Prova på en liten bit frigolit först. Jag har för mig jag provat på blåfriggolit och det smälte för mig.
Vet inte om det kanske finns olika sorter blå frigolit.
Prova på en liten bit frigolit först. Jag har för mig jag provat på blåfriggolit och det smälte för mig.
Vet inte om det kanske finns olika sorter blå frigolit.
Ecoprim ar samma material som den vanliga vita korniga frigoliten - polystyrencellplast. Den ar extruderad (XPS) istallet for kornfrigoliten som ar expanderad (EPS) viket gor att konsistensen ar helt annorlunda. Materialet ar dock densamma och bagge smalter - XPS smalter dock mindre.
Se upp vilka limmer ni anvander for att limma ihop skivorna. Epoxi reagerar inte alls mot XPS/EPS. Rugga upp ytan sa den faster bra.
This message was posted using 100% recycled electrons
för att förtydliga mig.. om du köper riktig byggfriggo.. alltså sådant man gjuter med.. d.v.s ecoprim , isopoor , många namn. så smälter det inte.. tror mig då jag har gjutit en hel front med detta material som plugg..Ursprungligen postat av Segelflygarn
mvh markus
The answer to your question is..............FUCK OFF
Om du soker pa 'ecoprim' pa Google sa kommer det har upp som forsta lank. Ecoprimbyggisolerskivor ar gjorda av samma material (polystyrencellplast) som frigolit. Dock ar tillverkningsmetoden annorlunda (extruderad/expanderad). Frigoliten bara sjunker undan om du ens har den i narheten av bilspackel (med styren som losningsmedel), ecoprimen paverkas nastan inte alls, men se upp om du har sagat ut skivor av ecoprimen till exakt form som jag gjorde Prolate ellipsoid. Om du lagger pa styrenbaserat spackel sa kommer inte ytan vara sa exakt langre.
This message was posted using 100% recycled electrons
Provade rosa ecoprim då vi hade detta hemma och detta smälte som bara den! sjönk ca 1 cm av ett tunt lager polyester..
Ska försöka hitta bå ecoprim eller blå isopor men har varit på 4-5 byggmarknader men ingen hade... ska kolla på Mark och Dränering AB.
Stog något om att epoxy och glasfibermatta inte är någon bra kombination pga. bindemedlet i mattan.
Måste man använda glasfiberväv eller vad blir resultatet av matta och epoxy?
Ursprungligen postat av Mr.Green
Ja du måste använda väv till epoxyn.
Epoxyn innehåller inga lösningsmedel som kan lösa upp glasfiber mattan vilket gör att den inte blir mjukare än vad den redan är och glasfiber mattan är inte häller sizad för epoxy.
Någon som har lust att hosta upp dokumentet igen ?
så man får med bilder och i lite mer portabel form?
//Micke
Länken jag posta funkar ännu (sida 9)
Underbart! Tackar =)
2 frågor. Jag har "glasfibrat" för första gången i mitt liv idag, med vanlig glasfiber matta och polyesterplast :] sitter o väntar på att det ska härda.
Rengöring:
Hur rengör jag te.x metallkoppen jag hade polyplasten i? Om det blir nå över var her jag det? Hur fan får jag ren händerna.. det luktar lite polyesterplast om jag stoppar fingrarna under näsan och luktar (trotts användande av plasthandskar och tvätting 2-3 ggr)
Härdning:
Kan polyesterplasten härda utan tillsattser om det står i ett rum på prick 15 grader? Tänkte mest om locket på burken kommer sitta som sten då jag kommer tillbaka..
Plasten jag hade i metallburken hade börjat segna lite redan ett par min efter jag va klar, (den med tillsatser)
Är et dumt att köra polyester och kolfiber, jämfört med epoxi?
Det ska pli lite paneler och dörrsidor, helt plana.
Right is right, left is Wrong
Vectra C GTS 3.2 V6
Rengörning:Ursprungligen postat av Muppi
Använd godislådor istället att blanda i så slipper du göra ren dom. När polyestern härat går det att bryta ur den eller så tar du bara en ny burk.
Ska man göra ren saker så är det aceton man använder.
Lukten av fingrarna kan likta lite om du råkat fått någon liten droppe på det, men det slutar efter ett tag.
Är locket på burken så kommer den inte kunna stelna utan härdare.
Om locket står öppet kan styrenen krypa ur så den kan bli hård efter ett ganska långt tag.
Det är inte dumt. Blir bara billigare. Jag brukar använda polyester på de saker som inte ska bli utsatta för hårda belastningar.Ursprungligen postat av Berns
Härligt härligt, tackar hjärtligt för informationen!!Ursprungligen postat av ajden2
Lite trist nu när man inte har fri tillgång till epoxi :/
Right is right, left is Wrong
Vectra C GTS 3.2 V6