Tanken slår mig ibland.. tyvärr.Ursprungligen postat av Blomm-S2000
Tanken slår mig ibland.. tyvärr.Ursprungligen postat av Blomm-S2000
RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80
Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil
klart polisen kan se om bilen är försäkrad, men dom kan inte göra nåt åt det
vet en zatzyan som kört oförsäkrat så länge han kan minnas, påställd givetvis, polisen verkar ha synpunkter men kan inget göra...
Jag fixar din A/C
då är det väl trafikföreningen eller vad det heter som går in men premien är ju minst sagt frisk =)
/Stoffe (kamizakie)
en fråga bara :S
jag lånar farsans bil... en kille kör in i mig.. helt klart hans fel.
farsans försäkring säger "nja ni kanske inte får ut ngt då det itne var du som körde..."
kan dom göra så?
Senast redigerat av TimS den 2006-08-17 klockan 01:34.
Mycket bra iniciativ, tackar för infon!
Stay OpenMinded: OMP
Är du inte vållande så saknar det igentligen betydelse, då det inte är du som drar på dig kostnader. Skenförsäkring är mest på tal för tex stöld, singelolyckor och olyckor där föraren är vållande.Ursprungligen postat av TimS
Nu finns det åter igen starka förslag, som menar att man vill lyfta ur personskade- och rehabiliteringskostnaden från den allmänna sjukförsäkringen (den som försäkringskassan står för, och subventionerad läkarvård) och lägga det på en privat försäkringsgivare (nuvarande försäkringsbolag). På så vis vill man hämma impulsiva förare, som största skade risk räknas en ung man på motorcyckel. Dvs för den som är slarvig blir det svindyrt och för den som är skötsam blir det lindrigt...
Det beror på om du (din far) ska lösa vagnskadeförsäkringen, vilket brukar bli normalfallet för helförsäkrade fordon, men har man tex trafik eller halvförsäkring så är det givetvis "lättare" eftersom ens eget försäkringsbolag inte behöver stå för förlusten...Ursprungligen postat av TimS
jag ringde insplanet förra veckan och fick ett litet tips som jag tänkte kolla upp...
"Eget garage" som det ofta heter hos FB, vad för typ av garage ska det vara och vad finns det för LAGAR om det,
måste bilen alltid stå i det garaget, funkar det med ett meckgarage man hyr i andrahand?
enligt en person på insplanet så behöver man inte ha bilen i garaget utan man ska bara ha tillgång till ett garage, men frågan är behöver man kunna bevisa att man hyr garaget med en faktura eller räcker det med att man har nycklarna och tillgång till garaget?
det skiljer ca 2500:- om året i försäkring och man betalar ju inte mer än man behöver...
Ursprungligen postat av solnaligan
guld värt bra jobbat
-[TIME OUT]-
Stort tack för guiden, fick ett redigt bra pris på celican tack vare den :up:
Tre frågor angående det här med skenförsäkring.
1. Försäkringsbolagen har blivit hårdare med ersättning i sådana här fall, gäller det även trafikdelen eller är det bara egna bilens värde om man själv orsakar en olycka?
så tex om jag skriver över bilen till och helförsäkrar bilen på farsan istället för halvförsäkring på mig själv, så blir det i värsta fall samma ersättning på bilens skador (=ingen)?
2. Om man verkligen bara lånar nånannans bil då? jag lånade tex hela förra vintern på annan ort min fars nissan micra då han inte använder den under vissa perioder. inte för att jag inte har något emot att betala för mig, men jag vill ju inte skriva bilen på mig över en vinter och sedan tillbaka?!
3. Till våren har jag pluggat klart och ser ingen ljus framtid på arbetsmarknaden som ung och välutbildad. i bästa fall kan jag få några tusen i bidrag till hyran, men lär få lägga det här med bilhobby åt sidan ett tag. Farsan har blivit helt kär i Jeepen och skulle kunna ta över ägandet och få köra med den som sin egen tills jag får ett jobb. Om tex jag då krockar, tror försäkringsbolaget då att vi bara skrivit över bilen på honom och jag fortfarande använder den (eftersom vi är nära släkt) om jag mot förmodan skulle låna den till affären när jag är hemma och hälsar på?
Kluriga frågor![]()
Det finns tyvärr inga entydiga svar på dina frågor. Däremot så är tolkningen att den huvudsaklige brukaren, dvs den som brukar fordonet ska försäkra det. Nu går ju det lite i strid med att endast registrerad ägare kan teckna försäkring.Ursprungligen postat av Wille85
I försäkringsbolagens tolkning så är det brukaren, dvs reg. ägare som ska stå för försäkringen. Hurvida man ser rimligheten för ett "lån" så är det faktiskt skillnad på att låna bilen till lokala affären, och 6 månader på annan ort.
Läs försäkringsvillkoren.
Ett annat tips är att helt enkelt säga upp försäkringen och nyteckna den ibland då vissa bolag tenderar att höja premien varje år du har bilen försäkrad hos dom.
Jag sa precis upp försäkringen på bruksbilen. Och vips så vart den 500:- billigare per år när jag tecknar en ny. Likadan försäkring och samma bolag. :S
Varför är typ Sveland grymt mycket billigare än de stora försäkringsbolagen? (iaf för mig..)
Hur funkar det egenltgien?, kan alla försäkra sig där eller är det speciella regler eller så?
och en sista fråga, har inte längre lust att betala halvårspremien jag fick häromdan från mitt nuvarande bolag då samma pengar räcker ett helt år i Sveland. om jag skriver över bilen några dar på tjejen och sedan tillbaka, kan man byta då?
Så som jag förstått det så kan du ställa av bilen, ringa försäkringsbolaget och säga upp försäkringen.Ursprungligen postat av Wille85
Sen skaffar du en ny försäkring och ställer på bilen.