Bilsnack
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 83
    7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Har uppdaterat med telefonnumren, ska testa att ringa dom så det verkligen är till rätt avdelningar oxå... Men hinner inte det just nu... :/

Ett tillägg skulle jag vilja lägga till, lita aldrig på någon när du köper bil!

M.V.H Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

(C)razy member BEAGLE FIVEs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Idéspruta
    TACK! toppen inlägg!
    den som skrev lagarna för hur bilköp ska gå till kan aldrig ha haft bil själv, att så mycket ligger på köparens ansvar är helt idiotist och uppmanar till fusk o ljug ifrån säljarna.
    Is the world really round?
    Everything can be questioned!
    You just have to choose what YOU believe!

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    En säljare kan komma undan från mycket med orden vet inte eller "missa" att svara på en fråga eller så...

Alltså lek med tanken att köpa en bil med rasad topp, du har frågat säljaren om han vet hur motorn är han svarar vet inte men den har ju alltid fungerat för mig!
    Det betydder att vad Du än gör så kommer du inte åt honom när du kommit hem och märkt felet!

Sen så är det inte säkert att du kommer nån vart med tanke på att ord är mot ord osv...
    Nej det ligger idag för mycket ansvar på köpare av allt i samhället!

Samtidigt så är det en svår balansgång....
    M.V.H Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Hacker
    Hur många leasingbilar kan man ha på sin firma, hur många som hellst? Fler än antal anställda?

Edit: Jag menar ur skattesynpunkt, dvs vad anser skattevärket?

' DTMs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Du som ska köpa bil tänk på att post/bankväxel inte går att lösa in på "svensk kassa service kontor"
    på en helg eller kväll.

Det kanske har förändrat sig men jag har råkat ut för detta. Anledningen är att dom inte kan kontrollera post/bankväxeln när banken är stängd.

Natually Aspired. ECM_Z28s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Mekaniker
    Citat Ursprungligen postat av Särås
    Samt som sagt vad vill Ni att jag ska avhandla här näst?
    Försäkringar?
    Kvitto skrivning?
    Eller nånting annat?
    /J
    kvitto och försäkringar är två väldigt bra tropics om du orkar skriva om det.

ett problem jag har för tillfället är att entusiast försäkra ett fordon som inte är 20år gammalt (om jag skulle köpa en camaro så kommer det bli en glassätarbil..)

går tydligen att gå via klubbar tex camaroclubsweden och försäkra genom dom.. men vad finns det för mera sätt?

och kvittoskrivning behöver jag väg inte säga mer än att "befintligt skick" är något som betyder nada tydligen...
    Citat Ursprungligen postat av solnaligan
    Inte nog med att "Publik Bilar/Mc" kör som Idioter på racen ....nu har Polisen börjat åxo ;)

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Citat Ursprungligen postat av DTM
    Du som ska köpa bil tänk på att post/bankväxel inte går att lösa in på "svensk kassa service kontor"
    på en helg eller kväll.

Det kanske har förändrat sig men jag har råkat ut för detta. Anledningen är att dom inte kan kontrollera post/bankväxeln när banken är stängd.
    Det hade jag helt glömt bort, dock kan du ta ut pengar från ett konto som är bundet till en annan bank på Svensk kassa service...
    Tack DTM för den infon jag missade...
    /J
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    ECM_Z28: Ska se hur min tid ser ut framöver så ska jag se vilka mer guider jag kan skriva, men tror det finns folk som är lite vassare än mig på försäkringar.. Men orkar Dom inte skriva en guide så gör jag gärna det!

Speedgelb: Jag ska svara Dig senare idag med ett så bra svar som möjligt!
    /Jimmy
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Citat Ursprungligen postat av Speedgelb
    Hur många leasingbilar kan man ha på sin firma, hur många som hellst? Fler än antal anställda?

Edit: Jag menar ur skattesynpunkt, dvs vad anser skattevärket?
    Har idag suttit och ringt skattekontoret för att få reda på svaret på Din fråga, verkar inte finnas så många på Skattekontoret just nu som kan svara på frågan dock!

Så efter nästan 2 timmar i telefon med olika personer samt sittandes och väntandes i telefon så gav jag upp...
    Verkar som om semester Sverige är tillbaka!

Har iaf undersökt vad finnansbolaget säger, dom säger att det beror på företagets ekonomi och ser det bra ut så får Du ha hur många bilar som helst.

Återkommer så fort jag pratat med revisor eller likannde angånde fler bilar per anstäld!

Några frågor jag har för att få bra och korekta svar är följande:
    Hur många bilar hade Du tänkt ha?
    Vart kommer bilarna stå?
    Vilka kommer du använda i tjänsten?
    M.V.H Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-

Fotograf GoliAths avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    väldigt bra text!
    har hört många som har haft problem men just detta...

Särås reputation points: 1+

4 8 15 16 23 42
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Microwave tech.
    Bra skrivet, finns nog manga som kan lara sig en del dar.

Ett annat tips ar att, om ni bor nagorlunda nara ett VV-kontor, ex. VV fordonsprov sa kan dom losa agarbytet at er direkt, bor sjalv granne med ett VV-kontor och brukar tappa bort mina regbevis, da e det bara att knalla in med koparen av bilen och salange bada legitimerar sig sa fixar dom ett agarbyte pa plats med eller utan regbeviset. Det kanns ganska bra att ha det gjort samma dag man saljer bilarna.

Mvh

Medin

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Har idag suttit och ringt skattekontoret för att få reda på svaret på Din fråga, verkar inte finnas så många på Skattekontoret just nu som kan svara på frågan dock!

Så efter nästan 2 timmar i telefon med olika personer samt sittandes och väntandes i telefon så gav jag upp...

Har iaf undersökt vad finnansbolaget säger, dom säger att det beror på företagets ekonomi och ser det bra ut så får Du ha hur många bilar som helst.

Återkommer så fort jag pratat med revisor eller likannde angånde fler bilar per anstäld!

Vart kommer bilarna stå?
    M.V.H Jimmy Särås
    Det finns ingen skatteteknisk begränsning på hur många fordon en näringsverksamhet får eller inte får ha. Det är snarare en ekonomisk fråga, som du som företagare bör diskutera med din redovisningskonsult (den som sköter dina papper). Grunden för ett företag är; självständighet, varaktighet och ekonomiskt bärande - ligger du inom ramen för detta får du ha 15 fordon på 2 anställda. Jag har tex 3 fordon på mitt åkeri, tex. 1 fast anställd.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Hacker

Vart kommer bilarna stå?
    M.V.H Jimmy Särås
    Jo jag fattar att finansbolagen gärna ser att ens företag har många bilar på leasing :-)

Vad jag menar är, kan man som fåmansföretagare använda flera bilar på sin firma, dvs för att åka ut på uppdrag till kunder?
    Givetvis använder man alla bilarna i tjänsten, privat så har jag ju bilar som du vet...

Kanske egentligen en fråga för revisorn eller framför allt en skattejurist, men man vet ju aldrig ifall någon sitter inne med svaren utan att behöva betala 2000:- i timmen för att få reda på det?!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Hacker
    Citat Ursprungligen postat av zerial
    Det finns ingen skatteteknisk begränsning på hur många fordon en näringsverksamhet får eller inte får ha. Det är snarare en ekonomisk fråga, som du som företagare bör diskutera med din redovisningskonsult (den som sköter dina papper). Grunden för ett företag är; självständighet, varaktighet och ekonomiskt bärande - ligger du inom ramen för detta får du ha 15 fordon på 2 anställda. Jag har tex 3 fordon på mitt åkeri, tex. 1 fast anställd.
    Fast du jobbar som bärgare?! Om man jobbar som tex konsult i it-branschen eller inredningsbranschen, eller har en butik, är det andra skatteregler som gäller då?

Registered User awess avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av ECM_Z28
    ......
    och kvittoskrivning behöver jag väg inte säga mer än att "befintligt skick" är något som betyder nada tydligen...
    Tror mig minnas att "befintligt skick" inte har någon juridisk betydelse. Tror det finns rättsfall där detta inte hjälp säljaren vid tvist..

Själv brukar jag ha följande två meningar med i alla kvitton på saker jag både säljer och köper enligt rekommendation från juridiskt kunniga personer.

"varan XXX säljes i av köparen besiktigat och godkänt skick"

och

"säljaren garanterar att inga skulder häftar vid varan XXX"

..om det sedan håller juridisk vet jag inte, har aldrig tvingats testa.......

/awes

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •