Bilsnack
Sidan 1 av 10 12345678 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 146
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare

Din Försäkringsguide

Frågor om försäkring här på zatzy har florerat i omgångar och eftersom regler och villkor ständig ändras så kan det vara bra att ha de vanligast funderingarna samlade på ett ställe, så man har det lite lättare att göra sina val...

Försäkringar
    Som fordonsägare så måste man minst ha teknat en trafikförsäkring för sitt fordon som man har i trafik, från samma dag som fordonet ställs på eller förvärvas (ägar byte).

Försäkringstiden kan sällan backas, som tex att köpa ett fordon en söndag och sedan ringa en vecka senare och tekna försäkring från 7 dagar tillbaka. Det går inte, längre. Försäkringsbolagen kan i regel alltid kontaktas varje dag, även på helger men inte dygnet runt. De större bolagen har helgöppet mitt på dagarna 10-19, men säkrast är att förlägga ägarbytesdatum till en vardag så att man lättare kan kontakta valfritt bolag.

Försäkringsklasser
    Det man har att välja på är följande;
    - Trafikförsäkring, som täcker skador på andras fordon, egendom och personskador för de som färdas i fordonet. Inget annat.

- Halvförsäkring, som i grunden består av stöld, glas, brand och räddning. Du får alltså ersättning om fordonet stjäls, du får hjälp med nya glas, du får ersättning om fordonet brinner upp, och du får bärgning till i regel närmaste verkstad - allt mot en självrisk.

- Helförsäkring, samma som halvförsäkring fast du har vagnskadedelen med, dvs skador som uppkommer pga dig själv, tex singelolycka.

Sedan finns det en handfull tillägg och tillval såsom hyrbil, full personskadeförsäkring, självrisk reducering vid viltolycka, mm

Utöver detta finns det en uppsjö av räddningsalternativ (som inte har något med själva försäkringen som sådan) som man får genom medlemskap; ex på några är http://www.falcksverige.se/econtent/2531/vaghjalp.html och Motormännen (MRF), även en handfull kreditkortsgivare, OKQ8 medlem, nybilsgarantier, servicegarantier, mobilitetsgaranti mfl.

Försäkringspremie, klasser, fordonstyper
    Försäkringspremien brukar vara ett hett diskuterbart ämne, och i vissa fall så finns det ingen som helst logik i varför en viss premie sätts, som ibland på en halvförsäkring kan årsvis överstiga bilens fiktiva värde.

Varje fordon och fordonstyp får ett premieklassindex i bilregistret som indelas från 1 till 9. Där 1 är lågt och 9 är högt. Indexet baserar sig på stetstik som bland annat är antal olyckor per antal inregistrerade fordon av samma typ, antal stölder, antal singelolyckor och andra värden som hanteras av vägverket. Detta index är utgångsläget för premien, sedan kommer postnummer in i bilden och det är försäkringsbolagens eget premieindex där man gör samma statistiska jämförelse som vägverket fast mer lokalt preciserat. Ett olycksdrabbat område får ytterliggare högre riskstatus, och ett lugnare område får en lägre.
    Och så till den sista faktorn; vem som äger fordonet (hur länge man har haft körkort, som även reglerar bonusklass), vart fordonet parkeras i normalfall och vad bilen har för utrustning, motoreffekt och skydd.

Alltså en ovanlig bilmodell, med hög olycksstatestik får en svindyr premie.

Tänk också på att importbilar hanteras oftast med speciella villkor.

I princip så kan man inte påverka index som är satt, så är det bara och det är tyvärr bara att gilla läget. Däremot så kan man sänka premien genom att samla fler försäkringar hos samma bolag, och då få 10-20% rabatt på premiepriset.

Var hittar man den bästa försäkringen?
    Först måste man bestämma sig för vilken typ av försäkring man vill ha och med vilka tillägg (hyrbil etc).
    Sedan finns det två vägar att gå; 1) anlita en försäkringsmäklare, eller 2) ringa runt själv.

Själv föredrar jag alt 2, då jag har mer än en bil försäkrad och kan därför få olika frågeställningar på en premieförfrågan - tex hur påverkar det om jag försäkrar villan, liv osv på samma bolag eller kanske alla fordon osv. I regel finns det alltid fördelar med det som försäkringsmäklare inte kan bolla med. Har man bara en bil och inga andra försäkringar så spelar det nog ingen roll.

Billigast är inte heller alltid bäst, kolla noga upp villkoren som gäller för just den försäkring som du tecknar, det händer att man råkar teckna en försäkring som inte ens gäller för en själv (vanligast om man är under 25 och väljer alt "ensam förare, ingen under 25 kör fordonet").

Jag skulle för en bruksbil av sådant värde att man inte kan vara utan den och det är dyrare att direkt köpa en liknande, välja en halvförsäkring - då står man emot skador orsakde av 3e part. Med den stora garagebranden i Jakobsberg/Järfälla för ett per veckor sedan finns det garanterat en uppsjö av stackare som önskat att man minst hade halvförsäkring, istället för ingen eller bara trafik. (var fö och hämtade de vrak som inte kunde köras för egen maskin därifrån här om dagen, och där fanns bla en rätt skaplig BMW 525d som endast hade rullat 6000mil - ingen försäkring alls).
    En bil man är rädd om, som har ett värde man inte vill förlora över någons eller sitt eget misstag så tycker jag att man absolut ska välja helförsäkring.

Valet är ju fritt, men lite tips.

Garage / Avställningsförsäkring
    Vinterförvarar du din bil i ett flerbilsgarage eller av annan anledning ska ha den avställd en längre tid, så se till att teckna en garageförsäkring/avställningsförsäkring - det kostar en bråkdel av normal premie eftersom trafikskadedelen är borta; man är då försäkrad mot brand, glas och stöld. Garageförsäkring inträder automatiskt i regel för ett helförsäkrat fordon medans man själv måste säga till vid halvförsäkring.

Hur gör man för att bryta nuvarande premieperiod?
    - För att snabbare byta bolag, tex.
    Man ställer av sitt fordon, säger tack och bock till ev automatisk garageförsäkring och sedan nästa dygn ställer man på, och tecknar ny försäkring. Plättlätt och gillas inte av försäkringsbranchen.

Skenförsäkring
    Skenförsäkring är också en villt diskuterad detalj i försäkringsvillkoren som man från försäkringsbranchen ser hårt på.
    Vissa vägrar helt att lämna ersättning om misstanke finns, och andra väljare att ta ut en högre självrisk än avtalat (oftast dubbel självrisk).
    Vissa bolag har "överseende" med familjära situationer, tex en familjemedlem står som ägare till samtliga fordon, men hela familjen brukar dem; är man skriven på samma adress så ska det inte vara något problem men vill man vara 110% säker så bör man fråga alt upplysa om det vid tecknandet - vad som gäller.

Annars kan ju vem som hellst här fråga Ted (M3turbo) hur det kan gå när man har en körkortslös sambo som står som ägare, och man vurpar ner i ett dike....

Försäkringsbolag
    Vesta, http://www.vesta.se - tel 077-575 01 00
    Folksam, Folksam Försäkringsbolag ? försäkringar, sparande och pension - tel 08-772 80 00
    If skadeförsäkring, Försäkringsbolaget If – försäkrar privatpersoner & företag - if.se - tel 0771-65 56 55
    Tennant, http://www.tennant.se - tel 08-544 766 00
    Länsförsäkringar, Privat - Länsförsäkringar - heltäckande inom bank och försäkringar - tel 08-562 830 00 (OBS! Länsförsäkringar är lokalt, enskilda bolag, se hemsida för fler regionella tel.nr)
    Aktsam, Bilförsäkring och hemförsäkring från Aktsam försäkringsbolag - tel 077-131 10 00
    Dina Försäkringar (f.d. Sockenbolagen), Dina Försäkringar - Dina Försäkringar - alternativet till storbolagen - tel; se hemsida för regonella nummer
    SveLand, http://195.216.47.27/sveland/ - tel 0451-38 30 00
    Bilsport & MC Specialförsäkring, Bilsport Bil och MC försäkringar | En del av moderna försäkringar - 0470-201 25
    TryggHansa, Trygg-Hansa Försäkringsbolag - Försäkringar för en Tryggare Vardag - tel 077-11 11 600
    Tre Kronor (swedbank), http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,162286,00.html - tel 0771 22 11 22.

Märkesbunden försäkring
    Volvia (Volvo & Renalut), Bilförsäkring för Volvo | Volvia Bilförsäkring - tel 031-345 67 00
    SAAB Försäkring (SAAB), Officiell bilförsäkring för Saab | Saab Försäkring - tel 08-541 707 10
    Peugot Försäkring (Peugot), http://www.peugotforsakring.se - tel 08-541 706 10

Tillvalsförsäkringar, assistanser mm
    Falck Försäkrings, http://www.falcksverige.se/econtent/2531/vaghjalp.html, tel 020 - 87 00 00 (gällar för samtliga fordon som inte är äldre än 15 år vid nytecknande, finns även alternativ för MC, husbil och yrkestrafik)
    Motormännen MRF, Motormannen.se - Motormannen.se (medlemskap berättigar till självriskersättning för din räddningsförsäkring, kräver dock minst halvförsäkring)

Bra telefonnummer för väghjälp och bärgning
    Falck - 020 / 38 38 38
    Assistancekåren - 020 / 912912
    DFR - 020 / 910095

Försäkringsmäklare
    Hosted By One.com | Webhosting made simple Tel mäklare stockholm 08-4500005
    Försäkring, bilförsäkring, hemförsäkring - jämför försäkringar direkt hos Insplanet Tel 08-51 000 000

Jag har säkert glömt någon detalj, men fyll gärna på med försäkringsbolag och telefonnummer...

Tråden är upptaderad 12/1 2008 med lite justeringar utifrån marknaden...
    Senast redigerat av zerial den 2008-01-12 klockan 22:38.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Mycket bra samanfatning, hade nog inte kunnat skriva den så mycket bätre själv!

/Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

Ifrånkörd Zatzy user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Driftingenjör
    Peugeot Försäkring - TryggaMil så hamnar du rätt
    Nixon, 2007-03-12 22:35
    "Om Darin (Pudel/Tax) får ett utbrott och slår på dig, så tar ingen det så allvarligt utan slår ned han och skyller på att han har dålig uppväxt pga sin tandställning."

Plåtluder.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    någon moderator får klistra den här tråden bra initativ!
    Snabbare än Edin ;)
    Vill till Japan!

7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2006
    Brasklapp för Insplanet dock. Alla försäkringsbolag är inte anslutna till Insplanet, och det kan därför bli regält mycket dyrare att söka försäkring genom dem. Som exempel har jag en Porsche 944 Turbo. Bästa försäkringen genom insplanet var på 24 350:- för helförsäkring / Helår. 7000:- får jag betala hos If.

Har man så ska man Malmstens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    En liten fundering bara. Dom gånger jag ställt av bilen och ej haft garageförsäkring så har alltid försäkringen börjat gälla igen när jag ställt på den. Blir det då inte dubbla försäkringar ifall jag tecknar en ny medans den är avställd?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Malmsten
    En liten fundering bara. Dom gånger jag ställt av bilen och ej haft garageförsäkring så har alltid försäkringen börjat gälla igen när jag ställt på den. Blir det då inte dubbla försäkringar ifall jag tecknar en ny medans den är avställd?
    Du tecknar inte en ny, du använder ju samma bolag (och samma försäkring i sig utan trafikskadedelen), som automatiske inom premieperioden vet via bilregistret när du ställer på bilen.

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    har hittat en ny sida..
    Teckna försäkring på nätet ? Hitta rätt försäkringsbolag hos oss
    funkar bara i IE
    verkar inte riktigt färdig, taffligt gjord sida
    Jag fixar din A/C

E = MC² Olles avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Bra info! Ibland blir man bra förvånad över skillnaderna mellan två bolag. Det borde inte vara lagligt att sälja en försäkring som är typ 5000kr dyrare än närmsta konkurent!

Har ett skräckexempel ang. min zx9r. Bilsport och MC som ska vara så bra begärde runt 24000kr för trafik!!! Anledning? "Vi brukar inte försäkra sånna dära...." Ok tanten, du slipper! =)
    Saab 9-5 Aero & Supra Mk3

Oljebrännare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Olle: Ett försäkringsbolag är bara tvingade enligt lag att erbjuda en trafikförsäkring.

Kommer det då en kille som är säg 19 år, haft körkort under ett år och skall försäkra sin Ferrari 360 Modena så vill ju självklart inte försäkringsbolaget ha honom som kund. Då de är tvingade enligt lag att erbjuda en trafikförsäkring så ger dem honom en offert på ~100.000 per år i premie.
    Helt lagligt och killen har två val, acceptera eller inte.

Precis som du nämner med ditt exempel. De måste erbjuda, men har fri prissättning.
    badanka.com

Registrerad användare killawifes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Nötare
    Du glömde ta med det som folk verkar fråga mest om. Vad händer om man kör utan trafikförsäkring?

Svar: Inget, om du inte krockar och det är ditt fel förstås. Men då går trafikförsäkringsföreningen in och står för skadekostnaden på den andra parten. Du får betala en självriks på 5000:- och givetvis din egen skada.

Det är dock inte möjligt att köra en oförsäkrad bil lagligt i trafik då trafiksäkerhetsverket får en varning i sitt system om man av någon anledning skulle ta bort försäkringen utan att ställa av bilen.
    Polisen kan inte se om du har försäkring eller inte när de kollar reg.nr ute i trafiken. De ser bara om bilen är påställd och skatten betald.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av killawife
    Polisen kan inte se om du har försäkring eller inte när de kollar reg.nr ute i trafiken. De ser bara om bilen är påställd och skatten betald.
    Polisen kan se i vägtrafikregistret, om ett fordon är försäkrat eller inte, och vilket bolag - men inte vilken omfattning (trafik, halv eller hel).

Porsche 911 Cabriolet
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Alfa Hanne
    Ibland har jag funderat på om jag inte e förgammal för att hålla till här men när jag ser sånna här snygga trådar med ren fakta och hjälpsamhet inom något så nödvändigt och tråkigt som försäkringar, så blir jag bara glad. Skitsnyggt....detta är sånt som ska klistras tillsammans med telefonnummren som Särås postade (tack vare Kievs samling )
    /Blomm

Das Auto. Fjellners avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Läkemedelsdistributör
    Riktigt bra!
    Tack!
    Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002 "AIRLIFT Autopilot V2"
    Volvo 740 Trackday/Bilstein