mycket bra!
mycket bra!
Kim Zemren
denna sidan är ganska bra oxå...
http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/
Detta är helt perfekt, nu behöver INGEN någonsin mer här på zatzy fråga om nånting som har med glasfiber att göra
tack
Tack för en bra guide Ajden!
galet bra guide.
mer sånt här ;]
blir bilköp till helgen..
får sätta igång att plasta direkt ;]
tycker som sagt zatzy borde ha tips o trix (guider)
finns säkert fler än ajden som orkar och har något att dela med sig
tack för en väl skriven handbok!
;] smileys for life ;P
Klart bra initiativ!! ett ämne som ligger helt rätt i tiden.
Det märkte vi inte minst på de kurser vi höll i nu i vinter där folk fick lära sig att gjuta i både glasfiber och kolfiber.....väldigt uppskattat även det,,,,Denna "bok" hade gjort att vi hade "sluppit" hålla dem.
*s*
Lite tveksam till att lägga på 5 lager på ett svep som du gjorde under formtillverkningen då det blir mkt värme då.....men det vart ju bra
mvh R
Stockholms SNABBASTE speed shop ägare !
Titta gärna in och testa vår goda service och vårt gedigna kunnande.... Mer info på:
http://www.speedpro.se
Helgen är räddad ! Gött mos !
mycket bra skrivet
Klistra tråden
Speed doesnt kill, it is the sudden loss of it that does
Hej!
Har en enkel fråga; Hur får man alla "kanter" exakt lika långa som på fronten man gjuter av?
Förstår nån vad jag menar?
Ta t.ex en 9-5 front, där är grillen integrerad med fronten.. hur får man allt så det passar? Jag menar man kan ju inte bara kapa av överflödigt material o hoppas att det passar?!
Mvh. D
EDIT: Nu menar jag när man har gjort en form o sen ska gjuta fronten i formen.
Bygger: Peugeot 206 WRC T5 RWD.
Riktigt bra med en beskrivning på hu man gör för att plasta. Frågor om hur man ska göra är uppe ofta här på forumet så nu tycket jag att den här ska KLISTRAS så man kommer åt den lätt. Har själv funderat på att prova plasta lite sen och då kan den vara bra att ha.
Mycket bra gjort "Ajden" sånt gillar jag!!!
En fråga som förhoppningsvis du kan svara på:
När dom kallar mattan typ 300g/m2 väv, vad är då dom 300g/m2 för nåt? Är det det mattan väger eller mängden matris man kan få in i den?
Kan man säga att ju högre antal g desto mer bygger den?
Har frågat flera på jobbet och ingen har nån koll, men vi jobbat nästan enbart med prepreg. Men när jag ska pula hemma så funkar det inte så bra med prepreg![]()
Right is right, left is Wrong
Vectra C GTS 3.2 V6
Det brukar göra sig själv, när man gjuter av en sak och lägger på glasfibret lägger man även det en bit ut. Då blir det som en rand där man kan se vart saken har slutat och då kan man kapa efter den. Annars är det bara att försöka mäta sig fram så bra man kan innan man kapar.Ursprungligen postat av Torlejf
När man säger typ "300g/m2" menar man hur mycket en kvaderatmeter matta väger.Ursprungligen postat av Berns
Ju tyngre det är ju mer bygger det, men den blir även mer svår jobbad. Ifall man ska gjuta något med många böjar och konstiga former är det bättre att använda många tunna lager än färre tjocka för det är enklare att få den att följa formerna.
Hur det är med tjockleken på en matta vet jag inte riktigt men när det gäller väv kan man säga att den bygger ca 0,1 mm /100g/m2, sen tillkommer alltid lite matris(polyester epoxy m.m) till tjockleken.
Glömde skriva att jag inta hadde så jätte varmt i garaget när jag gjöt 5 lager på en gång. Har skrivit till det nu.Ursprungligen postat av 2QIK4U
Bra att ni håller kurser i glasfibergjuting så att dom som vill kan få testa på i praktiken också och få hjälp på platts när dom håller på.
Vet du vart man kan få tag i en sån grej som man får vacuum av tryckluft?
Right is right, left is Wrong
Vectra C GTS 3.2 V6