Jag å en kompis håller på och gjuter av ett par skärmar.
Vi har gjort en form och den blev kanonbra. Bara ett problem. Det blev massa märken av släppmedlet.
Skärmen är först vaxad och sen ett par lager släppmedel, men när man har på släppmedlet så kular det sig precis som vatten på en nyvaxad yta) och det är dom märkena som har blivit i formen sen.
Frågan är då vi ska börja på nästa form, och sedan när vi gör alla skärmarna. Ska man skita i vaxet och ha släppmedlet på en "ren" yta. Dvs göra ordenligt rent med lösningsmedle innan? Eller bara köra vax? Eller blir det bättre om man sprutar på släppmedlet?
Går väl å testa sig fram men vore ju skönt om någon kunde bekräfta eller avvisa nån av funderingarna.
Har slipat X antal timmar i första formen nu och det är inge kul....
/
Berns
EDIT: På jobbet använder vi ett släppmedel som heter Freecote, med reservation för stavningen till det som ska gå i autoklav. och det uppför sig inte alls på samma sätt som det vi nu använder. Det bildar ingen hinna och kular sig inte på nåt sätt. Brukar ha på det 5 lager ungefär när verktygen är grovrengjorda och 1-2 ggr på dom efter varje härdning. På det som inte går i autoklaven så har vi bara vanligt Simoniz hårdvax. Kanske ska satsa på det istället om jag inte kan robba med mig lite freecote?