Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 34
    Kickass
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ett annat sätt som ger betydligt bättre bild istället för ihoptryckt omfång är att ta två eller tre bilder. En underexponerad, en vanlig och en över. Sen sätter du ihop dem i PS. Detta fungerar givetvis bara på statiska bilder men blir väldigt mycket bättre.
    snygg och intelligent

"RUTER KUNG"
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Citat Ursprungligen postat av fj0
    Tycker du detta är i samma liga som "photochop"? Post-processing är 50% av foto om inte mer, folk glömmer det lätt, vissa kallar det tom. fusk, ack så dumma folk kan vara.
    Ja, så länge det inte är 100% foto är det ngn form av efterbehandling som skett och du visar på ett ypperligt vis hur man skall gå till väga för att ljusa upp mörka partier o s v ovan. Framförde dock grundtanken med fotoforumet som lyder nå´t i stil med att man publicerar egna bilder och dessa ämnas bedömas/konstruktivt kritiseras av övriga forumsdeltagare.

Trådar som denna är mkt värdefulla men passar inte in enl. nyss nämnda forumsbeskrivning och är därför värda ett eget under-forum eller också reviderar man FOTO´s forumsregler. Tar man in denna måste man också framöver sannolikt ta ställning till jordens alla tips & trix som lär inströmma hit för att förädla sitt bildmaterial. Otaliga lär dom bli, de trådar som kan tänkas skapas för delgivande av var & ens tillvägagångssätt vid vad vi kan kalla för bildförfining.

Denna tanke fördes fram i syfte att äv. framledes upprätthålla ett städat forum (vilket det framförallt efter redesignen är) där man som nykomling finner vad man tror ska finnas. Riktat till opinionen och moderatorerna. Inte mot ngn enskild person.

Vänligen // J

BMW M Power fj0s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    IT
    Citat Ursprungligen postat av Mjölkafållan
    Ja, så länge det inte är 100% foto är det ngn form av efterbehandling som skett och du visar på ett ypperligt vis hur man skall gå till väga för att ljusa upp mörka partier o s v ovan. Framförde dock grundtanken med fotoforumet som lyder nå´t i stil med att man publicerar egna bilder och dessa ämnas bedömas/konstruktivt kritiseras av övriga forumsdeltagare.

Trådar som denna är mkt värdefulla men passar inte in enl. nyss nämnda forumsbeskrivning och är därför värda ett eget under-forum eller också reviderar man FOTO´s forumsregler. Tar man in denna måste man också framöver sannolikt ta ställning till jordens alla tips & trix som lär inströmma hit för att förädla sitt bildmaterial. Otaliga lär dom bli, de trådar som kan tänkas skapas för delgivande av var & ens tillvägagångssätt vid vad vi kan kalla för bildförfining.

Denna tanke fördes fram i syfte att äv. framledes upprätthålla ett städat forum (vilket det framförallt efter redesignen är) där man som nykomling finner vad man tror ska finnas. Riktat till opinionen och moderatorerna. Inte mot ngn enskild person.

Vänligen // J
    Vart har du läst om grundtanken med forumet?

Om jag förstår dig rätt anser du att all post-processing inte ska få appliceras på några foton som publiceras i detta forum?

Jag förstår inte riktigt vart du försöker ta detta.
    Mvh,
    Mario

Registered User graxs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av fj0
    Vart har du läst om grundtanken med forumet?

Om jag förstår dig rätt anser du att all post-processing inte ska få appliceras på några foton som publiceras i detta forum?

Jag förstår inte riktigt vart du försöker ta detta.
    Tror han syftar på att detta är ett forum där man skall publicera sina alster för kritik. När folk ställer frågor om fotografering i forumet blir de hänvisade till "frågor & svar" el. fotosidan.se motsv. Detta beskrivande inlägg kan då kanske ses som förvirrande. Det var iaf min tolkning.

För övrigt tycker jag nog att desto mer efterbehandling som krävs desto sämre är fotografiet. Att lägga till lite skärpa och kanske lite kontrast om man fotar raw är ju givet. Men krävs det mer så vågar jag nog hålla med dem som säger att man slarvat vid exponeringsögonblicket.

/Gustav - som ofta efterbehandlar sina slarviga bilder ;)
    Skenförsäkring är för sossar.

"RUTER KUNG"
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    http://www.zatzy.com/showthread.php?t=197301

Och nejnej menar INTE att man INTE skall hålla på o´ efterarbeta, sysslar jag själv med och anser vara mkt användbart och positvit tilltag. Åsyftar bara trådens vara eller icke-vara här (se nämnda regelverk) och tänkte att eftersom, av responsen att döma i tråden här, intresset är stort och kommentarerna positiva (utom min då...eh,,, ;) ) så borde Zatzy Crew skapa ett passande, kompletterande forum gällande det du tagit upp, eller revidera reglerna för detta forum. Vad skall man annars med forumsregler till.

Jag gör säkert en höna av en fjäder, men i all välmening och passar bara på att vädra åsikten att det vore synd att i framtiden ha en salig blandning av modds och icke-modds (som det en gång var -attans pattans!).

Dina åtgärder ovan är ju mkt rumsrena, men vart drar man gränsen. Snart lägger nå´n upp en klonings-tråd och se´n går tåget. Bättre då att redan i sin linda att från Moderat-håll göra kristallklart vad som gäller och ev. skapa ett underforum.

/Jonas - som också ofta efterbehandlar sina slarviga bilder =)

BMW M Power fj0s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    IT
    Citat Ursprungligen postat av Mjölkafållan
    http://www.zatzy.com/showthread.php?t=197301

Och nejnej menar INTE att man INTE skall hålla på o´ efterarbeta, sysslar jag själv med och anser vara mkt användbart och positvit tilltag. Åsyftar bara trådens vara eller icke-vara här (se nämnda regelverk) och tänkte att eftersom, av responsen att döma i tråden här, intresset är stort och kommentarerna positiva (utom min då...eh,,, ;) ) så borde Zatzy Crew skapa ett passande, kompletterande forum gällande det du tagit upp, eller revidera reglerna för detta forum. Vad skall man annars med forumsregler till.

Jag gör säkert en höna av en fjäder, men i all välmening och passar bara på att vädra åsikten att det vore synd att i framtiden ha en salig blandning av modds och icke-modds (som det en gång var -attans pattans!).

Dina åtgärder ovan är ju mkt rumsrena, men vart drar man gränsen. Snart lägger nå´n upp en klonings-tråd och se´n går tåget. Bättre då att redan i sin linda att från Moderat-håll göra kristallklart vad som gäller och ev. skapa ett underforum.

/Jonas - som också ofta efterbehandlar sina slarviga bilder =)
    Ah, nu hänger jag med. ;-)

Jag förstår vad du menar, reglerna bör väl ses över antar jag isf. Jag tyckte folk alltid klagade på hur svårt svarta bilar var att fotografera så jag tyckte att detta skulle vara till hjälp för dom som inte visste hur man kunde lösa problemet, någorlunda.
    Mvh,
    Mario

Fotograf GoliAths avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    tackar fjo för en schysst tutorial!
    ös på med mer bra tips och tutorials!!

mvh
    GoLiAth

Make My Day! MrStreetFighters avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    Statoil
    mer sånna här guider :)
    det tycker vi om
    proud member of MaggotRacing.se

M3 dawg marcuskarlssons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Studerar
    wow, bra tips. Måste testa. Vad plåtar du med för kamera?

BMW M Power fj0s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    IT
    Citat Ursprungligen postat av marcuskarlsson
    wow, bra tips. Måste testa. Vad plåtar du med för kamera?
    Canon EOS 300D.
    Mvh,
    Mario

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Bra tips, ser att jag får åka å köpa Photoshop CS, sitter fortfarande med sjuan.

Inplanterad i skogen
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Eller så använder man helt enkelt bara "Auto Levels" eller "Auto Contrast" Som finns under samma meny (Image/Adjustments) så fixar den till det automatiskt? :) brukar oftast bli exakt som man ville ha det..

- - - - - - - - - / / / M pelkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    Mekaniker
    Ingen som kan knåpa ihop liknande guider?

Otroligt bra!

mvh Mathias
    -- > Mina bilar < --

27/1 Suddens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Oljeshejkarna Johnsson AB
    kanske inte passar in här men undrar lite om ni vet nått nån susning om vad dom flesta kör med när det gäller att ta kort på race kvällar och träffar.. Slutatid och bländarvärde och eventuell ISO värde...

ZB-racing pinkslips avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2007
    själv kör man med adobe photoshop 6.0 :D, där finns dock inte shadow inställningen..
    ....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •