Bilsnack
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 83
    Hardcore to the bone!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Bilglasmästare
    men då måste ju banken veta vilken bil man köper.
    Jag låna ju bara pengar och sa att det var till en bil men visste inte vilken än.
    om jag säljer bilen som jag köpte kan ju inte banken veta det?

7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Gabber: Om Du inte tagit ett billån så har Du tagit ett blancolån eller medlemslån, det är inte bundet till bilen utan i så fall bundet till Dig och med högre ränta!

/Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

Kleiv
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Särås
    Gabber: Om Du inte tagit ett billån så har Du tagit ett blancolån eller medlemslån, det är inte bundet till bilen utan i så fall bundet till Dig och med högre ränta!

/Jimmy Särås

Ett medlemslån är ett blancolån då du kan köpa vad du vill för pengarna och inget finns som säkerhet. Medlemslånet är något som facket erbjuder mao dom går i borgen för dig plus att ofta får en lite bättre ränta som facket har förhandlat till sig.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Citat Ursprungligen postat av Kleiv
    Ett medlemslån är ett blancolån då du kan köpa vad du vill för pengarna och inget finns som säkerhet. Medlemslånet är något som facket erbjuder mao dom går i borgen för dig plus att ofta får en lite bättre ränta som facket har förhandlat till sig.
    Exakt, fult medveten om det, dock så brukar folk som tar medlems lån bli hysteriska när jag säger att dom har blancolån!

Men visst har du rätt, blancolån är samma sak som ett medlemslån bara att det oftast är bättre ränta...
    /J
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Vet att det är fel att lyfta en tråd men anser att folk kanske bör läsa denna igen?

Kanske lägga som stikey på Köp råds forumet?
    /J
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Natually Aspired. ECM_Z28s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Mekaniker
    bara ett litet tilllägg.. bara för att lånet är fixat, och man tror man hittat rätt bil.. så är inte bilköp så lätt!

snacka om levande helvete att hitta rätt bil..
    Citat Ursprungligen postat av solnaligan
    Inte nog med att "Publik Bilar/Mc" kör som Idioter på racen ....nu har Polisen börjat åxo ;)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    ECM_Z28: Ja se på Dig "hatar Japanare" men åker i en iaf!

Vart är värden på väg?
    Skämt och sido så är det väll faktiskt så att det finns en miljon grejer till man måste tänka på innan man ska köpa en (den tilltänkta) bilen...
    Men det är dumt att betala bilen två gånger...
    /J
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Registered User AJOs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    Ett litet tillägg till diskussionen om fler bilar än anställda....

En kompis far med egen firma hade vid ett tillfälle 3 st tjänstebilar/leasingbilar på sin firma, detta med sig själv som ende anställde undantaget den äldsta sonen som jobbade några timmar i veckan. Det var en Volvo V40 2,0T -02, BMW 330 Ci -02 och en Kia Sorrento -04... Alla bilar användes privat och alltså betalade han förmånsskatt för alla... Däremot så har min kompis sagt att av någon anledning så behövde han bara betala fullt förmånsvärde för den dyraste (BMW:n), och hälften för det båda andra... Kan det stämma?
    Volvo V50 T5

neonlös
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Ang. köp mellan privatpersoner, där bilen i fråga är ett "kreditköp", är det inte såhär det fungerar ? -

Om säljaren säljer sin bil som han har lån på, och sedan skippar att betala finansbolaget i fråga, kan då inte finansbolaget gå till den nya ägaren, (köparen), och ta tillbaka bilen i värsta fall ?

Såhär har jag uppfattat saker och ting iallafall, även när jag läser i denna tråd. Dock hörde jag av en vän som ska köpa just en bil som är ett "kreditköp", att det inte fungerar såhär mellan privatpersoner. Detta hade han själv i sin tur hört av en bankanställd.

Vad stämmer egentligen, har jag missuppfattat något, eller har lagen ändrats under det halvår som gått sedan tråden skapades ?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    plirum: Är det ett billån så är det så som du uppfatat det.

Är det en blanco lån eller ett vanligt lägenhetslån är det inte så, men då står det inte heller kreditköp på bilen i vägverket.

Skulle aldrig köpa en bil med kreditspärr om inte säljaren ville gå och lösa den med mina pengar vid leveransen på ett svensk kassa service kontor eller bank.
    /Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Citat Ursprungligen postat av AJO
    Ett litet tillägg till diskussionen om fler bilar än anställda....

En kompis far med egen firma hade vid ett tillfälle 3 st tjänstebilar/leasingbilar på sin firma, detta med sig själv som ende anställde undantaget den äldsta sonen som jobbade några timmar i veckan. Det var en Volvo V40 2,0T -02, BMW 330 Ci -02 och en Kia Sorrento -04... Alla bilar användes privat och alltså betalade han förmånsskatt för alla... Däremot så har min kompis sagt att av någon anledning så behövde han bara betala fullt förmånsvärde för den dyraste (BMW:n), och hälften för det båda andra... Kan det stämma?
    Man betalar nog enbart för den dyraste, tror jag hört det tidigare och stämer nog väldigt bra.
    M.V.H
    -STERTMAN MOTORSPORT-

' DTMs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Särås
    Det hade jag helt glömt bort, dock kan du ta ut pengar från ett konto som är bundet till en annan bank på Svensk kassa service...
    Tack DTM för den infon jag missade...
    /J
    Eftersom jag ska göra en bilaffär på lördag på just kassaservice vill jag ha lite tips.

Ska sälja en bil. Köparen har Swedbank och jag Handelsbanken. Hur går man tillväga för att lösa detta på en lördag på Kassaservice?

Min erfarenhet med bankväxel är att det är = strul om man ska kolla den på en lördag. Sist ville kassaservice inte lösa in den eftersom dom inte kunde ringa banken och kolla den. Jag vill inte vänta till måndag med att lösa in bankväxeln utan få in pengar på konto direkt.

Vad göra? Kan köparen flytta sina pengar från Swedbank och sätta in på min Handelsbank på Kassaserice på en lördag?

||----DTM----||

See Four
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Undrar hur många som åker på sådanahär problem med obetalda billån!??

Sist jag handla bil skrev jag inget kvitto bara ägarbytespappret som fylldes i haha + killen hade lån på bilen de sa han.
    Inte tänkte jag på att de lånet kunde bli mitt.

Helt fel system tycker jag, om lån finnes på bilen så skall ju finansiären ha ägarbytespapprena eftersom de är den egentliga ägaren!!?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    DTM: Svenskkassaservice har brytit sitt samarbete med flera av dom stora bankerna (tror jag, dock vet jag att Swedebank inte har det längre)...
    Alltså har Du ett jobbigt moment, han kan inte ta ut cash?
    Nej just ja, det var lån inblandat...
    Eller jo det går ju då?

Bara lösa lånet med en inbetalning med kontanter?

Hur som helst så kanske en överförning med bankdossa kan fungera om Ni har tillgång till dator?
    Se till att få allt printat och kvitto skrivet osv bara...

Stefan: Det är många som är & blivit lurade...
    Tyvärr kan jag bara säga, men hoppas att folk blir mer uppmärksama...
    /J

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Ringde Wasa Kredit nyss och bad att få ut summan på vad skulden är på bilen, han i telefon kunde inte hjälpa mig för att de enligt banksekretess inte fick säga hur mycket den är på utan jag skulle då ta kontakt med säljaren, hur ska jag då veta att det verkligen stämmer?

Edit: frikkin stavfel.
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •