De grövre sakerna spacklar du med glasfiber spackel. de lite mindre felen använder du någon typ av flexibelt spackle och de sista kan du använda finspackel.
De grövre sakerna spacklar du med glasfiber spackel. de lite mindre felen använder du någon typ av flexibelt spackle och de sista kan du använda finspackel.
Finns det några bra kurser att gå i Stockholmsområdet?
Gärna nån där man även tar upp kolfiber.
/Jesper
BMW 535dAMT e61, BMW Z4 Roadster -03, BMW M535i -86
ITSFUN.nu
innan man gjuter av en plugg. vilken finnish måste det vara på pluggen. räcker det med typ 80sliprepor eller ska den vara så blank som möjligt?.
och ett svar till zemrem: läste precis i seasea båttillbehörs tidningen att man ska använda styren. "Styren. Lösningsmedel till polyester. Används som förtunning vid sprutning av polyester och gelcoat."
blä
Så blankt som möjligt.Ursprungligen postat av Ascona B
Jag brukar nöja mig med 1200 våtslip som sen är polerat.
Har en liten fråga.
Ska göra kjolpaket, utan formar och pluggar, "bara gjuta", och undrar om det går att lägga grundfärgen direkt efter man spacklat och slipat? Fäster färgen på glasfiber?
Joda.Ursprungligen postat av Fernicus
En fråga bara, hur hade du annars tänkt göra?![]()
Jag brukar spruta på ett lager plastprimer innan grundfärgen, inte för jag vet om det blir något bättre eller ej.Ursprungligen postat av Wipe
Primer är väll ändå ett annat ord för grundfärg?![]()
Nä det är inte vanlig grundfärg/primer utan det är någon typ lättflytande genomskinlig sprej som kanppt märks att det blivit ett lager när man sprejat på. Gör att vanliga färgen fäster bättre på plasten.Ursprungligen postat av Wipe
Snabb fråga, fäster polyester i gummi?
mvh
Alla intäkter av försäljningen går oavkortat till fördelningen av vinsten
Snabbt svar, Nä.Ursprungligen postat av Maruder
ett litet tillägg. den blåa frigoliten som du benämner den.. är int helt hundra på om vi menar samma nu.. MEN, när man gjuter betong så använder man sig av ett material som är blått frigolitliknande. som kallas ecoprim eller isopor.
det materialet smälter inte.. och är har jag märkt nu i stort sett lika lättjobbat som bonocell. inte helt samma. men nästan..
tänkte bara jag ville säga detta. då det nämdes att blå frigolit smälter..
bra guide annars..
gillar ditt bygge
The answer to your question is..............FUCK OFF
Tjena först vill jag tacka för en skitbra guide har hjälp mig långt på vägen =) men jag undrar om man kan spruta på gelcoaten iställe för att pensla den i formen? blir det inte väldigt lätt rinningar, samnt penseldrag med pensel?, och om det går skall man ha nån särskild gealcoat och spä ut det med nått??
Sedan ska jag gjuta av en kjol ska göra en form av den, om man lägger 4lager då, sen får man ju inte lägga mer för värmeutvecklingen, men vill ha den lite stabil så vill lägga på ett lager till sen, hur länge ska man vänta tills det sista lagret samnt måste man göra nått på ytan innan? sen när man ska börja gjuta i den formen räcker runt 4lager va?
tacksam för svar
Senast redigerat av jimmy svensson den 2006-06-05 klockan 00:46.
Det går att spruta gelcoaten, har sätt att dom gjort det på APC, har inte gjort det själv.Ursprungligen postat av jimmy svensson
Det finns styren som är till för att förtunna plast en med som borde fungera. Men det är som sagt inget jag provat själv så jag vet inte riktigt.
Trycker man inte för hårt och lägger på ett tjockt lager så blir det inga pensel spår. Rinningar spelar mindre roll för att det är ändå ytan som du lägger imot som gör att allt blir slätt.
Vänta tills det härdat sen ruggar du upp ytan och tvättar den nogrant med aceton så är det bara att bygga på med fler lager.
Till en kjol räcker det med 3-4 lager.
ang. rinningar och ytan på gelcoaten...
det viktigaste är att det är ett jämnt lager, för är det för olika tjockt så krymper det olika mycket vilket resulterar i "veck", bubblor eller sprickor i ytan.
ang att spruta gelcoaten:
ja,vi sprutar den ibland(jag jobbar på APC COMPOSIT), men det är bara på stora grejer...
kvalitetsmässigt går det lika bra att pensla på...
(förutsatt att man är noggrann)
vi blandar ut gelcoaten med ren styren, men det går även att förtunna den med aceton.
hur många lager matta man lägger beror ju förstås både på hur tjockt material man vill ha och vilken matta man använder...
som riktmärke kan sägas att den 600g/m2 matta vi använder bygger ca 1 mm per lager...