Bilsnack
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 76 till 83 av 83
    7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    scootie: Senaste tiden så har finnans bolagen börjat vägra att lämna ut infon, det är inte så roligt när man är köpatre och vill veta vad skulden är.

allt jag kan rekomendera är att sitta tillsamans med säljaren av bilen och ringa finans bolaget...
    mvh Jimmy Särås
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

förvirrad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    jag ska ev sälja min bil imorgon. har lån på den. har inte möjlighet att lösa lånet innan jag har pengar och pga långt avstånd så blir det på en helg, ingen bank öppen.

kreditgivare:
    Sidan kunde inte hittas - toyota.se

jag ska sälja bilen för: XX XXXkr har lån på YY YYY kr.
    hur ska jag gå tillväga? de går inte ringa de nu under helgen heller.
    ska man ta: XX XXX - YY YYY = ZZ ZZZkr som jag ska ha, så lånet följer bilen? eller blir jag betalningsskyldig? kommer ju aldrig få cash igen av honom då.
    eller ska han ge mig pengar, och jag visa senaste avi där det står hur mkt det är kvar i skuld efter att den avin är betald? och betala de via internetbanken med honom bredvid mig?
    han lär ju inte lita på mig att jag betalar det på måndag heller om jag får alla pengarna nu.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2009
    Tusen tack för tipset
    Allan Svensson

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2009
    Grymt bra tråd! Fick svar på en massa frågor som jag undrade över, dessa trådar uppskattas mycket!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2011
    En fråga till om det här med bilar som inte är betalda...
    Om man går in eller ringer transportstyrelsen och det inte står kredit , kan man då vara säker på att denna bil inte för med sig skulder? (bilar nyare än 03)
    /Camilla

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2011
    Citat Ursprungligen postat av millut Visa inlägg
    En fråga till om det här med bilar som inte är betalda...
    Om man går in eller ringer transportstyrelsen och det inte står kredit , kan man då vara säker på att denna bil inte för med sig skulder? (bilar nyare än 03)
    /Camilla
    Det ska stå men..

nej man kan inte vara säker.
    Se min tråd hamnade just i det läget att jag köpte en bil (04) där kreditspärren hade upphört/tagits bort ur registret 2009 och finansbolaget hade inte informaterat transportstyrelsen om att krediten fortfarande fanns kvar (vanligt att man lägger in sista betalnings dag på spärren) men om personen innan inte har skött den avbetalningsplanen så kvarstår krediten men spärren försvinner om inte bolaget informerar transportstyrelsen, vilket jag råkade ut för. Så idag efter exakt en månad så är det löst tack vare nedanstående lag & juridisk inblandning.

notisum(.)se/rnp/sls/lag/20010650(.)htm#K10P7 -Ta Bort () runt punkter får inte posta länkar än..

9 § Om ett förbehåll om återtaganderätt upphört eller om slutdatum ändrats skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet genast anmäla ändringen till Transportstyrelsen. Detsamma gäller om förbehållet om återtaganderätt överlåtits. I det senare fallet skall identitetsuppgifter lämnas om den som förvärvat förbehållet om återtaganderätt.
    Begär kreditköparen att uppgiften om att fordonet omfattas av ett förbehåll om återtaganderätt tas bort, skall den som enligt registret har förbehållit sig rätt att återta fordonet ges möjlighet att yttra sig över begäran. Förordning (2008:1283).

Min Tråd:
    Sök på: Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt utan upplysning hos VV?
    zatzy(.)com/allmaent/373025-kreditkoep-foerbehall-atertaganderaett-upplysning-vv(.)html
    Ta bort () :-) Får inte posta länkar än..

Så mitt tips efter den här resan ring transportstyrelsen upplysning telefon (prata otydligt) så att du hamnar hos en riktig person och fråga sedan om upplysningar om bilen t.ex. har det funnits lån och vilket företag var den senaste som hade ett lån på fordonet med kreditspärr eller leasing. Be och få all information om transaktioner gällande det fordonet du är intresserad av. Och ring det senaste företaget o kontrollera att det stämmer att lånet är löst.
    Senast redigerat av vampe den 2011-02-04 klockan 00:47.

' DTMs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Så vid köp av en bil som är leasad så ska jag kontakta bolaget som har hand om leasingen ifråga och betalning kommer ske direkt till dem?

Eller blir det delvis till dem och delvis till ägaren?

||----DTM----||

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2014
    Observera att man numera som köpare även måste kontrollera om bilen har andra skulder då felparkeringsavgifter och skatteskulder från 1 juli 2014 följer med bilen vid försäljning.

Första posten så jag får inte posta länkar än men SVT och Sydsvenskan har skrivit en hel del om den nya lagen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •