförsäkringen (den som försäkringskassan står för, och subventionerad läkarvård) och lägga det på en privat försäkringsgivare (nuvarande försäkringsbolag). På så vis vill man hämma impulsiva förare, som största skade risk räknas en ung man på motorcyckel. Dvs för den som är slarvig blir det svindyrt och för den som är skötsam blir det lindrigt...

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av TimS

kan dom göra så?
    Det beror på om du (din far) ska lösa vagnskadeförsäkringen, vilket brukar bli normalfallet för helförsäkrade fordon, men har man tex trafik eller halvförsäkring så är det givetvis "lättare" eftersom ens eget försäkringsbolag inte behöver stå för förlusten...

Natually Aspired. ECM_Z28s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Mekaniker
    jag ringde insplanet förra veckan och fick ett litet tips som jag tänkte kolla upp...

"Eget garage" som det ofta heter hos FB, vad för typ av garage ska det vara och vad finns det för LAGAR om det,

måste bilen alltid stå i det garaget, funkar det med ett meckgarage man hyr i andrahand?

enligt en person på insplanet så behöver man inte ha bilen i garaget utan man ska bara ha tillgång till ett garage, men frågan är behöver man kunna bevisa att man hyr garaget med en faktura eller räcker det med att man har nycklarna och tillgång till garaget?

det skiljer ca 2500:- om året i försäkring och man betalar ju inte mer än man behöver...
    Citat Ursprungligen postat av solnaligan
    Inte nog med att "Publik Bilar/Mc" kör som Idioter på racen ....nu har Polisen börjat åxo ;)

-[TIME OUT]- Volvomaffians avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    butik
    guld värt bra jobbat
    -[TIME OUT]-

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Stort tack för guiden, fick ett redigt bra pris på celican tack vare den :up:

MacGyver-Wannabe
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Tre frågor angående det här med skenförsäkring.

1. Försäkringsbolagen har blivit hårdare med ersättning i sådana här fall, gäller det även trafikdelen eller är det bara egna bilens värde om man själv orsakar en olycka?

så tex om jag skriver över bilen till och helförsäkrar bilen på farsan istället för halvförsäkring på mig själv, så blir det i värsta fall samma ersättning på bilens skador (=ingen)?

2. Om man verkligen bara lånar nånannans bil då? jag lånade tex hela förra vintern på annan ort min fars nissan micra då han inte använder den under vissa perioder. inte för att jag inte har något emot att betala för mig, men jag vill ju inte skriva bilen på mig över en vinter och sedan tillbaka?!

3. Till våren har jag pluggat klart och ser ingen ljus framtid på arbetsmarknaden som ung och välutbildad. i bästa fall kan jag få några tusen i bidrag till hyran, men lär få lägga det här med bilhobby åt sidan ett tag. Farsan har blivit helt kär i Jeepen och skulle kunna ta över ägandet och få köra med den som sin egen tills jag får ett jobb. Om tex jag då krockar, tror försäkringsbolaget då att vi bara skrivit över bilen på honom och jag fortfarande använder den (eftersom vi är nära släkt) om jag mot förmodan skulle låna den till affären när jag är hemma och hälsar på?

Kluriga frågor

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Wille85
    Tre frågor angående det här med skenförsäkring.

Kluriga frågor
    Det finns tyvärr inga entydiga svar på dina frågor. Däremot så är tolkningen att den huvudsaklige brukaren, dvs den som brukar fordonet ska försäkra det. Nu går ju det lite i strid med att endast registrerad ägare kan teckna försäkring.
    I försäkringsbolagens tolkning så är det brukaren, dvs reg. ägare som ska stå för försäkringen. Hurvida man ser rimligheten för ett "lån" så är det faktiskt skillnad på att låna bilen till lokala affären, och 6 månader på annan ort.

Läs försäkringsvillkoren.

give or take 400hk 90hk klubbens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Ett annat tips är att helt enkelt säga upp försäkringen och nyteckna den ibland då vissa bolag tenderar att höja premien varje år du har bilen försäkrad hos dom.

Jag sa precis upp försäkringen på bruksbilen. Och vips så vart den 500:- billigare per år när jag tecknar en ny. Likadan försäkring och samma bolag. :S

MacGyver-Wannabe
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Varför är typ Sveland grymt mycket billigare än de stora försäkringsbolagen? (iaf för mig..)

Hur funkar det egenltgien?, kan alla försäkra sig där eller är det speciella regler eller så?

och en sista fråga, har inte längre lust att betala halvårspremien jag fick häromdan från mitt nuvarande bolag då samma pengar räcker ett helt år i Sveland. om jag skriver över bilen några dar på tjejen och sedan tillbaka, kan man byta då?

give or take 400hk 90hk klubbens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Citat Ursprungligen postat av Wille85
    Varför är typ Sveland grymt mycket billigare än de stora försäkringsbolagen? (iaf för mig..)

Hur funkar det egenltgien?, kan alla försäkra sig där eller är det speciella regler eller så?

och en sista fråga, har inte längre lust att betala halvårspremien jag fick häromdan från mitt nuvarande bolag då samma pengar räcker ett helt år i Sveland. om jag skriver över bilen några dar på tjejen och sedan tillbaka, kan man byta då?
    Så som jag förstått det så kan du ställa av bilen, ringa försäkringsbolaget och säga upp försäkringen.
    Sen skaffar du en ny försäkring och ställer på bilen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •