Bilsnack
Sidan 12 av 16 FörstaFörsta ... 25678910111213141516 SistaSista
Resultat 166 till 180 av 230
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Citat Ursprungligen postat av jimmy svensson
    Sedan ska jag gjuta av en kjol ska göra en form av den, om man lägger 4lager då, sen får man ju inte lägga mer för värmeutvecklingen, men vill ha den lite stabil så vill lägga på ett lager till sen, hur länge ska man vänta tills det sista lagret samnt måste man göra nått på ytan innan? sen när man ska börja gjuta i den formen räcker runt 4lager va?

tacksam för svar
    jag skulle lägga 3 varv först(om det är 600grams matta vi talar om, 4 varv om det 450 grams), låta det härda några timmar(åtminstone tills det kallnat) sen lägga 3(eller 4) varv till...
    om du är noggrann när du rollar ut det första lagret (varv 1-3) så att du inte får några strån som sticker upp osv så behöver du inte slipa eller torka med aceton alls innan du lägger varv 4-6 !
    det lönar sig att vara noggrann...
    om du väntar mer än ett dygn innan du lägger varv 4-6 måste du slipa först.
    sen skulle jag lägga några förstyvningar efteråt så att inte formen kan vrida sig.
    papprör som är kapade på mitten i längsriktingen funkar utmärkt och sen 2 varv matta över det...
    hur mycket tid som ska läggas ned beror ju lite på hur länge du ska ha formen och hur många bitar du tänkt gjuta i den.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2005
    men vilket govt tyg ska man använda har läst o läst men inte funnit något bra svar ska jag ha biltemas grova högtalarmatta eller ska jag gå till tyg affären o köpa tyg? typ fleece?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    Tack för svaren =)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005

tja

HAr gjutit lite i mina former nu... men på vissa ställ har gelcoaten släppt lite på..så de måste spacklas! hur gör ni när ni ska spackla sådana skador? tar bort gelcoaten som sitter lös å slipar eller hur gör ni? samnt ett billigt å bra spackel som är till för sånt.... gärna nått biltema grejs =) hehe

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    När jag lägger ett lager gelcoat i formen vill det gärna lysa igenom på den färdiga delen.
    Kan man lägga 2 lager genom att vänta 40-50min innan man lägger lager 2 med gelcoat?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    risken med att lägga andra lagret av gelcoat så tidigt är att man kan få elefanthudsbildning på den färdiga ytan senare. säkrast är att låta gelcoaten härda ut riktigt innan man lägger på ett lager till.
    www.adrian-styling.com

Registered User Palanders avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Jag kan inte se bilderna på detta projektet?? fel på datan eller fel på sidan?
    Audi rules

Registered User vtec-mattes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Är det någon som har worddokumentet. Posta gärna fungerande länk eller skicka til mig via PM.
    /Mvh Matte
    -------------------
    - Honda CRX Vtec - [www.hondaklubben.com]
    -------------------

15" Är manligt! Hampusds avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Chaufför
    söker också worddokumentet
    Import - Service - Tuning av moderna USA-sportbilar. Vår specialitet är Ford Mustang 86-10
    -No Fear Motorsport Sweden-
    Lagledare för lag SYD. ;)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Try this -> Parkerad hos Loopia

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2006
    Fantastisk info, Tack AJDEN. Men.. Jag får inte fram några bilder. Vad är fel?

/NXJ

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av NXJ
    Fantastisk info, Tack AJDEN. Men.. Jag får inte fram några bilder. Vad är fel?

/NXJ
    Har inte haft tid att varit inne på zatzy senaste tiden är därför jag inte skrivit något på ett tag.

Servern som jag har både bilder och min hemsida på är död. Och det verkar nästan som om han som har den också är död för han svarar varken i telefon eller på icq.

Här finns instruktionsboken där alla saker ligger på en annan server.

http://www.maggotracing.se/guider/glasfiberhandbok/glasfiber.php
    Säljer Insugstrattar och grenrör > www.ajden.se

http://www.3d-scanning.se/

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Jobb
    Studerande

Smälter ej?

Citat Ursprungligen postat av Mad BMW Raper
    ett litet tillägg. den blåa frigoliten som du benämner den.. är int helt hundra på om vi menar samma nu.. MEN, när man gjuter betong så använder man sig av ett material som är blått frigolitliknande. som kallas ecoprim eller isopor.
    det materialet smälter inte.. och är har jag märkt nu i stort sett lika lättjobbat som bonocell. inte helt samma. men nästan..

tänkte bara jag ville säga detta. då det nämdes att blå frigolit smälter..

bra guide annars..
    gillar ditt bygge
    Hur menar du Mad BMW Raper? Smälter det inte alls eller smälter det bara lite? Vilket märke på frigoliten i så fall och är det polyester du provat att plasta med eller är det epoxy?
    För som det står så ska det inte smälta med epoxy.

Har även en annan fåga!
    Om jag penslar på ett tunt lager epoxy på frigolit hur gör jag för att epoxylagret ska "samansvetsas" med polyestern eller sköter kemikalierna det själva?
    Vill nämligen INTE att frigoliten, epoxyt och plolyestern ska släppa från varandra.
    Och frigoliten får inte smälta någonting från sin ursprungliga form.

Tack på förhand/ Simon

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2004
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Green
    Hur menar du Mad BMW Raper? Smälter det inte alls eller smälter det bara lite? Vilket märke på frigoliten i så fall och är det polyester du provat att plasta med eller är det epoxy?
    För som det står så ska det inte smälta med epoxy.

Har även en annan fåga!
    Om jag penslar på ett tunt lager epoxy på frigolit hur gör jag för att epoxylagret ska "samansvetsas" med polyestern eller sköter kemikalierna det själva?
    Vill nämligen INTE att frigoliten, epoxyt och plolyestern ska släppa från varandra.
    Och frigoliten får inte smälta någonting från sin ursprungliga form.

Tack på förhand/ Simon

hejsan simon,

blå byggfrigolit. kallad ecoprim alt. isopor smälter inte av polyester. epoxy kan jag inte svara på . men då det är glasfiber vi diskuterar så är smältning vid använding av polyester det väsentliga..

vad gäller sammansmältning så sköter kemikalierna det så bra själv..

mvh m
    The answer to your question is..............FUCK OFF

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Jobb
    Studerande
    Tack för snabbt svar Mad BMW Reper!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen