Bilsnack
Sidan 7 av 16 FörstaFörsta 1234567891011121314 ... SistaSista
Resultat 91 till 105 av 230
    Bannad Jaegers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    studerar
    så det är så man rengör penslarna? :P hehe jag kastar alla mina.. har inte fått rent en enda hitintills.. har testat med det mesta tyckte jag :P

MVH
    Jonatan
    Jonatan Bengtsson
    Opel Kadett GSi 16v
    Min ProjektTråd
    www.Karel.se

Sponsorer:
    www.Raidopower.se
    www.Ljudia.se
    www.Fyndborsen.se
    Myspys

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Citat Ursprungligen postat av 2QIK4U
    aceton är det Du gör rent verktygen etc med,,,,thinner biter inte på polyester.

Då ska du se hur kul det är med kolfiber,,,,INGET biter på epoxin.
    Om det var ett svar på min fråga har det blivit missförstånd, nog vet jag vad jag rengör mina verktyg med, trist köpa nya rollers varje dag annars

Men tillbakas till frågan, vad blandar man ut gelcoat med för att kunna spruta? funkar vanlig förtunning?
    Kim Zemren

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    levnadskonstnär
    tyckte du fick ett svar ovan av ice man??
    Stockholms SNABBASTE speed shop ägare !

Titta gärna in och testa vår goda service och vårt gedigna kunnande.... Mer info på:
    http://www.speedpro.se

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    levnadskonstnär
    antar Jaeger köper nya aluminiumrollers varje gång då??

Titta gärna in och testa vår goda service och vårt gedigna kunnande.... Mer info på:

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    jo men inget svar på min följdfråga, sen källkritik skall tillämpas vid all internettanvändning, har själv alldrig hört talas om att man blandar ut med aceton, har bara använd det som rengörare så ytterligare åsikter eller vidareutveckling av aceton skulle vara bra + jag fortfarande undrar om förtunning funkar lika bra, har tillgång till tonvis med förtunnning...

mvh
    Kim Zemren

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    vad är skillnaden mellan gelcoat å topcoat.? och hur/var gör/köper man topcoat

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    levnadskonstnär
    aceton löser polyester....thinner gör det inte....kanske bäst att betala istället för att ta sånt som är gratis bara för det är gretis....*s*

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av lillejocke
    vad är skillnaden mellan gelcoat å topcoat.? och hur/var gör/köper man topcoat

Skillnaden mellan gelcoat och topcoat är att topcoaten innehåller parafin vilket gör att den stenlar på ytan när man penslar på den uppe på en sak som inte ska ligga mot en form.

Man kan göra topcoat av gelcoat genom att blanda i parafin lösning i gelcoaten.
    Parafinlösningen finns att köpa på Biltema.
    Säljer Insugstrattar och grenrör > www.ajden.se

http://www.3d-scanning.se/

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Citat Ursprungligen postat av 2QIK4U
    aceton löser polyester....thinner gör det inte....kanske bäst att betala istället för att ta sånt som är gratis bara för det är gretis....*s*
    Tack för svaret, det var det jag ville veta inget mer och bespara mig den berömda "zatzy attetyden" jag har 20kg förtunning ståendes hemma och om det hade funkat lika bra varför köpa nått annat? det jag ville veta vad hur de påverkade gelcoaten och inte några spydiga komentarer ala zatzy style.

Men tack för svaret ska inhandla aceton idag så blir det spruta av.

mvh//kim
    Kim Zemren

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    levnadskonstnär
    sorry ska försöka att ej svara Dig mer...ifall Du tog illa vid Dig...zatzyfolket gillar inte mig för jag är mkt drygare än dem,,,så klanka inte på dem....av tidbesparande skäl kan jag uppfattas som dryg och det ska ej feltolkas och smutskasta zatzy....IRL är jag skit3lig dock
    mvh R

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Hej Quick, jag tycker överlag det är endel grejer med zatzy och dess användare som skulle kunna förbättras.... men jag tackar dig för din hjälp du svarade ju på min fråga, bara att det kanske slank in lite onödig grejer i svaren. Men no hard feelings. Nu tycker jag vi slutar kladda i denna informativa och bra tråd så den inte blir grötig.

mvh//kim
    Kim Zemren

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Trubbel, mekanlack är inte kompis med polyesterplast(härdaren?)

Såhär, förra helgen lackade jag en front/bak/sidokjolar som jag tillverkat för avgjutning, men när jag skulle lacka hade jag drällt bort billacken jag hade och det jag hittade var istället mekanlack… ok sagt och gjort jag skulle ju ändå bara ha en yta att gjuta på så jag lackade med mekanlack, sen igår när jag höll på att gjuta lite andra grejer gjorde jag ett test och det blev inge bra med mekanlacken, det krakulerade och blev illa. Frågan är vad ska jag göra?

Slipa ner och lacka om med billack?
    Lägga ett lager släppmedel och hopas det inte går igenom(blev ingen reaktion mellan mekanlack och släppmedel)
    Går det lägga klarlack på mekanlack utan reaktion?

Tips motages.

Mvh//kim
    Kim Zemren

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    det jag gör när jag gjuter av saker,
    om det är ren gelcoatyta så vaxar jag och lägger på släppmedel och sprutar på grön formgelcoat osv.

sen om det är nåt annat mek så brukar jag göra i ordning den, sprutspackla, slipa ner, lacka mer 2komp servalac, låta det stå i 3-4 dagar innan det har fått sin emaljhårdhet, sen slipa med 1000papper och polera upp och sen är det bara gjuta av och fint blir det sen.

Citat Ursprungligen postat av zemren
    Trubbel, mekanlack är inte kompis med polyesterplast(härdaren?)

Såhär, förra helgen lackade jag en front/bak/sidokjolar som jag tillverkat för avgjutning, men när jag skulle lacka hade jag drällt bort billacken jag hade och det jag hittade var istället mekanlack… ok sagt och gjort jag skulle ju ändå bara ha en yta att gjuta på så jag lackade med mekanlack, sen igår när jag höll på att gjuta lite andra grejer gjorde jag ett test och det blev inge bra med mekanlacken, det krakulerade och blev illa. Frågan är vad ska jag göra?

Slipa ner och lacka om med billack?
    Lägga ett lager släppmedel och hopas det inte går igenom(blev ingen reaktion mellan mekanlack och släppmedel)
    Går det lägga klarlack på mekanlack utan reaktion?

Tips motages.

Mvh//kim

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    HEj Ice och tack för svaret, det var så det var tänkt det skulle bli men då hade min riktiga lack förvillat sig så det blen enkomps istället
    Kim Zemren

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Har lagt märke till en grej, om man späder ut gelcoat med aceton för att kunna spruta den så kan man inte ha släppmedel för den löses upp av acetonen... så blev det iaf för mig igår då jag utförde ett test.
    Kim Zemren

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •