Hej
Egentligen finns det ingen solklar definition på när en befintlig bil blir amatörbyggt fordon. Man utgår från ombyggt fordon:
Ombyggt fordon
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats. Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kun-na igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen. 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombina-tion med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
Amatörbyggt fordon
Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk eller fordon som ändrats av enskild person för eget bruk i större omfattning än vad som avses med ombyggt fordon enligt definition ovan.
Det är alltså det där med "större omfattning än ombyggt fordon" som man går på. Ett vanligt exempel på när ett ombyggt fordon blir amatörbyggt, är om man tar en framhjulsdriven bil och placerar motorpaketet bak, så man får en mittmotorbil med drivning bak. Ett annat exempel brukar vara om man tar en bil med självbärande kaross, och kapar bort all bärande plåt (golv, trösklar, kardantunnel) och bygger en helt ny, fristående bärande rörram som man bara fäster karossen på. Exempelvis Mattias Hahlins Volvo 880 (http://www.hahlin.nu tror jag).
Kanske kan man räkna det som amatörbyggt om man behåller en del av den bärande stommen, och kanske bygger bara rörram fram och bygger om hela golvet bak för infästning av bakvagn. Men då får du problem med hur man fäster in de nya delarna mot den självbärande karossen på ett bra sätt. Det är dessutom mer jobb än att bygga en helt ny ram...
Så, i ditt fall då, om du absolut vill ha en bil som ser ut som en BMW M3, med turbokonverterad motor, skulle jag rekommendera att du utgår från en tvärslut och billig 316 eller 318-kaross, bygger en helt ny rörram, och monterar en M3-drivlina i, med turbokonverterad motor. Eftersom du måste bygga om så mycket är det synd att förstöra en äkta M3, kan jag tycka...
/Gustaf